Fibersprængning?


Thorhauge
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige fået et kæmpe smæld i det ene lår, det kom da jeg på mit arbejde pludseligt skulle sætte i spurt uden opvarmning. Det kom som et pludseligt slag og gjorde det umuligt for mig at fortsætte i mit tempo.

Nu kan jeg godt gå (dog haltende) og med nogen smerte. Smerten mærkes somom den kommer fra min quad.

Er det højest sandsynlig en fibersprængning? Hvis ja, hvordan forholder jeg mig så til det? Is på? Pause fra sport i et stykke tid?

(Lidt baggrund om mig, jeg dyrker næsten ikke noget cardio og styrkeløfter en del. Vægten er øget en del på det sidste år og ligeledes muskelmassen i benene. Ydermere har jeg her i dagene op til haft lidt problemer med venstre knæ)

Alle forslag og hjælp modtages med kyshånd!

Link to comment
Share on other sites

Det er noget skidt... hvor lang tid tager sådan noget? (Jeg skulle egentlig maxe i dag, det må så blive en anden gang.... :sneaky2: )

Alt efter hvor kraftig den er, så tager det typisk fra et par dage til 14 dage.

Dog vil man normalt kunne træne med nedsat vægt efter en uges tid.

Lidt rolig cykling, en gå tur, eller svømning kan være fint til at få noget blod rundt i kroppen, og løsne lidt op.

Link to comment
Share on other sites

Is på :smile: Jeg har god erfaring med 20 min is, 20 min pause, 20 min is osv. - gerne så hurtigt som muligt, men ellers når du alligevel ikke ved hvad du skal lave om aftenen foran fjernsynet :tongue: Du kan træne indenfor smertegrænsen - en fiber har det med at gøre meget ondt når den bliver belastet ligesom den kan gøre musklen noget stiv og ubevægelig. Så du skal nok mærke når det bliver for meget. Og det gør det jo hurtigt, hvis man løfter tungt...

Link to comment
Share on other sites

Øv øv øv, så må jeg bare køre mit wsb med lidt nedsat vægt.... hvis jeg kan køre noget! Nu regnede jeg ellers lige med at jeg skulle nå et hjørne der hed 400kg raw på totalen... så må jeg bare tage 100kg i bænken i stedet i dag.

Link to comment
Share on other sites

Alt efter hvor kraftig den er, så tager det typisk fra et par dage til 14 dage.

Dog vil man normalt kunne træne med nedsat vægt efter en uges tid.

Lidt rolig cykling, en gå tur, eller svømning kan være fint til at få noget blod rundt i kroppen, og løsne lidt op.

det nu ikke helt korrekt! :dry: Som bekendt tager det ca 6-8 uger for en muskel at opnå hypertrofi og øget styrke og samme regel gælder også for rehab efter en skade! Hvis du starter for tidligt kommer skaden bare igen og igen og igen....

Men ubelastende cardio såsom cykling/svømning er et godt alternativ. Ud og få dig et cardiovaskulært chok hvis irritationen bliver for stor! :devil:

Smerte er en dårlig indikator for helingsstatus. En fraktur gør (somregel) ikke ondt efter et par uger men er først helet efter ca 8-10 uger!

Link to comment
Share on other sites

det nu ikke helt korrekt! :dry: Som bekendt tager det ca 6-8 uger for en muskel at opnå hypertrofi og øget styrke og samme regel gælder også for rehab efter en skade! Hvis du starter for tidligt kommer skaden bare igen og igen og igen....

Men ubelastende cardio såsom cykling/svømning er et godt alternativ. Ud og få dig et cardiovaskulært chok hvis irritationen bliver for stor! :devil:

Smerte er en dårlig indikator for helingsstatus. En fraktur gør (somregel) ikke ondt efter et par uger men er først helet efter ca 8-10 uger!

Jeg taler blot udfra egne erfaringer, og viger naturligvis pladsen for bedre vidende.

Dog synes jeg det lyder helt vildt hvis meningen med indlæget er, at der bør 6-8uger inden du kan træne igen???

Jeg vil stadig påstå at det kommer meget an på hvor stor/kraftig en fiber man har fået.

Link to comment
Share on other sites

Jeg taler blot udfra egne erfaringer, og viger naturligvis pladsen for bedre vidende.

Dog synes jeg det lyder helt vildt hvis meningen med indlæget er, at der bør 6-8uger inden du kan træne igen???

Jeg vil stadig påstå at det kommer meget an på hvor stor/kraftig en fiber man har fået.

Klart nok at musklen skal stimuleres gennem genoptræningen. Kroppen skal bruges for at blive stærkere :4thumbup: Men man kan ikke gå ud fra at man er tilbage ved fuld styrke og brugbarhed efter 2-3 uger.

Tværmassage og isning kan være med til at at fremskynde processen og afhjælpe stivhed i musklen pga. arvæv.

Link to comment
Share on other sites

efter ca 10 dage er der ikke forøget risiko for at en fibersprængning springer op igen. Derudover forstår jeg nu ikke advarslen mod vægttræning.... Mig bekendt indgår specielt eccentrisk belastningstræning i de kliniske vejledninger for genoptræning efter fiberskader?

Link to comment
Share on other sites

det nu ikke helt korrekt! :dry: Som bekendt tager det ca 6-8 uger for en muskel at opnå hypertrofi og øget styrke og samme regel gælder også for rehab efter en skade! Hvis du starter for tidligt kommer skaden bare igen og igen og igen....

Men ubelastende cardio såsom cykling/svømning er et godt alternativ. Ud og få dig et cardiovaskulært chok hvis irritationen bliver for stor! :devil:

Smerte er en dårlig indikator for helingsstatus. En fraktur gør (somregel) ikke ondt efter et par uger men er først helet efter ca 8-10 uger!

6-8 for en muskel for at opnå hypertrofi? hvad mener du med det - en muskel kan hypertrofiere på daglig basis afhængig af stimuli - desuden har hypertrofi og udbedring af en fibersprængning ikke det store med hinanden at gøre - reparationsmekanismen efter en muskelfibersprængning er ikke hypertrofi

desuden er smerte en rigtig god indikator for helingsstatus - og oftest den der bruges til patienter der netop har haft en knogle-fraktur, de fleste vil nikke genkendende til at have hørt sætningen "kan belastes til smertegrænsen" i sygehusregi - det er korrekt at det kan tage uger for en fraktur at blive lige så stærk som knoglen før frakturen, men selve sammenvoksningen af beskadiget knogle tager ofte væsentligt kortere tid

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Som jeg altid har lært til badminton - RICE

Rest - det er vigtigt at dit ben får hvile indtil det er blevet okay .

Ice - Is på - gerne i 20 mins morgen og aften eller i hvert fald en enkelt gang om dagen ..

Compression - Brug et bind - noget forbinding eller sådan .. Brug det om dagen , men husk endeligt at tage det af når du skal sove .

Elevation - Sov med nogle puder under benet så det er hævet og også hvis du sidder ved fjernsynet fx.

Jeg fik selv en fibersprængning sidste år .. Og det var altså bare ca. 7 uger uden sport for mig inden jeg kunne begynde at genoptræne , men det er meget forskelligt afhængig af omfanget ..

Efter nogen tid med genoptræning var jeg frisk - troede jeg , men kunne mærke det i flere måneder når jeg dyrkede sport og det kommer stadig tilbage i ny og næ ..

God bedring

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share