Eccentrisk træning og skader/smerte


TLunau
 Share

Recommended Posts

Det er muligt emnet har været oppe og runde før men jeg tror ikke det tager skade af at se dagens lys igen og man kunne måske være heldig at nye brugere med relevant viden og eller nye forskingsresultater har afdækket mere om dette område... jeg er kommet frem til (fra PubMed) at der er lavet enkelte forsøg omkring dette emne... bla har jeg læst om et forsøg hvor eccentrisk træning af M. triceps surae hjalp på smerter i achilles-senen og et andet forsøg der viste at eccentrisk træning af M. supraspinatus hjalp på smerten hos patienter med diagnosen impingement... nu går jeg selv og roder med et skidt albuled hvor synderen/synderne er lokaliseret til M. brachioradialis og eller M. bicepsbrachii... efter kun en god uges virkelig langsom eccentrisk træning af nævnte muskler omkring leddet synes jeg at kunne spore en mærkbar bedring... grunden til det kan jo være mange men noget tyder på at eccentrisk træning i og omkring musklerne ved et smertende led har positiv effekt... er der andre der har eller har haft lignende erfaring og endnu bedre er der nogen der ved om der findes en teori bag der kan forklare bedringen

Link to comment
Share on other sites

Eccentrisk træning er ganske rigtigt en god ide til achillestendinitter - sålænge de ikke er lokaliseret helt nede ved hælbenet.

Det samme gør sig muligvis gældende når vi taler springerknæ - skinnebens nære smerter fraset.

Men det er jo på collagent væv, og ikke muskelvæv.

Om du kan få en effekt på muskelvæv skal jeg ikke kunne sige. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Eccentrisk træning er ganske rigtigt en god ide til achillestendinitter - sålænge de ikke er lokaliseret helt nede ved hælbenet.

Det samme gør sig muligvis gældende når vi taler springerknæ - skinnebens nære smerter fraset.

Men det er jo på collagent væv, og ikke muskelvæv.

Om du kan få en effekt på muskelvæv skal jeg ikke kunne sige. :smile:

Tak for indsparket Jørgen... men det burde vel gælde generelt for alle muskelhæftninger burde man tro... jeg snakker ikke om selv muskelvævet men selve hæftet... det er jo langtfra alle muskler der inserer sig kødet... det er vel kun et fåtal eller?

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Der hvor eccentrisk træning menes at virke, er i selve senen indtil et lille stykke fra tilhæftningen på calcaneus (og tibia når det gælder patellasenen)

Achillessenens tilhæftning eks.vis. drejer ind mod calcaneus det sidste stykke, og derfor mener man at trykket (istedet for trækket) der opstår bevirker en omprogrammering af det collagene væv, så det mere bliver en type som det der sidder inde i knæet for eksempel)

Håber jeg svarede på det du spurgte om.. :smile:

Om eccentrisk træning virker i albuen, ved jeg ikke om er undersøgt..

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share