Snyd (ikke) dem selv i Military press


Watts
 Share

Recommended Posts

Jeg er tvivl om konsekvensen ved at bruge benene en smule til at få sat moment på stangen, så den nemmere kan presses forbi det første stykke.

Det er muligt at køre tungere, men er det på stor bekostning af at musklerne, der er aktive i den første del af løftet, ikke bliver ramt tilstrækkeligt?

Link to comment
Share on other sites

Sålænge du presser max igennem hele bevægelsen (aka. c.a.t.), så vil det ikke givetvis ikke minimere stresset på skulderen. Dog vil det i højere grad overloade triceps.

Man kan så tilføje at hvis man kører den eccentriske fase kontrolleret, vil man kunne arbejde med tungere vægte her. Og så vidt jeg husker skulle det største hypertrofi-respons være i denne fase.

Lidt løse stråtanker..

Link to comment
Share on other sites

Sålænge du presser max igennem hele bevægelsen (aka. c.a.t.), så vil det ikke givetvis ikke minimere stresset på skulderen. Dog vil det i højere grad overloade triceps.

- går ud fra du mener "så vil det givetvis minimere stresset på skulderen?"

Link to comment
Share on other sites

- går ud fra du mener "så vil det givetvis minimere stresset på skulderen?"

Hehe, prøver lige igen:

Sålænge du presser max igennem hele bevægelsen (aka. c.a.t.), så vil det givetvis ikke minimere stresset på skulderen. Dog vil det i højere grad overloade triceps.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Der må jeg sku erkende at jeg er lidt uening.

Hvis målet er "Overhead" styrke, så er pushpress og andre stød øvelser noget at det allerbedste man kan lave. Disse øvelser ligger en enorme belastning på skulderne, og giver en kraftig styrke fremgang.fx

Christian

Han startede ud som vægtløfter, og lavede masser af stød og andre øvelser som vægtløftere laver. Han er et ret godt bevis på at stød og pushpress, hjælper meget på ens overhead styrke. Han har kørt 5 reps med 120 kg i military press, og for at være ærlig synes jeg selv det er ret imponerende.

Link to comment
Share on other sites

Der må jeg sku erkende at jeg er lidt uening.

Hvis målet er "Overhead" styrke, så er pushpress og andre stød øvelser noget at det allerbedste man kan lave. Disse øvelser ligger en enorme belastning på skulderne, og giver en kraftig styrke fremgang.fx

Christian

Han startede ud som vægtløfter, og lavede masser af stød og andre øvelser som vægtløftere laver. Han er et ret godt bevis på at stød og pushpress, hjælper meget på ens overhead styrke. Han har kørt 5 reps med 120 kg i military press, og for at være ærlig synes jeg selv det er ret imponerende.

¨

Min egen erfarring (som jeg godt ved at man ikke kan bruge til en hat) siger mig at mit MP ikke stiger nævneværdigt, hvis jeg kun træner pushpres. Endvidere har jeg læst forskellige steder, at stærkmænd også focuserer mest på det "rene" pres som primær overheadøvelse - og mest træner push'et for teknikkens skyld. Jeg mener at Francis havde noget indput til emnet sidst det var oppe på MOL.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke helt hvad du vil opnå.. :smile:

Altså min meningi(erfaring) er, at hvis du kun kan køre en af delene så ville jeg hellere køre stående stem (uden snyd) end pushpress.. Netop fordi at stem lader til at smitte af på dit pushpress (du kan jo altid pushpresse mere end du kan stemme!) men det går sjældent ret meget den anden vej. Især fordi at når mange bliver gode til at pushpresse, så er det fordi at de bliver gode til at accelerere igennem med benene osv.. Men når de så vender tilbage til stående stem, virker stangen som limet til skuldrene. Man kan simpelthen ikke få gang i en tung vægt.. :smile:

Mht hypertrofi af skuldrene, vil jeg HELT klart holde mig til stående stem. mht den eccentriske del, så lader de fleste alligevel stangen falde relativt hurtigt. Så hellere stående stem og evt smal bænk eller lignende for at ramme triceps m.m. med de helt tunge vægte! (Men hov, hvor har jeg set den opskrift henne før. Gg :innocent: ) vil også mene at håndvægte at rigtig gode :smile:

Mht maks overhead styrke (a la stærkmand m.m.) der ville jeg inkludere nogle former for dynamiske løft over hovedet. pushpress, pushpress bag nakken, stød osv osv..

Mht CT løft, så lyder de godt nok vilde da... 6 reps på 160 kg i frivend fra hæng!! Er det nogle løft man kan få bekræftet et sted? hvis nogen ved noget om det.. :smile:

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share