hst vs. de gode gamle dage...


steenmillinder
 Share

Recommended Posts

jeg er lidt (ret meget) i tvivl...

jeg startede med at træne for nogle år siden, jeg trænede 6 - 10 reps 5 gange om ugen med 45-90s hvile, ryg, bryst, arme, skuldre, ben og weekend fri, ca. 18-20 sæt pr. træning og altid til max. Jeg spiste kreatin og protein og ingen krut. Jeg gik fra at veje 50kg til 72kg på 2 år...

Der skete så det at jeg havde en pause på 2 år, hvor jeg tabte mig til ca. 60 kg og blev der. Da jeg så startede igen var der det her nye hst (ret anderledes fra hvordan jeg trænede tidligere) det måtte jeg så prøve... Det gav rimlig gode resultater de første par måneder men efter 6mdr og 6kg gik jeg faktisk ret meget i stå...

Kan det passe at hst kun virker i starten? jeg byttede nogle af øvelserne ud i programmet, og spiste stadig fint uden held... (er der nogle af 'de store', som bruger hst?)

ps. jeg begyndte at tage på igen efter jeg lavede et 3 dages program(ryg,patter og skulder/ben) hvor jeg igen træner til max hver gang...

Link to comment
Share on other sites

jeg er lidt (ret meget) i tvivl...

jeg startede med at træne for nogle år siden, jeg trænede 6 - 10 reps 5 gange om ugen med 45-90s hvile, ryg, bryst, arme, skuldre, ben og weekend fri, ca. 18-20 sæt pr. træning og altid til max. Jeg spiste kreatin og protein og ingen krut. Jeg gik fra at veje 50kg til 72kg på 2 år...

Der skete så det at jeg havde en pause på 2 år, hvor jeg tabte mig til ca. 60 kg og blev der. Da jeg så startede igen var der det her nye hst (ret anderledes fra hvordan jeg trænede tidligere) det måtte jeg så prøve... Det gav rimlig gode resultater de første par måneder men efter 6mdr og 6kg gik jeg faktisk ret meget i stå...

Kan det passe at hst kun virker i starten? jeg byttede nogle af øvelserne ud i programmet, og spiste stadig fint uden held... (er der nogle af 'de store', som bruger hst?)

ps. jeg begyndte at tage på igen efter jeg lavede et 3 dages program(ryg,patter og skulder/ben) hvor jeg igen træner til max hver gang...

Nej og ja, det er svært, at svare på, men med din beskende erfaring vil jeg sige, HST i alle månederne burde have givet dig bedre gains. Det handler om andre ting, end bare programmet. Hvad med progression(fra cyklus til cyklus), hvad med kost, hvad med hvile, hvad med alle de små variabler der bør tilpasses?

Link to comment
Share on other sites

Nej og ja, det er svært, at svare på, men med din beskende erfaring vil jeg sige, HST i alle månederne burde have givet dig bedre gains. Det handler om andre ting, end bare programmet. Hvad med progression(fra cyklus til cyklus), hvad med kost, hvad med hvile, hvad med alle de små variabler der bør tilpasses?

progressionen var bare den mindste som udstyret tillod mig (5kg i ryg og bryst, og 2,5 i de andre), kost ca. 3,5 g protein / kg / dag og alt det kulhydrat og fedt jeg kunne få ned, hvile 45s hvile for små muskler og 60 for de større ved 15 reps og ved 5 reps 60s for små muskler og 90 for de store... trænede man, ons, fredag...

Edited by steenmillinder
Link to comment
Share on other sites

at du ikk tager på har intet med programmet at gøre.

det simpelthen fordi din kost ikke er tilrettelagt ordentligt og du spiser ikk nok.

hvis du kigger på HST officielle hjemmeside

: http://www.hypertrophy-specific.com/hst_index.html

vil du se de skriver at Boris KLeine, 3 time German Heavyweight Champion benytter sig af HST principperne!

Link to comment
Share on other sites

hst er altså det mest effektive program hvis man vil bygge muskel hutigst muligt?

Nej, der er mange veje der fører til Rom. HST er en af dem. Men faktorer som kost, søvn og stress på jobbet har også betydninger for din muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes det er lidt svært med hst, jeg har altid hørt at muskler skal have flere hviledage end i hst, og at man altid skal træne til max.

Jeg har læst alt hvad der står på hst's officielle side, og ja det står jo sort på hvidt, det er bare meget svært at lave reele målinger på biologiske systemer. Videnskablige resultater, på biokemisk niveau, af de faktore som fører til hypotrofisk vækst, er ret tvivlsomme endnu, så gym erfaring er stadig det bedste synes jeg.

De gutter jeg kender, som er blandt de store drenge i træningscentret, der har kørt med hst i noget tid, har haft samme oplevelse med at ramme et plateau efter 6mdr.'s tid, og mener at det er effektivt i starten, men ikke holdbart i længden...

Det kunne jo være at der var nogle herinde som havde haft lignende oplevelser...

Link to comment
Share on other sites

jeg synes det er lidt svært med hst, jeg har altid hørt at muskler skal have flere hviledage end i hst, og at man altid skal træne til max.

Jeg har læst alt hvad der står på hst's officielle side, og ja det står jo sort på hvidt, det er bare meget svært at lave reele målinger på biologiske systemer. Videnskablige resultater, på biokemisk niveau, af de faktore som fører til hypotrofisk vækst, er ret tvivlsomme endnu, så gym erfaring er stadig det bedste synes jeg.

De gutter jeg kender, som er blandt de store drenge i træningscentret, der har kørt med hst i noget tid, har haft samme oplevelse med at ramme et plateau efter 6mdr.'s tid, og mener at det er effektivt i starten, men ikke holdbart i længden...

Det kunne jo være at der var nogle herinde som havde haft lignende oplevelser...

HST principperne er jo nogen af de mest underbyggede og lødige man finder inden for BB træning. Det du refererer til som "de gode gamle dage" er jo langt hen afvejen noget man fandt på da AS holdt sit indtog i sporten. I mine øjne repræsenterer HST principperne (Store øvelser, frekvent træning) i højere grad de gode gamle dage end "No pain no gain" "principperne" gør.

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Jeg holdte også en KÆMPE lang pause synes jeg selv (9 måneder ca) og begyndte derpå på et hst program.. jeg tog 13 kilo på den første 1. Selvfølgelig en del fedt og havde lige haft kyssesyge så var pænt klien.. men for mig fungere det ganske glimrende tror bare du skal æde lidt mere...

Link to comment
Share on other sites

ja det er nok bare mig der piver... men ikke max hvert sæt, slet ikk hver træning?!! og det er jo ret begrænset hvor mange sæt hver muskel får, har den nu fået tæv nok? og så skal men ned og træne hele kroppen igen i overmorgen, har den hvilet nok?

men jeg kan godt høre at alle her som vil have større muskler, er til hst..

Link to comment
Share on other sites

ja det er nok bare mig der piver... men ikke max hvert sæt, slet ikk hver træning?!! og det er jo ret begrænset hvor mange sæt hver muskel får, har den nu fået tæv nok? og så skal men ned og træne hele kroppen igen i overmorgen, har den hvilet nok?

men jeg kan godt høre at alle her som vil have større muskler, er til hst..

Ikke nødvendigvis til HST, men principperne omkring højfrekvent træning samt basisøvelser er de fleste herinde til. Som sagt findes der mange veje til hypertrofi, og HST er en af dem. Grunden til den er så populær (tror jeg) er, at det er så nemt og enkelt at gå til, samt de endeløse gode resultater folk smider på bordene.

Personligt syntes jeg HST er en pænt kedelig måde, at træne på, og har derfor aldrig fuldført en cyklus.

Link to comment
Share on other sites

Ja, - man kan tænke lidt over hvilke imponerende resultater der blev opnået før 1960. På daværende tidspunkt eksisterede HST ikke som systemet bliver fremstillet idag. AS var tilmed et ukendt medikament.

...så gym erfaring er stadig det bedste synes jeg.
En meget fornuftig indfaldsvinkel, og rationel.
Link to comment
Share on other sites

Ja, - man kan tænke lidt over hvilke imponerende resultater der blev opnået før 1960. På daværende tidspunkt eksisterede HST ikke som systemet bliver fremstillet idag. AS var tilmed et ukendt medikament
"De gode gamle dage" - den gang Isvaflerne var større og solen altid skinnede og verden var fuld af hokus pokus . Get real. Den fysik der kan bygges med den viden om kost og træning vi har i dag (og den tid det kan gøres på) - Er mere imponerende end den fysik man kunne bygge i 1960'erne og som blev gjort af af en del tilfældighed og to dele træningsmyter.
..så gym erfaring er stadig det bedste synes jeg.

En meget fornuftig indfaldsvinkel, og rationel

...men erfaring er langt fra rationel.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

1.

"De gode gamle dage" - den gang Isvaflerne var større og solen altid skinnede og verden var fuld af hokus pokus . Get real. Den fysik der kan bygges med den viden om kost og træning vi har i dag (og den tid det kan gøres på) - Er mere imponerende end den fysik man kunne bygge i 1960'erne og som blev gjort af af en del tilfældighed og to dele træningsmyter.

2.

...men erfaring er langt fra rationel.

Overrasker mig ikke at modtage dette svar. Knaphedsmentaliteten hersker øjensynligt også hos dig.

Uvidenhed er en mærkelig størrelse, særligt når man ikke forstår at håndtere den på en saglig måde, det er du et godt eksempel på...kom igen når du har læst på lektien!!

1. Udtalelse baseret på netop uvidenhed. Kom med eksempler på hvorfor nutidens atleter skulle være bedre end hvis vi ser tilbage til "datidens atleter"!

2. Den erkendelse er du ikke nået til endnu? Du bliver sandsynligvis klogere med tiden.

God arbejdslyst med ovenstående.

Link to comment
Share on other sites

skarpe ord :tongue: men det er jo heller ikke syklubben online.... det lyder jo gennemtænkt nok det som står på hst siden(jeg kender ikke selv til den underbyggende forskning). Min 'knude' kommer ind når jeg ser på det totale antal reps en muskel har fået i løbet af en træning i forehold til at mad eller antal timer søvn bliver flaskehalsen, for det skal ikke være træningen som er flaskehalsen.

Det andet er hvor længe hvileperioden skal være, 'han' taler om at rna (som hægter sig fast på aminosyrene, så ribosomerne kan syntetisere et eller andet protein udfra dette) er forhøjet i små to døgn, det betyder ikke at cellen ikke fx kunne være dårligere til at 'vokse' i 3 yderligere dage efter(heller ikke at det gør). Det siger KUN noget om sandsyligheden for at et protein/rna komplex 'rammer' ribosomet i sin tilfældige (faktisk Brownske) bevægelse, hvilket også 'burde' forøge potentialet for hvilken rate proteinsyntesen kan foregå med.

Det 3. bliver så overtræning af CNS, men det afhænger jo nok ret meget af hvormeget en muskel skal kn..p.s før det er nok...

Som jeg sagde før er en celles processer så mange så komplexe(bare se på citrat og pyrovat), og så indfiltrerede at den ene cyklus' inhibitore kan være den andens katalysatore. En så komplex ting som vækst, involverer så mange processer at det er langt forbi begrebet kaos! og derfor ikke til at forudsige uden en meget stor uskkerhed. Hst er et af de første reele bud på en naturvidenskabeligt basseret træningsmodel, og hatten af for det! jeg ved ikke hvor tæt på man kan sige, at det ville det sammen som at spørge Jesus om kvantemekanikken, men jeg ved heller ikke hvor langt fra...

Link to comment
Share on other sites

Overrasker mig ikke at modtage dette svar. Knaphedsmentaliteten hersker øjensynligt også hos dig.

Uvidenhed er en mærkelig størrelse, særligt når man ikke forstår at håndtere den på en saglig måde, det er du et godt eksempel på...kom igen når du har læst på lektien!!

1. Udtalelse baseret på netop uvidenhed. Kom med eksempler på hvorfor nutidens atleter skulle være bedre end hvis vi ser tilbage til "datidens atleter"!

2. Den erkendelse er du ikke nået til endnu? Du bliver sandsynligvis klogere med tiden.

God arbejdslyst med ovenstående.

Du er enddog selv temmelig diffus og ukonkret i dine udtalelser

1. Det var dog noget tåbeligt noget, at sige. Man kunne fristes til, at sige du skulle bevise det modsatte. Hvad baserer du dine udtalelser på?

2. Erfaring i denne sportsgren er oftest meget personlig og temmelig uhåndgribelig. At stole blindt på sine egne erfaringer hvad der virker og ikke gør er da imo temmeligt tåbeligt. Hvem siger det ikke kan optimeres? Alle dine personlige erfaringer kan forklares videnskabeligt, omend man måske ikke er i stand til det endnu.

Taurus tænk på, at fundamenterne måske har været de samme - helt ved tilfælde i gamle dage og så i dag ved HST som er videnskabeligt underbygget.

Jeg syntes ikke rigtigt diskussionen kommer nogen vejne?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share