klemt ulnaris nerve


homer132
 Share

Recommended Posts

jeg har fået trænet forkert/for meget hvilket har medført at ulnaris (rettet) nerven i venstre side bliver klemt så min lillefinger samt ½ af ringefinger sover, prikker og føles irriterende. Nogen som har oplevet det samme, eller nogen som ved hvordan jeg hurtigst muligt får løsnet op for presset op på nerven, så jeg kan træne igen?

stedet den afklemmes kan vel være lige fra udspring ved ryghvirvlen og til håndledet? Derfor er ser jeg det lidt svært at forsøge at løsne op med specifik massage.

idéer modtages glædeligt.

Edited by homer132
Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest er det ulnaris nerven, der er ramt. Det er den samme nerve, der giver "albuestød".

Hvor lang tid har du haft det? Det er ikke nødvendigvis noget, der behøver andet end et par dages hvil.

Og ja, i princippet kan det stamme fra ryggen og ud til hånden, men mht. træningsskade så skal skaden højst sandsynligt, efter min mening, findes i underarmen eller scalener porten (ved halsen).

Link to comment
Share on other sites

Udfra føleforstyrrelsernes placering lyder det som n. ulnaris der er klemt. Den løber bl.a. på indersiden af albueleddet bagtil, i nærheden af hvor håndleds- og fingerbøjermusklerne udspringer. Hypertrofi og hævelse efter for meget træning af disse kan sagtens irritere n. ulnaris - prøv at lave udstrækningsøvelser for denne muskelgruppe ved at bøje håndleddet bagover ved strakt arm, fx :smile:

N.medianus klemmes hyppigst ved håndleddet (carpaltunnelsyndrom).

Link to comment
Share on other sites

N. Ulnaris kan også være afklemt i selve hånden, i Guyons kanal (måske engelsk udtryksmåde), hvilket faktisk er det hyppigst forekommende sted. Min vilde intuition siger, at det årsagen til symptomerne.Cubitaltunnelsyndrom er den næstmest forekommende lidelse ifm. afklemning af ulnarisnerven. Jeg vil skyde på, at du er disponeret til lidelsen, så du ved fremtidig belastning af lignende art vil opleve følelsesforstyrelserne. Jeg ville søge egen læge med henblik på henvisning til EMG undersøgelse for at få slået fast, hvor nerven er afklemt. Hvis du bor på Fyn er der alenlang ventetid, mens det går lidt hurtigere i Kbh.

Jeg er kun lægperson, men har læst side op og side ned om emnet, da jeg selv har en kronisk håndlidelse.

Link to comment
Share on other sites

Går det bedre nu? Jeg har selv haft nogenlunde samme problem efter et hårdt albuestød. Tror det varede et par måneder hvor det var lidt on off også gik det over. Nu mærker jeg ingenting til det, men det er sq en træls fornemmelse når det står på. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke jeg husker helt galt er det en lidelse som er velkendt hos cykelryttere. Der fremkommer den ved den belastning der er på håndroden når hånden hviler på styret. Kunne man forestille sig at det kunne komme af stangens vægt i for eksempel bænkpres eller kræver det længere tids belastning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share