Cuts- hvor lang tid? hvor meget styrketræning? osv?


fly
 Share

Recommended Posts

Hey jeg er for et par uger siden begyndt på et cut. Jeg løber 4 gange om ugen (Atletik/almen løbetræning) og styrketræner 2-3 x. Jeg har bare svært ved at finde motivationen til at blive i styrkecentret i lang tid og tage alle de "små" øvelser - når man alligevel ikke gainer noget. Så for at vedligeholde musklerne er det så nok med nogle få gode/solide/stærke øvelser, som rammer en masse? OG. Hvor længe tror i at jeg cirka skal cutte før der kommer gode resultater? Jeg er 16 år og har løbet og styrketrænet i over et år. Her til foråret er jeg begyndt på at dyrke en masse sport, og har derved fået boosted mit metabolism rimlig godt tror jeg. Det skal lige siges at jeg har altid holdt en smule igen mht. styrketræningen, og det vil jeg til jeg bliver 18. (Er bange for at det vil skade min vækst i højden, og jeg vil gerne have lov at vokse en del - er 178cm) Det skal også lige nævnes at jeg ikke har tænkt mig at lave al den atletik i lang tid - går og prøver at få et job - så det blir mest til aftenturene, og de 45 min i idræt og weekenderne.

Ved godt at det var et langt spørgsmål, men håber at i kan hjælpe! :smile:

På forhånd tak! (Jeg har læst TJ's "Cuts" og søgt her og der =P )

Edited by fly
Link to comment
Share on other sites

Nejnej, er heller ikke hoved-pointen i mit spg. men det er da vigtigt ikke at forstyrre den naturlige vækst. tror jeg da ikke at der er nogen som er uenige i!? Og ved godt det med skrønen - men stadigvæk er jeg af den overbevisning at hvis man fuldstændigt kører sin krop helt ud med kæmpe vægtstænger (selvfølgelig med tid til at restituere :wink: ) så skal det nok påvirke ens krop. men igen - håber der er nogle flere svar derude?

Link to comment
Share on other sites

Stats please?!

Du siger selv, at du er bange for at skade højden ved at styrketræne for hårdt. Når du cutter ned så får din krop jo mindre energi end den har brug for. Her er det så jeg begynder at tænke: tror du ikke du skader din vækst ved at få mindre energi end kroppen har brug for netop når du er i voksealderen??

Please correct me if I'm wrong guys....

MLP

Link to comment
Share on other sites

Hvordan påvirker det din krop? Du bliver større :devil:

Jeg stoppede selv med at vokse i sommers, så man pøs ikke at stoppe med at vokse på sin 18 års fødselsdag.

Er du sikker på at du ved hvad styrketræning betyder? At blive stærkere. Og ikke en skid andet :tongue: Du vil have muskler.

Angående Cut:

Så skal man bare kører med de samme ting, som før.

Øvelser som rammer mange områder: Bænkpres, Dødløft, Squat, BoR, Chin ups, Military Press.

Du skal cutte, indtil du synes du er cut nok :4mewantfood: Og så Bulk bagefter :superman: ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror helt klart at det er rigeligt at fokusere på de store øvelser, mens du cutter.

Specielt i dit tilfælde er der flere faktorer der taler for at udelade de små:

1) Du har et meget hårdt generelt træningsprogram i forvejen. Ingen grund til at presse citronen mere end rigeligt.

2) De små øvelser er nok ikke noget der har den store effekt på forbrændingen og efterforbrændingen.

3) Du gider ikke. Bedre at lave noget man synes om, så man fortsætter på lang sigt.

4) Du for nok ikke særligt meget ud af de små øvelser, da du cutter. Bedre at fokusere på at holde styrken i de store øvelser. Hvis du gør det, så kan du hurtigt gaine tabt muskelmasse tilbage, når du stopper cutten.

Af de nævnte punkter vil jeg pege på nr.3 som det allervigtigste.

Link to comment
Share on other sites

Stats please?!

Du siger selv, at du er bange for at skade højden ved at styrketræne for hårdt. Når du cutter ned så får din krop jo mindre energi end den har brug for. Her er det så jeg begynder at tænke: tror du ikke du skader din vækst ved at få mindre energi end kroppen har brug for netop når du er i voksealderen??

Please correct me if I'm wrong guys....

MLP

Ingen grund til bekrymring. Knoglerne vokser stadig selvom man er i energiunderskud, hvis man da får de nødvendige aminosyre og mineraler.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

okay super! tak for de hurtige svar! men hvor længe skal jeg cutte? det er lige for at markere 6-packen :tongue: . Og - Jeg syntes det er svært at se hvor meget jeg skal spise, og gider ikke ud i kalorie tælning (Mine forældre ville også syntes at det er et anorektisk tegn...) Jeg har bare generelt skruet ned for hvor meget jeg spiser, og nul slik. Men det er ikke godt at blive sulten i skolen, så har jo stadig brug for mit kontinuerlige kulhydrat tilskud. Men hvis man konstant er "loaded" med energi, og er i equilibrium hvornår brænder man så direkte fedt? når man sover? når man løber i over en halv time?

Edited by fly
Link to comment
Share on other sites

anyone?

Du skal bare cutte, indtil den er synlig. Og det er med cirka 500 kcal i underskud hverdag. Så vil du tabe cirka 500 gram hver uge.

Nogle gode råd, til maden:

Masser af Proteiner(du skal spise ligeså mange som før, altså 2gr/kg), langsomme kulhrydrater, og lidt sundt fedt en gang imellem.

Prøv at tælle kalorie for en normal dag.

Du vil brænde fedt af hele tiden, fordi hvis kroppen ikke får nok energi, så bruger den dine fedt lagre, og brænder det sammen med dine nyspiste kulhydrater(her er fibre utroligt godt?).

Link to comment
Share on other sites

okay :bigsmile: men man skal vel også lade være med at spise for lidt? for så bremser kroppen forbrændingen og man får ondt i hovedet og koncentrationsbesvær. Sys det er lidt svært at vurdere hvor meget mindre jeg skal spise, for spiste en hel del før (som i jo for laaaang tid siden sagde at jeg skulle :wink: ) Er der nogle signaler som sult og alt det man skal høre på og i hvilken grad?

Link to comment
Share on other sites

okay :bigsmile: men man skal vel også lade være med at spise for lidt? for så bremser kroppen forbrændingen og man får ondt i hovedet og koncentrationsbesvær. Sys det er lidt svært at vurdere hvor meget mindre jeg skal spise, for spiste en hel del før (som i jo for laaaang tid siden sagde at jeg skulle :wink: ) Er der nogle signaler som sult og alt det man skal høre på og i hvilken grad?

Derfor du netop skal skrive en normal dag op, så det noget nemmere for os at hjælpe dig. Hvis jeg skriver du skal spise 3000 eller 2000 kals ander du jo ik hva det vil sige. Prøv at skriv alt hva du spiser på en normal dag op (ikke en dag på cut)

Link to comment
Share on other sites

okay :bigsmile: men man skal vel også lade være med at spise for lidt? for så bremser kroppen forbrændingen og man får ondt i hovedet og koncentrationsbesvær. Sys det er lidt svært at vurdere hvor meget mindre jeg skal spise, for spiste en hel del før (som i jo for laaaang tid siden sagde at jeg skulle :wink: ) Er der nogle signaler som sult og alt det man skal høre på og i hvilken grad?

Spis masser af fibre. Så føler du dig mæt længere.

Du forbrænder jo også fedtet, så du får den nødvendige energi, hver dag!

Verdens bedste middel mod ondt i hovedet, og hovedpine. Drik noget vand.

Link to comment
Share on other sites

Du bør ikke have et kalorieunderskud på mindre end 500 kcl om dagen. Er det lavere får du koncentrationsbesvær og mister muskelmasse. Har du et kalorieunderskud på 500 kcl om dagen, behøver du slet ikke gå og føle dig sulten. jeg har en fornemmelse af, at du sulter dig.

Regn dit ligevægtsforbrug ud med denne her.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae..._energiforbrug/

Træk så 500 kcl fra.

sammensæt så et kost med dit ligevægtsindtag-500 kcl. pr. dag. Du kan bruge denne oversigt

over næringsindholdet i allle mulige madvarer:

http://www.foodcomp.dk/fvdb_groupsearch.asp

Husk at få mindst 1,5 -2,00 gr. protein pr. dag.

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

sad lige og prøvede at lave en sådan plan - den med kcal forbrug. den siger 3545 kcal/døgn. Det er godt nok svært! og den ville blive enormt upræcist hvis jeg skal lave en! og mine dage varierer uendelig meget. Det samme med mad. så tror ik helt det går med den madplan. Kan i ikke bare give nogle flere tips til kvantiteten af mad o.l.? Og tak for de gode svar :4thumbup:

Edited by fly
Link to comment
Share on other sites

Den der energiberegner er langt ude i skoven. Jeg er en bette gut på 167 cm og 66 kg, men alligevel skal jeg æde fucking 3500 kalorier dagligt, og jeg laver kun en lille smule direkte motion. Så meget mad får jeg aldrig ned og har ingen dage gjort det så det kan umuligt være mit ligevægtsindtag for så skulle jeg da ligne et sultent barn fra Afrika med det underskud jeg har haft de sidste 18 år af mit 18 år lange liv.

Det er bedre at prøve sig lidt frem. Sammensæt en kostplan med et fast antal kalorier og hold det i 1-2 uger. Se hvordan din vægt reagerer og bestem dit ligevægtsindtag ud fra det.

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

Du bør ikke have et kalorieunderskud på mindre end 500 kcl om dagen. Er det lavere får du koncentrationsbesvær og mister muskelmasse. Har du et kalorieunderskud på 500 kcl om dagen, behøver du slet ikke gå og føle dig sulten. jeg har en fornemmelse af, at du sulter dig.

Regn dit ligevægtsforbrug ud med denne her.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae..._energiforbrug/

Træk så 500 kcl fra.

sammensæt så et kost med dit ligevægtsindtag-500 kcl. pr. dag. Du kan bruge denne oversigt

over næringsindholdet i allle mulige madvarer:

http://www.foodcomp.dk/fvdb_groupsearch.asp

Husk at få mindst 1,5 -2,00 gr. protein pr. dag.

Energiberegneren kan kun bruges til at få en idé om hvor éns energiforbrug ligger henne. Det faktisk energiforbrug er man nødt til at finde ved at prøve sig frem.

sad lige og prøvede at lave en sådan plan - den med kcal forbrug. den siger 3545 kcal/døgn. Det er godt nok svært! og den ville blive enormt upræcist hvis jeg skal lave en! og mine dage varierer uendelig meget. Det samme med mad. så tror ik helt det går med den madplan. Kan i ikke bare give nogle flere tips til kvantiteten af mad o.l.? Og tak for de gode svar :4thumbup:

Det der mange gange sker er, at man overvurderer sit eget aktivitetsniveau. Beregneren kan som ovenfor nævnt kun give et overslag på det faktiske energiforbrug.

KropKost programmet kan helt klart anbefales til at finde frem til hvor mange kcal man indtager hver dag. Man skal lige vænne sig til bruge det, men det kan sagtens bruges til en varieret kostplan (www.allnatural.dk).

Den der energiberegner er langt ude i skoven. Jeg er en bette gut på 167 cm og 66 kg, men alligevel skal jeg æde fucking 3500 kalorier dagligt, og jeg laver kun en lille smule direkte motion. Så meget mad får jeg aldrig ned og har ingen dage gjort det så det kan umuligt være mit ligevægtsindtag for så skulle jeg da ligne et sultent barn fra Afrika med det underskud jeg har haft de sidste 18 år af mit 18 år lange liv.

Det er bedre at prøve sig lidt frem. Sammensæt en kostplan med et fast antal kalorier og hold det i 1-2 uger. Se hvordan din vægt reagerer og bestem dit ligevægtsindtag ud fra det.

Held og lykke!

Se ovenstående kommentarer :smile:

MLP

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gået og tænkt over jeres svar, og prøvede Krop&kost programmet. (som jeg har tidligere erfaring med) Problemet er bare at jeg har en Mac computer. Har i et forslag på et alternativ? også en der inkluderer en side til at holde styr på kroppen diverse mål?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share