Bryst - aktivering?


Bash
 Share

Recommended Posts

Det skal ikke være en hemmelighed at mit bryst er temmelig tarveligt ift. resten af min krop. Jeg har prøvet med lige, skrå og lige+skrå bænkpres, men mit bryst er stadig oceaner bagud.

Jeg har læst lidt om Double Contraction technique, om force exertion osv altså hvordan tricep og frontskulder kan "tage over" hvis brystet er svagt.

Mit egentlige spørgsmål er om det virkelig hjælper? Får nemlig fra tid til anden DOMS i patterne, som jo er en udmærket indikator for at de er blevet brugt. Så vil det bare være spildt arbejde, da alting du indikerer at brystet aktiveres fint?

Link to comment
Share on other sites

Har lidt under 2 års erfaring, har kørt 3 x 8, 5 x 5 og 6 x 8 - den sidste voksede jeg ikke af da jeg ikke kunne restituere fra det.

3 x 8 var i et fullbody

5 x 5 var i et 3-split

personligt følte jeg 3-splittet gav marginalt bedre. I øjeblikket cutter jeg og så begynder jeg på en god omgang progression.

Edited by Bash
Link to comment
Share on other sites

Har lidt under 2 års erfaring, har kørt 3 x 8, 5 x 5 og 6 x 8 - den sidste voksede jeg ikke af da jeg ikke kunne restituere fra det.

3 x 8 var i et fullbody

5 x 5 var i et 3-split

personligt følte jeg 3-splittet gav marginalt bedre. I øjeblikket cutter jeg og så begynder jeg på en god omgang progression.

Som du sikkert er bekendt med, vil dit bryst højst sandsynligt ikke vokse under din cutte-periode.

Efter endt cut, vil jeg anbefale dig at køre et program med 8-9-10 gentagelser, for hypertrofi. - om det er split eller fullbody, afhænger af din egen ugeplan.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg godt bekendt med - mit spørgsmål er stadig om mit bryst i forvejen aktiveres rigeligt, når jeg oplever doms?Eller om der er noget at hente?

DOMS er ikke en indikator for muskelvækst, og dermed ikke en målbar metode for om du har trænet hårdt/godt nok.

Hvis du kører følgende øvelser, i et fullbody program, burde du - med et kcaloverskud - opleve vækst. Self. handler det om intensitet og volumen, men med et bryst program med et rimelig mængde reps pr. sæt, burde det helt klart være muligt.

Benchpress

Incline bench

Dips

Du kan vælge at køre 4x8, eller 2-3x10.

Hvis energien tillader det, kan du slutte af med et sæt metabolsk træning. (mange gentagelser, knap så tung vægt)

Link to comment
Share on other sites

Hvor bredt greb kører du med i bænken? - Et bredt greb vil alt andet lige gå mere i patten end et smallere.

Og så gælder det også om at holde skuldrene nede på selve bænken under øvelsen, jeg har selv en tendens til at ville løfte skuldrene, hvilket klart giver en dårligere brystaktivering. Ved ikke om det holder teoretisk, men det er ihvertfald min erfaring.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Har læst omkring DOMS på t-nation og ja, i har jo ret :blush:

Så måske skal jeg bare i gang med noget double contraction technique, outward exertion, shoulders back, og stressful position til armene så bryst aktiveres maksimalt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share