Spinkel teenager


Phoebe
 Share

Recommended Posts

Sortiarius- Det er her fejlen sker. Det er klart man får et misvisende resultat når man sammenligner med en gruppe amerikanske børn, som jo generelt er mere overvægtige end danskere. Derudover skal vægten vurderes efter hvad der er "normalt", ikke hvad der er aktuelt. Det er det, der er lavet vægt/højde skemaer til.

Jeg kan ikke tro at i ikke kommer omkring vægt/højdeskemaerne når i skal have omkring pædiatri.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 16 år og 2 meter.. Har selv haft mange problemer med at være spinkel bygget... Det samme har min onkel.. Han begyndte endda på et tidspunkt at drikke ren piskefløde, bare for at tage på.

Men jeg tror ikke du skal være så bange for, om han spiser nok.... Men mindre det får store fysiske problemer.

Stadig vil jeg råde dig til at holde lidt øje med om han får især de faste måltider. Det er også vigtigt at spise varieret, så han får nok fedt, protein og kulhydrat. Hvis du meget gerne vil have at han skal tage på, kan du prøve med mere fed mad, men det skal jo heller ikke være træls for ham at spise.

Når han så bliver lidt ældre kan du begynde med styrketræning, hvis det falder i hans smag... Jeg vil mene at det er for tidligt at starte som 13 årig...

Håber du kan bruge nogle af mine råd...

Link to comment
Share on other sites

Formålet med mit indlæg var at få gode råd (som jeg bl.a. fik) om hvordan man får mere energi i maden uden at "proppe" ungen hele tiden. Han kan ikke få en større appetit, men så må man sørge for at det han spiser dækker hans behov bedst muligt.

Jeg er på et tidspunkt blevet anbefalet af en veninde til at give ham proteintilskud i form af pulver, men jeg er synes ikke at man skal komme i den vane. Det er altid bedst at indtage maden i "naturlig" form.

Nu vil jeg finde en diætist eller lign. der kan hjælpe lidt, men jeg er lidt bange for at jeg nok ikke får noget nyt at vide, end jeg allerede selv har fundet på nettet. Vi er ihvertfald nu igang med "fedekuren" :4mewantfood:

Hej Phoebe!

Det er helt klart muligt at ordne det uden en diætist, hvis du er villig (hvad det tyder på) at sætte dig lidt ind i tingene...., men hvis du ikke har tiden mv., så kan en diætist sagtens hjælpe på området!!

Jeg syntes, det vigtigt er, at I ikke "sygeliggør" ham, selvom han er en smule lille og gerne skulle tage på, skal han stadig have et normalt forhold til mad og sin egen krop... Han er dog kun tretten år, og stadig i en fase, hvor han formentligt er meget modtagelig overfor holdninger og værdier især fra sine forældre.....

I kan sagtens lægge jeres kost om, men lad det være hele familien, så han ikke står ud som special/original mv..

Der er masse af energi tætte madvare, han kan supplere sin kost med.... stort set alt det, vi andre ikke må spise, hvis vi skal holde den slanke linie....

Håber I for held med det!

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Nu fik jeg for sjovt målt størrelsens på familiens håndled. Så man kan se at vi er alle spinkle bygget, så BMI index og andre standardkurver er svære at forholde sig til (specielt de amerikanske!).

Min håndled har et omkrens på 14 cm,

sønnens på 13 år er på 12 cm,

datteren der er 10 år, næsten lige så høj som sin storbror (det er han ikke glad for! :mad: ), har også et håndleds omkreds på 12 cm. Derudover er hun 142cm høj og vejer 30 kg, så hun er lidt over gennemsnittet i højden for sin alder, men også spinkel bygget.

Faderens håndled er 17 cm, også meget spinkel for en mand.

Jeg har via dette forum, fået nogle retningslinier for indtag af kost i forbindelse med den hårde træning. Det skal I have allesammen mange tak for.

Jeg mangler at kontakte min læge for at afslutte sagen om røntgen af håndknoglerne, så vil jeg høre lægen om en evt. henvisning til diætist. Ellers finder jeg selv ud af noget...

Der er ikke meget at gøre for væksten af drengen, andet end at vente på at hormonerne begynder at spille ind (det fotryder jeg nok at jeg har sagt når det for alvor går i gang... :wink: ), man kan ikke forcere den hormonale indtog og den deraf kraftig vækst af drengenes muskler.

Når nu sæsonen slutter, og der bliver en pause i træningen, håber jeg at der sker noget i løbet af sommeren (det håbede jeg også sidste sommer...).

Det bliver formodentlig snart tid til en kraftig vækst, og at han spiser mig ude af huset (den har jeg hørt mange gange), og det glæder jeg mig til!!!

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke meget at gøre for væksten af drengen, andet end at vente på at hormonerne begynder at spille ind (det fotryder jeg nok at jeg har sagt når det for alvor går i gang... :wink: ), man kan ikke forcere den hormonale indtog og den deraf kraftig vækst af drengenes muskler.

Jo, med hormon behandling. Men er dog ikke hel nødvendig endnu. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share