Styrketræning og konditionstrænning


EssE
 Share

Recommended Posts

Jeg har styrketrænet siden jul. Samtidig spiller jeg fodbold, og vil gerne opnå fremgang både med konditionen og styrketrænningen.

Jeg er glad for mad, og har derfor lidt ekstra på sidebenene (1.94 høj 95 kg - bænker 3x8 med 72 kg så det er ikke fedt det hele :innocent: )

Men nu til spørgsmålet: Er fremgangen i muskelmasse markant mindre når jeg slutter min styrketræning med at forbrænde 400-500 Kj? (træner fullbody efterfulgt at step, løb, roning og nogle gange cykel. Altsammen med høj intensitet)

Link to comment
Share on other sites

Mindre? ja. Markant mindre? Godt spørgsmål :cool:

Hvis du vil have det bedste ud af din belastningstræning, bør du sørge for at komme i en absorptiv tilstand (primært forhøjet blodsukker, serum amino syrer og forhøjet insulin) hurtigst muligt efter belastningstræningen...

Hvis du overhovedet kan slippe af sted med det, så hold vægtene og cardioen på forskellige dage, eller separeret af mindst 8 timer...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene en forbrænding i det nævnte omfang har en lille om end nogen effekt på din styrketræning overhovedet: snakkede vi 4-500 kcal var snakken nok en anden, :smile: Jeg har enda set undersøgelser med meget koncentreret cardio (vi snaker under 15 min) der ligefrem har medvirket til en positiv effekt. - Du skal dog nok regne med max at slippe af sted med en MAX 20 min, hvis du slet ikke acceptere en påvirkning.

Sørg for at få noget energi og noget protein indendørs både mellem dine aktiviteter samt efter.

Hvis du vil dyrke længere varende cardio, end det nævnte, så gør som INC nævner. MEGET cardio har som han nævner altid en negativ effekt på styrketræingen. - Der er dog et totalt hike i mange styrke kredse der er helt ude af propertion :) Jeg begynder normalt først at små bekymre mig når min cardio på off dage overskrider en 45 min til en times tid, og jeg har også haft MEGET vel planlagte sessioner på langt over det dobbelte jævntligt, uden at opleve en effekt jeg selv har været i stand til at bemærke som særlig, ikke engang selv om jeg føre en meget detaljeret log.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Man har et "vindue" man har efter belastningstræning, med favorabel proteinmetabolisme. Læs om det her:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

Så det handler egentlig ikke om det er meget cardio eller ej, men om man kommer i en absorptiv tilstand eller ej umiddelbart efter belastningstræning

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Du glemmer det "vindue" man har efter belastningstræning, i forbindelse med proteinmetabolisme. Læs om det her:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

Så det handler egentlig ikke om det er meget cardio eller ej, men om man kommer i en absorptiv tilstand eller ej umiddelbart efter belastningstræning

Uh. Kan du omformulere det, så en ikke-mediciner også kan være med?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene en forbrænding i det nævnte omfang har en lille om end nogen effekt på din styrketræning overhovedet: snakkede vi 4-500 kcal var snakken nok en anden, :smile: Jeg har enda set undersøgelser med meget koncentreret cardio (vi snaker under 15 min) der ligefrem har medvirket til en positiv effekt. - Du skal dog nok regne med max at slippe af sted med en MAX 20 min, hvis du slet ikke acceptere en påvirkning.

Sørg for at få noget energi og noget protein indendørs både mellem dine aktiviteter samt efter.

Hvis du vil dyrke længere varende cardio, end det nævnte, så gør som INC nævner. MEGET cardio har som han nævner altid en negativ effekt på styrketræingen. - Der er dog et totalt hike i mange styrke kredse der er helt ude af propertion :) Jeg begynder normalt først at små bekymre mig når min cardio på off dage overskrider en 45 min til en times tid, og jeg har også haft MEGET vel planlagte sessioner på langt over det dobbelte jævntligt, uden at opleve en effekt jeg selv har været i stand til at bemærke som særlig, ikke engang selv om jeg føre en meget detaljeret log.

M.V.H

Helio

Nu bliver jeg faktisk helt i tvivl om det er Kj eller Kcal maskinerne giver et overslag på. Men ved nærmere eftertanke tror jeg at det er Kcal...

Link to comment
Share on other sites

det betyder at efter dine vægte skal du bruge tid på at kaste noget i hovedet og ikke løbe/cykle/whatever... Hvis du overhovedet kan slippe afsted med det, så holde din vægttræning og cardio/metabolske træning adskilt af ~8 timer eller mere....

Link to comment
Share on other sites

Så det handler egentlig ikke om det er meget cardio eller ej, men om man kommer i en absorptiv tilstand eller ej umiddelbart efter belastningstræning
Du har selvfølgelig ret i, at det OGSÅ handler om dette! Men det nævnte GØR man selvfølgelig også stadig (har mulighden for at realisere den absorptive tilstand altså) i det omfang jeg snakker om; der findes som sagt enda evidens der FORESLÅR at denne kan øges ved højintest meget kortvarrigt cardio (om det så holder en en anden snak.)! - Dertil er der selvfølgelig mange kost tiltag der kan sikre både og (jeg har nævnt nogle af disse tiltag allerede.)

det betyder at efter dine vægte skal du bruge tid på at kaste noget i hovedet og ikke løbe/cykle/whatever... Hvis du overhovedet kan slippe afsted med det, så holde din vægttræning og cardio/metabolske træning adskilt af ~8 timer eller mere....

Selvfølgelig kan man slippe af sted med det, hvis man bære sig rigtigt ad, og begrænser sig!

Evnen til at udvikle kraft, er som du selv siger det ved midel artet cardio, fuldt ud restituret ca 8 timer efter; så det er som sådan en fornuftig approach du ellers foreslår.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

der findes som sagt enda evidens der FORESLÅR at denne øges ved højintest meget kortvarrigt cardio! - Dertil er der selvfølgelig mange kost tiltag der kan sikre både og (jeg har nævnt nogle af disse tiltag allerede.)

Så en hurtig omgang 10 minutters hårdt løb med 9% stigning efter en gang træning er ikke nødvendigvis dårligt?

Link to comment
Share on other sites

Så en hurtig omgang 10 minutters hårdt løb med 9% stigning efter en gang træning er ikke nødvendigvis dårligt?

Nej ikke nødvendigvis! Slet ikke hvis man lige får sippet lidt til sin shake, mellem de to aktiviteter.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share