Teknisk spørgsmål omkring en godkendt Squat


Seb M
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid forstået det således, at knæene ikke må bevæge sig ud over tæerne i et power squat (eller styrkeløfter squat)... i hvert fald ikke, hvis løftet skal godkendes i konkurrencemæssig sammenhæng.

Men nu læste jeg IPF's regelsæt omkring squat og der stod ikke noget om knævandring. Så nu går jeg ud fra at knæene godt må bevæge sig ud over tæerne. Er det rigtig antaget?

Vil bare være sikker... er godt klar over, at en knævandring, der er så lille som muligt, er det ideelle mål at stile efter.

Hvis nogen kan lærer mig noget nyt, rette på noget eller bekræfte, så på forhånd tak!! :smile:

Seb M

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid forstået det således, at knæene ikke må bevæge sig ud over tæerne i et power squat (eller styrkeløfter squat)... i hvert fald ikke, hvis løftet skal godkendes i konkurrencemæssig sammenhæng.

Men nu læste jeg IPF's regelsæt omkring squat og der stod ikke noget om knævandring. Så nu går jeg ud fra at knæene godt må bevæge sig ud over tæerne. Er det rigtig antaget?

Vil bare være sikker... er godt klar over, at en knævandring, der er så lille som muligt, er det ideelle mål at stile efter.

Hvis nogen kan lærer mig noget nyt, rette på noget eller bekræfte, så på forhånd tak!! :smile:

Seb M

Mht. knæene må de såmænd rører dine balder, hvis du kommer under parallel. Der er ingen regler. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mht. knæene må de såmænd rører dine balder, hvis du kommer under parallel. Der er ingen regler. :smile:

Hehe :laugh: ... det lyder jo godt!

Jeg ved faktisk ikke, hvor den idé er kommet fra... men det har været i mit baghoved, et godt stykke tid efterhånden. Det er det så ikke mere nu! :smile:

Tak for svaret!

Seb M

Link to comment
Share on other sites

Det er en dårlig idé at have stor knævandring i squat når man er styrkeløfter, fordi du ganske enkelt skal længere ned for at nå godkendt dybde og dermed kan du ikke tage lige så meget vægt.

Ganske simpelt... :smile:

Og dette undgås så med bredere stand?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det er en dårlig idé at have stor knævandring i squat når man er styrkeløfter, fordi du ganske enkelt skal længere ned for at nå godkendt dybde og dermed kan du ikke tage lige så meget vægt.

Ganske simpelt... :smile:

Off topic - men hvor ser et OL-squat bare federe ud! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Off topic - men hvor ser et OL-squat bare federe ud! :superman:

Hvis man dyrker styrkeløft synes jeg et perfekt udført styrkeløft squat ser federe ud, da det er et tegn på sublim teknik. Men det er selvfølgelig en smagssag :smile:

Mange af styrkeløfterne løfter også noget der ligner et OL squat, bortset fra at det har stangen længere nede på ryggen.

Det er et spørgsmål om hvor ens styrker og svagheder er. En Vægtløfter ville formodenligt ikke kunne tage mere i styrkeløft sqaut end OL squat, da deres styrker ligger til et vægtløfter squat de det er det de træner :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share