Mad efter motion


Molleally
 Share

Recommended Posts

Et lille spørsgmål: Er der, ligesom efter styrketræning, nogen tommelfingerregler for om, og i givet fald hvad, man skal spise efter motion?

Er, i anledning af det bedre vejr, igen i gang med at løbe for at hjælpe på vægttabet, og kom i den forbindelse i tvivl om man bør undlade at indtage andet end vand umiddelbart efter man er færdig, eller om det forholder sig stik modsat, eller noget helt tredje?

Link to comment
Share on other sites

Ved korterevarende træning (op til 1 time) burde der ikke være specielt behov for energitilførsel. Dog vil man typisk pga. reglen om ikke at spise 2-3 timer før træning (som er specielt vigtigt ved løB) som regel have brug for et almindelig måltid indenfor kort tid efter træning. Her burde der ikke være brug for energitilskud (dette gælder de fleste motionisters løbeture).

Ved meget intensiv og længerevarende træning (ud over 1-2 timer afhængig af intensiteten) bør man eventuelt indtage hurtigtoptagelige kulhydrater og protein for at sikre tilstrækkelig hurtig genopbygning (restitution). Dette efterfuldt af et almindeligt måltid.

Derimod er det en dårlig ide at udskyde måltidet til lang tid efter træning også selv om målet er vægttab. Under vægttab skal man ikke være for restriktiv før og efter træning, da dette evt. vil nedsætte ydeevnen. Tilsvarende kan det efter meget langvarig idræt med væske- og kulhydratunderskud give bagslag at undlade kulhydrater og fx. indtage et tungt måltid med lang optagelseshastighed.

Link to comment
Share on other sites

Cool, mange tak. Typisk vil jeg løbe en tur af 30-40 min, enten omkring 1-2 timer efter morgenmad, eller før morgenmad (dog efter en smule frugt). Tror aldrig, i det forhåbentlig lange liv jeg har foran mig, at jeg vil komme op i en klasse som kan kaldes seriøs - til det hersker konformiteten dog for meget i mit studenterliv :blush:

Jeg spiser typisk et måltid ca. en halv time efter en løbetur, dvs. efter udstrækning og bad, så det vil jeg nu med god samvittighed fortsætte med, igen tak for tippet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share