belaster skuldertræning rotatorcuffen..?


søren
 Share

Recommended Posts

Military press og lignende presse øvelser over hovedet.. ja, belaster de rotatorcuffen og de ledbånd som der nogengange beskadigedes ved bænkpres..

Vil nemlig holde en lille pause fra bænken, da det gør meget ondt i skulderen.. og ville så fokusere lidt mere på skuldrene.. god ide..?

Link to comment
Share on other sites

det vil jeg så ikke ubetinget give måsen ret i.. Jeg har haft perioder hvor min skulder er lidt "drilagtig" i bænk og bliver lidt øm og stiv i RC.. Men det plejer faktisk at blive bedre af at holde en pause fra bænken og lave noget stående stem og pushpress fra nakken med bred fat istedet for! kommer nok lidt an på hvor slemt det er, men efter min mening kan det være gavnligt på skulderen :smile: Men ville nok have føleren langt fremme og også køre lidt RC-rehabilitering..

Link to comment
Share on other sites

det vil jeg så ikke ubetinget give måsen ret i.. Jeg har haft perioder hvor min skulder er lidt "drilagtig" i bænk og bliver lidt øm og stiv i RC.. Men det plejer faktisk at blive bedre af at holde en pause fra bænken og lave noget stående stem og pushpress fra nakken med bred fat istedet for! kommer nok lidt an på hvor slemt det er, men efter min mening kan det være gavnligt på skulderen :smile: Men ville nok have føleren langt fremme og også køre lidt RC-rehabilitering..

og hvordan ville du lave den rehabilitering.. elastikker..? for det gider jeg dælme ikke :nonono:

Link to comment
Share on other sites

det vil jeg så ikke ubetinget give måsen ret i.. Jeg har haft perioder hvor min skulder er lidt "drilagtig" i bænk og bliver lidt øm og stiv i RC.. Men det plejer faktisk at blive bedre af at holde en pause fra bænken og lave noget stående stem og pushpress fra nakken med bred fat istedet for! kommer nok lidt an på hvor slemt det er, men efter min mening kan det være gavnligt på skulderen :smile: Men ville nok have føleren langt fremme og også køre lidt RC-rehabilitering..
Hvis dine skuldre gør ondt

:wink:

Edited by Moos
Link to comment
Share on other sites

Military press og lignende presse øvelser over hovedet.. ja, belaster de rotatorcuffen og de ledbånd som der nogengange beskadigedes ved bænkpres..

Vil nemlig holde en lille pause fra bænken, da det gør meget ondt i skulderen.. og ville så fokusere lidt mere på skuldrene.. god ide..?

Rotatorcuffen arbejder som stabilisator. Det betyder, at hvis man "glemmer" at træne RC sammen med alle de andre muskler, som ligger rundt om skulderen, kan RC pludselig ikke følge med, idet musklerne omkring RC bliver stærkere og stærkere. Det opstår et mismatch imellem musklerne og RC, hvorfor man så kan få en skade på sigt.

Det kan muligvis være der, hvor du står nu, så søg på RC herinde på MOL og vupti, så finder du en masseøvelser, som kan træne din RC op. Husk dog lige på, at RC ikke er en stor muskel som f.eks bryst og derfor ikke kan trænes med stor vægt. Små vægte eller endda elastikker, ja elastikker, for det hjælper sgu, da for stor vægt vil betyde, at andre muskler tager over og derved træner du ikke RC.

Link to comment
Share on other sites

har søgt på rotatorcuffen, men der kommer ikke vildt emget frem.. læste dog om en der brugte cubanpress som rotatorøvelse..

har kigget på mols artikel om træning af rotatorcuffen:

http://www.motion-online.dk/diverse/skader..._rotatorcuffen/

Hvilke øvelser ville i foreslå og hvor ofte ?

Kan det ikke være ledbånd den er gal med i skulderen, istedet for rotatorcuff musklerne (det gør ondt bare jeg spænder i skulderen, ikke nogen uudholdelig smerte - men ondt) ??

Link to comment
Share on other sites

har søgt på rotatorcuffen, men der kommer ikke vildt emget frem.. læste dog om en der brugte cubanpress som rotatorøvelse..

har kigget på mols artikel om træning af rotatorcuffen:

http://www.motion-online.dk/diverse/skader..._rotatorcuffen/

Hvilke øvelser ville i foreslå og hvor ofte ?

Kan det ikke være ledbånd den er gal med i skulderen, istedet for rotatorcuff musklerne (det gør ondt bare jeg spænder i skulderen, ikke nogen uudholdelig smerte - men ondt) ??

http://www.bodyzone.dk/forum/viewtopic.php?t=81

Link to comment
Share on other sites

Lidt morsom indledning:

Desværre er skulderskader også meget svære at træne uden om. Får man en skade i knæet, så kan man da trods alt træne overkroppen. Med en skulderskade bliver det umuligt at køre en lang række øvelser. Det eneste man reelt kan køre, er isoleret bentræning, såsom leg extensions og benpres

Modsat; hvis man får en benskade er det "bare benene" man ikke kan træne?!? :laugh:

Desuden findes front squats et bens squats, dumbell lunges, -bulgarian squats etc. som fint kan trænes selv med alle bortset fra de aller aller værste skulderskader.

Desuden er rygtræning ofte mulig. Biceps triceps træning kan ofte være mulig i maskiner + mave/lænd træning samt unilateral træning for den raske side.

Men for den seriøse discopumper der ikke kan undvære sine forced i bænkpres vil en skulderskade være temmeligt tragisk...

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke noget med at man skal huske at lave lige så mange horizontale presseøvelser som vertifikale

Måske hvis der skal være ligelig fordeling af styrken så man ikke så nemt for skader og måske for stive "skuldre" MEN noget rehab work en gang i mellem kan også gøre underværker, jeg har mindst 1 dag om ugen til albuer, hoftebøjere, og skuldre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lidt morsom indledning:

Modsat; hvis man får en benskade er det "bare benene" man ikke kan træne?!? :laugh:

Desuden findes front squats et bens squats, dumbell lunges, -bulgarian squats etc. som fint kan trænes selv med alle bortset fra de aller aller værste skulderskader.

Desuden er rygtræning ofte mulig. Biceps triceps træning kan ofte være mulig i maskiner + mave/lænd træning samt unilateral træning for den raske side.

Men for den seriøse discopumper der ikke kan undvære sine forced i bænkpres vil en skulderskade være temmeligt tragisk...

hehe, ja, den er sgu meget god :4thumbup: men det ændrer ikke på at artiklern giver en fin oversigt over problemstillingen samt en række mulige øvelser.

Link to comment
Share on other sites

har søgt på rotatorcuffen, men der kommer ikke vildt emget frem.. læste dog om en der brugte cubanpress som rotatorøvelse..

har kigget på mols artikel om træning af rotatorcuffen:

http://www.motion-online.dk/diverse/skader..._rotatorcuffen/

Hvilke øvelser ville i foreslå og hvor ofte ?

Kan det ikke være ledbånd den er gal med i skulderen, istedet for rotatorcuff musklerne (det gør ondt bare jeg spænder i skulderen, ikke nogen uudholdelig smerte - men ondt) ??

Hvis det viser sig, at det er RC vil jeg klart anbefale dig at bruge øvelserne fra artiklen - de virker på mig og har virket på en del jeg kender. 3 x 12 to gange om ugen til at starte med, dog højst 3 gange om ugen. Husk nu at lade være med at lege stærkmand og fylde kilo på - for mange kilo aktivere andre muskler end dem du skal træne. Ved det ser fesent ud at stå med de små vægte, men det virker og læg venligst mærke til hvor mange der efterhånden bruger øvelserne rundt i centrerne.

Smerterne kan også stamme fra en overbelastet bicecpsmuskel, hvis smerten sidder på den øverste del af bicepsmusklen og går over i skulderen. Kan du forklare lidt mere om hvor smerten sidder???

Link to comment
Share on other sites

TIR> Tænker du ikke på at der skal være lige meget horisontalt presse og trække arbejde? Og ditto vertikalt. Det giver ihvertfald umiddelbart bedre mening.

Ja for det ville ellers give fremad rettede skuldre(som et eksempel)... MEN synes nu det lyder sandsyneligt med de horisontale press øvelser også, for at i hvert fald at bevare en hvis smidighed i skulderregionen.. :smile: bruger fx selv pull-overs og lette behind the neck pull-downs som øvelse til at løsne lidt op i skuldrene...

Link to comment
Share on other sites

Hvis det viser sig, at det er RC vil jeg klart anbefale dig at bruge øvelserne fra artiklen - de virker på mig og har virket på en del jeg kender. 3 x 12 to gange om ugen til at starte med, dog højst 3 gange om ugen. Husk nu at lade være med at lege stærkmand og fylde kilo på - for mange kilo aktivere andre muskler end dem du skal træne. Ved det ser fesent ud at stå med de små vægte, men det virker og læg venligst mærke til hvor mange der efterhånden bruger øvelserne rundt i centrerne.

Smerterne kan også stamme fra en overbelastet bicecpsmuskel, hvis smerten sidder på den øverste del af bicepsmusklen og går over i skulderen. Kan du forklare lidt mere om hvor smerten sidder???

er det artiklen på mol el. bodyzobe du hentyder til?

Tror bestemt ikke det er biceps.. smerten sidder helt oppe ved skulderleddet.. lidt svært at sige hvor det gør ondt.. men det er helt oppe omkring skulderleddet.. og det kan især mærkes når jeg spænder i skulderen.. samt når armen føres langt bagud - ikke fremad.

Mikkel leicht.. hvilke øvelser bruger du til følgende formål:

jeg har mindst 1 dag om ugen til albuer, hoftebøjere, og skuldre
Og laver du øvelserne efter du har kørt din normale træning.. eller tager du en træningsdag til dem..?
Link to comment
Share on other sites

er det artiklen på mol el. bodyzobe du hentyder til?

Tror bestemt ikke det er biceps.. smerten sidder helt oppe ved skulderleddet.. lidt svært at sige hvor det gør ondt.. men det er helt oppe omkring skulderleddet.. og det kan især mærkes når jeg spænder i skulderen.. samt når armen føres langt bagud - ikke fremad.

Mikkel leicht.. hvilke øvelser bruger du til følgende formål: Og laver du øvelserne efter du har kørt din normale træning.. eller tager du en træningsdag til dem..?

Den fra MOL...

Link to comment
Share on other sites

Military press og lignende presse øvelser over hovedet.. ja, belaster de rotatorcuffen og de ledbånd som der nogengange beskadigedes ved bænkpres..

Vil nemlig holde en lille pause fra bænken, da det gør meget ondt i skulderen.. og ville så fokusere lidt mere på skuldrene.. god ide..?

Decline bænk involverer vist ikke skuldrene i lige så stor grad som flad og incline, så du kan da forsøge dig med den og se om du kan forsætte bænkeriet, mens skuldrene bliver klar.

Link to comment
Share on other sites

Prøv dig frem :wink:

hehe.. prøvede jeg skam også i dag.. men kan ikke rigtigt vurdere/mærke hvornår rotatorcuff musklerne arbejder og hvornår de 'større' tager over.. så er der ikke nogen med lidt erfaring på området der kan sige om det drejer sig om 1 kg eller helt oppe omkring 5/10 kg..?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share