Tun


Pumperen
 Share

Recommended Posts

Ja jeg bor jo derhjemme og spiser jo nok en del tun da det de billige proteiner.

dvd jeg spiser en bøtte om dagen.

De gamle kommer jo bar med deres pis hele tiden:

"du skal ikk spise alt det tun, der er tungmetaller i og de forlader aldrig kroppen!"

Nogen der ved og tungmetaller kan udskilles i kroppen?

og det væsentligste spørgsmål?

Nogen som ved hvor meget tun man kan kompensere for er sundt at spise, etc. undersøgelser eller lignende?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg bor jo derhjemme og spiser jo nok en del tun da det de billige proteiner.

dvd jeg spiser en bøtte om dagen.

De gamle kommer jo bar med deres pis hele tiden:

"du skal ikk spise alt det tun, der er tungmetaller i og de forlader aldrig kroppen!"

Nogen der ved og tungmetaller kan udskilles i kroppen?

og det væsentligste spørgsmål?

Nogen som ved hvor meget tun man kan kompensere for er sundt at spise, etc. undersøgelser eller lignende?

De gamle bruger den samme overfor mig. Altså du kan ikke udskille tungmetaller - de ophober sig i kroppen, og det er derfor vi får dem fra de store fiskearter - tungmetallerne ophober sig heri pga. tun ligger sidst i fødekæden og æder alt "småskidtet".

Men altså fx ophobes dioxin og kviksølv i fisk som tun, og disse kan på lang sigt skade centralnervesystemet og immunforsvaret og fremkalde kræft (eller være skadeligt for fostre, hvis man er gravid).

Hvis du søger herinde, vil du finde! - der er tråde om tun og tungmetaller.

Ellers så kig lidt her http://www.norden.org/faktaof/text/02bog/20_23.htm

/ Randi

Link to comment
Share on other sites

Men altså fx ophobes dioxin og kviksølv i fisk som tun,

Nu er dioxin ikke et tungmetal, men en miljøgift, den lagres i fedtet og derfor primært i fede fisk som laks og makrel og ikke i tun. Miljøgifte påvirker fertiliteten og fostre. Tungmetaller er svært nedbrydelige i vores organisme, de lagres i de indre organer. Det er de meget store stillehavstun som har den højeste koncentration af tungmetaller (kviksølv, der stammer fra vulkansk aktivitet på havbunden), det er de mindre tun, der bruges som dåsemad.

En sund og varieret kost skader ingensteder, så skift mellem fisketyper, både laks, makrel og andre arter kan købes på dåse. Torskerogn er også et godt alternativ.

Men ellers søg herinde, vi har tæsket langhalm på det her emne, men du skal nok halvanden års tid tilbage for at finde de mest informative tråde.

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share