kodimagnyler...


henke
 Share

Recommended Posts

Hejsa....

jeg har noget betændelse i det ene øre så må tage et par stykker om dagen for det ik skal gåre ondt....Vil hører om der i den forbindelse kan være noget skidt ved at benytte sig af kodimagnyler hvis man bodybuilder....tænker på om det eventuel er dårlig for muskeltilvækst??

Håber på svar

Mvh.

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Kodimagnyler består hovedsagligt af acetylsalicylsyre og codein som aktive stoffer.

Acetylsalicylsyre kender du sikkert til, det er en af de mest udbredte NSAID's (ikke steroide smertestillende) på markedet, de findes bl.a. også i aspirin - nogle mener dette stof kan have en negativ effekt på træningen bl.a. pga af deres antiinflammatoriske effekt - et par stykker om dagen i en kortere periode burde dog ikke gøre det store.

Codein er et generelt smertestillende stof (analgetikum) hvoraf 5-10% omdannes til morfin i leveren - idag bruges stoffet ikke så meget længere i forbindelse med almindelige analgetika da paracetamol (fx panodil) eller NSAID behandling (fx aspirin, treo eller ibuprofen) har overtaget kodimagnyls kombinerede funktion. Nogle mennesker omdanner ikke codein til morfin og stoffet virker derfor ikke.

Umiddelbart ser jeg ingen grund til at indtage kodimagnyler i forbindelse med det problem du nævner - jeg ville anbefale ibuprofen eller lign. i stedet. medmindre du generes af smerter. Codein har så godt som ingen effekt på betændelsestilstande o.lign.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Han tager dem jo netop for øresmerter. Vil man gøre noget for betændelsen skal man jo have et antibiotikum.

Og et par stykker om dagen i et par dage vil altså ikke gøre den store skade, med mindre kodeinet gør én meget træt.

I så fald kan man da benytte sig af Ibuprofen, men jeg ville nok bare køre pamol/pinex 2 tbl x 4 dagligt og supplere med 1-3 200 mg Ibuprofen om nødvendigt.

Men et kortvarigt indtag af næsten hvilket som helst smertestillende vil ikke have anden effekt end man ikke har ondt. Hvor meget træning kan man præstere med øresmerter kunne man også spørge?

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share