Søvn eksperiment - 21 timer i døgnet


Nummi
 Share

Søvn kun 3 timer i døgnet (6*30 min)  

108 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Well, jeg kan da berette om mit eget eksperiment udi søvnberøvelse for at få flere tilgængelige timer i døgnet.

Vi skal små 10 år tilbage i tiden, til studie- og kollegietiden. En af mine venner købte en eller ande dansk billigbog på udsalg hvor forfatteren argumenterede (yderst pseudovidenskabeligt og på anekdotebasis) for at man alle kan klare sig med 4 timer hver nat og at alt andet er spild af tid. Som studerende og generelt nysgerrig på livet er det jo forjættende med løftet om 2 ekstra timer i døgnet, hvilket giver 60 timer om måneden, næsten to hele arbejdsuger...

En ekstra gennemlæsning, og et par yderligere bøger om søvn bag bæltet var jeg klar til at teste, og noterede mig vigtigheden af at man skulle trappe ned for langsomt at vænne sig til det lavere søvnbehov. Jeg sov nok 7½-8 timer om natten normalt.

Jeg kan ikke huske om nedtrapningen skete i 2 eller 4-ugers intervaller, men jeg startede i hver fald med at skære ned til 7 timer, uden væsentlige problemer. Næste periode gik så ned til 6½ time hver nat. Her begyndte det at trække tænder. 6½ timer om natten er ikke noget stort problem for mig, så længe man får sovet ud en gang imellem, men her var konceptet jo netop at vænne sig til mindre søvn, så jeg var benhård med ikke at sove ekstra i weekenden, eller tage en lille lur ind imellem. Det ville ligesom have gjort eksperimentet lidt irrelevant. Efter et par måneder med konsekvent søvnunderskud, hegyndte det at give en akkumuleret træthed. Jeg endte med at blive to perioder på 6½ time, fordi jeg ikke følte mig klar til at skære yderligere ned.

Allerede da søvnen nåede ned på konsekvente 6 timer hver nat var den helt gal. Jeg så det egentlig først i perspektiv bagefter, for man lægger ikke så meget mærke til det i selve fasen hvor man er søvnberøvet. Det blev simpelthen for svært at lave nogetsomhelst, som ikke involverede andre mennesker. Læsning var nærmest udelukket, fordi jeg blev så træt. Jeg kunne også bagefter se, at jeg havde opført mig nærmest depressivt i den sidste måneds tid. Ikke at humøret havde været specielt lavt, men kreativitet, aktivitet og inspiration til at tænke nye tanker eller gøre noget udover at spise, se TV og tage til lidt undervisning var på laveste blus. Det var her jeg stoppede :smile:

Det er jo svært at konkludere noget som helst på ovenstående, andet end at det konkrete eksperiment ikke virkede for mig. Jeg kunne forestille mig at en ugentlig re-feed dag med masser af søvn, eller en (to?) planlagt power-nap på 20 minutter dagligt måske ville ændre på resultatet. Under alle omstændigheder var det helt klart for mig, at de ½1-2 timer ekstra i døgnet langt fra opvejde min manglende energi.

Jeg er dog samtidig overbevist om at det er meget individuelt fysiologisk betinget, og jeg har ingen grund til at betvivle de mennesker som siger at de er fuldt udhvilede efter 5 timer - de er bare ikke mig.

Link to comment
Share on other sites

Det er IKKE sundt at sove 6*30 fordelt ud over dagen; både pga. markant søvnunderskud og fordi det heller ikke er ligegyldigt hvornår man sover. Det er ikke en tilfældighed at der fleste sover om natten og er vågne om dagen; idet f.eks. vigtige neurotransmittere som serotonin og melatonin bliver påvirket af sollys og mangel på samme.

Link to comment
Share on other sites

Tungpres << Spændede og godt fortalt beretning. Jeg prøvede stort set det samme. Da jeg kom til 6 timer var jeg efter en uge helt opløst i kroppen. Kunne godt fungere, men det hele gik bare i slowmotion. Min anbefaling er at man står op på samme tid hver dag og går i seng når man bliver træt.

KJ << Spændende side generelt..

Link to comment
Share on other sites

Ja, fast stå-op tid, og gå i seng når man er træt. Det er noget der fungerer. Så kan man evt. tage en enkelt dag om ugen hvor man sover længe, men det bedste er at stå op samme tid hver dag. På den måde finder man også hurtig ud af hvor meget søvn man egentlig har brug for, og hjernen bliver programmeret til at vågne op samme tid hver dag. Det er skønt! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Apropos Søvn

Er min søvn cyklus egentligt sundt, hvis man ser fra videnskabens vinkel.

Jeg sover 6 gange om ugen, med 3-5 timer søvn. Og en dag med 12-15 timers søvn. Jeg har gjort det i mange år nu, og jeg gør det stadigvæk det på gymnasiet. Det er lidt hårdt med så lidt søvn. Men ligeså snart jeg har været vågen i 1 time. Så føles det som om jeg har sovet i 12 timer :blink: Selv mine venner som sover 8-10 timer, er meget mere trætte end mig.

Jeg kan dog lige tilføje 3 ting.

Jeg har prøvet at sove 3-5 timer i 3 uger i streg, og for at sige det lige ud. Så var jeg frisk som en havørn ligeså snart jeg har været vågen i 1 time.

I hele sidste uge, så var mine sove tider, ufattelige tidlige :dry: Jeg kan ikke forstå hvorfor. Men jeg sov altså mellem 6-8 timer hver dag,i hele sidste uge. Og det eneste specielle ved sidste uge. Var at jeg ikke havde trænet så meget/hårdt :sleeping:

Men i nat, så sov jeg først kl. 3, og vågnede kl. 7:30. (Der var Signs på tysk tv).

Jeg bliver sjældent træt, jeg sover kun på basis at jeg skal have noget hvile inden næste dag :laugh:

Edited by R0mme1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

... tænker over hvorvidt forsøg mht kun at sove ganske lidt om natten er farligt...

Selv har jeg i ca 9 måneder (ufrivilligt - pga tinnitus) sovet ca 20 min a 3-4 gange i løbet af natten - resultatet var totalt grumt, krop og sjæl helt udpint, tung og ikke i stand til at tænke en klar tanke.

Hen af vejen vænner man sig til Tinnitussen og dermed fik jeg en bedre søvn, sover nu ca 4 timers sammenhængende søvn - vågner derefter af mig selv, er vågen! men hidtil har jeg nægtet at stå op - alle andre sover, huset er mørkt... Jeg plejer derfor at blive i min seng, læser lidt, hører evt lidt musik -og efterhånden plejer jeg at kunne falde i søvn igen og sove ca 1½-2 timer. Hvis jeg derimod ikke falder i søvn igen, er min erfaring den at en lur på 20 min om formiddagen er fantastisk. På denne måde har jeg holdt mig gående det sidste 1½ år En studie kammerat fortalte mig om fænomenet polyfase søvn, blot med den forskel at jeg jo gerne ville sove mere end 4 timer om natten... :innocent: Nu tænker jeg dog at det kunne være interessant at sætte min "ufrivillige" søvnrytme i system, gøre det legalt for mig selv at dyrke polyfase søvn... istedet for at "lide af tinnitus og en form for søvnløshed"... interessant drejning i tænkningen omkring mit søvnbehov - fysisk som psykisk... psykisk har det været trist, på den måde at jeg synes det er svært at undvære den hygge der er forbundet (for mig) i at gå i seng og sove tungt, næsten lige så længe jeg har lyst ... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share