Mavemuskler


typen
 Share

Recommended Posts

Okay jeg har været inde på det før, men fandt aldrig 100% ud af det:

Jeg har det problem at mine øverste mavemuskler er meget større end de nedre. Jeg ved godt at Rectus Abdominals fungerer som en samlet enhed -også når man træner dem.

MEN ved nogle øvelser kan man i mindre grad flytte stresset mere ned på de "nedre mavemuskler", "Angel" var engang inde på dette.

Men hvilke øvelser??

nogen forslag? :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Hej typen

Prøv at overveje at opbygge dine indre mavemuskler (m. transversus abd. , m. obl. internus. abd. ) Det vil "hæve" den nedre del af din mave, og heraf vil din nedre del af m. rectus abd. måske synes større.

Måske er dit problem bare at du fra naturens hånd har en ringe muskelmængde i din nedre protion af den lige mavemuskel og mere sene?! Måske! Kan du mærke nogen seneadskillelse mellem mavemusklerne i den nedre protion?

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde det på samme måde for snart et halvt år siden... Bare træn videre som du plejer, det udligner såmænd sig selv i løbet af kort tid... Hos mig voksede de øvre bare først, og de nedre indhentede det et par uger senere... Lidt sjovt, for hvis jeg stiller mig og spænder meget lidt, næsten ingenting så bliver det det samme...

Link to comment
Share on other sites

Måske! Kan du mærke nogen seneadskillelse mellem mavemusklerne i den nedre protion?
Ja, en smule. Men problemet er sikkert at jeg aldrig har taget mavetræningen særligt seriøst.
Prøv at overveje at opbygge dine indre mavemuskler (m transversus abd. , m. obl. internus. abd. ) Det vil "hæve" den nedre del af din mave, og heraf vil din nedre del af m. rectus abd. måske synes større.

Det lyder logisk nok, men jeg kan bare ikke finde ud af hvordan man træner de indre mavemuskler?? Man ser egentlig mange med vaskebræt men hvor maven stadig er udspillet, det er vel pga. transversus ikke er blevet trænet!

Link to comment
Share on other sites

Hej Typen

Du træner dine indre mavemuskler ved at puste ud - du skal tømme dine lunger fuldstændigt mens dine mavemuskler er kontraheret i f.eks. toppen af en sit-up og så holde spænding på vej ned i bevægelsen - det vil aktivere specielt din m. transversus abd.

Men bare klø på, hvis du ikke har trænet mave så længe, så skal det nok udligne sig, specielt når nu kan mærke en seneopdeling , så er musklerne der!!!

At folk har store maver eller er udspillet kan skyldes alt fra en dårlig/god kost til en stor tarm. Men det ses dog typisk hos personer som har brugt diverse medikamenter såsom anabolske steroider og væksthormon, det får nemlig også tarmen til at vokse - hyggeligt ik! :ugone2far:

Link to comment
Share on other sites

Tak for det Angel!!

Jeg har ikke kunne bruge nettet pga. lynnedslag, så jeg har først læst dit indlæg netop nu!

Men det ses dog typisk hos personer som har brugt diverse medikamenter såsom anabolske steroider og væksthormon, det får nemlig også tarmen til at vokse - hyggeligt ik!  

Endnu et eksempel på at man skal holde sig langt væk fra sådan noget!

anyway... tak for svaret Angel, nu skal jeg til at være mere seriøs med det mavetræning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde helt samme problem med størrelse nederst på maven.

Det minder mig om et program jeg engang så på TV om en ung dansk mand der skulle have en fedtsugning på maven fordi han synes det var umuligt for ham at få en flad/defineret mave.

Hans mave var slet ikke stor men han havde en rand fedt rundt om den nedre del af maven. Lægen sagde fedtsugning var ok fordi han havde prøvet at tabe den fedtrand ved at træne og tabe sig, med den var der stadig. Så sagde lægen også noget om at nogle mennesker bare ikke kunne få en defineret mave unden fedtsugning.

Jeg så det og tænkte shit fordi min mave så meget ud som hans, med tydeligt definerde musker øverst og et lille fedtbildæk under.

Jeg trode næsten at plastikoperation var det eneste rigtige, for jeg havde trænet en del "sit-ups" for at få en defineret mave på det tidspunkt.

DEJLIGT at man bliver klogere!

Jeg begyndte så at træne en del ben løft øvelser og ikke mave rulninger osv. og samtidigt tabe mig lige en 2-3 kg. 2 måneder efter havde jeg en mave som jeg ikke havde drømt var muligt. Godt jeg ikke var dum nok til at tror min mave aldrig kunne blive "6-paq" agtig pga. et TV program om fedtsugninger.

Så ved at tabe dig en smule og træne en masse liggende benløft bliver de lavre mavemuskler stille og roligt lige så definerede som de øverste.

Link to comment
Share on other sites

Så ved at tabe dig en smule og træne en masse liggende benløft bliver de lavre mavemuskler stille og roligt lige så definerede som de øverste

Jeg tror desværre ikke at det er dine benløft der har hjulper dig. Men udelukkende vægttabet (næsten da)!

Benløft skulle ifølge Jørgen Storm på GETBIG aktivere hoftebøjerne i meget større grad end selve mavemusklerne, og det er vi jo ikke interesseret i!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share