optimal fedt/protein/kulh fordeling i kost?


astrada
 Share

Recommended Posts

Hej Alle

Hvad er den optimale fordeling af fedt / protein / kulhydrat i kosten, i henholdsvis slankekost og normal kost?

Alle siger jo, at man skal spise fedtfattigt, men personligt får jeg det skidt hvis jeg skærer til under 20 % energi fra fedt.

Der er også nogen der taler om at en såkaldt fedtsult kan udløses under den grænse. Er det korrekt? og hvad er den optimale fordeling?

Og protein? Igen siger man jo mere jo bedre. Korrekt?

astrada

Link to comment
Share on other sites

Hej Alle

Hvad er den optimale fordeling af fedt / protein / kulhydrat i kosten, i henholdsvis slankekost og normal kost?

Alle siger jo, at man skal spise fedtfattigt, men personligt får jeg det skidt hvis jeg skærer til under 20 % energi fra fedt.

Der er også nogen der taler om at en såkaldt fedtsult kan udløses under den grænse. Er det korrekt? og hvad er den optimale fordeling?

Og protein? Igen siger man jo mere jo bedre. Korrekt?

astrada

Der findes ikke én optimal fordeling. Indenfor et bredt interval, f.eks 25/20/55 (fedt/pro/kul), kan fordelingen være fornuftig for de fleste i de fleste situationer.
Link to comment
Share on other sites

Der findes ikke én optimal fordeling. Indenfor et bredt interval, f.eks 25/20/55 (fedt/pro/kul), kan fordelingen være fornuftig for de fleste i de fleste situationer.

Hvordan regner man med fordelingen. Eksemplet ovenfor - 25/20/55 (fedt/pro/kul) - forstås det som 25 g fedt, 20g protein osv. ud af 100 gram, eller som kaloriefordelingen, dvs. 25% af kcal fra fedt, 20% af kcal fra pro osv., eller noget helt tredje?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan regner man med fordelingen. Eksemplet ovenfor - 25/20/55 (fedt/pro/kul) - forstås det som 25 g fedt, 20g protein osv. ud af 100 gram, eller som kaloriefordelingen, dvs. 25% af kcal fra fedt, 20% af kcal fra pro osv., eller noget helt tredje?
Det andet du nævner- 25% af kcal fra fedt, osv..
Link to comment
Share on other sites

lillen 15 E% fedt er absolut ikke anbefalelsesværdigt, det er formentlig alt for lavt. Det anbefales så vidt jeg ved, sjældent at gå under 25 E% fedt.

Enig med Elvirus. Jeg får vildt nemt hovedpine hvis jeg skærer E fedt til under 20. Tror det har at gøre med blodsukker-niveau som især afhænger af fedtindhold, og ikke som man skulle tro, kulgydratindtagelsen

Link to comment
Share on other sites

hmm, jeg tror sjældent jeg får mere end 25% fedt om dagen...

nogle gange gør jeg dog, men det er kun når jeg spiser sild eller makrel hvilket måske kun sker en eller to gange om ugen.

angående proteinmængden kan jeg også godt komme op på noget der ligner 40% en gang i mellem

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share