Fiskeolie og levertran uden effekt


Guest Slettet_07102015
 Share

Recommended Posts

har olien hjulpet på din skinnebensbetændelse?

jeg har selv lidt af dette irritationsmoment i 5år (vist nok efterår/vinteren 2000) tror jeg, og kan bare ikke komme af med skidtet.

jeg får sandsynligvis ikke fedt nok(hvertfald ikke pt da jeg cutter), men det kan være at jeg skal købe nogle olie kapsler. eneste fede fedtkilde jeg har er mindst 100g sild eller de dage jeg ikke spiser sild spiser jeg makrel i tomat. derudover får jeg selvfølgelig animalsk fedt og lidt fra havregrynet.

Link to comment
Share on other sites

Det atletstudie du mener er det Oscar Umahro Cadogans studie? - har set Udo bruger det. Det er ikke publiceret og er heller ikke testet op mod placebo - jeg mener ingen gang de havde en kontrol - eller?

De markante ændringer er selvfølgelig positivt, men kan jo skyldes at du har været en i underskud og det høje indtag så er ved at rette op på det. Længere tids indtag (over 6 mdr) i de doser ville jeg som sagt aldrig turde.

Har søgt lidt på pubmed ang. fri radikal dannelse og fedtsyrer. Jeg synes de fleste undersøgelser og reviews siger at omega-3 IKKE øger fri radikaldannelse, men i mange tilfælde sænker den? Kan du henvise til steder der forklarer lidt om det evt. problem med højdosering omega-3 og fri radikaldannelse?

Link to comment
Share on other sites

har olien hjulpet på din skinnebensbetændelse?

jeg har selv lidt af dette irritationsmoment i 5år (vist nok efterår/vinteren 2000) tror jeg, og kan bare ikke komme af med skidtet.

jeg får sandsynligvis ikke fedt nok(hvertfald ikke pt da jeg cutter), men det kan være at jeg skal købe nogle olie kapsler. eneste fede fedtkilde jeg har er mindst 100g sild eller de dage jeg ikke spiser sild spiser jeg makrel i tomat. derudover får jeg selvfølgelig animalsk fedt og lidt fra havregrynet.

Jep....

Da der var gået cirka 2 måneder med cirka 30 gr. Udo + et par gram fiskeolie om dagen gik den stille og roligt i sig selv og jeg har ikke haft det siden :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Har søgt lidt på pubmed ang. fri radikal dannelse og fedtsyrer. Jeg synes de fleste undersøgelser og reviews siger at omega-3 IKKE øger fri radikaldannelse, men i mange tilfælde sænker den? Kan du henvise til steder der forklarer lidt om det evt. problem med højdosering omega-3 og fri radikaldannelse?

Er du sikker på det er fri radikal dannelse og ikke f.eks. inflammation?

Man må dog forvente at en koldpresset og ufiltreret olie (desværre er Udos filtreret, men det er vel naturligt da ufiltreret hørfrøolie er meget bitter) ville nedsætte den frie radikal dannelse væsentlig p.g.a. det naturlige indhold af antioxidanter, herunder en masse naturlige plantestoffer. Jeg har bl.a. set flere undersøgelser, hvor man har sammenliget jomfru olivenolie med behandlet olivenolie m.h.t. kolesterol og her var tydeligt forskel på - jeg mener det var både LDL-oxidation samt hvor meget de sænkede kolesterol. Man har fundet noget tilsvarende i raps.

At man er bange for fri radikal dannelse er bl.a. en af grundene til at man ikke vil sætte polyumættede fedtsyrer højere i anbefalingerne.

Jeg har set mindst en undersøgelse, hvor man mente at det høje indtag førte til oxidativt stress - mener det var et norsk forsøg hvor man så et helt andet resultat end man havde forventet. Men det er nogle år siden og jeg tvivler på om jeg stadig har artiklen - jeg har heller ikke specifikt ledt efter omega-3 og fri radikal dannelse . Men det er som sagt en af grundene der gives i anbefalingerne. Men det kunne være spændene om man virkelig har undersøgt det eller det bare er teori.

Angel: interessant det du fortæller - når du går ned til 30 g, hvad kommer så ind i stedet?.

Man ville dog forvente at EPA og GLA ville have en noget bedre effekt på inflammation end ALA. EPA påvirker type-3 eicosanoiderne mens GLA påvirker type-1 eicosanoiderne - men har dog også en direkte effekt på immunresponsen. Højst en femtedel af ALA bliver jo omdannet til EPA.

Link to comment
Share on other sites

copy paste:

En kost med et højt indhold af mono-umættede fedtsyrer (rapsolie, olivenolie) er muligvis bedre end en kost med et tilsvarende højt indhold af poly-umættede fedtsyrer (planteolier generelt), da blodets LDL-kolesterol bliver mere stabilt med hensyn til harskning (iltning, oxidation).

http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/fedtopbygning.htm

men bør jeg tage ekstra n-6 for at hjælpe med min skinnebensbetændelse. jeg får jo nok n-3. n-9 ved jeg dog ikke om jeg får nok af, hvis den primært findes i olivenolie - da jeg sjældent bruger det.

Link to comment
Share on other sites

copy paste:

En kost med et højt indhold af mono-umættede fedtsyrer (rapsolie, olivenolie) er muligvis bedre end en kost med et tilsvarende højt indhold af poly-umættede fedtsyrer (planteolier generelt), da blodets LDL-kolesterol bliver mere stabilt med hensyn til harskning (iltning, oxidation).

http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/fedtopbygning.htm

men bør jeg tage ekstra n-6 for at hjælpe med min skinnebensbetændelse. jeg får jo nok n-3. n-9 ved jeg dog ikke om jeg får nok af, hvis den primært findes i olivenolie - da jeg sjældent bruger det.

n-9 har ikke en stærk effekt ved inflammation. Vil dog være en smule inflammationshæmmende.

Du må ikke tage ekstra n-6 da det vil forværre inflammationsresponsen. Undtaget er dog GLA (gamma-linolensyre), der er inflammationshæmmende. Arakidonsyre (typisk fra kød) vil også forværre inflammation.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på det er fri radikal dannelse og ikke f.eks. inflammation?

Man må dog forvente at en koldpresset og ufiltreret olie (desværre er Udos filtreret, men det er vel naturligt da ufiltreret hørfrøolie er meget bitter) ville nedsætte den frie radikal dannelse væsentlig p.g.a. det naturlige indhold af antioxidanter, herunder en masse naturlige plantestoffer. Jeg har bl.a. set flere undersøgelser, hvor man har sammenliget jomfru olivenolie med behandlet olivenolie m.h.t. kolesterol og her var tydeligt forskel på - jeg mener det var både LDL-oxidation samt hvor meget de sænkede kolesterol. Man har fundet noget tilsvarende i raps.

At man er bange for fri radikal dannelse er bl.a. en af grundene til at man ikke vil sætte polyumættede fedtsyrer højere i anbefalingerne.

Jeg har set mindst en undersøgelse, hvor man mente at det høje indtag førte til oxidativt stress - mener det var et norsk forsøg hvor man så et helt andet resultat end man havde forventet. Men det er nogle år siden og jeg tvivler på om jeg stadig har artiklen - jeg har heller ikke specifikt ledt efter omega-3 og fri radikal dannelse . Men det er som sagt en af grundene der gives i anbefalingerne. Men det kunne være spændene om man virkelig har undersøgt det eller det bare er teori.

Jeg fandt følgende på pubmed, men er ikke helt sikker på det er det samme vi taler om?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt følgende på pubmed, men er ikke helt sikker på det er det samme vi taler om?

Jo, den er god nok. Spørgsmålet er bare hvor store mængder de har testet på - det forsøg jeg mener at kunne huske der gav de omkring 5,5 gram fiskeolie per dag, hvilket muligvis øgede lipidperoxidationen.

Angel indtager 25 gram ALA om dagen. Sådan en mængde har jeg aldrig nogensinde set indtaget - det skulle da lige være i dyreforsøg.

Link to comment
Share on other sites

Jo, den er god nok. Spørgsmålet er bare hvor store mængder de har testet på - det forsøg jeg mener at kunne huske der gav de omkring 5,5 gram fiskeolie per dag, hvilket muligvis øgede lipidperoxidationen.

Angel indtager 25 gram ALA om dagen. Sådan en mængde har jeg aldrig nogensinde set indtaget - det skulle da lige være i dyreforsøg.

hov hov... hvad med forsøget med UDO - der indtog flere atleter mellem 40-60 gr. per dag!!

Rent faktisk så havde Erasmus en anbefaling der lød på at virkeligt aktive atleter i eks. udholdenhedssport kunne tåle at tage langt over 100 gr. om dagen.

Mener at han sagde at Serena Willams spiste næsten over 150 gr. om dagen (Kragen mener at han sagde en halv flaske om dagen :blink:)

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

hov hov... hvad med forsøget med UDO - der indtog flere atleter mellem 40-60 gr. per dag!!

Rent faktisk så havde Erasmus en anbefaling der lød på at virkeligt aktive atleter i eks. udholdenhedssport kunne tåle at tage langt over 100 gr. om dagen.

Mener at han sagde at Serena Willams spiste næsten over 150 gr. om dagen (Kragen mener at han sagde en halv flaske om dagen :blink:)

Okay, jeg mente publicerede forsøg i videnskabelig tidsskrifter. Men det er godt at få ovenstående med. 150 gram!!!!, det kunne da lyde som en evt. fedtdiarré var på vej.

Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg mente publicerede forsøg i videnskabelig tidsskrifter. Men det er godt at få ovenstående med. 150 gram!!!!, det kunne da lyde som en evt. fedtdiarré var på vej.

hæhæ ... du får sgu da ikke fedtdiare fordi du indtager meget fedt :smile:

Din tarm er 100% effektiv så medmindre du har galdeproblemer så bliver alt optaget :smile:

Det eneste problem kan være at de store mængder overgår din leverkapacitet og du deraf vil opleve eks. kvalme!

Link to comment
Share on other sites

hæhæ ... du får sgu da ikke fedtdiare fordi du indtager meget fedt :smile:

Din tarm er 100% effektiv så medmindre du har galdeproblemer så bliver alt optaget :smile:

Det eneste problem kan være at de store mængder overgår din leverkapacitet og du deraf vil opleve eks. kvalme!

Hmmm... det kan være det bare er en skrøne. Jeg har jo aldrig undersøgt det. Har du? f.eks. indtag af 100 ml olie på en gang.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... det kan være det bare er en skrøne. Jeg har jo aldrig undersøgt det. Har du? f.eks. indtag af 100 ml olie på en gang.

Det er en skrøne - tarmen er SUPER effektiv!

Kostfibre er en anden ting men ting som fedtstof og letfordøjelige kulhydrater samt protein ryger direkte indenbords!

100 gr. olie er 100% ikke noget problem .... det er jo kun omkring 250-300 gr. chokolade

(som du kan være sikker på mange mennesker gladeligt indtager på EKSTREM KORT tid og der er 100% ikke noget "restoverskud" ... jeg står indenfor det :innocent: )

Kan ikke huske galdeblærens kapacitet men som al andet væv kan den tilpasse mængden af galdesalte den producerer.... du kan være sikker på at dens lagerkapacitet snilt nedbryder 100 gr. olie til optag... og sikkert også x 5!!

Men indtager du meget mere end det uden at have vænnet galdeblæren til at nedbryde det så vil du kunne se noget i den anden ende :tongue:

.... men kapaciteten er der klart til at nedbyrde mange hundrede gram fedt fordelt over hele dagen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke den har udspring i Olean/Olestra historierne!?

'Pyt

Det er ikke til at sige :smile:

Men en ting er sikkert ... spiser du produkter med olestra så ser du rigeligt fedt i din afføring :crazy:

(og hvis du er lidt uheldig så kan du ikke engang holde på den!! :blink: )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej. :wink:

1. 60 GRAM UDOS CHOICE:

ANTAEUS SKRIVER: "Ratioen i Udos er elendig hvis det er det eneste fedt du indtager (men du får selvfølgelig lidt ved siden af, men formentlig ikke meget er mit gæt). Du får alt for meget omega-3 ifht. omega-6 og alt for meget omega-3 samlet set. Vi er enige om at det mættede fedt indtag bør være lavt, mens indtaget af omega-9 gerne må være forholdsvis højt. Man burde vel endvidere fokusere på hver enkelt fedtsyre og ikke i omega (men det bliver for omfattende lige nu så jeg nøjes med omega-modellen)

En fin fordeling i energi procent kunne f.eks. være (her kan sagtens rykkes noget rundt, men nedenstående er et godt bud):

Mættet fedt: 5 E%

Mono-umættet: 15 E%

Fler-umættet: 10 E%

-omega-3: 2 E%

-omega-6: 8 E%

Et for højt indtag af fler-umættet fedt kan muligvis føre til oxidativt stress og fri radikal dannelse. 60 gram Udos giver et omega-3 indtag på cirka 25 gram, hvilket svarer til nogenlunde 10 E% af dit energi-indtag (måske endda mere) og et omega-3 : omega-6 forhold på cirka 2 : 1. Det forhold bør formentlig mindst være 1 : 2 og det normale i anbefalingerne er 1 : 4 eller endnu højere". CITAT SLUT.

I og for sig er jeg tæt ved at være 100 % enig med Antaeus. 60 mg Udos Choice lyder som alt, alt for meget. Jeg mener, at du risikerer at opbruge din n-3-kvote, som efter min mening bør ligge på 3 E% (energiprocent). Det vil sige, at max. 3 % af energi bør stamme fra n-3-fedtsyrer. Fremtidens forskning vil vise, om det optimale er mere end 3 E% n-3-fedtsyrer, men på nuværende tidspunkt synes jeg, at en n-3-kvote på 3 E% lyder fint. Det er ikke nødvendigvis farligt at overskride kvoten, men på nuværende tidspunkt er jeg enig i Antaeus råd om ca. 2 E% n-3-fedtsyrer.

Hvis du kender dit energiindtag i KJ - sådan cirka - tager du blot 3 % af dette. Disse KJ dividerer du med 38. (Et gram fedt indeholder nemlig ca. 38 KJ). Så har du udregnet din n-3-kvote, det vil sige det maximale n-3-indtag, som du ikke bør overskride.

2. OMDANNELSE AF ALA TIL EPA/DHA:

Ifølge læge Peter Marckmann, der her været med til at skrive en eller flere af Ernæringsrådets rapporter, siger en grov tommelfingerregel, at ca. 10 % af ALA vil omdannes til EPA/DHA. (Bemærk at forkortelsen ALA også bruges om et andet stof). Men i svaret til mig, har Peter Marckmann ikke præciseret, hvor meget EPA, der omdannes til DHA. Derfor synes jeg, at denne tråd er utrolig interessant.

God påske - og det med eller uden Udos Choice. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share