Ømme lægge ved løb


Tonser
 Share

Recommended Posts

Jeg har tit efter løb ømme lægge, sådan så jeg ikke kan lave noget løbe træning de næste 2 dage fordi det bare "strammer" i dem og de er godt brugte. Jeg løber typisk Mandag og Torsdag, men jeg ville gerne løbe mere, men jeg har det problem hvis jeg prøver at lægge en dag mere på programmet, gør det bare for ondt til at jeg gider, også selvom jeg løber kort, eller med lav intensitet.

Det skal tilføjes at jeg godt kan mærke en lille forskel mellem høj og lav intensitet hvordan mine lægge har det. Jeg løber typisk en lang distance med lav intensitet, da det primært er et vægttab jeg sigter efter lige nu.

Jeg har prøvet at strække ud, og masere læg musklerne lidt, uden meget resultat, så hvis der var nogle der lå inde med gode forslag til forebyggelse kunne det bare være fedt!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg skriver mig lige på listen. Mit problem er dog lidt anderledes; jeg er ikke øm dagen derpå, men mens jeg løber. Ved ikke om det skyldes min vægt - 87 kg fordelt på 180 cm... Min løbekammi, der er en del lettere, har nemlig ikke samme problem.

Håber det er ok, at jeg stiller mit spørgsmål her, Tonser - vi er jo ude i stort set den samme problemstilling.

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver mig lige på listen. Mit problem er dog lidt anderledes; jeg er ikke øm dagen derpå, men mens jeg løber. Ved ikke om det skyldes min vægt - 87 kg fordelt på 180 cm... Min løbekammi, der er en del lettere, har nemlig ikke samme problem.

Håber det er ok, at jeg stiller mit spørgsmål her, Tonser - vi er jo ude i stort set den samme problemstilling.

K

Jeg vejer ca. 100 kg over 190 cm, så måske er det fordi vi er lidt overvægtige at vores lægge skal udføre et stort arbejde i forhold til resten af kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Det er mit bud. Da jeg var yngre (og slankere) løb jeg en del, og her havde jeg aldrig problemer med mine lægge. Det må være et spørgsmål om vægtbelastningen på underbenene, eller? Jeg har også overvejet om et par mere fancy løbesko ville hjælpe...

K

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg havde nogenlunde samme problem da jeg startede i efteråret.. Vejede 94 på det tidspunkt og jeg havde vild ondt i læggene og skinnebene under og lige efter løb.. Ikke skinnebens betændelse for det gik over ved hvile og det "stak" ikke ved løb.. Spændte bare og syrede til.. Jeg tog det bare stille og roligt og lyttede til kroppen.. Jeg havde lyst til at øge træningsmængden, men holdte igen og det gik bedre uge efter uge og til sidst ophørte problemet egentlig.. Jeg lavede noge stikprøver iform af øget træningsmængde en uge og stoppede hvis jeg det smertede og til sidst kunne jeg øge ligeså stille.. Jeg startede med at løbe 1½ og 2 km træningspas for til sidst at ende på 3 og 5km træningspas.

Edited by Xzebetz
Link to comment
Share on other sites

nu ved jeg ikke om i nyligt har startet med at løbe, men jeg kan da huske at jeg også døjede

med ømme lægge da jeg begyndte at løbe de lange distancer.. det forsvandt dog efter noget tid, men

jeg skippede nu heller aldrig løbetræningen fordi jeg var lidt øm.

Jeg bliver stadigvæk en lille smule øm indimellem men det plejer at forsvinde lige så snart jeg

får noget varme i benene efter et par minutters løb.

Men sko kan godt være en god ide at se på... jeg reddede mig selv fra en seriøs knæskade,

da jeg begyndte at træne til marathon ved at få lavet en løbebåndstest og så fik anbefalet hvad for

et par sko der passede mig bedst ud fra hvordan jeg løb, pronation, sumination(rigtigt stavet?) osv...

//Jimbo

Link to comment
Share on other sites

Nu skal det først siges jeg ikke er den store løbe-guru men når det er sagt . . .

Hvis man går fra at løbe lidt eller næsten intet til meget - regelmæssigt - vil underbenet i starten have problemer med at stabilisere fodleddet i forhold til løb - visse muskler vil blive eccentrisk strukket med en meget højere frekvens en vaneligt, og visse muskler som læggen (m. triceps surae) kommer på overarbejde.

Specielt passivt eccentrisk stræk af muskler er noget der er rigtig godt til at give DOMS (muskelømhed), og hvis man pludselig begynder at løbe dagligt eller hver anden dag er det alt andet end unormalt at få ømme lægge og generel øm underbendsmuskulatur i hvert fald den første måned - jeg kunne ikke helt forstå på dit indlæg om det faste løb er noget nyt eller noget du har gjort i mange år - i hvert fald er det langt fra sikkert det er en ulmende skinnebensbetændelse der ligger og venter hvis det er relativt kort siden du startede med at løbe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede med at løbe ca. 2-3 år siden, dog faldt jeg lidt af på den og jeg er lige kommet igang igen efter ikke at have løbet en 4-5 måneder. Den gang var jeg 10 kilo lettere og jeg fik også ømme lægge dengang, men der løb jeg også 3-4 gange om ugen, nu der løber jeg 2 gange om ugen, og det har jeg gjort i 3 uger nu.

Når nu du nævner det, kan det godt føles lidt som DOMS men ikke helt på den samme måde. Og det ville vel være et godt tegn hvis det var det, for så kan jeg jo øge min kapacitet, men jeg vidste faktisk ikke at andre ting end tunge vægte kunne skabe ømhed i msuklerne på den måde.

Edited by Tonser
Link to comment
Share on other sites

Jeg har det på samme måde, men jeg mærker det først, når jeg stopper med at løbe. Jeg mærker det, hvis jeg stopper og løber igen, men smerten forsvinder ved løb.

Når jeg så er færdig, har strukket ud og er på vej op af sofaen derhjemme, så gør det satme nas - men dette kan dog afhjælpes ved stræk. Mest til at komme igang igen efter at have siddet. Men det hjælper ikke på sigt, sætter jeg mig igen, så er "DOMS'ne" der igen.

Men søvn med benene lidt højt + antioxidanter og udstrækning gør det for mig :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jamen jeg vil også skrive mig på listen :unhappy:

Jeg har dog ondt i senen under læggen, i anklen og i fodleddet. Men kunne godt lyde som DOMS. Det "sjove" er, at jeg ikke havde problemer, da jeg vejede 10 kg mere og var svagt overvægtig.

Nu er jeg normalvægtig og har haft problemer lige siden. Efter at have løbet regelmæssigt i en periode på 6 måneder kom det. Jeg har fra starten fået lavet løbestilsanalyse hos "Keisersport" i Brønshøj, så det er ikke skoene, der er noget galt med. Det er kun blevet værre af, at jeg ikke har løbet i 3 måneder. De sidste 2 måneder har jeg flere gange forsøgt en tur på løbebåndet, men får vildt ondt.

Det er åbenbart ikke et problem, man er alene om...

Link to comment
Share on other sites

I blander lidt tingene sammen. Et er skinnebensbetændelse. Noget andet er ømhed eller bristninger i læggen (og noget tredje achillesenebetændelse).

Det er lidt svært at give konkrete dianoser for hvorfor I har fået det i perioder. Generelt er belastningen af underbenet dog stor ved løb sammenlignet med fx. cykling. Det er derfor meget normalt at mange oplever problemer med læggene som et af de største problemer i starten (eller med skinneebenene). Det handler om både tilvænning og styrke i muskler, sener og led.

Der er allerede nævnt flere råd til at undgå dette eller at overvinde problemet, så der findes desværre netop nogen enkelt forklaring/løsningsmetode. Her dog en listning af almindelige råd:

- Tjek din løbestil og køb sko der passer hertil

- Indkør nye sko gradvist (gælder også/især pronationssko)

- Finpus din løbestil, herunder undgå overdreven hællanding.

- Suppler løbet med styrkeøvelser for læggen mv. (hælhævninger, vippebræt etc.)

- Sørg for grundig opvarmning specielt inden hurtig løb

- Undgå ustabilt/ujævnt underlag og meget hårdt underlag

- Ved problemer begræns fodafviklingen, anvend kortere skridtlængde og lav benfremføring.

- husk at øge træningen gradvist

- Sørg for tilstrækkelig restitution

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share