Forskellig restitutionstid?


michael
 Share

Recommended Posts

Hvad enten man kører full body WO eller split program med 1 muskel gruppe om ugen, kan man have et problem, hvis ens muskler ikke har samme restitutionstid.

Fx. kunne en passende protokol være:

Ben: hver 10 dag

Bryst: hver 8 dag

biceps: hver 4 dag

osv.

Giver dette overhovedet nogen mening og i givet fald hvordan kan man sætte et sådant træningsprogram sammen?

Dette er ikke *helt* grebet ud af den blå luft. For mange år siden hørte jeg at jo større muskelgruppe jo længere pause var nødvendig ...

Lige nu har jeg den følelse, at dele af min krop får for meget pause, mens andre dele får i underkanten. Derfor mit spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

restitutionstid....

det afhænger meget af andre faktorer såsom rigeligt med søvn og masser af 'sund' mad. Hvis du dyrker anden sport, har det også en betydning....

Jeg kunne også forestille mig det at have en meget stresset hverdag måske  forlanger restitutionstiden...

Den mest gængse model for restitutionstid jeg kender til, er at træne hver muskelgruppe en gang om ugen. Dog har jeg hørt at man sagtens kan træne ting som mave, biceps og triceps to gange om ugen, men ikke i for lang tid af gangen...

Link to comment
Share on other sites

Michael: Du har en pointe.

Efter min mening er der ingen tvivl om, at der er betydelige forskelle i restitutionstiden mellem forskellige muskler. Fibersammensætningen er som bekendt forskellig: Mave- og lægmuskler er eksempler på muskler, som har en relativt høj andel af slow-twitchfibre, som er karakteriseret ved langsom udtrætning, høj stresstolerance og hurtig restitution. Disse vil med andre ord hurtigere have behov for genstimulering end fx. brystmuskler, som er domineret af fast-twitchfibre.

Hvad gør vi så ved det? Jeg ved, at man i bestemte træningskredse (guess who) arbejder seriøst med fibertestning. Dette vil kunne give et fingerpeg. Men det mest indlysende tiltag vil vel være simpelthen at konstatere optimal restitutionstid på den gode, gamle måde: Eksperimentere med stadig længere hviletid, indtil man rammer en længde, som resulterer i signifikant/optimal styrkeforøgelse. Det kan lade sig gøre at udføre dette for de enkelte muskler.

Der er dog flere problemer: De fleste øvelser involverer som bekendt adskillige muskler, som kan vise sig at have forskellig restitutionstid og som jo navnligt stresses i forskellig grad. Og skulle man virkelig være tilstrækkeligt analfikseret til at gide gennemføre denne meget lange række af forsøg, ville man støde på endnu et problem: Uanset hvad, så vil graden af stress, man tilføjer, variere med forskellige øvelser, intensiteter osv. Ens lårmuskler vil være meget længere om at restituere efter et legextension/legpress-supersæt end efter fx. et sæt squats.

Helt klart en ting, man kan arbejde med, hvis man er intellektuelt besat af vægttræningens mysterier. Men hvis man egentlig bare træner for at vedligeholde maskineriet og kunne flexe bagfætteren i baren fredag aften, skal man nok bare koncentrere sig om nogenlunde at ramme en samlet volumen og frekvens, som giver et meningsfuldt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share