Yogurt og øget forbrænding?


NkHansen
 Share

Recommended Posts

Faldt over denne artikel, nogen der har erfaring med det?

" Eat Yogurt, Burn Fat

Eating calcium-rich fat-free yogurt as part of a reduced calorie diet may boost our bodies’ fat-burning mechanism, leading to faster weight loss and a reduction in stomach fat. Excess abdominal fat is thought to increase our risk of developing heart disease, stroke, cancer and diabetes.

In a 12-week study of 34 obese adults, researchers from the University of Tennessee studied the effect of adding yogurt to a reduced-calorie diet. The group that consumed 1,100mg of calcium a day, which included three servings of fat-free yogurt, lost 22% more weight, 61% more body fat and 81% more stomach fat than those who followed the low calorie diet without the yogurt.

The study, supported by General Mills, makers of Yoplait yogurt, appears in April’s International Journal of Obesity. "

Nicki

Link to comment
Share on other sites

jeg kiggede lige på min kakaomælk(skummet) :120mg kalcium per 100ml så en liter mælk om dagen og du har lidt over de 1100mg som testpersonerne fik

heh. ja du kan mærke hvis du løber hvilket gør din forbrædning er meget højere end normalt(omkring 500%). du vil næppe kunne mærke en forbrænding på 20% ekstra...

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

jeg kan nu sagtens mærke min forbrænding ...
På hvilken måde kan du mærke din forbrænding?

Flere studier har vist at et øget indtag af calciumrige mejeriprodukter er associeret med et fedttab. Der er dog ingen studier som har kunnet konkludere det og man kan ikke forklare hvorfor. Der er også for nyligt været nogen forskere som har sat spørgsmålstegn ved disse resultater.

Link to comment
Share on other sites

nej jeg kan nok næppe mærke 20% extra måske...men jeg kan godt mærke på kroppen når jeg har optimal kost og træning at maskineriet køre bedre og kropstempraturen stiger... :smile: troede du mente man slet ikke kunne mærke sin forbrænding... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

På hvilken måde kan du mærke din forbrænding?

Flere studier har vist at et øget indtag af calciumrige mejeriprodukter er associeret med et fedttab. Der er dog ingen studier som har kunnet konkludere det og man kan ikke forklare hvorfor. Der er også for nyligt været nogen forskere som har sat spørgsmålstegn ved disse resultater.

Men interessant er Zemel's studie fra 2004 der viser at de som indtog 1200-1300mg calcium gennem mælkeprodukter tabte 10.9% af deres kropsvægt mod 6.4% i kontrolgruppen der indtog 400-500mg calcium gennem kosten. Begge grupper indtog 500 kcal mindre end deres beregnede totale forbrænding. høj-calcium gruppen tabte tilsvarende mere fedt og %vis mere fedt fra abdominal-regionen.

En gruppe fik også calcium som supplement og disse tabte sig også mere end kontrol-gruppen, men ikke så meget som gruppen der indtog meget calcium gennem kosten på trods af samme total calcium indtag. Det menes at andre faktorer end kun calcium spiller ind.

Hypoteserne bag calciums effekt på fedttab er:

1.

Lavt kalk-indtag stimulerer til høj koncentration af intracellulært Ca2+ - Ca2+ stimulerer lipogenesen og hæmmer lipolysen. Højt kalk-indtag medfører det modsatte og dermed forøget fedtforbrænding

2.

I mælkeprodukter findes såkaldte "ACE" hæmmere og ACE stimulerer måske lipogenesen.

3.

Øget indtag af kalk binder fedt og medfører at man udskiller mere fedt i afføringen der dermed ikke kommer i blodet.

Ikke alle studier viser effekt af øget kalk-indtag ved vægttab. Måske er der kun effekt, hvis man i forvejen er i stærk mangel på kalk.

Desuden har protein-indtaget måske en effekt idet dette studie viser at de som fik meget calcium, men normalt protein-indtag havde en større fedtudskillelse end de som fik meget calcium med højt protein-indtag.

Det er ikke til at konkludere noget konkret udfra de forsøg der er lavet, men under alle omstændigheder er det en god idé at indtage fedtfattige mælkeprodukter.

Link to comment
Share on other sites

Men interessant er Zemel's studie fra 2004 der viser at de som indtog 1200-1300mg calcium gennem mælkeprodukter tabte 10.9% af deres kropsvægt mod 6.4% i kontrolgruppen der indtog 400-500mg calcium gennem kosten. Begge grupper indtog 500 kcal mindre end deres beregnede totale forbrænding. høj-calcium gruppen tabte tilsvarende mere fedt og %vis mere fedt fra abdominal-regionen.

En gruppe fik også calcium som supplement og disse tabte sig også mere end kontrol-gruppen, men ikke så meget som gruppen der indtog meget calcium gennem kosten på trods af samme total calcium indtag. Det menes at andre faktorer end kun calcium spiller ind.

Hypoteserne bag calciums effekt på fedttab er:

1.

Lavt kalk-indtag stimulerer til høj koncentration af intracellulært Ca2+ - Ca2+ stimulerer lipogenesen og hæmmer lipolysen. Højt kalk-indtag medfører det modsatte og dermed forøget fedtforbrænding

2.

I mælkeprodukter findes såkaldte "ACE" hæmmere og ACE stimulerer måske lipogenesen.

3.

Øget indtag af kalk binder fedt og medfører at man udskiller mere fedt i afføringen der dermed ikke kommer i blodet.

Ikke alle studier viser effekt af øget kalk-indtag ved vægttab. Måske er der kun effekt, hvis man i forvejen er i stærk mangel på kalk.

Desuden har protein-indtaget måske en effekt idet dette studie viser at de som fik meget calcium, men normalt protein-indtag havde en større fedtudskillelse end de som fik meget calcium med højt protein-indtag.

Det er ikke til at konkludere noget konkret udfra de forsøg der er lavet, men under alle omstændigheder er det en god idé at indtage fedtfattige mælkeprodukter.

Interessante hypoteser.

Calcium balancen intra/ekstracellulært er een af de balancer som er bedst reguleret overhovedet i kroppen, bl.a. fungerer eleveret intracellulært calcium næsten som universel forstærker af den enkelte celles funktion i vævet. I muskelvæv medfører forhøjet intracellullær calciumkoncentrationer kontraktioner, i nervevæv medfører det frigivelse af vesikelmedieret neurotransmitter, samtidig med at andet nervevæv øger sin plasticitet.

Markant forøget intracellullær calcium er også noget af det mest celletoksiske fysiologiske respons der findes. Marginalt forøget intracellulært niveau af calcium medfører overeksitation af de enkelte celler, som fx kan medføre stærke muskelkramper, hjerteanfald, eller for den sags skyld aktivere den programmerede celledød, apoptosis. Forøget intracellullær calcium menes at være den reelle grund til irreversibel skade på nervevævet under bl.a. slagtilfælde eller cerebralt trauma generelt.

Af samme grund reguleres calcium balancen som nævnt derfor meget præcist af kroppen, typisk er koncentrationen af calcium ekstracellulært op til 10.000 gange større end concentrationen intracellullært, vi snakker derfor om meget små flux af calcium frem og tilbage mellem intra- og ekstracellulærfasen.

Jeg har derfor svært ved at tro at se calciumbalancen som "højt niveau giver lipogenese, lavt giver lipolyse", som din kilde skriver, har heller ikke kunne finde calcium som regulator i nogle af de lipogenetiske eller lipolytiske processer i min Medical biochemistry, men der er til gengæld også en del ny forskning der ikke er nævnt i denne bog.

Umiddelbart før jeg havde kigget på abstract i din kilde skulle man tro at de havde ment kalium i stedet for calcium. I den postprandiale tilstand øges de forskellige vævs optagelse af kalium intracellulært markant, bl.a. i adipocytterne (som respons på insulin frigivelse) men også i bl.a. muskelceller. Insulin medvirker som bekendt, udover kalium indtag, øget lipogenese og sænket lipolyse.

Jeg har selv moderat hypertension, og har derfor en interesse ud over det sædvanelige for stoffer som blandt andet angiotensin converting enzyme (ACE) i lungerne - og menes godt nok aldrig at have hørt om ACE's effekt på lipogenese kontra lipolyse. Generelt har ACE to kardinalfunktioner, at omdanne det relative inaktive angiotensin-I til den meget potente vasokonstriktor og renalt aktive hormon angiotensin-II, samt at inaktivere bradykinin som er en potent vasodilator - jeg overvejer selv ACE-hæmmer behandling, og det kunne derfor være interessant at se nogle kilder på hvorledes det påvirker metabolismen.

3. eren er jeg helt med på, den mener jeg også at have hørt.

Jeg sidder dog lidt og overvejer (uden at have læst undersøgelserne) hvorvidt overvægtige mennesker der pludselig begynder at indtage en del forholdvis fedtfattig yoghurt måske ikke i sig selv kan tabe sig, med eller uden ekstra calcium...

Noget helt andet er at 12-1300mg calcium dagligt da ikke er en speciel "høj" mængde nærmere det man anbefaler ældre mennesker at indtage dagligt for at undgå osteoporose - var det ikke muligt at de effekter man ser hos disse mennesker skyldes insufficient calcium indtag i første omgang, fremfor at konkludere at et større calcium indtag giver en større fedtmetabolisme.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Noget helt andet er at 12-1300mg calcium dagligt da ikke er en speciel "høj" mængde nærmere det man anbefaler ældre mennesker at indtage dagligt for at undgå osteoporose - var det ikke muligt at de effekter man ser hos disse mennesker skyldes insufficient calcium indtag i første omgang, fremfor at konkludere at et større calcium indtag giver en større fedtmetabolisme.

Enig her. Den gruppe Zemel har undersøgt er vist en minoritetsgruppe, 500mg calcium er vist ikke meget. Kender ikke til danskernes gennemsnitsindtag?

Men jo, større calcium indtag er ikke lig større fedtmetabolisme - kun hvis man i forvejen har været i en mangeltilstand og spørgsmålet er hvor mange mennesker der er det i DK? Vi er vel trods alt et rimelig mælkedrikkende og ostespisende folkefærd selvom sodavand og saft har taget mere over.

Jeg vidste heller ikke noget om ACE inhibition og lipolyse og har ikke gennemlæst referancerne fra Zemels studie. Men der findes flere naturlige måder at sænke sit blodtryk på og mælkeprodukter er måske en af dem. Andre (2) studier viser også ACE inhiberende effekter af frugt og grønt. Man ved jo godt fra epidemiologiske studier at frugt og grønt betyder lavere blodtryk, men det er jo rart at kende mekanisme bag.

Jeg ved godt hvad jeg vil vælge - "Corodil" eller masser af rå frugt og grønt... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share