Poll : Kosttilskud


Sqwii
 Share

Kosttilskud  

173 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Proteinshakes

Aminosyre piller

Omnimin

og af og til betabrun piller

Det har jeg også læst - ved du hvorfor?

Det vides endnu ikke med sikkerhed - men der mange teorier og teser - mindst to store forsøg med beta-caroten tilskud i forbindelse med folk disponeret for lungecancer (hhv. asbest-udsatte og rygere) har måttet afbrydes lang tid før tid, pga. den markante højere incidens af nydiagnosticerede lunge-cancere i beta-caroten gruppen. Nyere mere begrænsede undersøgelser har også tydet på at folk der er udsat for andre risikofaktorer i forbindelse med lunge-cancer også skal holde sig fra beta-caroten tilskud. Jeg synes også at kunne erindre en artikel omkring retinol (A-vitamin) og beta-caroten (vitamin-A's provitamin) effekt på colo-rectal cancer. Dette står dog for egen regning.

Hvis du vil læse mere er det bare at søge på pubmed eller cochrane - der er uanede mængder af materiale om det. En af de største (og første) undersøgelser om emnet kan du finde et abstract af her det stammer fra New England Journal of Medicine og er helt tilbage til 1996 - her undersøgtes godt 20.000 mennesker, og den relative incidens for lungecancer røg relativt tidligt op på 1.28 i forhold til placebo gruppen.

Du skal være medlem af statsbiblioteket eller lign. for at kunne læse den fulde undersøgelse - de fleste universitetsstuderende har adgang til sådanne tidskskrifter.

Tja..Hvis du ser på hvad hovedbestandelen af det mange har skrevet så er der tale om:

* et tilskud af sunde fedtsyrer, enten fra gode olier eller fisk.

* Ekstra Protein

* Kreatin (et af de bedst dokumenterede kosttilskud overhovedet)

* En god multivitaminpille.

Måske skulle du selv overveje det , Sort :bigsmile:

Mht til ekstra C vitamin, så har der været flere fremme og mene at den effekt som C vitamin har på dennelsen af kollagen, gør at det kan have en positiv effekt for folk der træner med vægte, mht skadesforebyggelse. Under alle omstændigheder er en ekstra tablet C vitamin en utrolig billig del af ens kost, især her på den del af året hvor den friske frugt man får fingrene i tit er ..noget gusten.

Som Kauf er inde på er kosttilskud ikke en erstatning for god mad, naturligvis ikke, men netop et tilskud!

Jeg spiser selv proteinpulver og en light udgave af multivitaminpiller. Har også tidligere brugt kreatin - med lidt for voldsom effekt.

Der er ingen tvivl om at kosttilskud med gode fedtsyrer ikke er skadeligt, men når jeg ser listen hos nogen synes jeg måske det er lige overdrevet i forhold til muligt cost/benefit også set i forhold til et styrketræningsperspektiv. Det der dog fik mig op af stolen var de mange mere eksotiske kosttilskud - som speciel kreatin, pulver der lover pump, stoffer der påstår at rode rundt med NO, samt specielt den store mængde folk der både tog multivitaminpiller og specifikke mineral og vitamintilskud. Specielt skal man ikke indtage for mange mineraler da de i store mængder kan være meget mere potente oxidatorer end de eller så mange antioxidanter som folk spiser i spandevis.

Med hensyn til vitamin C ... man skal ikke drikke ret meget over et glas appelsinjuice om dagen for at have dækket behovet - og hvis man ud over det også spiser multivitaminpiller er det for mig at se vanvittigt at indtage ekstra specielle vit C kosttilskud.

Link to comment
Share on other sites

Hej Sortiarius. :wink:

Først vil jeg lige sige, at mange af de tilskud, som jeg tager, ikke er nogle, som jeg kan stå inde for som kostvejleder. F.eks anbefaler jeg ikke betacaroten i min kostvejledning på disse debatsider, da det er MANGE år siden, at jeg sidst har læst om betacaroten.

Sortarius, du skriver: "Jeg stiller mig uforstående overfor at indtage K-vitamin som kosttilskud, desuden kan der også stilles spørgsmål i effekten af at indtage syntetisk beta caroten når man i forvejen indtager A-vitamin i forbindelse med multivitaminpiller, specielt kan indtag af kunstigt beta-caroten være skidt hvis man ellers er ryger".

1. K-VITAMIN:

For mange år siden blev mængden af en eller flere typer K-vitamin sat i forbindelse med knogleskørhed. Om mit tilskud af K-vitamin kan beskytte mig lidt mod knogleskørhed, ved jeg ikke. K-vitamin har jeg nemlig ikke beskæftiget mig med i MANGE år. Derfor anbefaler jeg i og for sig vist ikke K-vitamin som kostvejleder.

Min begrundelse for at tage det som privatperson er kun en eneste ting; nemlig at jeg gerne vil have et tilskud af ALLE vitaminerne. Derfor går jeg også konsekvent uden om de multi-vitamin/mineral-piller, der mangler et eller flere B-vitaminer. I virkelighedens verden kan man vel godt undvære K-vitamin og en eller flere B-vitaminer i tilskud. Er der ikke noget med, at nogle bakterier i tarmen danner en eller flere vitaminer? Så i og for sig kan jeg nemt forstå din skepsis overfor tilskud af K-vitamin, Sortiarius.

2. BETA-CAROTEN:

Det er som sagt MANGE år siden, at jeg sidst har beskæftiget mig med betacaroten. Derfor vil jeg heller ikke anbefale det som kostvejleder. Men som privatperson tager jeg som sagt 4,5 mg pr. dag. SOM PRIVATPERSON TROR JEG NEMLIG IKKE PÅ MYNDIGHEDERNE OG DE ETABLEREDE EKSPERTER. DISSE HAR NEMLIG SKUFFET MIG FLERE GANGE MED DERES SÅKALDTE DOKUMENTEREDE PÅSTANDE.

For mange år siden var der meget debat om betacaroten. Etablerede eksperter fra myndighederne frarådede tilskud af beta-caroten til rygere. Set fra sidelinien synes jeg, det virkede som en hysterisk og uvidenskabelig skræmmekampagne mod betacaroten.

Så vidt som jeg husker var der i 2 undersøgelser vist tale om meget store mængder betacaroten. Var det noget med 20 mg betacaroten pr. dag i den ene undersøgelse og 50 mg betacaroten hver anden dag i den anden? Ligeledes var der i forsøgene vist kun brugt ingen eller kun få andre antioxidanter. DET ER SOM JEG HUSKER DET SOM PRIVATPERSON. DET ER MULIGT AT JEG HUSKER LIDT FORKERT. SÅ TAG DE 20 MG OG 50 MG MED ET GRAN SALT.

Min daværende konklusion - hvor jeg som sagt kun betragtede det fra sidelinien - var, at de etablerede eksperter var hamrende utroværdige, uvidenskabelige og unuancerede. AT MEGET STORE MÆNGDER BETACAROTEN MED INGEN ELLER KUN FÅ SUPPLERENDE ANTIOXIDANTER ØGER SANDSYNLIGHEDEN FOR SYGDOM VED RYGERE ER IKKE ENSBETYDENDE MED, AT EN MINDRE MÆNGDE BETACAROTEN - SOM MINE 4,5 MG - SUPPLERET MED MANGE ANTIOXIDANTER ØGER RISIKOEN HOS RYGERE.

Som sagt fulgte jeg kun den daværende debat fra sidelinien. Og lige nu udtaler jeg mig som privatperson og ikke som kostvejleder. Hvad forskningen siden har vist, ved jeg intet om. Jeg kan kun sige, at jeg som privatperson har valgt at tage det, som myndighederne og de etablerede eksperter siger, med et STORT gran salt. Derfor har Mr.Universe da heller ikke ret, når han tegner et billede af mig og mit Projekt Smørhul som hørende blandt "100 % ADT"-tilhængerne. (ADT er Anbefalet Daglig Tilførsel).

3. RESPEKT:

Jeg har mistet en stor del af min respekt for myndighederne og de etablerede eksperter p.g.a. den daværende betacaroten-debat samt andre debatter. Derfor var det glædeligt, da vi fik et slags alternativt ernæringsråd; nemlig Vitalrådet. Dette råd giver det faglige modspil til myndighederne.

Om det er Vitalrådet og deres høje værdier af visse antioxidanter, som er rigtige - eller om det er myndighedernes lavere ADT-værier (Anbefalet Daglig Tilførsel), som er de optimale, ved jeg ikke. Min påstand er, at det er der heller ingen andre, der ved. DET BURDE ALLE KOSTVEJLEDERE INDRØMME.

Mit råd som kostvejleder vil derfor være at tage tilskud af 50-100 % af ADT (Anbefalet Daglig Tilførsel) af de fleste vitaminer/mineraler - og 100-200 % ADT af antioxidanterne C-vitamin, E-vitamin og selen. Dette kan man så supplere med ca. 2 andre antioxidanter, så man får en lidt bredere vifte af antioxidanter. Istedet for ren betacaroten kan man måske vælge en "multi-caroten-blanding". Hvad ved jeg?

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til vitamin C ... man skal ikke drikke ret meget over et glas appelsinjuice om dagen for at have dækket behovet - og hvis man ud over det også spiser multivitaminpiller er det for mig at se vanvittigt at indtage ekstra specielle vit C kosttilskud.

Ift C-vitamin og styrketræning er her et interessant studie der også opsummerer omkring C-vitamin & E-vitamin og dets inflydelse på træningspræstation og oxidativt stress.

Studiet viser at supplering med 500mg C-vtiamin og 1200 i.u. E-vitamin betyder at muskelkraften efter et excentrisk arbejde ikke i samme grad nedsættes som hvis man ikke tager C & E-vitamin.

12 mænd blev sat til at lave 300 excentriske kontraktioner, 6 af dem havde i 30 dage inden fået C & E-vitamin, de 6 andre placebo.

Under de excentriske kontraktioner faldt muskelstyrken (pga træthed) i begge grupper, men den gruppe der havde fået C & E-vitamin havde et mindre fald i styrke. Inden studiet havde de også fået målt deres MVC (maximale voluntære kontraktion) isometrisk. Efter studiet målte man igen denne og gruppen der havde indtaget C & E-vitamin havde igen et mindre fald i MVC. C & E-vitamin havde ingen effekt på DOMS (muskelømhed) eller muskelhævelsen efter træning.

Studiet inkluderer få personer (og kun mænd), hvilket gør det svært at generalisere og overføre til trænede personer. Desuden indtog ingen af personerne i forvejen vitaminer og styrketrænede heller ikke, hvilket også gør det svært at overføre resultaterne til personerne på MOL. Jeg tager selv 1G C-vitamin før træning, men kan ikke sige jeg mærker nogen forskel på om jeg gør det eller ej.

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Hej Sortiarius. :wink:

Først vil jeg lige sige, at mange af de tilskud, som jeg tager, ikke er nogle, som jeg kan stå inde for som kostvejleder. F.eks anbefaler jeg ikke betacaroten i min kostvejledning på disse debatsider, da det er MANGE år siden, at jeg sidst har læst om betacaroten.

Sortarius, du skriver: "Jeg stiller mig uforstående overfor at indtage K-vitamin som kosttilskud, desuden kan der også stilles spørgsmål i effekten af at indtage syntetisk beta caroten når man i forvejen indtager A-vitamin i forbindelse med multivitaminpiller, specielt kan indtag af kunstigt beta-caroten være skidt hvis man ellers er ryger".

1. K-VITAMIN:

For mange år siden blev mængden af en eller flere typer K-vitamin sat i forbindelse med knogleskørhed. Om mit tilskud af K-vitamin kan beskytte mig lidt mod knogleskørhed, ved jeg ikke. K-vitamin har jeg nemlig ikke beskæftiget mig med i MANGE år. Derfor anbefaler jeg i og for sig vist ikke K-vitamin som kostvejleder.

Min begrundelse for at tage det som privatperson er kun en eneste ting; nemlig at jeg gerne vil have et tilskud af ALLE vitaminerne. Derfor går jeg også konsekvent uden om de multi-vitamin/mineral-piller, der mangler et eller flere B-vitaminer. I virkelighedens verden kan man vel godt undvære K-vitamin og en eller flere B-vitaminer i tilskud. Er der ikke noget med, at nogle bakterier i tarmen danner en eller flere vitaminer? Så i og for sig kan jeg nemt forstå din skepsis overfor tilskud af K-vitamin, Sortiarius.

2. BETA-CAROTEN:

Det er som sagt MANGE år siden, at jeg sidst har beskæftiget mig med betacaroten. Derfor vil jeg heller ikke anbefale det som kostvejleder. Men som privatperson tager jeg som sagt 4,5 mg pr. dag. SOM PRIVATPERSON TROR JEG NEMLIG IKKE PÅ MYNDIGHEDERNE OG DE ETABLEREDE EKSPERTER. DISSE HAR NEMLIG SKUFFET MIG FLERE GANGE MED DERES SÅKALDTE DOKUMENTEREDE PÅSTANDE.

For mange år siden var der meget debat om betacaroten. Etablerede eksperter fra myndighederne frarådede tilskud af beta-caroten til rygere. Set fra sidelinien synes jeg, det virkede som en hysterisk og uvidenskabelig skræmmekampagne mod betacaroten.

Så vidt som jeg husker var der i 2 undersøgelser vist tale om meget store mængder betacaroten. Var det noget med 20 mg betacaroten pr. dag i den ene undersøgelse og 50 mg betacaroten hver anden dag i den anden? Ligeledes var der i forsøgene vist kun brugt ingen eller kun få andre antioxidanter. DET ER SOM JEG HUSKER DET SOM PRIVATPERSON. DET ER MULIGT AT JEG HUSKER LIDT FORKERT. SÅ TAG DE 20 MG OG 50 MG MED ET GRAN SALT.

Min daværende konklusion - hvor jeg som sagt kun betragtede det fra sidelinien - var, at de etablerede eksperter var hamrende utroværdige, uvidenskabelige og unuancerede. AT MEGET STORE MÆNGDER BETACAROTEN MED INGEN ELLER KUN FÅ SUPPLERENDE ANTIOXIDANTER ØGER SANDSYNLIGHEDEN FOR SYGDOM VED RYGERE ER IKKE ENSBETYDENDE MED, AT EN MINDRE MÆNGDE BETACAROTEN - SOM MINE 4,5 MG - SUPPLERET MED MANGE ANTIOXIDANTER ØGER RISIKOEN HOS RYGERE.

Som sagt fulgte jeg kun den daværende debat fra sidelinien. Og lige nu udtaler jeg mig som privatperson og ikke som kostvejleder. Hvad forskningen siden har vist, ved jeg intet om. Jeg kan kun sige, at jeg som privatperson har valgt at tage det, som myndighederne og de etablerede eksperter siger, med et STORT gran salt. Derfor har Mr.Universe da heller ikke ret, når han tegner et billede af mig og mit Projekt Smørhul som hørende blandt "100 % ADT"-tilhængerne. (ADT er Anbefalet Daglig Tilførsel).

3. RESPEKT:

Jeg har mistet en stor del af min respekt for myndighederne og de etablerede eksperter p.g.a. den daværende betacaroten-debat samt andre debatter. Derfor var det glædeligt, da vi fik et slags alternativt ernæringsråd; nemlig Vitalrådet. Dette råd giver det faglige modspil til myndighederne.

Om det er Vitalrådet og deres høje værdier af visse antioxidanter, som er rigtige - eller om det er myndighedernes lavere ADT-værier (Anbefalet Daglig Tilførsel), som er de optimale, ved jeg ikke. Min påstand er, at det er der heller ingen andre, der ved. DET BURDE ALLE KOSTVEJLEDERE INDRØMME.

Mit råd som kostvejleder vil derfor være at tage tilskud af 50-100 % af ADT (Anbefalet Daglig Tilførsel) af de fleste vitaminer/mineraler - og 100-200 % ADT af antioxidanterne C-vitamin, E-vitamin og selen. Dette kan man så supplere med ca. 2 andre antioxidanter, så man får en lidt bredere vifte af antioxidanter. Istedet for ren betacaroten kan man måske vælge en "multi-caroten-blanding". Hvad ved jeg?

Hej Jan, først og fremmest jeg synes det er utroligt stressende at læse lange indlæg hvor hele, lange sætninger skrives med stort, det får også det du skriver til at virke en del useriøst - vil du ikke nok holde op med det.

Når det er sagt, uden nogen viden om dit "projekt smørhul" sætter jeg bare spørgsmål ved de ting, jeg udfra min viden synes lyder underligt og som jeg ikke umiddelbart kan se noget fagligt belæg for (og her vil jeg da nogen gange tage fejl, det er klart) ... det er fair nok du indtager x-kosttilskud - men jeg kan jo kun argumentere fagligt for hvorfor du skulle tage eller lade være - at du selv personligt har valgt at tage det er en anden ting - det vil jeg ikke blande mig i ...

Men... K-vitamin ... K-vitamin er et af de vitaminer man mest sjældent ser mangel af - simpelthen fordi den intestinale flora producerer rigelige mængder af K-vitamin i forvejen ... udover dette findes der rigelige mængder af vitamin K i både grøntsager, frugt, mælkeprodukter, kød, olier og kornprodukter - så det er mere eller mindre umuligt at have en deficiens her medmindre du da er spædbarn, eller har en eller anden fedt-malabsorbans... personligt har jeg aldrig hørt om kliniske tilfælde af vitamin K mangel - og vitaminet har ikke engang en anti-oxidativ effekt som man kunne undskylde et indtag med - der forstår jeg dig, fagligt, ikke. Jeg har aldrig hørt om knogleskørhed og mangelfuldt K-vitamin indtag, men hvis du har noget materiale kunne det da være spændende læsning.

Med hensyn til din skepsis til myndigheder og autoriteter er det da fair nok, de studier jeg har set mht. til beta-caroten, omfatter ikke bolus-tilskud som disse du nævner, personligt kan jeg dog ikke helt forholde mig til at man skulle spise beta-caroten når der er vist en markant højere cancer incidens i op til flere undersøgelser hos de mennesker der tager tilskud, og som i forvejen har risikofaktorer. Desuden, hvorfor tage et provitamin når man blot kan indtage vit. A - som jeg ser det er beta-caroten noget man skal holde sig langt fra.

Ift C-vitamin og styrketræning er her et interessant studie der også opsummerer omkring C-vitamin & E-vitamin og dets inflydelse på træningspræstation og oxidativt stress.

Studiet viser at supplering med 500mg C-vtiamin og 1200 i.u. E-vitamin betyder at muskelkraften efter et excentrisk arbejde ikke i samme grad nedsættes som hvis man ikke tager C & E-vitamin.

12 mænd blev sat til at lave 300 excentriske kontraktioner, 6 af dem havde i 30 dage inden fået C & E-vitamin, de 6 andre placebo.

Under de excentriske kontraktioner faldt muskelstyrken (pga træthed) i begge grupper, men den gruppe der havde fået C & E-vitamin havde et mindre fald i styrke. Inden studiet havde de også fået målt deres MVC (maximale voluntære kontraktion) isometrisk. Efter studiet målte man igen denne og gruppen der havde indtaget C & E-vitamin havde igen et mindre fald i MVC. C & E-vitamin havde ingen effekt på DOMS (muskelømhed) eller muskelhævelsen efter træning.

Studiet inkluderer få personer (og kun mænd), hvilket gør det svært at generalisere og overføre til trænede personer. Desuden indtog ingen af personerne i forvejen vitaminer og styrketrænede heller ikke, hvilket også gør det svært at overføre resultaterne til personerne på MOL. Jeg tager selv 1G C-vitamin før træning, men kan ikke sige jeg mærker nogen forskel på om jeg gør det eller ej.

Hmm ja, interessant studie faktisk, det er selvfølgelig let at kritisere fordi studiet kun har 12 forsøgspersoner, men det har jeg nu ikke tænkt mig da langt de fleste af den type undersøgelser har en meget marginal forsøgspopulation.

Med en god habil undersøgelse i nakken der til en hvis grad dementerer det jeg skrev, gik jeg selv på jagt efter et par studier på pubmed - og der er jo umiddelbart lavet en del af slagsen. Jeg fandt ikke umiddelbart andre analoger til det studie du har henvist til, der viser hvorledes muskelkraften sænkes mindre i folk der har fået ascorbin og vit. E tilskud efter exentrisk arbejde i forhold til placebo-tilskud, til gengæld fandt jeg en masse studier der viser hvordan vit. C og E tilskud øger mængden af oxidativ stress som kroppen udsættes for efter træning.

Den første undersøgelse jeg fandt kan findes her:

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=A...390f08fbb08457f

Basalt set viser det sig at at en del markere for oxidativ stress i højere grad har vist sig efter eccentrisk træning hos individer der har taget vit C. supplementer

En anden undersøgelse, undersøgte en hypotese om hvorvidt ROS kunne være gavnligt for myocytten efter eccentrisk træning. Teorien var tilsyneladende at indtag af antioxidanter i form af vitamin C kunne hæmme ROS og dermed myocyttens restitutionstid, undersøgelsen viste at restitutionen i muskelcellen tildels blev forsinket ved indtag af antioxidanter der kunne hæmme ROS.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

Omvendt fandt jeg også undersøgelser der viste at supplementering af vitamin C hverken gjorde fra eller til, synes også lige det kunne være interessant at poste dem:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_DocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_DocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

Summa summarum kan man måske konkludere at der stadig ikke er tilstrækkelig materiale indenfor området til at konkludere hvorvidt vitamin C er gavnligt eller ej i forbindelse med træning - det kan da godt være det hos visse individer er en klar fordel - men på den anden side kunne man pludselig begynde at spise mange forskellige ting der muligvis kunne hjælpe - hvis dette er succeskriterierne. I hvert fald får de nuværende undersøgelser ikke mig til at begynde at proppe mig selv med bolus-doser af vitamin C eller E.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Med en god habil undersøgelse i nakken der til en hvis grad dementerer det jeg skrev, gik jeg selv på jagt efter et par studier på pubmed - og der er jo umiddelbart lavet en del af slagsen. Jeg fandt ikke umiddelbart andre analoger til det studie du har henvist til, der viser hvorledes muskelkraften sænkes mindre i folk der har fået ascorbin og vit. E tilskud efter exentrisk arbejde i forhold til placebo-tilskud, til gengæld fandt jeg en masse studier der viser hvordan vit. C og E tilskud øger mængden af oxidativ stress som kroppen udsættes for efter træning.

Den første undersøgelse jeg fandt kan findes her:

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=A...390f08fbb08457f

Basalt set viser det sig at at en del markere for oxidativ stress i højere grad har vist sig efter eccentrisk træning hos individer der har taget vit C. supplementer

En anden undersøgelse, undersøgte en hypotese om hvorvidt ROS kunne være gavnligt for myocytten efter eccentrisk træning. Teorien var tilsyneladende at indtag af antioxidanter i form af vitamin C kunne hæmme ROS og dermed myocyttens restitutionstid, undersøgelsen viste at restitutionen i muskelcellen tildels blev forsinket ved indtag af antioxidanter der kunne hæmme ROS.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

Studiet du linker til først er også kommenteret i artiklen jeg postede. De nævner også at protokollen kan have en effekt. I de to studier her (om C-vitamin & NAC samt myocyt og restitutionstid) er supplementerne givet lige inden arbejdets start eller lige efter. I studiet jeg linket til har personerne i 30 dage inden taget C & E-vitamin. Jeg mener heller ikke vi kan sammenligne studier der ikke bruger samme supplementer. Det er ikke givet at C-vitamin & NAC eller C-vitamin alene (uden E-vitamin) giver de samme resultater som C & E-vitamin sammen på trods af de alle er antioxidanter.

Interessant er det dog at det sidste studie viser at C-vitamin hæmmer musklernes restitutionstid. Jeg har ikke adgang til de fulde studier (heldige stud.med med hjemmeadgang :wink: ) men det kan vel tænkes af musklerne har brug for inflammationen for at superkompensere (og hypertrofiere) og denne inflammation hæmmes ved antioxidant-indtag. Som altid er det en fin balancegang. Uhæmmet indtag af f.eks. omega-3 fedtsyrer kan også hæmme immunfunktionerne og modsat kan mangel på omega-3 øge inflammationen.

Link to comment
Share on other sites

Hej, sad lige og læste denne tråd igennem, og faldt over nogle af de produkter i nævner som jeg ikke ved hvad er. Det drejer som om følgene produkter:

- Amino Piller

- Glutamin

- Glucosamin

Håber en kan hjælpe mig ?! :blush:

Amino piller er frie aminosyrer. Aminosyrer danner sammen proteiner. Nogen producenter af aminosyrer mener at bestemte aminosyrer fremmer f.eks. proteinsyntesen og dermed muskelvæksten

Glutamin er en aminosyre der postuleres at hæmme muskelnedbrydning og fremme muskelopbygning samt fremme immunforsvaret.

Glucosamin er et middel mod slidgigt og hindrer brusknedbrydning.

Link to comment
Share on other sites

Amino piller er frie aminosyrer. Aminosyrer danner sammen proteiner. Nogen producenter af aminosyrer mener at bestemte aminosyrer fremmer f.eks. proteinsyntesen og dermed muskelvæksten

Glutamin er en aminosyre der postuleres at hæmme muskelnedbrydning og fremme muskelopbygning samt fremme immunforsvaret.

Glucosamin er et middel mod slidgigt og hindrer brusknedbrydning.

1000 tak for dit svar ! Men kan man ikke lige så godt tage proteinpulver som at tage Amino piller og Glutamin ?

Link to comment
Share on other sites

Jo, eller alm. mad. Medmindre du er enormt immunsvækket eller ikke kan fordøje alm. proteiner, men det er nok ikke tilfældet...

Nej det skulle jeg ikke mene :smile: !!

Jeg tager selv:

Proteinpulver whey 80

Kreatin

Omnemin

Fiskeolie

I perioder fatburners ( Som energi-piller)

- Har også styr på min kost :4mewantfood:

Burde jeg ikke være nogenlunde dækket ind så ?

Link to comment
Share on other sites

Hej Sortiarius. :wink:

1. KOSTVEJLEDER VERSUS PRIVATPERSON:

Tak fordi at du har gjort mig opmærksom på, at det at skrive hele sætninger med stort kan virke stressende og utroværdigt. Det var jeg nemlig ikke klar over. Jeg vil stadig væk gøre det lidt, men i langt, langt mindre grad. Så jeg har valgt at tage din kritik til mig.

Jeg ved ikke, om du har misforstået mig, men faktisk er jeg glad for, at du gider reagere - fagligt/videnskabeligt - på K-vitamin og beta-caroten. Så jeg har ikke rejst nogen kritik af dig. Tvætimod har jeg været meget glad for at høre din mening. Det er altid rart at høre meningen fra en, som ved mere om emnet end en selv - og det gør du tydeligvis m.h.t. betacaroten. Jeg har ikke beskæftiget mig med beta-caroten, siden jeg blev færdiguddannet på den 3½-årige, SU-berettigede, etablerede uddannelse til ernærings- og husholdningsøkonom for 7 år siden. Så på dette felt er du mere en slags "kostvejleder" end jeg er. Det synes jeg er fint nok. Det gælder jo om at bruge hinanden i disse debat-fora/forummer.

Det har bare været vigtigt for mig at understrege, at jeg i disse indlæg mere har udtalt mig som privatperson end som kostvejleder. Ellers ville jeg jo have et troværdighedsproblem, da nogle af mine kilder - med vitamin K - er ugeblade, TV og aviser; det vil sige useriøse kilder. Jeg vil nemlig nødigt huskes som "Smør/Light-manden, der kommer med påstande, der kun er underbygget af ugeblade og aviser".

2. K-VITAMIN.

Jeg er enig med dig - som kostvejleder og vel også som privatperson - når du skriver, at du rent fagligt ikke forstår, at jeg tager K-vitamin. Mit eneste argument er jo kun, at jeg ønsker et tilskud af ALLE vitaminerne. Det er jo kun et argument, som jeg kan bruge som privatperson og ikke som kostvejleder. M.h.t. mineraler vil jeg ikke have ALLE mineraler i et tilskud, så i og for sig modsiger jeg mig selv. Så jeg har ikke et fagligt/videnskabeligt argument som kostvejleder m.h.t. hvorfor jeg tager K-vitamin.

M.h.t. K-vitamin og knogleskørhed har jeg hørt det mange gange gennem årene. Men her er mine kilder bl.a. ugeblade. Så her vil det som sagt være utroværdigt, hvis jeg udtaler mig som kostvejleder. Hvis du er meget interesseret i at vide mere, kan du spørge Vitalrådet. Dette råd skriver om vitamin K og knogleskørhed - samt betacaroten og alle de andre vitaminer m.m. - i en artikel fra 2003 på dets hjemmeside. Linket er: http://www.vitalraadet.dk/164.0.html

3. BETA-CAROTEN:

M.h.t. betacaroten vil det også være utroværdigt, hvis jeg påstår noget som kostvejleder. Det er nemlig mange år siden, at jeg sidst har læst noget seriøst om dette kosttilskud. Det er som sagt mindst 7 år siden. Så grunden til, at jeg overhovedet er kommet ind i en debat om K-vitamin og beta-caroten, er, fordi vi blev spurgt, hvad vi tager af tilskud som privatpersoner.

Så vidt som min "senile hjerne" husker, blev der brugt meget store mængder af betacaroten i 2 forsøg omtalt i medierne. Det var ihvertfald tale om langt højere mængder end mine 4,5 mg. På Vitalrådets hjemmeside står der bl.a. om et forsøg med 20 mg - så måske har jeg husket rigtigt nok m.h.t. mængder i det ene af de 2 forsøg (?). Jeg tror det.

Jeg betragtede det kun fra sidelinien - og jeg har glemt meget af min kritik - men min daværende konklusion var som sagt, at jeg mistede en stor del af min tillid og respekt til myndighederne og de etablerede eksperter. Hvis jeg kunne huske det, kunne jeg fortælle meget om dette. Min skepsis m.h.t. myndighederne og de etablerede fagfolk blev ikke mindre under den 3½-årige ETABLEREDE, SU-BERETTIGEDE uddannelse til ernærings- og husholdningsøkonom.

Jeg kender godt til kildekritik og artikelsøgning på stor videnskabelig database og har af og til fået sendt videnskabelige fagartikler til min bopæl. Derfor vil det være utroværdigt, hvis jeg udtaler mig særlig meget om betacaroten som kostvejleder. Men som privatperson - og vel også som kostvejleder - kunne jeg godt forestille mig det positive i en bred vifte af carotener, deriblandt betacaroten i mindre mængder. Dette suppleret med flere andre antioxidanter i mindre mængder.

Du er helt sikket langt mere inde i emnet om betacaroten end mig, Sortiarius. Derfor vil jeg gerne spørge dig: " Hvilke mængder af syntetisk betacaroten er der tale om, når du siger, at forsøg viser, at det måske er skadeligt?". "Er der i forsøgene kun brugt syntetisk beta-caroten eller derimod en blanding af flere carotener og andre stoffer/antioxidanter?". "Mener du, at 4,5 mg syntetisk betacaroten er skadeligt, når det suppleres med andre antioxidanter såsom C-vitamin, E-vitamin, Q10 m.m.?". "Er syntetiske betacaroten ofte 100 % NATURIDENTISK?". "Er det farligt for rygere spise mange gulerødder?".

4. VITALRÅDET VERSUS MYNDIGHEDERNES ETABLEREDE EKSPERTER:

Jeg vil henvise dig og læserne til Vitalrådet, som udfører artikelsøgning på de store videnskabelig databaser. Besøg eventuelt Vitalrådets hjemmeside.

Det eneste, som jeg vil sige som kostvejleder, er, at jeg synes, at Vitalrådet og Omnimin-tilhængerne virker lige så troværdige - eller utroværdige - som myndighedernes etablerede fagfolk og deres "100 %ADT"-værdier. (ADT er Anbefalet Daglig Tilførsel). Jeg tror, at begge fløje har noget rigtigt - og forkert - at sige. Jeg synes, at man bør have respekt - og skepsis - overfor begge grupper.

Derfor har jeg valgt den gyldne middelvej; et slags "kompromi". Det, som jeg med et lidt misvisende ord, kalder "LIGHT". På vitamin/mineral-området står Projekt Smørhul som et slags midterparti - Det Radikale Venstre - mellem de forskellige fløje/grupper af eksperter.

Til sidst vil jeg igen sige tak for dine indlæg, Sortiarius. Jeg er glad for, at du reagerede - fagligt/videnskabeligt - på K-vitamin og beta-caroten. Da jeg selv synes, at mine mange tilskud er i overkanten, vil jeg da også overveje, om jeg kan droppe K-vitamin samt måske silicium/kisel. Og når du skriver i hvilke mængder, at forsøg tyder på, at syntetisk betacaroten er skadeligt, kan det da også være, at jeg dropper dette. Eller kan jeg jo blot knække pillen endnu engang og derved komme ned på 2,3 mg betacaroten. Eller måske gå over til multicaroten - en blanding af naturlige carotener.

Link to comment
Share on other sites

. Jeg har ikke adgang til de fulde studier (heldige stud.med med hjemmeadgang :wink: ) men det kan vel tænkes af musklerne har brug for inflammationen for at superkompensere (og hypertrofiere) og denne inflammation hæmmes ved antioxidant-indtag.

er det ikke en af grundende til at NSAID siges delvist at hæmme fremgangen ved styrketræning?

Link to comment
Share on other sites

Hej Sortiarius. :wink:

1. KOSTVEJLEDER VERSUS PRIVATPERSON:

Tak fordi at du har gjort mig opmærksom på, at det at skrive hele sætninger med stort kan virke stressende og utroværdigt. Det var jeg nemlig ikke klar over. Jeg vil stadig væk gøre det lidt, men i langt, langt mindre grad. Så jeg har valgt at tage din kritik til mig.

Jeg ved ikke, om du har misforstået mig, men faktisk er jeg glad for, at du gider reagere - fagligt/videnskabeligt - på K-vitamin og beta-caroten. Så jeg har ikke rejst nogen kritik af dig. Tvætimod har jeg været meget glad for at høre din mening. Det er altid rart at høre meningen fra en, som ved mere om emnet end en selv - og det gør du tydeligvis m.h.t. betacaroten. Jeg har ikke beskæftiget mig med beta-caroten, siden jeg blev færdiguddannet på den 3½-årige, SU-berettigede, etablerede uddannelse til ernærings- og husholdningsøkonom for 7 år siden. Så på dette felt er du mere en slags "kostvejleder" end jeg er. Det synes jeg er fint nok. Det gælder jo om at bruge hinanden i disse debat-fora/forummer.

Det har bare været vigtigt for mig at understrege, at jeg i disse indlæg mere har udtalt mig som privatperson end som kostvejleder. Ellers ville jeg jo have et troværdighedsproblem, da nogle af mine kilder - med vitamin K - er ugeblade, TV og aviser; det vil sige useriøse kilder. Jeg vil nemlig nødigt huskes som "Smør/Light-manden, der kommer med påstande, der kun er underbygget af ugeblade og aviser".

2. K-VITAMIN.

Jeg er enig med dig - som kostvejleder og vel også som privatperson - når du skriver, at du rent fagligt ikke forstår, at jeg tager K-vitamin. Mit eneste argument er jo kun, at jeg ønsker et tilskud af ALLE vitaminerne. Det er jo kun et argument, som jeg kan bruge som privatperson og ikke som kostvejleder. M.h.t. mineraler vil jeg ikke have ALLE mineraler i et tilskud, så i og for sig modsiger jeg mig selv. Så jeg har ikke et fagligt/videnskabeligt argument som kostvejleder m.h.t. hvorfor jeg tager K-vitamin.

M.h.t. K-vitamin og knogleskørhed har jeg hørt det mange gange gennem årene. Men her er mine kilder bl.a. ugeblade. Så her vil det som sagt være utroværdigt, hvis jeg udtaler mig som kostvejleder. Hvis du er meget interesseret i at vide mere, kan du spørge Vitalrådet. Dette råd skriver om vitamin K og knogleskørhed - samt betacaroten og alle de andre vitaminer m.m. - i en artikel fra 2003 på dets hjemmeside. Linket er: http://www.vitalraadet.dk/164.0.html

3. BETA-CAROTEN:

M.h.t. betacaroten vil det også være utroværdigt, hvis jeg påstår noget som kostvejleder. Det er nemlig mange år siden, at jeg sidst har læst noget seriøst om dette kosttilskud. Det er som sagt mindst 7 år siden. Så grunden til, at jeg overhovedet er kommet ind i en debat om K-vitamin og beta-caroten, er, fordi vi blev spurgt, hvad vi tager af tilskud som privatpersoner.

Så vidt som min "senile hjerne" husker, blev der brugt meget store mængder af betacaroten i 2 forsøg omtalt i medierne. Det var ihvertfald tale om langt højere mængder end mine 4,5 mg. På Vitalrådets hjemmeside står der bl.a. om et forsøg med 20 mg - så måske har jeg husket rigtigt nok m.h.t. mængder i det ene af de 2 forsøg (?). Jeg tror det.

Jeg betragtede det kun fra sidelinien - og jeg har glemt meget af min kritik - men min daværende konklusion var som sagt, at jeg mistede en stor del af min tillid og respekt til myndighederne og de etablerede eksperter. Hvis jeg kunne huske det, kunne jeg fortælle meget om dette. Min skepsis m.h.t. myndighederne og de etablerede fagfolk blev ikke mindre under den 3½-årige ETABLEREDE, SU-BERETTIGEDE uddannelse til ernærings- og husholdningsøkonom.

Jeg kender godt til kildekritik og artikelsøgning på stor videnskabelig database og har af og til fået sendt videnskabelige fagartikler til min bopæl. Derfor vil det være utroværdigt, hvis jeg udtaler mig særlig meget om betacaroten som kostvejleder. Men som privatperson - og vel også som kostvejleder - kunne jeg godt forestille mig det positive i en bred vifte af carotener, deriblandt betacaroten i mindre mængder. Dette suppleret med flere andre antioxidanter i mindre mængder.

Du er helt sikket langt mere inde i emnet om betacaroten end mig, Sortiarius. Derfor vil jeg gerne spørge dig: " Hvilke mængder af syntetisk betacaroten er der tale om, når du siger, at forsøg viser, at det måske er skadeligt?". "Er der i forsøgene kun brugt syntetisk beta-caroten eller derimod en blanding af flere carotener og andre stoffer/antioxidanter?". "Mener du, at 4,5 mg syntetisk betacaroten er skadeligt, når det suppleres med andre antioxidanter såsom C-vitamin, E-vitamin, Q10 m.m.?". "Er syntetiske betacaroten ofte 100 % NATURIDENTISK?". "Er det farligt for rygere spise mange gulerødder?".

4. VITALRÅDET VERSUS MYNDIGHEDERNES ETABLEREDE EKSPERTER:

Jeg vil henvise dig og læserne til Vitalrådet, som udfører artikelsøgning på de store videnskabelig databaser. Besøg eventuelt Vitalrådets hjemmeside.

Det eneste, som jeg vil sige som kostvejleder, er, at jeg synes, at Vitalrådet og Omnimin-tilhængerne virker lige så troværdige - eller utroværdige - som myndighedernes etablerede fagfolk og deres "100 %ADT"-værdier. (ADT er Anbefalet Daglig Tilførsel). Jeg tror, at begge fløje har noget rigtigt - og forkert - at sige. Jeg synes, at man bør have respekt - og skepsis - overfor begge grupper.

Derfor har jeg valgt den gyldne middelvej; et slags "kompromi". Det, som jeg med et lidt misvisende ord, kalder "LIGHT". På vitamin/mineral-området står Projekt Smørhul som et slags midterparti - Det Radikale Venstre - mellem de forskellige fløje/grupper af eksperter.

Til sidst vil jeg igen sige tak for dine indlæg, Sortiarius. Jeg er glad for, at du reagerede - fagligt/videnskabeligt - på K-vitamin og beta-caroten. Da jeg selv synes, at mine mange tilskud er i overkanten, vil jeg da også overveje, om jeg kan droppe K-vitamin samt måske silicium/kisel. Og når du skriver i hvilke mængder, at forsøg tyder på, at syntetisk betacaroten er skadeligt, kan det da også være, at jeg dropper dette. Eller kan jeg jo blot knække pillen endnu engang og derved komme ned på 2,3 mg betacaroten. Eller måske gå over til multicaroten - en blanding af naturlige carotener.

Hej Jan

Jeg har ikke nogen personligt faglig erfaring med beta-caroten - direkte diskussion af forskellige kosttilskud hører heller ikke ind under medicinstudiet - så når jeg udtaler mig om det, er det som regel på baggrund af ting jeg har læst i bøger, eller undersøgelser jeg har fundet på nogle af de tidsskrifter jeg engang imellem kigger, eller noget en underviser kan have nævnt - udfra det argumenterer jeg - og jeg vil unægteligt tage fejl her og der da jeg ikke specifikt læser human ernæring.

Jeg erindrede en del undersøgelser med beta-caroten og dets indvirkning på udvikling af lunge-cancer, og det var derfor jeg skrev som jeg skrev oprindeligt - og henviste til abstract af den forholdvis store undersøgelse.

Nu du konkret spørger gik jeg så ind og fik adgang til den fulde undersøgelse og fandt efter nærlæsning at den indtagne mængde beta-caroten i forsøgspersonerne faktisk var en del større end dit indtag. Nemlig 15mg beta-caroten dagligt og 15 mg retinol dagligt, ikke at betragte som en bolus-dosis men alligevel højere end dit indtag. For at undgå flere misforståelser kan hele undersøgelsen offentligjort i New England Journal of Medicine læses i PDF format her:

http://www.rapidsharing.com/1641413541debd89d3eda3b007d45173 (efter man selvfølgelig har ventet 25sekunder *suk*)

Ligeledes fandt jeg to andre studier der viste samme effekt, een med et 30mg tilskud dagligt:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

Og et andet (finsk) med 20mg ligeledeledes offentligjort i NEJM som kan findes her:

http://content.nejm.org/cgi/content/abstract/330/15/1029

Såfremt nogle ønsker denne i full tekst også kan de lige skrive mig en PM

Så umiddelbart kan jeg ikke fagligt argumentere for du skulle brække din pille i to stykker - kan bare konstatere at jeg stadig slet ikke ville tage pillen - og hvis jeg skulle tage den - ville jeg i hvert fald brække den over - og holde op med at ryge

Link to comment
Share on other sites

Hej Sortiarius. :wink:

Jeg siger tusinde tak for dine spændende indlæg. Jeg kender godt PubMed/Medline, men det er fedt, at du gad finde de spændende links. Dem vil jeg studere lidt nærmere på et senere tidspunkt.

Min betacaroten-pille bliver snart en dyr fornøjelse. Denne betabruner indholder nemlig 9 mg betacaroten og 90 mg C-vitamin, så jeg har allerede halveret den for at komme ned på 4,5 mg. Jeg tør nemlig ikke spise 9 mg dagligt. Hvis jeg nu skal halvere den igen - for at komme ned på 2,3 mg betacaroten - bliver det jo kun til 1/4-del af pillen. De resterende 3/4-del smider jeg ud. Med andre ord får jeg 4 gange dyrere betacaroten ud af det. Det er vist godt, at jeg ikke er forretningsmand.:blink:

Jeg vil nemlig ikke gemme dem til de efterfølgende dage. Jeg er ikke farmaceut, så jeg ved ikke, om det er et problem, men da betacaroten er en antioxidant med mange dobbeltbindinger, kan jeg forestille mig, at den bliver ændret i løbet af de efterfølgende dage, hvis man knækker pillen. Af samme grund skynder jeg mig at spise den halverede pille straks, når jeg har knækket den, da antioxidanten betacaroten med mange dobbeltbindinger måske ændres hurtigt, når den ikke er pakket ind i pillens "overflade-glasur", gulerodsjuices andre ingredienser eller i gulerødder. Når pille knækkes, er noget af betacarotenet jo mere i kontakt med luftens ilt. Måske er min frygt en storm i et glas vand. Det er jeg ikke i en position, som jeg kan vurdere. Og jeg må indrømme, at det mindst er 7 år siden, at jeg sidst læste noget seriøst om betacaroten.

Førhen tog jeg multi-caroten; det vil sige kapsler med flere naturlige carotener. Men mængden pr. kapsel var stor, så dem ville jeg også halvvere. Det er mildt sagt noget forfærdeligt svineri at stå og trykke disse farvestoffer ud af en kapsel. Det er ikke alt, som kan lykkes med en kniv. :4mewantfood:

Jeg kunne selvfølgelig tage en hel kapsel/pille hver anden eller trejde dag. Men jeg har en teori om, at det er bedre at tage tilskud i små mængder rimelig tit fremfor store tilskud sjældent. Ellers vil blodets lipoproteiner vel pludselig indeholde utrolig meget betacaroten og fedtopløseligt E-vitamin på et tidspunkt og langt mindre på et andet tidspunkt. Om det er et problem, ved jeg ikke, men jeg vil - SOM PRIVATPERSON - ikke tage denne chance. Fedtopløselige vitaminer kan jo deponeres, men er det optimalt?

Efter at have læst dine indlæg vil jeg nu overveje, om jeg vil gå ned på 2,3 mg betacaroten. Det kan godt være, at det er en god ide at gå helt ned på 2,3 mg.

Iøvrigt: Hvad er det, som du kalder molus- eller modus-mængder? Hvad betyder dette fagord?

Tak for en spændende debat, Sortiarius. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Bolus betyder bare "mega-dosis" med almindelige ord, en dosis af et stof der er væsentlig ud over det normale, eller det normale indtag. Det er altid lettere at bruge end at angive et vidst antal mg eller gram (det kan for øvrigt også betyde fødebolle)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hej Sortiarius. :wink:

Fuck, jeg er lige kommet til at slette min kladde - :sneaky2: - så nu skriver jeg meget kort til dig.

Jeg vil henvise dig og andre til tråden "Multivitaminpille", hvor Heliotropen og Flinke9 debatterer betacaroten.

Tilsyneladende huskede jeg også rigtigt med det andet forsøg, hvor jeg snakkede om 50 mg betacaroten hver anden dag.

Det er ikke kun betacaroten - men derimod alle næringsstoffer - der vil blive skadelige, hvis man får dem i for store mængder. Ja, selv vand er vel farligt, hvis man drikker for meget af det. Det er der i og for sig intet overraskende i.

Når det er sagt, vil jeg give dig - Sortiarius - og Elvirus ret i, at man skal passe på med ikke at tage for mange tilskud. Stoffer samarbejder nemlig ikke kun. Stoffer kan også modarbejde hinanden. Så mine mange tilskud er helt sikkert i overkanten. Særlig set i betragtning af, at jeg lider af 2 sygdomme, som kræver høje mængder af 2 typer medicin. Jeg kommer derved op på så mange piller/kapsler, hvor jeg skal passe på. Stoffer samarbejder nemlig ikke kun med hinanden. De modarbejder også hinanden.

Link to comment
Share on other sites

Protein

Hjemmeblandet gainer (i perioder)

Kreatin (i perioder)

Glucosamin

MSM

Glutamin

Vindruekerne olie eller lignende (i perioder)

Traumeel

Fiskeolie n-3 og n-6

Glucosamin, MSM og Traumeel skyldes at jeg har et springerknæ som jeg prøver at få bugt med. Jeg er meget i tvivl om hvorvidt Glutamin har en virkning, men jeg spiser i hvert fald den bøtte op som jeg har indkøbt. Synes at jeg har god erfaring med fiskeolie, protein, kreatin og gainer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share