Blodprop efter spinningtime


b_skaal
 Share

Recommended Posts

Hej alle og velkommen tilbage efter en mol-fridag, ikke så rart.

Ville lige dele en oplevelse med jer, igen kan man jo ikke forlange at alle læser ens logbog, så jeg laver denne selvstændige tråd.

Sagen er at en af eleverne fra mit slankehold, en godt overvægtig dame i 40'erne, prøvede en 1'er spinning time i lørdag - efter slankeholdet var afsluttet i torsdags.

Tirsdag morgen modtog jeg så denne mail:

"Hej Mette!

Din sidste time var effektiv : jeg ligger på Hillerød Hospital med 2 blodpropper i hjernen (så nu er jeg formand for Foreningen af Underlige Gangarter)- så det varer et stykke tid før vi ses. Desværre.

Mange hilsner fra xxxxx"

hendes datter havde skrevet den.

Og lige siden har jeg selvfølgelig gennemsøgt alle kroge af min hjerne for at finde ud af om jeg kunne have gjort noget anderledes, om jeg skulle have sagt, at hun ikke kunne klare den time, om jeg kunne have set noget på hende under timen... vi har også snakket meget om kost og fristelser og jeg har fortalt om hvordan jeg selv har lært glæden ved at sige nej i stedet for at føle sig snydt og tænk nu hvis hun i sin desperation over overvægten har sagt for meget nej - altså spist for lidt? Jeg så, at hun spiste en banan lige inden timen, men ellers ved jeg jo ikke noget om hvad hun går og laver.

Hm, jeg ved egentlig ikke, hvad jeg søger af svar fra jer - jeg ved bare at jeg har tænkt ekstra over hvor farligt det kan være at være overvægtig og over hvor meget ekspert, jeg kan tillade mig at kalde mig selv, en body bikeuddannelse, en fitnessinstruktøruddannelse og mine praktiske erfaringer med at smide 30 kg gør mig til et oplagt mål som "model" for alle på mine slankehold, men hvad fanden ved jeg egentlig? Ikke en fis - jeg kan lidt baggrund og lidt anatomi og så ser jeg sød ud når jeg cykler, men jeg er jo hverken cykelrytter, styrkeløfter eller diætist...

Hm, i alle tilfælde har jeg stadig ondt i maven på stakkels xxxxxs vegne og ved ikke rigtig, hvor jeg skal gøre af det. Jeg skal klart op på hesten igen og give flere hårde cykeltimer, men jeg tror at jeg kommer til at skrue bare en smule ned for hidsigheden, jeg tror filmen vil knække lidt i mit hoved, hvis jeg råber som jeg plejer: "pres jeres hjerter!"....

Nå, kommentarer modtages meget gerne, jeg kigger forbi senere i aften. Hvis nogen ved noget ( mere end der står på Netdoktor) om hård kredsløbstræning og blodpropper, så vil jeg meget gerne vide det.

Hej fra Mette

Link to comment
Share on other sites

Helt ærligt, Mette :)

Du kan eller skal ikke gøre noget anderledes. Den mail, du har fået, er præget af ubetænksom uvidenhed (og kunne give selv en psykopat skyldfølelse - meget ubetænksomt formuleret).

Selvfølgelig er det ikke motion, der giver folk blodpropper - det er åreforkalkning.

Visse hjerte/kar patienter (svær/ustabil angina pectoris og folk med aneurismer (udposninger på karrene) skal gå lidt forsigtigt til motion, men der har ikke været nogen grund for for damen her. Ellers burde hun selv have styret det. Spinnertime eller ej, så havde hun fået blodpropper på et tidspunkt alligevel, og det er på grund af den måde, hun har levet med for lidt motion og for god mad og cigaretter (+evt. arvelige forhold).

Jeg ville have skrevet noget i din log igår, men så gik MOL ned.

Måske du skulle tage ud og besøge hende, så I kan få snakket det igennem? Også så hun i sin uvidenhed ikke bebrejder dig (eller du bebrejder dig selv).

Cheer up, girl :banana::banana:

Link to comment
Share on other sites

sørgeligt er det jo, men som AF pointerer ville hun sikkert have fået en blodprop før eller siden, ikke så meget pga. hendes livsstil, ide der er tale om en arteriel blodprop, som med al sandsynlighed kommer af uregelmæssig hjerteaktion og dermed øget turbulens i blodstrømmen med øget risiko for propdannelse.

Kunne du have opdaget det?

Nej, ikke med almindelig omtanke.

En uregelmæssig puls kunne have givet mistanke og et EKG havde givet diagnosen, men hvor ofte tager man andre menneskers puls, endsige ens egen?

Hvad kan du gøre i fremtiden?

Tja, hvis du ikke anbefaler det i forvejen, burde du nok anbefale, at de konsulterer deres egen læge for et sundhedstjek, før de kaster sig ud i programmet.

Hvis de ikke vælger det, kan man alternativt tjekke puls og for ømme lægmuskler(som tegn på venøse blodpropper), men det er en lettere utilstrækkelig undersøgelse og det ville nok også være mere fair at frasige sig ansvaret, eftersom personen jo selv vælger ikke at følge ens råd.

Nok omkring det fysiologiske.

Tænk hellere på alt det gode, du har været med til at give alle de andre, som har fået forbedret deres tilværelse vha. programmet :)

I sådanne situationer vil man altid tænke, som du nu gør, men man kan ikke vide alt; og selv om man prøver at sikre sig så meget som muligt, vil nogle alligevel "falde igennem nettet" :(

Link to comment
Share on other sites

"Hej Mette!

Din sidste time var effektiv : jeg ligger på Hillerød Hospital med 2 blodpropper i hjernen (så nu er jeg formand for Foreningen af Underlige Gangarter)- så det varer et stykke tid før vi ses. Desværre.

Mange hilsner fra xxxx"

Syge, syge, stærkt ubegavede, latterlige, psykopatiske, ucharmerende, ubetænksomme MØGKÆLLING. :devil::devil::devil::devil::devil::devil: :asmd: :cussing: :baby: :retard: :puke2: :smashtard: :headwall: :headwall: :flame: :bomb: :pissed: :pissed: :pissed: :pissed:

Hvad fanden ligner at tilføje et andet menneske så megen (helt uforskyldt) skyldfølelse. UTILGIVELIGT

Okay, vi går ud fra det var skrevet i affekt og i ubetænksomhed - og så skulle hun fa..... skamme sig. Og er det ikke skrevet i denne (manglende) ånd, så er hun s.... en led kælling.

Mette selvom det er umuligt - så glem det. Du har intet galt gjort. Mange varme tanker herfra, som måske vil nå helt ind i det hjerte, så du kan smide den oplevelse fra dig.

Link to comment
Share on other sites

De andre har på glimrende vis gjort rede for, hvorfor det ikke er din skyld (og det er det altså ikke).

Jeg tænkte bare... Når jeg læser brevet er jeg ikke sikker på, det er "ondt" ment, et forsøg på at give dig skylden. Det kunne også bare være lidt galgenhumor? Nu kender du sikkert bedre damen, så du kan nok bedre bedømme det.

Jeg synes iøvrigt du bør slette hendes navn for alle tilfældes skyld - det gælder også I andre der har gentaget det.

Anyway, cheer up. Alt det gode du har gjort for slankeholdet kan ikke slettes af et tilfældigt uheld du i mine øjne ikke har ansvar for.

Du får lige en banan... :banana: Skidt... Du får sgu en mere... :banana:

Link to comment
Share on other sites

jeg har så også slettet navnet.

jeg er ret sikker på at det er skrevet i sjov - galgenhumor, som I siger - men måske også med en lille ubevidst vrede ( hvorfor ellers overhovedet kontakte mig i sådan en stund?) Vi har haft god kontakt igennem slankeforløbet og jeg tror ikke hun ville give mig skyldfølelse med vilje, men det skete altså.

Tak for de mange gode og kloge kommentarer, jeg tror det var det jeg havde brug for - lige at dele det med nogen som også træner hårdt + har viden på området. Så tak fordi jeg måtte hælde vand ud af ørerne og tak fordi I lyttede.

gode hilsner Mette

Link to comment
Share on other sites

bare en afslutter:

havde min første time efter i lørdags i går aftes - og fik snakket med resten af slankeholdet, altså dem, der cykler videre på de almindelige hold ( mange heldigvis!). De lovede at passe på sig selv og vi fik samlet ind til en buket blomster.

Jeg tror, jeg sagde "HUSK nu at sætte jer ned eller tage en pause, når I har brug for det + tag ANSVAR for jeres kroppe" lidt flere gange end jeg plejer og "pres jeres hjerter" røg lidt i baggrunden, men ellers var timen lige så lang og ond som vanligt.

Så jeg tror jeg er kommet op på hesten igen.

Har også snakket med ledelsen i centeret og vi er blevet enige om, at når næste slankehold starter, skal jeg stå for fedt%målingerne på hele banden og så benytte lejligheden til at få en snak med hver enkelt om deres helbred ( arvelige ting i familien, sukkersyge, blodtryk o.s.v.) og få opfordret ALLE til at gå til lægen og lytte til deres krop. På den måde kan jeg presse dem med god samvittighed, så det bliver nemmere at være mig og sikrere at være dem.

Og så et afsluttende spørgsmål, som nok er temmelig bredt:

Hvem skal passe på hvad?

AF nævnte nogle grupper som skal gå forsigtigt til motion, jeg synes, jeg har hørt noget om at kræftpatienter skal holde sig fra den helt vilde høøøøøøj-intensitetscardio ( en kærlig hilsen til Jarvig ;) ), da immunforsvaret ikke altid kan følge med sådanne belastninger, er der noget om det?

Og Claus, hvis du har tid, vil du så ikke forklare lidt mere om de ømme lægge og andre symptomer du kender til?

Jeg ville være vild med links - især til danske sider for at være helt sikker på forståelsen.

Hej fra Mette :wave:

Link to comment
Share on other sites

Lækkert at høre, at du er tilbage igen.........Nu gælder det jo om at tage hændelsen til efterretning, og så ellers komme videre.....og det lyder somom du er godt på vej!! :)

Held og lykke.........jeg kan desværre ikke hjælpe med links eller andet, da jeg ikke ved noget om emnet......men jeg glæder mig til at læse noget mere om det, så jeg kan blive klog! :banana:

Link to comment
Share on other sites

ja, lad os se en gang på blodpropper :)

Lidt svært at forklare, så alle kan forstå alle aspekter af det, men jeg prøver :)

Vores karsystem består af 2 systemer, vener/blodårer og arterier/pulsårer som er hhv. lavtryk- og højtryks-systemer. De mødes i hjertet, som populært sagt har 2 pumper - en der pumper fra vener til lungerne og en, der pumper fra lungerne til arterierne.

Blodpropper(kaldes thromber) kan dannes i begge systemer og kan rives af og transporteres med blodstrømmen, indtil de sætter sig fast(kaldes nu embolier) i mindre kar og derved blokerer for blodstrømmen.

For at der ikke dannes propper, skal 3 faktorer være i orden(den såkaldte Virchows triade):

-normalt blodflow,

-intakt karvæg,

-velbalanceret koagulationssystem.

Propper i venesystemet/DVT(dyb vene thrombose):

-hyppigste årsag er nedsat blodflow(pga. lavt tryk).

-kan dannes i alle større vener fra fødderne til bækkenvenerne.

-kan rive sig løs og derved sætte sig i lungerne og give lungeemboli.

-symptomer kan være: (er ofte asymptomatisk!) spændt, øm lægmuskel, lægsmerter, forøget omkreds af læg, strækømhed af læg, bleg hud og forøget venekartegning på underben.

-undgå: at bevæge benet!

-øget risiko: tiden efter operation, rygning, P-piller(østrogener), overvægt, stillesiddende adfærd, graviditet, nedsat minutvolumen.

Lungeemboli:

-ses meget hyppigt ved DVT

-kan være dødeligt.

-viser sig ved påskyndet vejrtrækning, blå læber, angst, sting i brystet, udpræget tyngdefornemmelse bag brystben(føles som en, der står på brystet af en.)

Propper i arteriesystemet:

Da dette er et højtrykssystem, kan der dannes udtalt turbulens, hvilket specielt sker omkring deling af et kar. Kolesterol kan indlejres i karbanen og få overfladen til at bule ind i lumen, hvorved turbulensen øges. Turbulens ødelægger karvæggen, hvilket fører til thrombedannelse(kan vise sig som forskelligt blodtryk imellem ekstremiteter, vindueskiggersyndrom og mislyd med stetostopering over halsarterierne.)

Thromber kan også dannes inde i hjertet, hvor turbulensen er meget kraftig over hjerteklapper eller hvor blodet kan stå stille (i hjertets "ører"). Hvis man har haft et tidligere infarkt i hjertet, vil turbulensen også være øget. Det hyppigste er dog, at ens hjerte ikke pumper rigtigt(uregelmæssig puls), hvorved turbulensen igen er forøget. Endelig kan en infektion af hjertet være årsag(disse embolier vil typisk sætte sig meget perifert, hvilket kan ses som sorte "splinter" under neglene.)

-disse thromber kan igen rive sig fri og sætte sig i mindre kar, hvoraf hjertekarrene og karrene i hjernen er mest alvorligt.

Så den "værste" person, man kan støde på som spinningsklient mht. venøse blodpropper, er:

En kvinde i 30'erne, som ryger, bruger P-piller, lige har været gravid eller været opereret, er overvægtig, har oplevet en uforklarlig øm læg i de sidste par dage/uger og sidder meget stille til hverdag. Har evt. tidligere haft DVT og findes også i familien.

Hvad skal man så gøre?

-har hun konsulteret sin læge?

-ellers nægt hende adgang!

Hvis der er mindre udtalte risikofaktorer kan man måske trykke på hendes lægmuskler og evt. måle omkredsen af dem, som skal være ens.

Den "værste" person, man kan støde på som spinningsklient mht. arterielle blodpropper, er:

-har tidligere haft blodprop, ryger, uregelmæssig puls, overvægt, "fed" livsstil, tilfælde af konfusion eller svimmelhed.

Håber det gad lidt indsigt i den spændende verden omkring blodpropper :)

Link to comment
Share on other sites

Claus - tusind tak, jeg skal lige slå et par ord op, før det hele er på plads, men tak for konklusionen til sidst - den var da til at forstå.

jeg har fået mail fra Blodpropsdamen her til morgen:

Hej Mette!

Lige et par ord for at sige det går fremad. Jeg er sluppet med en delvis lammet venstre side, så nu er jeg kommet hjem og skal gå til noget genoptræning- det var ikke cyklingens skyld. Jeg er tværtimod blevet opfordret til at fortsætte altså når balancen bliver bedre.

Tak for din hilsen- og hils også hvis du ser noget fra fedtdræberen og sig tak for blomsterne.

Hilsen xxxxx

Så det var jo dejligt nok.

hej fra Mette :wave:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hey

Uheldig oplevelse du har haft dig b...

I det store hele kan man ikke som instruktør ,eller hvilken interaktion man indgår i med andre, stilles til ansvar for deres reaktioner. Det være fysiske eller mentale. Man kan som instruktør/formidler kun påvirke processen, resultatet er afhængigt af modtageren.

Tilfældigheder har givet gjort at denne dame fik en blodprop, men som andre i denne tråd har tilkendegivet, var det et hovedløst og i bund og grund afmægtigt første brev du fik.

Selvom dette er en specifik sag, åbner det også diskussionen hvorvidt en instruktør kan stilles til ansvar for udøveres reaktioner.

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan landet ligger rent juridisk. Da alle os kloge hoveder osse har et hemmeligt ikke-MOL liv, må nogen da kunne svare?

Godt at hele balladen løste sig til det bedre.

Du kan med ro "pine" den stakkels spinnighest og tilhørende hold, uden bekymringer.

Pelshuen

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste for øvrigt i et forbruger blad den anden dag, at letigen (formentlig) havde været medvirkende årsagn til at overvægtige mennesker (3 tilfælde inden for 2 år) der havde dyrket henholdsvis spinning og aerobic havde fået blodpropper. I nogen af tilfældene, med lammelse til følge. Letigen er under luppen.

Du kan jo ikke vide om hun har været på et præperat som har været med til at forudsage den blodprop.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest vil jeg godt igen tilkendegive at jeg ikke mener at B har skylden i den omtalte sag, selvom man selvfølgelig har et hvist ansvar som leder/instruktør osv. Så mener jeg ikke at B havde nogle chancer for at forudse den omtalte reaktion.....

Men du pelshuen omtaler "I det store hele kan man ikke som instruktør ,eller hvilken interaktion man indgår i med andre, stilles til ansvar for deres reaktioner. Det være fysiske eller mentale". Og rent juridisk ved jeg ikke om fx. en fitness instruktør kan drages til ansvar, men det kan en psykolog fx! Så vi er nok ude i et grå marked, hvad det angår rent juridisk......

Men igen, mener jeg ikke B behøver at føle nogen skyld i den omtalte sag.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er godt gået at hun mener det er din skyld når hun er så overvægtig. Desuden, som det er nævnt tidligere i tråden, ville hun sikkert alligevel have fået den blodprop pga sin overvægt.... at det så lige skulle ske efter en spinning-time er bare THOUGH LUCK :(

Uden at påstå at jeg kan forstå hvordan du føler, kan jeg da godt se at det er en uheldig situation for dig. Man har jo tendens til at give sig selv skylden og arbejde det igennem igen og igen og igen , hvor man bare stresser sig selv unødvendigt.

Jeg mener ikke du kunne have gjort hverken fra eller til og jeg håber ikke at det har gjort dig bange for dit arbejde :(

Håber det hjælper lidt på dit humør...

CHER UP MATE :hehe::hehe::hehe:

Link to comment
Share on other sites

igen, tak. Jeg føler mig rimelig skyldfri efterhånden. Jeg mener ikke man som instruktør er ansvarlig for ting, man ikke kunne have forudset.

Men hvis jeg inden en time har fået noget at vide om en skade, diabetes, graviditet eller en sygdom, der kunne presses af hård træning, så er det en del af mit job at holde øje med vedkommende, være med til at passe på at de ikke gør noget uhensigtsmæssigt i forhold til deres tilstand. Igen er mit ansvar begrænset af min viden.

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Atomnisse>

Min kommentar om ansvarsfrihed var ment generelt, og ikke baseret på nogen juridisk viden. Spørgsmålet er om man i kraft af sin faglige kompetence formodes at kunne forudse visse reaktioner hos andre. Du nævner psykologer som eksempel, kan man sagsøge en psykolog for at give et dårligt råd? Som man kan sagsøge en bankrådgiver for samme.

Er stadig nysgerrig om hvordan det lovmæssige land ligger i.f.t instruktøransvar?

Pelshuen

:banana: den skal jo med...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share