pulsur med kaloriemåler..


Dirk.Diggler
 Share

Recommended Posts

Jeg har et gammelt Polar ur (M32).

Det kan oplyse brugt kcal, men jeg ved ikke om det passer.

Jeg er 1,86 cm., 28 år, vejer 96 kg. og hvis jeg løber i 45 min. har jeg brugt ca. 1000 kcal.

Kan dette være rigtigt ? synes det lyder af meget.

Det har du mulighed for at tjekke efter den tidligere nævnte standardberegning for forbrændingen ved løb. Det kræver dog du kender distancen også. Har du den pågældende dag løbet 10 km viser uret (tilfældigvis) nogenlunde korrekt (10*96=960 kcal). Er distancen væsentlig afvigende er kalorieangivelsen på uret forkert.

Man kan så indtaste et højere eller lavere kondital på uret, hvor herefter at kunne bruge urets kcal-angivelser. Når målingen nogenlunde stemmer med standardformlen (som dog stadig er et gennemsnitstal, der ikke tager højde for fx. løbeøkonomi) er uret kalibreret til også at kunne måle et ca.-estimat ved anden idræt. Bruger man kun måling til optælling ved løb er det dog meget lettere at bruge standardformlen (km*vægt).

Det forudsætter dog stadig at hvilepuls og max.puls er målt korrekt.

Link to comment
Share on other sites

er det kun ved løb der findes sådan en formel, kan sgutte

løbe 10 km... hahahaha!

Det har du mulighed for at tjekke efter den tidligere nævnte standardberegning for forbrændingen ved løb. Det kræver dog du kender distancen også. Har du den pågældende dag løbet 10 km viser uret (tilfældigvis) nogenlunde korrekt (10*96=960 kcal). Er distancen væsentlig afvigende er kalorieangivelsen på uret forkert.

Man kan så indtaste et højere eller lavere kondital på uret, hvor herefter at kunne bruge urets kcal-angivelser. Når målingen nogenlunde stemmer med standardformlen (som dog stadig er et gennemsnitstal, der ikke tager højde for fx. løbeøkonomi) er uret kalibreret til også at kunne måle et ca.-estimat ved anden idræt. Bruger man kun måling til optælling ved løb er det dog meget lettere at bruge standardformlen (km*vægt).

Det forudsætter dog stadig at hvilepuls og max.puls er målt korrekt.

Link to comment
Share on other sites

er det kun ved løb der findes sådan en formel, kan sgutte

løbe 10 km... hahahaha!

Så vidt jeg har kendskab, ja. Der kan i hvert fald ikke opstilles en enkel standardformel for fx. cykling. Hvilket også gælder for mange andre idrætsformer. Gang kræver dog kun godt ½ så meget energi som løb.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh mon ikke tiden man tilbagelægger en given distance på også spiller en rolle?

Mon ikke der er forskel på om man "løber" 2km på 30minutter eller om man løber 2km på 10minutter?

Nej, tiden spiller ikke en rolle - hvilket faktisk også er ganske logisk. Dine mekaniske bevægelser er dem der afgøre dit kalorieforbrug, og de ændrer sig kun marginalt når du skifter fra at løbe langsomt til at løbe hurtigt. Se eventuelt denne artikel på gomotion.dk der beskriver hvorledes man beregner energiforbruget når man løber, og hvorfor tommelfingerreglen er ganske præcis.

Som eksempel til at understrege ovenstående kan du også se på forskellen i de mekaniske bevægelser når du løber og går. Der er stor forskel, hvilket er årsagen til at du bruger næsten dobbelt så megen energi på at løbe som på at gå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share