De store øvelser!


fly
 Share

Recommended Posts

Hej alle! tak for hjælpen med mit sidste spørgsmål :4thumbup: her kommer et nyt;

Jeg havde en god snak med min biologi lærer idag, omkring styrketræning og b-building og alt det. (Han er selv inde i det) Han sagde at jeg ikke behøver alle de små øvelser som jeg laver, og at de mere er for at definere enkelte dele på kroppen når man er blevet rigtig stor. (curls og alt det det) Han siger at hvis man træner de store øvelser bliver man hurtigt stor! ovenikøbet siger han at man ikke kun vokser i den muskel hvor øvelsen primært rammer, men hele kroppen pga hormoner! Er dette sandt? (i så fald skal jeg da liiiige have rykket om på mit program)

Data: Jeg er 16 år ca 178cm 66 kg trænet/løbet 1 år

(ps jeg cutter stadig, men jeg tænker på bagefter)

På forhånd mange tak!

Link to comment
Share on other sites

Hej alle! tak for hjælpen med mit sidste spørgsmål :4thumbup: her kommer et nyt;

Jeg havde en god snak med min biologi lærer idag, omkring styrketræning og b-building og alt det. (Han er selv inde i det) Han sagde at jeg ikke behøver alle de små øvelser som jeg laver, og at de mere er for at definere enkelte dele på kroppen når man er blevet rigtig stor. (curls og alt det det) Han siger at hvis man træner de store øvelser bliver man hurtigt stor! ovenikøbet siger han at man ikke kun vokser i den muskel hvor øvelsen primært rammer, men hele kroppen pga hormoner! Er dette sandt? (i så fald skal jeg da liiiige have rykket om på mit program)

Data: Jeg er 16 år ca 178cm 66 kg trænet/løbet 1 år

(ps jeg cutter stadig, men jeg tænker på bagefter)

På forhånd mange tak!

Jep han har ret, ethvert program bør være baseret på de store basisøvelser som fx

Squat

Bænkpres

Dødløft

Bend-over rows

Military

Dips

Chins

Hvis man først får gang i disse øvelser, og godt med føde vil der hurtigt ske ting og sager. Der er self ikke noget i vejen for at have et par "små" øvelser med men hovedvægten skal ligge på de stor basisøvelser.

Edited by Glud
Link to comment
Share on other sites

fedt!! så skal der sq lige rykkes om! men er lidt bange for at dem som primært rammer lårene, altså selve løftene fra gulvet - vil få "puderne" mellem knoglerne i min ryg til at falde sammen, eller have anden negativ effekt på min høje?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er squat og dødløft du hentyder til, så skal du ikke være bange for at du bliver til en dværg.

Jeg skal ikke afvise at man efter MANGE år med meget og tung squat og dødløft kan gøre dig 1 cm eller 2 lavere, men det er absolut ikke noget du behøver at bekymre dig om.

Edited by Glud
Link to comment
Share on other sites

Et lille sidespørgsmål.

Da jeg træner hjemme har jeg ikke mulighed for dips og chins, er der alternativer?

Har ca. 300 kilo vægte, ihærdig bænk og en røvfuld stænger så eventuelt nogle barbell øvelser?

jeg går ud fra at bench dips ikke er lige så effektive?

Og så har jeg (selvfølgelig) lavt til loftet så det at købe en stang til chins er desværre udlukket :)

Jeg har selvf. checket lidt på exrx men er stadig lidt i tvivl om hvilke der kan erstatte fuldstændigt.

Nåja, jeg antager at øvelser med fed skrift på exrx er basisøvelser?

Link to comment
Share on other sites

Et lille sidespørgsmål.

Da jeg træner hjemme har jeg ikke mulighed for dips og chins, er der alternativer?

Har ca. 300 kilo vægte, ihærdig bænk og en røvfuld stænger så eventuelt nogle barbell øvelser?

jeg går ud fra at bench dips ikke er lige så effektive?

Og så har jeg (selvfølgelig) lavt til loftet så det at købe en stang til chins er desværre udlukket :)

Jeg har selvf. checket lidt på exrx men er stadig lidt i tvivl om hvilke der kan erstatte fuldstændigt.

Nåja, jeg antager at øvelser med fed skrift på exrx er basisøvelser?

Bench dips er et udemærket alternartiv, jeg skulle mene at den går lidt mindre i bryst end alm dips, men du kan jo altid smide nogle kg i skødet.

Du kan godt undvære chins, du kommer langt med ryggen me bare dødløft og bend-over rows

Link to comment
Share on other sites

Din biologiunderviser siger nogle fornuftige ting. Selv om du kan vokse lidt fra de mindre øvelser så er det rigtigt nok at hvis du vil få mer volumen på, så er det de større der skal til. Og det er også rigtigt det han siger det der med at ikke kun den muskel man primært træner er den eneste der responderer. Der er sogar lavet undersøgelser hvor man kun trænet den ene kropshalve og sedt minimal tilvækst også af den anden, så at den efter forsøgsperiodens slut også presterede bedre end før forsøget startede.

Og ang hvad der vil ske med dine "puder" i din rygsøjle, så kan du bare ta det rolig - medmindre du tar en alt for tung vægt end du klarer eller udfører øvelsen forkert, behøver du ikke at være bange for at blive kort ed. Tværtimod kan du bli en anelse højer. Og mindske 1-2 cm gennem livet i højde, det gør alle mennesker. Nogle mindsker endnu mer...

Link to comment
Share on other sites

Spis, træn basis og lad være med at bekymre dig om pullups/chinups. Rows træner latissimus fint, derudover rammer de trapezius og rhomboideus og er en vigtig modvægt til dine brystøvelser.

Dips er også en fin øvelse, men mange får fin effekt uden at lave så meget som en dip igennem deres liv.

Link to comment
Share on other sites

Ja enig, f.eks. vælger jeg at køre både regulær barbell bænk og dumbell incline bænk i mit fullbody program. Her ville det være en smule overkill også at inkludere dips, da mit bryst også skal kunne nå at restituere på de 2 dage inden næste træningspas. Jeg kører desuden military press, så mine triceps bliver også banket ret godt igennem ved bænk, inc bænk og military selvom jeg ingen iso øvelse har til disse. Sommetider hvis jeg har energi nok efter de store basisøvelser vælger jeg at køre nogle mere isolerende øvelser som f.eks. fransk pres og lateral raises, men man kan sagtens få gode resultater kun med de store basisøvelser.

Forresten er jeg positivt overrasket over din biologilærer og vedkommendes viden omkring korrekt træning. Det er sjældent man hører en idrætslærer/biologilærer sige noget som helst fornuftigt når det kommer til BB osv. De er ofte propfyldt med myter og fordomme (og forældet teori) som de vælger at strikke sammen til deres egen sandhed, hvilken de så uhæmmet prædiker videre til deres elever, som igen bliver stoppet op med informationer der ikke gavner til andet end at forvirre og mislede. Så husk lige at sige thumbs up til din biolærer herfra MOL ;)

Link to comment
Share on other sites

Et lille sidespørgsmål.

Da jeg træner hjemme har jeg ikke mulighed for dips og chins, er der alternativer?

Har ca. 300 kilo vægte, ihærdig bænk og en røvfuld stænger så eventuelt nogle barbell øvelser?

jeg går ud fra at bench dips ikke er lige så effektive?

Og så har jeg (selvfølgelig) lavt til loftet så det at købe en stang til chins er desværre udlukket :)

Jeg har selvf. checket lidt på exrx men er stadig lidt i tvivl om hvilke der kan erstatte fuldstændigt.

Nåja, jeg antager at øvelser med fed skrift på exrx er basisøvelser?

Du kna lave dips i hjørnet mellem to borde.

Chins kan også laves et utal af stedet i hjemmet, eller i tørestativet, gyngestativet, dørkarme osv..

Brug din fantasi, så kan du fint finde på noget

Link to comment
Share on other sites

Forresten er jeg positivt overrasket over din biologilærer og vedkommendes viden omkring korrekt træning. Det er sjældent man hører en idrætslærer/biologilærer sige noget som helst fornuftigt når det kommer til BB osv. De er ofte propfyldt med myter og fordomme (og forældet teori) som de vælger at strikke sammen til deres egen sandhed, hvilken de så uhæmmet prædiker videre til deres elever, som igen bliver stoppet op med informationer der ikke gavner til andet end at forvirre og mislede. Så husk lige at sige thumbs up til din biolærer herfra MOL ;)

Heldigvis eksisterer der også undervisere i idræt/biologi der har styr på fysiologien og diverse træningsformer. Måske du bare har været uheldig :wink:

Link to comment
Share on other sites

mange tak for alle de gode svar!! Ja det er en god biologi-lærer jeg har (også hentet hjem fra Canada for det jo :cool: ) går på international skole.

du cutter, med en højde på 178 og vægt på 66 kg..?!
Ja, det er bare lige for 6-packen som alle andre vel også vil have. Det er lidt spild at træne mave i lang tid, hvis den aldrig kommer helt frem alligevel Edited by fly
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er bare lige for 6-packen som alle andre vel også vil have. Det er lidt spild at træne mave i lang tid, hvis den aldrig kommer helt frem alligevel

Spis en masse sund bodybuilder mad og træn hårdt. Jeg smed 3-4cm i taljen og øgede min kropsvægt på Bill Starr's basis træningsprogram på kort tid.

Det er decideret tåbeligt at cutte i din situation. Hold vægten igennem ren sund føde og træn hårdt. Så kan du ændre din kropssammensætning ved samme vægt. Det sidste du skal er at cutte ved så lav en kropsvægt ifht din højde...

Link to comment
Share on other sites

så må jeg da næsten tage et billede så i kan se og bedre vurdere.

Spis en masse sund bodybuilder mad og træn hårdt. Jeg smed 3-4cm i taljen og øgede min kropsvægt på Bill Starr's basis træningsprogram på kort tid.
er sådan noget "smid fedt øg muskler" og "enten energi underskud-eller energi overskud" ikke fy-fy her på mol? forstår ikke helt? men vil det sige at i syntes at jeg skal blive på ligevægtsindtaget, eller? Edited by fly
Link to comment
Share on other sites

hvad hvis målet er at se godt ud? og ikke bare stor. Jeg har allerede større muskler end andre jeg kender på min alder-

Spis og træn og vær ikke bange for at blive bamsestor, så er der mere af dig til kæresten.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Data: Jeg er 16 år ca 178cm 66 kg trænet/løbet 1 år

(ps jeg cutter stadig, men jeg tænker på bagefter)

Med 66kg fordelt på 178cm hvad er det så du vil cutte ned til? Et anorexi offer? :cry:

Link to comment
Share on other sites

okay skal jeg nok, måske kommer der lige et billede senere, men tar lige en uge eller 2 til. Det er også rigtig svært at styrketræne i sommerferien sammenlignet med at løbe, da jeg er hos en masse forskellige venner. men tro mig. det er nødvendigt at spænde for at få musklerne helt frem, og i en god belysning. det irreterer mig ret meget, og vil gerne være strandklar selvfølgelig. Plus at jeg har trænet mave i lang tid, og hvis de blev meget større ville det se dumt ud med et lag fedt foran!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share