Vo2 ?


Powerbaby
 Share

Recommended Posts

Nu er det læst, men hvordan jeg skal bruge det kan jeg stadig ikke se.... måske er det mig :blink: mit Polar har muligheden for at udregne efter Vo2... og der står et tal i når jeg indtaster højde, vægt osv... hvor finder den det tal og hvordan kan jeg gøre det mere præcist ? Er der en tabel ?

Link to comment
Share on other sites

Nu er det læst, men hvordan jeg skal bruge det kan jeg stadig ikke se.... måske er det mig :blink: mit Polar har muligheden for at udregne efter Vo2... og der står et tal i når jeg indtaster højde, vægt osv... hvor finder den det tal og hvordan kan jeg gøre det mere præcist ? Er der en tabel ?

Det du skal indtaste er dit kondital. Det kan ikke udregnes - det skal testes. Den værdi der står i uret før du selv ændre den er en "tilfældig" værdi. Så su skal have lavet et test for at kunne indsætte den korekte værdi...

Link to comment
Share on other sites

Det du skal indtaste er dit kondital. Det kan ikke udregnes - det skal testes. Den værdi der står i uret før du selv ændre den er en "tilfældig" værdi. Så su skal have lavet et test for at kunne indsætte den korekte værdi...

Ok og tak mester Arne :4slap: jeg tænkte bare hvor mit Polar vidste sådan noget fra, men det gør det så heller ikke :tongue:

Kan jeg få testet det et sted tror du ? Hvis der skal alt det der måle-halløj til er det jo ikke nemt :blink: hvad gør man så ?

Link to comment
Share on other sites

:dead_banana: Selvmål dér Arne ! Jeg havde vist glemt at læse de andre artikler på den side du jenviste til... hrm hrm.... :hehe:

Nu vil jeg se lidt nærmere på de tests og finde ud af hvilken én jeg kan få lavet. Har du en idé om hvilken én der er bedst når jeg nu ikke lige har et hjemme-laboratorie i nærheden ? :tease:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal estimere maksimal iltoptagelse sådan forholdsvist præcis skal dit Cardiac Output (CO) (puls x slagvolume) samt iltensionen af dit arterielle kontra dit venøse blod kendes, jeg mener formlen lyder noget i stil af : VO2max = CO x (pO2a - pO2v)

Man kan også lave en konditest hvor forskellen i iltension på udåndet luft i forhold til inspireret luft måles.

Men altså ellers kan man da bare bruge sit pulsur eller løbe en god gammeldags coopers test - løb så langt du kan på 12 minutter, hvorefter du opstiller:

(Antal løbet meter - 505) / 45

Sådan en fyr synes jeg at erindre vi blev udsat for en del gange på gymnasiet i sin tid, er du ikke blevet pisket igennem sådan een? :smile:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Sådan en fyr synes jeg at erindre vi blev udsat for en del gange på gymnasiet i sin tid, er du ikke blevet pisket igennem sådan een? :smile:

Jo jeg kan godt huske Cooper-testen, men jeg var ikke i stand til at udføre den, da jeg vrider om på mine fusser som et ondt år :cry:

Idag spinner jeg.... det er jeg 100 gange bedre til end at løbe.... men er konditallet det samme i i løb og spin eller skal man måle det med en test der bruger cukling når det nu er spin jeg dyrker ? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er bedst til at cykle, og befinder dig bedre på sådan en fremfor at løbe, så vælg at lav testen på cykel. Derudover er de direkte konditests (max tests'ne) mere præcise end de submaximale, som i højere grad bygger på et estimat.

Ellers kunne en hel anden løsning være et melde dig til et af alle de forsøg der kører på de naturvidenskabelige uddannelser, der får man ofte lavet en iltoptagelsestest med rigtigt udstyr. Det kræver selvfølgelig du bor i kbh :-)

Hmm kan se du ikke bor i kbh - evt Århus uni i så fald :-)

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Skal man så løbe og ånde på uret samtidigt, eller hvordan foregår det helt præcist :w00t:

Jeg har ladet mig fortælle, at man skal anlægge et arterie- og venekateter, der følger med i pakken. Udover det monterer man et agregat, der kontinuerligt måler CO :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share