pulsur med kaloriemåler..


Dirk.Diggler
 Share

Recommended Posts

Jeg overvejer kraftigt at købe et Polar AXN500 det har

det hele så at sige..

er der nogen af jer der har erfarring med kalorietællere

i pulsure?

Jeg har selv et polar WM41, som har kcal-tæller. Det er et vægttabs pulsur, som sågar fortæller mig, hvor meget jeg må indtage i kcal om dagen for at tabe mig til en given vægt over en periode ud fra et ugentligt kcal-forbrug, som den også fastsætter. :sneaky2:

Jeg anvender kcal-tælleren MEGET i min træning, da den motiverer mig til at lave mere. Du kan jo godt føle, at du har lavet meget, mens din kcal-tæller fortæller dig, at du vist bare har stået i et hjørne i motionscenteret og sludret :innocent:

Når det så er sagt, ved jeg ikke hvor præcist, det er. Men du kan i hvert fald altid anvende kcal-tælleren personligt til at sammenligne din forbrændng i forskellige perioder.

Mvh Kibo

Link to comment
Share on other sites

Kalorietællere på pulsure kan ikke tælle præcist. For at kende den præcise forbrænding må man vide hvor meget ilt man har brugt, hvilket sjældent er tilfældet :wink:

Hvis uret kender din maksimale iltoptagelse og pulszoner, der skal være testet og ikke bare beregnet, så kan det give en rimelig god indikation af forbrændingen, og ellers kan det primært bruges til sammenligning fra gang til gang. Men det kan pulsgennemsnittet og tid i forskellige pulszoner også.

Erfaringen med mit eget pulsur (et relativt billigt et fra Sigma sport) er at snitpuls og kalorieforbrug pr minut hænger ret tæt sammen, og det kalorieforbrug det registrere er i hvert fald indenfor 10-15% af hvad man kunne forvente.

Link to comment
Share on other sites

Køb et Suunto t6 - den måler også ens iltoptagelse ;)

"Måler" er måske lige så meget sagt.

Enten kan du vel indtaste et tal for det, eller også kan du igennem en test få et beregnet tal, ligesom flere af de tests beskrevet her på siden.

Link to comment
Share on other sites

og kan du uddybe hvordan den skulle kunne gøre det?

Der er ikke noget ur der kan måle itoptagelse. Det ville kræve at der gik en slange fra den tætsluttende maske man har foran mund og næse ned til uret, som havde de ambiente parametre for den pågældende dag. Har endnu ikke set et sådant ur.

Har et polar RS200sd som også har kaloriemåler. går ud fra at den bruger ens vægt, kondital og så den %-del af max man ligger på pulsmæssigt. Hvis man har et kondital på 60, vejer 80, løber ved 70% i en time, og sætter forbrænding af en liter ilt til 20 KJ vil regnestykket komme til at se således ud. 60x60x80x0,7x0,02 = 4032 KJ

Disse værdier kan aldrig blive helt præcise men ligger dog ret tæt på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke anbefale Polar, og jeg har selv et. Imo er de alt for dyre, for besværlige at betjene og med alt for dårlige basale funktioner. Jeg synes trykknapperne på siden kræver alt for hård og præcis belastning, jeg har i hvertfald svært ved at betjene dem mens jeg løber, hvis jeg har handsker på. Derudover synes jeg det er til grin at jeg har et ur til næsten 1000 kr. uden at der er lys i det. Det kan man da for pokker finde i de billigste legetøjsure idag :mad:

Mit råd er at finde et billigere alternativ, og fokusere på at de helt basale funktioner er i orden. Alt det med zonetræning, kalorietællere..... er imho ligegyldige features som ikke gør træningen bedre.

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget ur der kan måle itoptagelse. Det ville kræve at der gik en slange fra den tætsluttende maske man har foran mund og næse ned til uret, som havde de ambiente parametre for den pågældende dag. Har endnu ikke set et sådant ur.

Har et polar RS200sd som også har kaloriemåler. går ud fra at den bruger ens vægt, kondital og så den %-del af max man ligger på pulsmæssigt. Hvis man har et kondital på 60, vejer 80, løber ved 70% i en time, og sætter forbrænding af en liter ilt til 20 KJ vil regnestykket komme til at se således ud. 60x60x80x0,7x0,02 = 4032 KJ

Disse værdier kan aldrig blive helt præcise men ligger dog ret tæt på.

Hvorfor vil du bruge et ur til at beregne antal kalorier forbrændt ved løb. Tommelfingerreglen med 1 kcal pr km pr kg legemsvægt er jo ganske præcis.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du bruge et ur til at beregne antal kalorier forbrændt ved løb. Tommelfingerreglen med 1 kcal pr km pr kg legemsvægt er jo ganske præcis.

Ja det er måske lidt overkill med regnestykker, men det kommer vel også an på hvor meget tid man gider at bruge på det. Hvis man løber samme tempo hver gang man er ude at løbe kan man jo sagtens bruge en tommelfingerregel. Men hvis man har hurtige, langsomme og intervalture i sit træningsprogram bliver det lidt sværere. der er jo stor forskel på at løbe 10 eller 15 km/t.

Med hensyn til uret vil jeg godt give ret i at Polar ikke er det mest brugervenlige og selvfølgelig heller ikke det billigste. Tror sagtens man kan finde noget tilsvarende der er billigere.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er måske lidt overkill med regnestykker, men det kommer vel også an på hvor meget tid man gider at bruge på det. Hvis man løber samme tempo hver gang man er ude at løbe kan man jo sagtens bruge en tommelfingerregel. Men hvis man har hurtige, langsomme og intervalture i sit træningsprogram bliver det lidt sværere. der er jo stor forskel på at løbe 10 eller 15 km/t.

Med hensyn til uret vil jeg godt give ret i at Polar ikke er det mest brugervenlige og selvfølgelig heller ikke det billigste. Tror sagtens man kan finde noget tilsvarende der er billigere.

Nej, der er ikke forskel på kalorieforbrændingen ved forskellige hastigheder. Kalorieforbruget er afhængig af den tilbagelagte distance, ikke hastigheden.

Jeg vil mene at tommelfingerreglen er mere korrekt i sine beregninger end pulsurene. Beregningerne bag den kan i øvrigt findes på gomotion.dk.

Link to comment
Share on other sites

kan i slynge en formel ud så jeg kan "udregne"

hvor præcis såen ca. mit ur er?

sagen er den at jeg meget gerne vil kunne notere

HVOR mange kalorier jeg brænder af pr. døgn..

alt så tæt som det nu er muligt!

jeg kan så regne det ud via en formel og glo på uret..

jeg har styr på de kalorier jeg indtager!

på forhånd tak for hjælpen!

/schioler

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke anbefale Polar, og jeg har selv et. Imo er de alt for dyre, for besværlige at betjene og med alt for dårlige basale funktioner. Jeg synes trykknapperne på siden kræver alt for hård og præcis belastning, jeg har i hvertfald svært ved at betjene dem mens jeg løber, hvis jeg har handsker på. Derudover synes jeg det er til grin at jeg har et ur til næsten 1000 kr. uden at der er lys i det. Det kan man da for pokker finde i de billigste legetøjsure idag :mad:

Mit råd er at finde et billigere alternativ, og fokusere på at de helt basale funktioner er i orden. Alt det med zonetræning, kalorietællere..... er imho ligegyldige features som ikke gør træningen bedre.

:blink: , hvilket Polar ur har du da? Jeg har et Polar F6, koster 900-1000 kroner og det er ganske simpelt at betjene med en tryk knap for at aktivere og 2 "pile" knappe til at vælge op og ned.. Derudover er der også lys i mit, dagbog, kalorietæller osv.. Zone træning bruger jeg heller ikke, men syntes da at kalorietælleren er en god motivationsfaktor og en god indikator for om man har været sløv i forhold til tidligere træningspas.. Selvom det naturligvis også kan ses på pulsen..

Jeg kan kun anbefale Polar da jeg har gode erfaringer med mit første pulsur.. Om der er billigere og bedre alternativer skal jeg ikke kunne sige..

Link to comment
Share on other sites

:blink: , hvilket Polar ur har du da? Jeg har et Polar F6, koster 900-1000 kroner og det er ganske simpelt at betjene med en tryk knap for at aktivere og 2 "pile" knappe til at vælge op og ned.. Derudover er der også lys i mit, dagbog, kalorietæller osv.. Zone træning bruger jeg heller ikke, men syntes da at kalorietælleren er en god motivationsfaktor og en god indikator for om man har været sløv i forhold til tidligere træningspas.. Selvom det naturligvis også kan ses på pulsen..

Jeg kan kun anbefale Polar da jeg har gode erfaringer med mit første pulsur.. Om der er billigere og bedre alternativer skal jeg ikke kunne sige..

Det er et Polar AXN500

Link to comment
Share on other sites

kan i slynge en formel ud så jeg kan "udregne"

hvor præcis såen ca. mit ur er?

sagen er den at jeg meget gerne vil kunne notere

HVOR mange kalorier jeg brænder af pr. døgn..

alt så tæt som det nu er muligt!

jeg kan så regne det ud via en formel og glo på uret..

jeg har styr på de kalorier jeg indtager!

på forhånd tak for hjælpen!

/schioler

Som det er fremhævet kan uret ikke måle eller beregne det kalorieforbrug nogenlunde præcist uden at du kender din max.puls, hvilepuls og har foretaget en lab-test af din maksimale iltoptagelse. Vil du have en præcis måling er der ingen vej uden om lab-testen.

Er det løbetræning du dyrker så brug standardformlen, der er tilstrækkelig præcist til dit formål selv om den ikke tager højde for bl.a. løbeøkonomi. Du kan evt. også brug standardformen til at estimere kalorieforbruget ved anden idræt. Test dit pulsniveau ved løb, find kalorieforbruget med km*vægt. Ved samme intenstitet i anden idræt vil din forbrænding være nogenlunde den samme.

Du kan også forsøge at måle dit kondital gennem forskellige inddirekte test (her på MOL) og her ud fra beregne din maksimale iltoptagelse.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Hvilepulsen finder jeg om morgenen men min maxpuls??

jeg har prøvet at beregne den 208 + 0,7x alder .

Det er mit kalorieforbrug på et døgn jeg er interesseret i,

så her duer formlerne vel ikke.. ?

Jeg er interesseret i at finde ud af hvor mange kcal jeg

må indtage pr. døgn.

/Dirk

Edited by Dirk.Diggler
Link to comment
Share on other sites

Træningen kan du estimere ud fra de forslag til metode med eller uden pulsur der allerede er nævnt. Dit øvrige stofskifte kan du starte med at estimere ud fra de beregnere der er på MOL. De de dog ofte upræcise forbi stofskiftet kan variere meget fra person til person ligesom det daglige aktivitetsniveau gør. Her kan du i sidste ende kun beregne forbruget over tid ud fra dit eget kalorieindtag og vægtændringer.

Link to comment
Share on other sites

ok, jeg prøver at benytte de beregnere der er her på mol

og gå ud fra dem, trækker dog 1000 kcal fra og ser

hvordan det går med vægten,

skal ha smidt 7 kg.

takker!

Jeg har et gammelt Polar ur (M32).

Det kan oplyse brugt kcal, men jeg ved ikke om det passer.

Jeg er 1,86 cm., 28 år, vejer 96 kg. og hvis jeg løber i 45 min. har jeg brugt ca. 1000 kcal.

Kan dette være rigtigt ? synes det lyder af meget.

Link to comment
Share on other sites

som jeg kan læse mig til alle steder er

urenes kalorietæller ikke andet end en

smart gimmick, som kan benyttes til motivation.

sååå, tror ikke rigtig på dem, da jeg endnu ikke

har læst eller hørt at dem kan man regne med..

Jeg har et gammelt Polar ur (M32).

Det kan oplyse brugt kcal, men jeg ved ikke om det passer.

Jeg er 1,86 cm., 28 år, vejer 96 kg. og hvis jeg løber i 45 min. har jeg brugt ca. 1000 kcal.

Kan dette være rigtigt ? synes det lyder af meget.

Link to comment
Share on other sites

Nej, der er ikke forskel på kalorieforbrændingen ved forskellige hastigheder. Kalorieforbruget er afhængig af den tilbagelagte distance, ikke hastigheden.

Jeg vil mene at tommelfingerreglen er mere korrekt i sine beregninger end pulsurene. Beregningerne bag den kan i øvrigt findes på gomotion.dk.

Ahhh mon ikke tiden man tilbagelægger en given distance på også spiller en rolle?

Mon ikke der er forskel på om man "løber" 2km på 30minutter eller om man løber 2km på 10minutter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share