Meget høj puls v jogging


tulle
 Share

Recommended Posts

Synes ikke umiddelbart der er nogen grund til at tage til lægen, taget din alder i betragtning.

Stikkende brystsmerter er der mange der oplever nu og da, både unde træning men også i hvile. Smerterne er oftest muskulære og går væk igen.

Din høje puls kan skyldes forskellige ting, men det er højest sandsynlig en kombination af din kondition ikke er helt i top som tidligere og så almindelig individuel variation.

Nervøst hjerte er mig bekendt ikke en medicinsk betegnelse. Du tænker måske på hjertekramper (angina pectoris). Disse opstår hos folk med massiv åreforkalkning i kranspulsårene i hjertet. Ved fysisk udfoldelse vil hjertets arbejde her blive større, og grundet de forkalkede kranspulsårer vil hjertet midlertidigt ikke få nok ilt, hvorfor der opstår smerter. Det kan sammenlignes med en almindelig muskel der arbejder samtidig med at blodtilførslen bliver aflukket. Smerterne ved angina pectoris er typisk trykkende smerter (ikke stikkende) og stråler gerne ud til andre kropsdele, fx venstre arm, kæbe og mave.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Synes ikke umiddelbart der er nogen grund til at tage til lægen, taget din alder i betragtning.

Dårligt råd!

Hvis en person er bekymret for sit hjerte, bør man søge læge, selv om der kan tænkes mange gode årsager til, at der IKKE er noget galt, hvad der forhåbentligt ikke er.

Specielt når den anførte tilstand helt klart hæmmer trådstarteren i den motion, hun så gerne vil have. Det er altid en god ide at konsultere lægen i forbindelse med motion og vægttab, hvis man er i tvivl.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Dårligt råd!

Hvis en person er bekymret for sit hjerte, bør man søge læge, selv om der kan tænkes mange gode årsager til, at der IKKE er noget galt, hvad der forhåbentligt ikke er.

Specielt når den anførte tilstand helt klart hæmmer trådstarteren i den motion, hun så gerne vil have. Det er altid en god ide at konsultere lægen i forbindelse med motion og vægttab, hvis man er i tvivl.

mvh

LarsBj

Det kan da godt være at du synes det er en smaddergod idé at konsultere sin læge i tide og utide på trods af der ikke rigtig er indikation for en fysisk eller psykisk lidelse, men den holdning viser bare du ikke rigtig har sat dig ind i hvad det er for nogle problemer sundhedsvæsenet står overfor hvad angår alment praktiserende læger.

I tilfælde af at du ikke har bemærket det, så er der en enorm (og voksende) mangel på speciallæger i almen medicin, det resulterer i at man forskellige steder i landet efterånden ofte kan vente i over en uge på en konsultation. Det er uheldigt fordi man risikerer at alvorligt syge mennesker får udsat deres diagnose og eventuel behandling af en udiagnosticeret lidelse hvis de ikke selv presser på, hvilket kan få ganske alvorlige konsekvenser.

Selvfølgelig skal man gå til lægen hvis man mistænker at der er noget i vejen, men din holdning med at man da bare smutter en tur til lægen trods der ikke rigtig er nogen tegn på man fejler noget provokerer mig, hvis alle tænkte sådan kunne det blive noget nært umuligt at få en konsultation hos sin læge de gange der virkelig var brug for det. Personligt prøver jeg altid på at begrænse mine egne lægebesøg så meget som muligt.

Det kan da godt være at mette tager til læge alligevel fordi hun selv føler det et stort problem, og det er selvfølgelig også fair, men hvis der kan spares et unødvendigt lægebesøg ved at give et råd herinde (og jeg går ud fra hun skriver herinde for at få råd, idet hun ellers bare kunne gå direkte til lægen), så mener jeg ikke det er et dårligt råd.

Link to comment
Share on other sites

Det kan da godt være at mette tager til læge alligevel fordi hun selv føler det et stort problem, og det er selvfølgelig også fair, men hvis der kan spares et unødvendigt lægebesøg ved at give et råd herinde (og jeg går ud fra hun skriver herinde for at få råd, idet hun ellers bare kunne gå direkte til lægen), så mener jeg ikke det er et dårligt råd.

Fair nok at give råd, men det er ikke nemt at stille diagnoser gennem æteren, og vi er jo enige om at undgå kvaksalveri.

Mette: Gå til lægen, hvis du er utryg ved dit hjerte og trænger til at få en fagmands vurdering, eller hvis du vil vende dit motionsprogram i lyset af et evt. vægtproblem. Bestil evt. tid, så undgår du at være medvirkende til de problemer, sotiarius skitserer ovenover! Endelig er der jo telefonkonsultationen!

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Fair nok at give råd, men det er ikke nemt at stille diagnoser gennem æteren, og vi er jo enige om at undgå kvaksalveri.

Mette: Gå til lægen, hvis du er utryg ved dit hjerte og trænger til at få en fagmands vurdering, eller hvis du vil vende dit motionsprogram i lyset af et evt. vægtproblem. Bestil evt. tid, så undgår du at være medvirkende til de problemer, sotiarius skitserer ovenover! Endelig er der jo telefonkonsultationen!

mvh

LarsBj

Jeg giver ikke diagnoser over nettet eller praktiserer "kvaksalveri". Jeg fortæller hende hvad hendes læge med al sandsynlighed vil fortælle hende baseret på hendes historie og symptomer, og så kan hun tage det med i overvejelserne om at tage til læge eller ej. Jeg synes som sagt ikke der er nogen grund til at tage til lægen udfra hvad hun fortæller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver ikke diagnoser over nettet eller praktiserer "kvaksalveri". Jeg fortæller hende hvad hendes læge med al sandsynlighed vil fortælle hende baseret på hendes historie og symptomer, og så kan hun tage det med i overvejelserne om at tage til læge eller ej. Jeg synes som sagt ikke der er nogen grund til at tage til lægen udfra hvad hun fortæller.

Men lægen har den fordel, at han/hun har uddannelsen, ser sin patient og kan foretage en klinisk undersøgelse!

mvh

LarsBj

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det er slet ikke unormalt med så høj en løbepuls når du er kvinde og ikke vand til at løbe.

Jeg selv har også en høj max puls på omkring/lige over 200, under de første 10 min opvarmning ligger min puls på 160-165, hvorefter den stiger til 178 (på lange rolige ture) og 181 (på korte hurtige ture).

Da jeg startede løb op og derved ikke var i løbeform, bankede min puls også op på 180 på ingen tid, simpelthen fordi jeg ikke var vandt til det, samt jeg i forvejen har en høj puls.

Dengang undrede jeg mig ligesom dig og undersøgt det via forums, og lod mig fortælle at mange kvinder har en ekstrem høj løbepuls sammenlignet med mænd.

Edited by Anita Rye
Link to comment
Share on other sites

Hej alle :wave:

Ville lige fortælle at jeg langt om længe har været ved lægen i dag!

Fortalte at jeg selv ved jogging ligger på ca 180 hvilket han også syntes lød voldsomt. Så han lyttede til mit hjerte, der var intet unormalt. Så tog han mit blodtryk og sagde at det "er perfekt" (hans præcise ord :) ) til sidst tog han sådan eeennn... hm kan ikke huske hvad det hedder hjertekardiogram måske... ihvertfald fik jeg små elektroder på brystet, hænder og ben og så målte de hvordan hjertet slog og fik det printet ud. Her var der absolut heller intet at bemærke. Han sagde at jeg har et sundt hjerte og kunne altså heller ikke give et svar. Jeg fortalte også at jeg ryger men det skulle heller ikke kunne få den så højt op.

Alt i alt har jeg konkluderet at jeg nok bare er en meget speciel person ;)

:lol: :lol: :lol:

De fleste mennesker oplever ved stigende kredsløbsbelastning en stigning i salgvolumen indtil ca 25-50% VO2max og derefter vil stigende puls være det eneste der leder til yderligere stigning i cardiac output! Dette betyder at for de allerfleste mennesker vil pulsen stige meget jævnt ved stigende løbehastigheder, da selv langsomt løb typisk kræver 50+% af ens VO2max.

For en mindre minoritet (10%+- der er desværre ikke lavet så meget forsking på området endnu!) forholder det sig imidlertid anderledes. Deres slagvolumen (blodmængde der passerer hjertet per slag) vil fortsætte med at stige helt til de når VO2Max. Dette vil betyde at pulsen vil stige hurtigere end normalt i forhold til andstrengelsen. Når et "almindelig" individ har har puls 180 (ved makspuls 200) vil det svare til en belastning på ca 80-85% af VO2Max. For de der tilhører minoriten vil puls 180 svare til en væsentlig lavere belastning (måske 70-80%).

Der er i øvrigt ikke nogen grund til bekymring, hvis man tilhører minoriteten!

Løb har i øvrigt andre ting, der forklarer hvorfor man opnår højere puls ved løb end man gør ved andre kredsløbsformer! De allerfleste mennesker har en højere VO2max og anaerob tærskel ved løb end ved nogen andre aktiviteter (Med mulig undtagelse af crosstrainer!), dette betyder også højere puls! Derudover sker der en reduktion i kroppens centrale blodvolumen når man løber, hvilket betyder at slagvolumen typisk er lidt lavere end ved cykling og andet!

Mvh Andreas

PS beklager det meget sene svar :bigsmile:

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hejsa,

jeg har også ofte undret mig over min egen puls, men har slået mig til tåls med forklaringen om at min puls ved aktivitet bare ligger højere end gennemsnittets. Har ligesom dig en fin hvilepuls, men ved sport ryger min puls lynhurtigt op på 170 eller over. Når jeg løber uden anstrengelse ligger den på ca. 170 eller lidt under. Så længe pulsen falder ligeså hurtigt som den stiger og man i øvrigt ikke føler sig overanstrengt eller 'short of breath', så tror jeg ikke at man skal have den store bekymring:-)

Hej fra mig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share