Efter træning


epce
 Share

Recommended Posts

Bare for at få det helt på det rene med hvad der er bedst at gøre efter træning, for at opnå maksimal muskelvækst naturligvis :devil:

#1 Hvad er det bedste at drikke når man er færdig? Mange siger at det er kakao, men hvad med protein pulver eller weightgainer?

#2 Skal man lave strækøvelser? Laver dem nogle gange fordi jeg trænger til at strække ud, men har det nogen som helst betydning for hvor meget musklerne vokser?

#3 Er der andre ting som er godt bagefter træning når man er kommet hjem? Fx spise bananer, har også hørt om at tage is på bestemte muskler (i det her tilfælde triceps).

Ville være godt hvis i bare skriver noget af det i ved er godt efter træning :smile:

På forhånd tak. VH Jeppe :cool:

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke hvad der er det bedste, men min "bedste praksis" er at tage en protein shake og spise lidt rosiner derefter strække lidt ud - specielt min rygmuskler, men det er kun pga. at jeg før fik mange "hold i ryggen" det får jeg slet ikke i samme grad efter jeg er begyndt at strække ud

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke hvad der er det bedste, men min "bedste praksis" er at tage en protein shake og spise lidt rosiner derefter strække lidt ud - specielt min rygmuskler, men det er kun pga. at jeg før fik mange "hold i ryggen" det får jeg slet ikke i samme grad efter jeg er begyndt at strække ud

Men har det ingen indflydelse på muskelvæksten om man strækker ud eller ej? Mener bare jeg har hørt et sted at det faktisk hjalp... Men ved ikke helt... Rosiner er nok en meget god ting at spise bagefter ja :smile:

Link to comment
Share on other sites

#1: Det vigtigste er, at du generelt sørger for at have overskud på "protein-kontoen" og allerhelst gennem en fornuftig kost. Mht kakaomælk, så kan du læse lidt om kakaomælk som drik efter træning her. Konklusionen er, at der er for meget sukker i kakaomælk og at skummetmælk er bedre. Men hvis du er ligeglad med det ekstra sukker, så synes jeg da kakaomælk er en OK løsning. Det skader jo heller ikke, at det smager godt. En proteinshake er også god og det valleprotein den indeholder optages hurtigt. Personligt snupper jeg som regel en proteinbar efter træning.

#2: Der er delte meninger om fordelene ved strækøvelser, fx i forbindelse med skadesforebyggelse, hvor noget kunne tyde på, at de ikke direkte forebygger skader.. men de kan være fordelagtige i forbindelse med manglende fleksibilitet. Men under alle omstændigheder skal du i hvert fald ikke lave dem i håb om at få større muskelmasse.

#3: Det kan være en fordel at spise en del kulhydrater efter træning, da det nedsætter restitutionstiden så du hurtigere er klar til at træne. Derudover skal du, som altid, sørge for at få nok protein. Mht. is, så er ingen ide i det, medmindre du har en skade som du vil afhjælpe på den måde.

Det var mine $0.02.. håber det hjælper. Skulle der have sneget sig fejl ind i ovenstående, så håber jeg nogen lige gider irettesætte mig :wink:

Link to comment
Share on other sites

#1: Det vigtigste er, at du generelt sørger for at have overskud på "protein-kontoen" og allerhelst gennem en fornuftig kost. Mht kakaomælk, så kan du læse lidt om kakaomælk som drik efter træning her. Konklusionen er, at der er for meget sukker i kakaomælk og at skummetmælk er bedre. Men hvis du er ligeglad med det ekstra sukker, så synes jeg da kakaomælk er en OK løsning. Det skader jo heller ikke, at det smager godt. En proteinshake er også god og det valleprotein den indeholder optages hurtigt. Personligt snupper jeg som regel en proteinbar efter træning.

#2: Der er delte meninger om fordelene ved strækøvelser, fx i forbindelse med skadesforebyggelse, hvor noget kunne tyde på, at de ikke direkte forebygger skader.. men de kan være fordelagtige i forbindelse med manglende fleksibilitet. Men under alle omstændigheder skal du i hvert fald ikke lave dem i håb om at få større muskelmasse.

#3: Det kan være en fordel at spise en del kulhydrater efter træning, da det nedsætter restitutionstiden så du hurtigere er klar til at træne. Derudover skal du, som altid, sørge for at få nok protein. Mht. is, så er ingen ide i det, medmindre du har en skade som du vil afhjælpe på den måde.

Det var mine $0.02.. håber det hjælper. Skulle der have sneget sig fejl ind i ovenstående, så håber jeg nogen lige gider irettesætte mig :wink:

Hehe ja det hjalp en del, dejligt præcist svar :wink:

Det skal lige siges at je nu heller ikke strækker ud for at få større muskelmasse, har bare hørt et sted at det hjalp på det. Men sandsynligvis gør det ikke nogen forskel af beydning...

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke hvor meget udstrækning har at sige, men opvarming er altid smart før man går igang med den reelle træning.

10 minutter på kondicyklen burde gøre det.

Når du nu går efter masse, så er kakao en rigtig god ide efter træningen.

Jeg drikker selv en halv liter efter træningen og 400 ml med protein inden jeg går i seng.

Du får fyldt de vigtige lagre op og så er den med til at bidrage til det kalorieoverskud du er nødt til at være i, for at få masse.

Det vigtigeste er at du får sovet de timer du skal så musklerne kan restituere under max. forhold.

Der er mens du sover at musklerne bliver 'repareret' og vokser.

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke hvor meget udstrækning har at sige, men opvarming er altid smart før man går igang med den reelle træning.

10 minutter på kondicyklen burde gøre det.

Når du nu går efter masse, så er kakao en rigtig god ide efter træningen.

Jeg drikker selv en halv liter efter træningen og 400 ml med protein inden jeg går i seng.

Du får fyldt de vigtige lagre op og så er den med til at bidrage til det kalorieoverskud du er nødt til at være i, for at få masse.

Det vigtigeste er at du får sovet de timer du skal så musklerne kan restituere under max. forhold.

Der er mens du sover at musklerne bliver 'repareret' og vokser.

Lyder godt det med kakaoen, drikker også selv en halv liter efter træning. Spørgsmålet er så bare hvilken slags? Altså den bedste for at opbygge masse (gør forresten ingenting hvis jeg også blir federe af at drikke det, for det taber jeg på et senere tidspunkt) De anbefaler Cocio Light i en artikel her på MOL... Prisen er ligegyldig, fordi mit arbejde gør at jeg kan få det gratis :bigsmile:

Det er vel forskelligt hvor meget søvn man behøver, men til hverdag sover jeg vel omkring 7-8 timer pr. døgn.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at man f.eks gerne vil have cacao efter træningen skyldes at man ønsker at genopfylde kulhydrat lagrene, samt lave en insulin spike der hjælper med at transportere proteinen hurtigere ind i musklerne. Det er væsenligt for at kunne resituere hurtigt efter træningen.

Derfor er det bedste. IMHO, en proteinshake med valleprotein og druesukker.

Er man ikke på den vogn, er 1/2 til 1 L cacao, MED SUKKER (ikke light), ikke dumt. Ellers kan man f.eks tage 1 L skummetmælk og noget frugt til, men det giver ikke samme insulinspike som sukker

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

Grunden til at man f.eks gerne vil have cacao efter træningen skyldes at man ønsker at genopfylde kulhydrat lagrene, samt lave en insulin spike der hjælper med at transportere proteinen hurtigere ind i musklerne. Det er væsenligt for at kunne resituere hurtigt efter træningen.

Derfor er det bedste. IMHO, en proteinshake med valleprotein og druesukker.

Er man ikke på den vogn, er 1/2 til 1 L cacao, MED SUKKER (ikke light), ikke dumt. Ellers kan man f.eks tage 1 L skummetmælk og noget frugt til, men det giver ikke samme insulinspike som sukker

Men ville weightgainer så ikke være endnu bedre end almindeligt proteinpulver? Har ikke så meget forstand på sådan noget :blush:

Link to comment
Share on other sites

Weight gainer ER netop protein blandet op med bl.a kulhydrater. Intet magisk der.

jeg foretrækker bare selv at kunne bestemme min Protein/kulhydrat ratio i en shake, det er nemmere at styre ved selv at blande f.eks druesukker i proteinshaken.

Link to comment
Share on other sites

Weight gainer ER netop protein blandet op med bl.a kulhydrater. Intet magisk der.

jeg foretrækker bare selv at kunne bestemme min Protein/kulhydrat ratio i en shake, det er nemmere at styre ved selv at blande f.eks druesukker i proteinshaken.

Nå ok :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ang. det med at strække ud, så hvad jeg ved (Kan nu ikke lige dokumentar det nogen steder, bare hørt det) er at nå du strækker musklerne ud, ja så strækkes de sådan de bliver lange, og ikke kortet.

Vi har vel alle set sådan en boble af en biceps, også de lange, som klart ser pæneste ud.

Men skal siges jeg ikke selv strække ud, da jeg ikke rigtigt tror på overstående og har sku ikke brug for at strække musklerne ud.

Link to comment
Share on other sites

Overstående indlæg oser af sarkasme.

Så skal vi ikke lige få det hele på det rene, så ingen misforstår. En muskel kan ikke strækkes så den bliver længere.

Link to comment
Share on other sites

Som du sikkert ved, er musklerne opbygget af lange proteinfilamenter, tråde bestående af aktin og myosin. Det er umuligt at ændre på antallet af disse. Når vi således træner, rives disse over, og det er når disse vokser sammen igen, at stederne, hvor overrivningen fandt sted, bliver bredere og får en større volumen. Når man så udfører strækøvelser, som joga og pilates indeholder, kan man gøre sine muskler lange og slanke. Sammenlign indeholdet i en muskel med frikadelle-fars; efter træning er det en kødklump, men med udstrækning kan det formes og gøres lang og glat, nærmest som til en frikadelle-pølse. Da muskelfilamenterne jo er lange tråde ( Tænk på dem som tynde pølser) betyder det at de kommer til at ligge langt mere optimalt til denne overrivning/sammengroning ( Små pølser ind i den store pølse) da de peger samme retning og kommer til at ligge ligeligt ved siden af hinanden. Derfor vokser muskelfibrene lettere sammen, så ens muskler hurtigere vokser, og ikke bare ender med at blive en sammenkrøllet kødklump.

Du er så klog Måås :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Overstående indlæg oser af sarkasme.

Så skal vi ikke lige få det hele på det rene, så ingen misforstår. En muskel kan ikke strækkes så den bliver længere.

Lange slanke muskler er heller ikke noget der klinger i mine ører :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er noget værre vrøvl der er kommet på bane i den her tråd.

Man kan IKKE ændre på musklernes form hverken ved udstrækning eller yoga eller pilates eller noget andet. Formen er GENETISK bestemt og musklen kan kun VOKSE. En muskel som f.eks biceps hæfter to steder, og disse to steder ændrer sig ikke på noget tidspunkt. Derudover, er det eneste en muskel kan, at trække sig sammen. Det betyder at du ikke kan ændre på dens form heller ikke ved den langt ude i skoven frikadellefarsforklaring der var en der kom med længere oppe.

Please read this article 100 times:

http://www.bodyzone.dk/forum/viewtopic.php?t=130

Lad os lige slå det fast med 7-tommers søm:

MAN KAN IKKE ÆNDRE PÅ EN MUSKELS FORM, KUN DENS STØRRELSE!

Edited by Flagermusen
Link to comment
Share on other sites

Det er noget værre vrøvl der er kommet på bane i den her tråd.

Man kan IKKE ændre på musklernes form hverken ved udstrækning eller yoga eller pilates eller noget andet. Formen er GENETISK bestemt og musklen kan kun VOKSE. En muskel som f.eks biceps hæfter to steder, og disse to steder ændrer sig ikke på noget tidspunkt. Derudover, er det eneste en muskel kan, at trække sig sammen. Det betyder at du ikke kan ændre på dens form heller ikke ved den langt ude i skoven frikadellefarsforklaring der var en der kom med længere oppe.

Lad os lige slå det fast med 7-tommers søm:

MAN KAN IKKE ÆNDRE PÅ EN MUSKELS FORM, KUN DENS STØRRELSE!

Det er der jo også blevet nævnt :smile:

Hvis du kigger tråden ordentlig igennem vil du opdage at den lægger fint ud med sarkasme for derefter at skifte hen til faglighed. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er der jo også blevet nævnt :smile:

Hvis du kigger tråden ordentlig igennem vil du opdage at den lægger fint ud med sarkasme for derefter at skifte hen til faglighed. :wink:

Ahh sorry, sidder vist og sover - og ligeledes gør min sarkasme detektor :blush:

Men anyways, nu er vi hvert fald helt sikre på at der ikke er nogen der hopper på den med frikadellerne :laugh:

Edited by Flagermusen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share