dekonditionering + en lille bitte smule træning?


Vuffi
 Share

Recommended Posts

Hvad gør i andre når i kører dekonditionering, og simpelthen bare ikke kan sidde stille på sin flade derhjemme?

Jeg er godt bekendt med begrebet, og ved derfor at træning "fyfy".

Jeg tænkte derfor på, om morgentlige løbeturer (interval 2-3 km) også er et no-go?

Endvidere strækker jeg den så langt som at spørge, om svømning (og evt. lidt motionsboksning) er helt hen i vejret?

Hvilke - hvis nogen - af ovennævnte muligheder er brugbare muligheder, uden at gå på kompromis med dekonditionerings egentlige formål?

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens løbe eller svømme lidt hvis du ikke kan sidde stille. Det burde ikke have særlig stor virkning på din dekonditionering da træningen og belastningen er så fundamentalt anderledes og lille. Du starter typisk på en runde HST på omkring din 20 RM når du svømmer er det vel din 100 rm hvis ikke mindre.

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens løbe eller svømme lidt hvis du ikke kan sidde stille. Det burde ikke have særlig stor virkning på din dekonditionering da træningen og belastningen er så fundamentalt anderledes og lille. Du starter typisk på en runde HST på omkring din 20 RM når du svømmer er det vel din 100 rm hvis ikke mindre.

Yes, belastningen er lille i forhold til belastningen ved styrketræning, men i forhold til ingen aktivitet overhovedet, er belastningen stor. Jeg tvivler fordi en dekonditionering, som bekendt, betegnes som en periode uden nogen form for fysisk træning.

Link to comment
Share on other sites

Med dekonditionering, menes der så ikke at man sætter sin konditionering lavere end udgangspunktet, så den belastning man træner med i dekonditioneringsperioden må vel sætte den nedre grænse for dekontioneringen. Ergo kunne man vel så stadig træne vægte med fx 20% af rm. Er det helt gal ræsonneret.

Link to comment
Share on other sites

Med dekonditionering, menes der så ikke at man sætter sin konditionering lavere end udgangspunktet, så den belastning man træner med i dekonditioneringsperioden må vel sætte den nedre grænse for dekontioneringen. Ergo kunne man vel så stadig træne vægte med fx 20% af rm. Er det helt gal ræsonneret.

Logisk set holder det argument vand. Men mener nu at jeg læste på HST-boardet for laaang tid siden at man i DC perioden så vidt muligt skulle undgå løb, svømning osv, hvis man ville optimere den maksimalt. Hvis jeg ikke tager fejl var det Bryan Haycock der nævnte det. Så hvis man har en eftermiddag man alligevel har tænkt sig at spilde kan man trawle HST-boardet igennem.

Link to comment
Share on other sites

Med dekonditionering, menes der så ikke at man sætter sin konditionering lavere end udgangspunktet, så den belastning man træner med i dekonditioneringsperioden må vel sætte den nedre grænse for dekontioneringen. Ergo kunne man vel så stadig træne vægte med fx 20% af rm. Er det helt gal ræsonneret.

Ja, det vil jeg umiddelbart også mene. Man flytter vel den "nedre" grænse for aktivitet man opnår ved dekonditionering, idet man laver en eller anden form for mild aktivitet.

Rent hypotetisk, hvis grænsen ved ren dekon er 0 og ved styrketræning 10, flyttes den nedre grænse ved f.eks. løb, svømning osv., til 1-2-3?

Logisk set holder det argument vand. Men mener nu at jeg læste på HST-boardet for laaang tid siden at man i DC perioden så vidt muligt skulle undgå løb, svømning osv, hvis man ville optimere den maksimalt. Hvis jeg ikke tager fejl var det Bryan Haycock der nævnte det. Så hvis man har en eftermiddag man alligevel har tænkt sig at spilde kan man trawle HST-boardet igennem.

Det handler vel netop om optimering, og er derfor et spørgsmål om hvad man vil: Vil man have maksimalt udbytte af sin dekon = total stilstand, eller vil man fortsat være en smule aktiv med det minus, at man dermed går - mere eller mindre- på kompromi med sin dekonditionering?

En dekon + en lille bitte smule træning er vel bedre end ingen dekon (hvis vi antager personen har brug for det), idet musklerne stadig oplever en væsentlig mindre belastning end tidligere?

Vil subsystemernes efficiens forringes nok til at kalde det en dekon?

Noget helt andet er dekonditionering under en cutte-periode. - Jeg går ud fra det ikke er helt så ideelt i de 9 dage perioden varer (da der under dekon anbefales et ligevægtsindtag eller et moderat kcal-overskud)?

Men derimod yderst brugbart efter end dekon, da musklerne (sjovt nok) er dekonditionerede, og derfor vil reagere bedre på træningen. Også selvom organismen er i kcal-underskud?

Edited by Vuffi
Link to comment
Share on other sites

Noget helt andet er dekonditionering under en cutte-periode. - Jeg går ud fra det ikke er helt så ideelt i de 9 dage perioden varer (da der under dekon anbefales et ligevægtsindtag eller et moderat kcal-overskud)?

Men derimod yderst brugbart efter end dekon, da musklerne (sjovt nok) er dekonditionerede, og derfor vil reagere bedre på træningen. Også selvom organismen er i kcal-underskud?

Vuffi kunne du ikke lokkes til at uddybe det en smule? :smile:

MLP

Link to comment
Share on other sites

Er terminologien ikke, at dekonditionering er ingen træniong overhoved, ihvertfald ikke styrketræning, mens reduceret træningsindsats kaldes deload.

Jo. Deload er primært designet til at give nervesystemet en hviler, ovenpå en arbejdsmæssig og intensitetsmæssig hård periode.

Dekonditionering er designet til at dekonditionerer musklernes gradvist formindskede hypertrofirespons trods stadig stigendende intensitet. - Altså banker dekon musklerne tilbage til et punkt, hvor den given vægt skaber nyt hypertrofirespons.

Så jo, efter bogen er dekon 7-9 dage uden nogen form for træning overhovedet.

Mit spørgsmål er så hvor stor en negativ effekt de nævnte motionsformer vil ha på dekon? - Skader det så lidt at det næsten ikke kan betale sig at lade være når man virkelig har lyst, eller skader det blot meget mere end det gavner at være moderat aktiv?

Vuffi kunne du ikke lokkes til at uddybe det en smule? :smile:

MLP

Under dekon træner man som nævnt ikke. Muskelfibrene bliver derfor ikke nedbrudt - og opbygget - da træningen udebliver. I et kcal-underskud vil vel resultere i en hvis form for muskeltab, i forhold til en cutteperiode med styrketræning.

Efter dekon, hvor konditioneringen er noget nær bunden og hypertrofiresponset er stort, vil tabet af muskelmasse her være meget mindre, hvis tilstedeværende, eftersom musklerne nu for alvor er aktive.

Ovennævnte afhænger self. af kosten med henblik på især proteinindtaget.

Jeg er ikke sikker i min påstand, så hvis noget er forkert, er i velkomne til at sige til. Lige prompte!

Link to comment
Share on other sites

Vil subsystemernes efficiens forringes nok til at kalde det en dekon?

Ja!

Ulempen ved løb, svømning osv. er aktiviteterne har en lille effekt på dine muskler, man kan sige at de konditionerer dine muskler en lille smule, Men det er primært de langsomme fibre, der bliver trænet ved løb og svømning (medmindre du træner sprint) og effekten i forhold til vægttræning er derfor minimal.

Det optimale SD er derfor med næsen i hovedpuden, men! hvis du føler dig mere motiveret af at løbe en tur, eller simpelthen ikke kan sidde stille så er det bare afsted med dig. Tænk på folk, der har jobs hvor de går meget eller løfter varer fra den ene side af varebåndet til den anden, skulle de ikke kunne dekonditioneres? Selvfølgelig kan de det. Løb og svømning er derfor ok fordi intensiteten er så uendelig lille. Det er bare ikke det allermest optimale!

Link to comment
Share on other sites

Ja!

Ulempen ved løb, svømning osv. er aktiviteterne har en lille effekt på dine muskler, man kan sige at de konditionerer dine muskler en lille smule, Men det er primært de langsomme fibre, der bliver trænet ved løb og svømning (medmindre du træner sprint) og effekten i forhold til vægttræning er derfor minimal.

Det optimale SD er derfor med næsen i hovedpuden, men! hvis du føler dig mere motiveret af at løbe en tur, eller simpelthen ikke kan sidde stille så er det bare afsted med dig. Tænk på folk, der har jobs hvor de går meget eller løfter varer fra den ene side af varebåndet til den anden, skulle de ikke kunne dekonditioneres? Selvfølgelig kan de det. Løb og svømning er derfor ok fordi intensiteten er så uendelig lille. Det er bare ikke det allermest optimale!

Enig.

Jeg træner intervalløb såvel som "normal" løb, så der kan vel drages en smule paralleller til vægttræning.

Jeg går ikke ud fra der findes specifikke undersøgelser indenfor området? - evt. vedr. hvorvidt/hvormeget en given muskel bliver konditioneret under lav-moderat træning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share