Hvordan muskler vokser?


R0mme1
 Share

Recommended Posts

Jeg læser tit på denne side, og andre sider, at træning "stimulerer" musklen så den vokser. Jamen det lyder simpelt nok...

Men så sagde min idrætslærer i dag. At når man træner så ødelægger/nedbryder man faktisk musklen, og opbygger den igen, så den bliver endnu stærkere end før, altså hypertrofi.

Har min idrætslærer ret?

Link to comment
Share on other sites

Jeg læser tit på denne side, og andre sider, at træning "stimulerer" musklen så den vokser. Jamen det lyder simpelt nok...

Men så sagde min idrætslærer i dag. At når man træner så ødelægger/nedbryder man faktisk musklen, og opbygger den igen, så den bliver endnu stærkere end før, altså hypertrofi.

Har min idrætslærer ret?

Du nedbryder ikke musklen, men nærmere betegnet muskelvævet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg læser tit på denne side, og andre sider, at træning "stimulerer" musklen så den vokser. Jamen det lyder simpelt nok...

Men så sagde min idrætslærer i dag. At når man træner så ødelægger/nedbryder man faktisk musklen, og opbygger den igen, så den bliver endnu stærkere end før, altså hypertrofi.

Har min idrætslærer ret?

Ja det har han!

Nedbrydningen er også grunden til at du behøver hvile efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Ja det har han!

Nedbrydningen er også grunden til at du behøver hvile efter træning.

Du kan jo sagtens opnå positive resultater uden at hvile. Prøv bare at tage et kig på Sheiko systemet.

ja han har ret.

træningen nedbryder din muskel

restitution og masser af mad får den til at vokse.

så gælder det bar om at den for hver gang du nedbryder den lige vokser lidt mere så den hele tiden bliver større. MEGET simpelt fortalt :cool:

Mindre simpelt fortalt - Den vokser sig ikke større, hvis kroppen ikke har energi nok til at invistere i nyt muskelvæv.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

derfor står der også skrevet 'masser af mad'

indforstået at vi selvf ikk kan bygge muskler ved at ligge i kcal underskud men derimod godt hvis vi i kcal overskud.

Du kan være i så meget kcal overkskud som du vil, hvis du ikke får dit protein behov dækket kan det være et fedt....

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo sagtens opnå positive resultater uden at hvile. Prøv bare at tage et kig på Sheiko systemet.

Nej! Du opnår ingen resultater uden hvile!

Hvile behøver jo ikke betyde flere dage uden træning.

Hvis du træner konstant, vil du netop nedbryde kroppen, og ikke opnå den ønskede effekt -> resultater.

Link to comment
Share on other sites

Nej! Du opnår ingen resultater uden hvile!

Hvile behøver jo ikke betyde flere dage uden træning.

Hvis du træner konstant, vil du netop nedbryde kroppen, og ikke opnå den ønskede effekt -> resultater.

Der opstår jo først overtræning efter uger uden hvile.

Syntes at du skal tage et kig på Boris Sheikos system.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg hypertrofi som udgangsmål :innocent:

Og tak for de gode svar, det har givet mig masser af stof til eftertanke. Fordi jeg har faktisk tænkt over det hele dagen.

Og jeg har allerede adskillige hypoteser om maksimal hypertrofi ud fra dette :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der opstår jo først overtræning efter uger uden hvile.

Syntes at du skal tage et kig på Boris Sheikos system.

Tror vi snakker forbi hinanden.

Det centarle princip er her superkompensation.

Nå jeg snakker om hvile, mener jeg blot en periode hvori der ikke trænes.

Dette kan fint være perioden mellem et morgen træningspas og et pas som ligger om aftenen.

Med denne tilgang så er der også hvile indlagt i sheikos systemer.

Link to comment
Share on other sites

Tror vi snakker forbi hinanden.

Det centarle princip er her superkompensation.

Nå jeg snakker om hvile, mener jeg blot en periode hvori der ikke trænes.

Dette kan fint være perioden mellem et morgen træningspas og et pas som ligger om aftenen.

Med denne tilgang så er der også hvile indlagt i sheikos systemer.

My bad. :crazy:

Jeg troede du havde skrevet "hvile dag", men efter gennemlæsning fandt jeg så ud af at det ikke var tilfældet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share