Hvordan kan det ovehovedet lade sig gøre at jeg IKKE taber mig


killerbob
 Share

Recommended Posts

Din krop vænner sig til det ekstremt lave kalorie indtag, derfor stopper den med at reagere på det

Jep, deciderede slankekure hjælper kun i en periode. På sigt er det bedre at have et kalorieindtag der kun ligger lidt under ligevægtsintaget, og så væbne sig med den fornødne tålmodighed.

Link to comment
Share on other sites

Det giver stadig ingen mening overhovedet at han skulle kunne overleve på et godt stykke under halvdelen af basalstofskiftet og laaaangt under det faktiske energiforbrug.

Jeg kan se to årsager til "problematikken":

  1. Der er noget galt med dit stofskifte.
  2. Du spiser mere end de 700-900kcal pr dag du siger.

1 er ret sjældent, men det er da værd at få undersøgt. Kræver næppe mere end en tur til lægen for at afgive en blod- eller urinprøve.

2 er noget mere "normalt" og det er ofte set i kontrollerede forsøg at overvægtige har underrapporteret deres fødeindtag. Om det er bevidst eller ubevidst skal jeg ikke sige, og jeg vil heller ikke beskylde dig for at lyve. Jeg konstatere blot, at det du skriver er meget svært at få til at passe sammen, så noget må der være galt.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa..

I takt med igangsætning af mere motion, skal du regne med, at du vil have brug for mere energi.

Spis flere grove grøntsager og træn (som de andre siger) mere.

Men altså, når man "sulter" sig selv, så nedsættes forbrændingen, og den eneste måde du kan øge din forbrænding på igen er ved at spise mange fibre, langsomme kulhydrater og protein. Og du skal ikke spise mindre end de 500kacl under, hvis du ønsker et langvarigt vægttab.

Hvad med at søge en diætist? Ellers som MaxPower siger - en læge :smile:

Vh Randi

Link to comment
Share on other sites

Jeg fristes til at spørge:

Hvilke fødevarer og i hvilke mængder indtager du for holde et indtag på langt under 1000kcal?

- Det lyder altså helt vildt for en "voksen" mand, du må jo være mere eller mindre hunde sulten hele tiden.

Kan du ikke prøve at skrive en typpsik dags indtag ned og poste det her?

Link to comment
Share on other sites

Du spiser mere end de 700-900kcal pr dag du siger.

Det er faktisk meget normalt at man ser en kraftig underapportering i mængden af Kalorier når folk selv tæller.

selvom forbrændingen kan nedsættes noget ved"sultetilstand" så vil enhver voksen mand der indtog 700-900 Kcal opleve et voldsomt vægttab, med mindre de har en seriøs stoftskiftesygdom.

Link to comment
Share on other sites

Tja det er os det jeg tænker. En af mine venner påstår at lægen siger han har en sjælden sygdom som gør at han ikke kan tabe sig selv med et meget stort kalorieunderskud. Manden har altid været stor. Jeg ved ikke om det passer, men hvis folk taber sig efter en gastric bypass operation så er det da mængden af mad der er problemet og ikke noget andet.

Link to comment
Share on other sites

Tager du noget medicin?

Jeg tænker ikke på kosttilskud eller sådan noget, men på fx medicin mod epilepsi eller antipsykotisk medicin?

Ikke at det egentlig kommer nogen her på MOL ved, men en del af de præparater tager man altså på af, også selv om man er i kalorieunderskud. Hvis det er tilfældet er det måske værd at overveje at skifte mærke?

Ellers så vil jeg også sige at det lyder mærkeligt, hvis du vitterlig kun indtager det du siger og ikke mere og du stadig ikke taber dig. Det ville selv et lille nips som jeg tabe mig på.

Jeg tabte mig meget en overgang og det gjorde jeg ved laaange vandreture i det skotske højland sammen med kontrolleret kaorieindtag. Min erfaring er at der simpelthen ikke er overskud til træning af høj intensitet når man er i stort underskud. Men lange vandreture kan man godt klare.

Og tænk på at man forbrænder ca 1kcal pr kg legemsvægt pr km, lige meget hvilket tempo du går eller løber i.

Så kan du jo selv regne ud, hvad et par 20km ture om ugen giver. Det kan godt betale sig! Og du kan jo tage familien med på turene. Sådan en hel dag med en frokostpause undervejs er faktisk rigtig hyggelig. Og hvis du tager en rygsæk og bærer familiens madkurv og drikkevarer giver det lidt ekstra til forbrændingen.

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tænkte lige at jeg ville følge op:

1: Nej - jeg lyver ikke mht til indtagelse af kalorier (se herunder)

2: Nej - jeg dyrker ikke systematisk motion

3: Nej - jeg tager ikke nogen form for medicin

4: Mit indlæg var nok mere en frustration over at jeg syntes det gik for langsomt - og måske også at der ind imellem går flere dage uden at nålen på vægten flytter sig en disse

5: Jeg har ikke kommenteret indlægget siden - da jeg så den med 7500kcal pr. kg fedt. Med underskud på 1000kcal pr dag - skal det tage ca. en uge at tabe 1 kg.... Og ud fra det må man sige at det trods alt går meget godt. Da jeg for omkring 5 uger siden skrev indlægget havde jeg tabt 42 kg - nu har jeg tabt 53 - altså 11 kg på 5 uger - svarende til 2,2 pr. uge. Jeg kan nok i virkeligheden ikke forlange det bedre ! :laugh:

6: For de nysgerrige er her min diæt - den overholdes 100% hver eneste dag:

Morgen:

180g Ylette 1,5% + 18g havregryn

Frokost:

19g groft rugbrød (1/2 skive) + 100g magert kød (100kcal) + 3 -500 g grøntsager - for det meste tomater

Aften:

3-500g grøntsager - f.eks aspages, tomater, broccoli, champingon o.lign + 100-130g magert kød eller fisk

2-3 gange pr. uge spiser jeg 1 æble midt på dagen.

7.: Nej - er egentlig ikke specielt sulten i løbet af dagen - men måltiderne gør mig sjældent "tilfreds" ... Den var meget god den kommentar Murermester Jessens kone kom med i Matador når hun rakte ud after kage nr. 7 "Det er ikke fordi jeg er sulten - men jeg trænger !!" - sådan har jeg haft det siden november - men det er nødvendigt og går nok... Fortsætter mit vægttab som hidtil er jeg "færdig" i løbet af september - så der er en ende på pinslerne inden for rimelig tid.

8: Derefter kommer kampen om at holde det - og dér skal motionen ind i billedet

9: Ved godt at dette projekt måske lyder helt "sygt" ... Jeg tror nu ikke jeg er syg - men er - for at undgå at blive det i en for tidlig alder bare meget focuseret på opgaven !

Link to comment
Share on other sites

Din krop går jo i "kriseberedskab" pga. det usandsynligt lave kalorieindtag, hvilken kan fucke din krop fuldstændigt op, hvis det foregår over en lang periode! Kroppen vænner sig altså til det lave kalorieindtag og bruger dermed kun kalorier til de allermest nødvendige ting...

Henning Kristensen, vinderen af Mr. Fitness 2006, fortalte under et foredrag jeg hørte, at han en-to gange om ugen havde et noget højere kalorieindtag end de resterende dage - både for at kroppen ikke skulle tilvænne sig til det lave kalorieindtag, men også for at fylde kulhydratdepoterne op engang imellem.

Men som flere andre allerede har nævnt, så lyder det som om det vil være pengene værd for dig at opsøge en ekspert, som kan hjælpe og vejlede dig! - Vel at mærke én, som både har forstand på kost og motion...

Bladet 'Workout & Fitness' kører med et artikelkoncept de kalder forvandlingsholdet, hvor de hver tredje måned udvælger to personer med forskellige typer kost- og motionsproblemer, som de så hjælper, støtter og følger over de næste 90 dage. Man kan tydeligt se store fremskridt på de indvolverede personer, som lærer hvordan man kombinerer kost og træning på den helt rigtige måde... Hvis du har modet, så gør dig selv den tjenste at skrive et brev til bladet, hvori du fortæller lidt om dine problemer... med lidt held vil du blive udvalgt og få en kanon god hjælpende hånd, som kan lære dig en masse om de rigtige metoder med henhold til vægttab!

Held og lykke med dit videre vægttab! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share