Kosttilskud nødvendige under cut


Jenslyn17
 Share

Recommended Posts

Mit spørgsmål er egentlig simpelt, men jeg har fået mange forskellige svar, så nu spø'r jeg lige her: Er der nogen kosttilskud der er vigtige, når man forsøger at smide noget fedt og blive cut? Lige nu ta'r jeg bare lidt protein efter træning og sådan, og der er egentlig ingen forskel fra da jeg bulkede i forhold til kosttilskud!

Er der noget, der ville være vigtigt og godt at bruge i forhold til cut? Omega 3? Essentielle fedtsyrer af en slags? Fiskeolie? Eller har det egentlig intet med cut at gøre?

På forhånd tak for svaret!

Link to comment
Share on other sites

det kommer jo meget an på din kost...

hvis den bare er varieret nok så er det jo fint nok. de omega 3 fedtsyrer kan du få igennem fx makrel(i tomat l. lign) sild og laks samt andre fede fisk...

både når man cutter og bulker skal man have fedt, men min kost er ikke forskellige fra når jeg "bulker"(jeg bulker ikke som mange andre hvor de spiser 700kcal mere end neutralniveauet, og jeg også ligger kun 400-500kcal under når jeg cutter) jeg spiser bare lidt mere... men dit fedt må hellere kome fra fisk end fra animalske produkter(kød og mælk) da det primært er mættede fedtsyrer - man skal have en blanding, gern 1/3 af hver(mættede, (mono+di=omega 9+6)umættede fler(=poly=omega 3)umættede fedtsyrer.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret! Jeg tænker sådan set også på, om der netop er mere idé i at tage sådanne kosttilskud - hvad end de nu måtte være - under cutning? Altså jeg gider ærligt talt ikke at planlægge min kost helt og aldeles, for det kan jeg bare ikke få mig selv til - synes det er for ekstremt. Dog vil jeg gerne forsøge at supplere op med lidt tilskud, så derfor hører jeg mig ad :)

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvor meget kalorieunderskud du har tænkt dig at køre... Et problem ved at køre stort kalorieunderskud er evt. vitaminmangel. Hvis du bare sørger for at spise varieret, så burde det ikke blive noget problem. Husk at fedt er vigtigt i denne sammenhæng. A, D, E og K-vitaminer optages ikke i kroppen uden fedt, så du kan evt. koge dine grøntsager med en spiseske oliven- eller rapsolie, eller bare svitse dem. Hvis du ikke har tænkt dig at spise varieret (eller bare ikke gør det), så er vitaminpillen jo også opfundet. Den skal bare helst indtages sammen med (helst efter) dages mest fedtholdige måltid pga. de fedtopløselige vitaminer. Grunden til man helst skal indtage den efter måltidet er, at de vandopløselige vitaminer ellers bare blive skyldet ud med urinen og ikke optages.

Ellers kan du se mere her, hvis du vil finde ud af hvilke fødevarer der indeholder hvilke mineraler og vitaminer:

http://www.netdoktor.dk/vitaminer/index.shtml

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigt med kosttilskud :wink: Bare du spiser sundt og varieret skal det nok fungere, også under cut :smile: Protein og sundt fedt findes jo i andet end pulver og dyre olier :wink:

Det' rigtigt :) Det er jo også bare det, om det er godt at få så meget af proteinet ind gennem mælk, som jeg fx får?

Sundt fedt er jeg for øvrigt lidt i tvivl om, hvor jeg lettest får det fra? Har du mon en god idé? Det skal helst være nogenlunde simpelt!

Forresten tak for svaret, gad satme godt opnå resultater som dine, men indtil videre virker det ikke somom, jeg har gode resultater med det cutning her :(

Link to comment
Share on other sites

Sundt fedt er jeg for øvrigt lidt i tvivl om, hvor jeg lettest får det fra? Har du mon en god idé? Det skal helst være nogenlunde simpelt!

Der er sådan en tommelfingerregel omkring fedt: Jo mere flydende det er ved stuetemperatur, jo sundere er det. Det er nok lidt forsimplet, men det er altså det man siger. Så jeg plejer at holde mig til raps- og olivenolie (selvom rapsolien vist nok er den sundeste (men det er marginaler der tales om her)). Olivenolie synes jeg simpelthen får maden til at smage bedere, hvilket jo også giver en fornemmelse af bedre mæthed, end hvis man spiser noget der ikke smager af noget (synes jeg).

Selvom videnskaben sikkert er splittet på området, så er der i hvert fald en stor del der mener raps- og olivenolie er de sundeste vegatabilske olier. Derudover er fiskeolie jo også en rigtig god ting, da det vist nok sætter sig i hjernen (uden det er noget du må hænge mig op på)...

Ellers kan du se nedenstående link, hvis du vil vide lidt mere om forskellige former for fedt:

http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/fedtopbygning.htm

Link to comment
Share on other sites

Jeg indtager samme mængde proteinpulver og maltodextrin efter træning når jeg er på cut som når jeg bulker. Derimod regulerer jeg bare de øvrige måltider så det passer med et ligevægtsindtag på ca 2800kcal. Fx tager jeg 20gr mindre havregryn til morgenmad, lidt mindre til aftensmad osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share