armstrækninger, hypertrofi


madsen87
 Share

Recommended Posts

hej alle

situationen er den at jeg gerne vil træne min overkrop lidt, og da jeg spiller fodbold føler jeg ikke har overskud til at gå i center, men det kan i og for sig også være ligemeget.

mit spørgsmål går lidt på om det kan betale sig at lave armstrækninger(fx med benene på seng, bord eller lignende for at få nogle andre "vinkler" som måske kan belaste brystet/triceps ekstra?)? vil det give noget? og andre øvelser som dips(evt bench dips).

Det skal lige siges at jeg er nybegynder på træningsområdet, har nok trænet sammenlagt 2-3måneder, men har et synes jeg selv okay fundament, er vel 177 og vejer ca 76 og har en relativt lav fedtprocent, så er rimeligt "godt skruet sammen", bænker vel på den gode side af 80kg, men nok om det.

Vil det kunne give lidt masse/markering og gøre en lidt mere fit til sommeren? :) er klar over at det er begrænset hva man kan nå inden sommeren, men også bare princippet i det..

på forhånd tak :)

-madsen

Link to comment
Share on other sites

Pushups er en god øvelse, men.. der er ikke det store hypertrofi i den (altså muskelvækst) i almindelige pushups hvis man bare er nogenlunde trænet.

Hvis du vil have muskelvækst i overkroppen uden at gå i center vil Pushups med benene hævet, handstand pushups, one arm pushups og chinups/pullups ikke være helt dumt

prøv også at se her:

Link to comment
Share on other sites

Pushups er en god øvelse, men.. der er ikke det store hypertrofi i den (altså muskelvækst) i almindelige pushups hvis man bare er nogenlunde trænet.

Hvis du vil have muskelvækst i overkroppen uden at gå i center vil Pushups med benene hævet, handstand pushups, one arm pushups og chinups/pullups ikke være helt dumt

prøv også at se her:

Mange tak for det fornemme svar.

Bare lige for at være sikker, så er handstand pushups hvor jeg smider benede op ad en væg, ikk?

Link to comment
Share on other sites

Jo :smile:

Du kan komme langt med en-arm armstrækkere og et-ben benbøjere. Søg eventuelt efter "Naked Warrior" på nettet.

Hr. K

Okay, det vil jeg prøve. Men en-arm armstrækkere må være meget med teknik at gøre? og ligeledes med et-ben benbøjere. Evt nogle øvelser der er gode til at opbygge styrke til en-arms armstrækkere?

Link to comment
Share on other sites

Okay, det vil jeg prøve. Men en-arm armstrækkere må være meget med teknik at gøre? og ligeledes med et-ben benbøjere. Evt nogle øvelser der er gode til at opbygge styrke til en-arms armstrækkere?

ja, en-arms strækkere!! :tongue:

-Faktisk seriøst ment, det gælder bare om at finde en version som er tilpas krævende. Eksempelvis kan du starte med at tage dem på knæene. Du kan tage dem på fødderne, men hvor du har hånden placeret i vindueskarmen, sengen etc. Du kan også vælge at "støtte/hjælpe" med den anden hånd. For at arbejde med en af de krævende versioner som (endnu) ikke beherskes kan du vælge blot at lave den del af øvelsen hvor du sænker dig ned.

Det er bare at bruge sin fantasi og være kreativ!! :smile:

Link to comment
Share on other sites

ja, en-arms strækkere!! :tongue:

-Faktisk seriøst ment, det gælder bare om at finde en version som er tilpas krævende. Eksempelvis kan du starte med at tage dem på knæene. Du kan tage dem på fødderne, men hvor du har hånden placeret i vindueskarmen, sengen etc. Du kan også vælge at "støtte/hjælpe" med den anden hånd. For at arbejde med en af de krævende versioner som (endnu) ikke beherskes kan du vælge blot at lave den del af øvelsen hvor du sænker dig ned.

Det er bare at bruge sin fantasi og være kreativ!! :smile:

det vil jeg prøve, nu har du ihvertald givet mig lidt inspiration, tak for det :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeps, bent o row efterligning:

Udstyr: kosteskaft eller lign.

Du finder tre stole fx, ligger stangen på to stole du stiller i en afstand så du kan ligge med skuldrene imellem. Den sidste stol sætte du benene op på. Og så spænder du ellers op i ryggen, og row'er din vægt op. ekstra vægt kunne være at lægge noget på maven brystet, hæve fødderne mere...

Hyperextensions

Stol plus fx bord.

Du ligger dig på stolen så overkroppen er ude over stolen, hviler på dine lår, og smækker hælene ind under bordet... eller hvad der nu er.

Så hæver du overkroppen op og ned... juster lidt med hvor langt du skal have hælene inde, ellers bliver det nemt en baglårs øvelse.

Eller så eksperimenter lidt... løft lidt rundt på møblerne o.l.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hej

Mht. armstrækkere er der jo den mulighed at komme nogle vægtskiver i en rygsæk (en der kan holde til noget - f.eks. Fjällräven eller northface), stramme skulderremmene godt til og så bare gå igang!

-FS

Jeg brugte engang min eastpak skoletaske som erstatning for et dipsbælte da vi ikke har sådan et i klubben. Da jeg kom op på 20-30kg endte det stortset med jeg rev syningerne hvor remmene hæfter på selve tasken i stykker. Nu ved jeg ikke hvor højt du har tænkt dig at gå op men min taske holdte ikke til det i særlig lang tid. Så det synes jeg er en utrolig dårlig ide.

Armstrækker er vel ok hvis man er fuldstændig ærvelig tynd slap, ude af form og skal have bygget lidt styrke og masse op. Og det er så det. Men det kommer ikke i nærheden af det man kan opnå med vægte :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har haft 50 kg. i en gammel Fjällräven - den holdt uden problemer... der er vel osse forskel på om rygsækken ligger på ens ryg eller om den hænger ned fra een - mener belastningen i syninger/remme altså.

Trænede på et tidspunkt med een der fik ondt i skuldrene af bænkpres pga. skade - til gengæld kunne han køre armstrækkere uden problemer. For at øge belastningen stablede jeg eleiko-bumpers på ryggen af ham og hjalp med at støtte dem så de ikke faldt ned. Armstrækkere med 60-70 kg. eleiko-skiver på ryggen er imo mere krævende end bænkpres da man bruger flere muskler (pres, balance osv.) og derfor en rigtig god styrke-øvelse.

Det eneste problem er at få skiverne (og skiverne i rygsækken) om på ryggen... det bliver selvfølgeligt besværligt i takt med at vægten øges.

Syns ikke armstrækkere med belastning på ryggen er "en utrolig dårlig idé" - husk det gælder om at se muligheder frem for begrænsning.

-FS

Link to comment
Share on other sites

Af lutter egen erfaring kan jeg supplere, at jeg oplevede (tilsyneladende) hypertrofi af overkroppen ved en periode på 1½ måneds One-Arm-Pushups som eneste overkropsøvelse (pres).

Men man reagerer nok forskellig på shittet. Prøv dig frem. Jeg laver også tricket med vægte i en rygsæk når der skal køres chins og dips.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share