Træk til bryst.. Under-/overhåndsgreb?


madsen87
 Share

Recommended Posts

Ja som overskriften siger, hva gør træk til bryst, med hhv over- og underhåndsgreb??

Underhåndsgreb går vel primært i biceps, mens overhåndsgreb går mere i ryggen, der tager jeg ikke helt fejl vel??

Men køres øvelsen med underhåndsgreb, vil den så stadig give tiltrækkeligt til ryggen? eller ville det være smart at benytte sig af begge øvelser??

se evt http://www.motion-online.dk/fora/index.php...0&gopid=792393&

-madsen

Link to comment
Share on other sites

Det var da nogle mærkelige svar, R0mme1 og 789 :blink: - udmærkede generelle råd, men i svarer jo ikke manden.

Underhånds giver lidt bedre mulighed for at bruge biceps, men for rygaktiveringen mener jeg ikke der er nogen markant forskel.

Så du kan sige at overhånds er primært en rygøvelse og underhånds har lidt biceps med også, men det er ikke primært en bicepsøvelse.

I stedet for at lave begge varianter synes jeg du skulle lave andre rygøvelser, f.eks. en "vandret" øvelse som barbell bent over rows, db rows, cable rows eller lignende. Det kommer dog også an på hvor meget rygtræning du har på et træningspas.

Link to comment
Share on other sites

Det var da nogle mærkelige svar, R0mme1 og 789 :blink: - udmærkede generelle råd, men i svarer jo ikke manden.

Underhånds giver lidt bedre mulighed for at bruge biceps, men for rygaktiveringen mener jeg ikke der er nogen markant forskel.

Så du kan sige at overhånds er primært en rygøvelse og underhånds har lidt biceps med også, men det er ikke primært en bicepsøvelse.

I stedet for at lave begge varianter synes jeg du skulle lave andre rygøvelser, f.eks. en "vandret" øvelse som barbell bent over rows, db rows, cable rows eller lignende. Det kommer dog også an på hvor meget rygtræning du har på et træningspas.

okay, mange tak for svaret..

laver i forvejen db rows, men det er så os det eneste ud over træk til bryst jeg har på programmet, så det er ikke for at rygtræningen fylder ret meget..

jeg har så lidt overvejet om hele ryggen dækkes hvis jeg laver db rows sammen med hyper extensions?

og dødløft bliver det desværre ikke til, og grunden hertil synes jeg ikke er så relevant, selvom det er en konge øvelse..

Edited by madsen87
Link to comment
Share on other sites

og dødløft bliver det desværre ikke til, og grunden hertil synes jeg ikke er så relevant, selvom det er en konge øvelse..

:blink: Din grund til ikke at køre en af de bedste øvelser, hvis ikke den bedste til ryggen er da meget relevant. Du kan helt sikkert få råd og vejledning til udførelse etc... Personligt er jeg uforstående overfor at du har valgt ikke at have DL med i dit program. Er du bange for at blive stærkere? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg startede for et del år tilbage, sagde min træner altid at underhåndsgrab var for trapz og overhåndsgrab for Lats, Vil personligt også sige at trapz er mere belasted ved underhånsgrab en ved overhåndsgreb. Eller er det bare mig?

Underhåndsgreb rammer trapezius en lille smule, men prime mover er klart latissimus dorsi, herefter kommer biceps.... Jeg vil ikke gisne om hvilken af de to øvelser, der rammer trapezius mest, da det kun i såfald er skulderbæltets bevægelse, trapezius arbejder under, og efter min bedste overbevisning er der ikke den store forskel på skulderbæltets bevægelser under de to varianter.....

Som MaxPower skriver, så er underhåndsgreb nemmere pga. biceps tager mere af arbejdet, men det betyder ikke, lats arbejder mindre!!

Hygge, Jac

Link to comment
Share on other sites

:blink: Din grund til ikke at køre en af de bedste øvelser, hvis ikke den bedste til ryggen er da meget relevant. Du kan helt sikkert få råd og vejledning til udførelse etc... Personligt er jeg uforstående overfor at du har valgt ikke at have DL med i dit program. Er du bange for at blive stærkere? :tongue:

Nu antager jeg at du prøver at hjælpe :4thumbup: Der er sådan set flere grunde til at jeg ikke har den med, manglende teknik, til tider dårlig ryg, dårligt knæ og spiller fodbold(som prioriteres klart højest) så synes også det bliver en anelse for hårdt. Muligheden er selvf at lave skiftevis squat og dl, men igen er bange for at udføre den forkert og skade min nok så sarte ryg :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Nu antager jeg at du prøver at hjælpe :4thumbup: Der er sådan set flere grunde til at jeg ikke har den med, manglende teknik, til tider dårlig ryg, dårligt knæ og spiller fodbold(som prioriteres klart højest) så synes også det bliver en anelse for hårdt. Muligheden er selvf at lave skiftevis squat og dl, men igen er bange for at udføre den forkert og skade min nok så sarte ryg :nonono:

Den dårlige teknik kan du jo hurtig fjerne?! 2 uger med få kilo og en ven(der har styr på øvelser) der kan stå og rette på dig. Dødløft kan, når den bliver udført korrekt, styrke de muskler i lænden, som man normalt forbinder med dårlig ryg.

Hvilken type skade er der i dit knæ? For min normale træningsmakker har næsten lige haft operation i hans menisk i det ene knæ og det har på ingen måde hæmmet ham efter operationen.

Men tror et eller andet sted at du bare skal starte må få kilo på stangen hvis du er bange for skader og så selv finde dine grænser..

Køb evt et bælte, men lad det ikke kompensere for svag teknik

Link to comment
Share on other sites

Den dårlige teknik kan du jo hurtig fjerne?! 2 uger med få kilo og en ven(der har styr på øvelser) der kan stå og rette på dig. Dødløft kan, når den bliver udført korrekt, styrke de muskler i lænden, som man normalt forbinder med dårlig ryg.

Hvilken type skade er der i dit knæ? For min normale træningsmakker har næsten lige haft operation i hans menisk i det ene knæ og det har på ingen måde hæmmet ham efter operationen.

Men tror et eller andet sted at du bare skal starte må få kilo på stangen hvis du er bange for skader og så selv finde dine grænser..

Køb evt et bælte, men lad det ikke kompensere for svag teknik

Nu er situationen den at jeg ikke står med en makker som kender øvelsen, desværre, og træner et lukket sted, og de få der træner der træner ikke dødløft..

Jeg døjer jeg med en irriteret slimsæk på ydersiden af knæet, som dog er ved at være iorden. Men da jeg spiller fodbold, er jeg ikke interesseret i at belaste mine knæerne som generelt brokker sig en del, mere end højst nødvendigt

Link to comment
Share on other sites

Nu er situationen den at jeg ikke står med en makker som kender øvelsen, desværre, og træner et lukket sted, og de få der træner der træner ikke dødløft..

Jeg døjer jeg med en irriteret slimsæk på ydersiden af knæet, som dog er ved at være iorden. Men da jeg spiller fodbold, er jeg ikke interesseret i at belaste mine knæerne som generelt brokker sig en del, mere end højst nødvendigt

Kig i funktionel styrke, der er en sticky med hvordan man laver Dødløft :laugh:

Edited by R0mme1
Link to comment
Share on other sites

Dødløft belaster knæene utroligt meget - det er der ingen tvivl om - og hvis man begynder at køre dødløft kort efter en meninsken-operation ber' man næsten om at få en ny skade.

Knæleddet belastes når det bøjes over en vægt, og med store vægte som ved dødløft er der ingen tvivl om at leddet er virkelig er presset. Et sundt og rask knæ vil godt kunne holde til det - som det holder til mange andre ting i hverdagen - men når folk snakker skadespotentiale (fx i forbindelse med flyers som tidligere) er det intet i forhold til en øvelse som dødløft - være den nok så god i forbindelse med styrkefremgang og muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share