Sandsæktræning!


Edu
 Share

Recommended Posts

Har endelig fået taget mig sammen til at købe en sandsæk, og skal have fyldt sand i i morgen.

Men har tænkt på et program i retning af det her, målet er at øge styrke og masseuden at røre en håndvægt hele sommerferien.

Pas nr 1

Løft fra gulv til skulder 3x8 til hver skulder

zerchersquat 5x5

Handstand pushups 5x5 op ad væg (desværre kun partials endnu)

Fullsquat med lav belastning 3x15 (skade i knæeT)

Armbøjninger med hænderne samlet

Chins bodyweight 2xfailure

Dips bdyweight 2xfailure

L-seat leg raises 2xfailure

handstand statisk 2xfailure

Pas nr 2

frivend og pres 6x4

Squat med sandsæk på én skulder 3x8

Bent o row 4x6

Tiger pushups 3x8

Stiffleg dødløft 3x10

Chins bodyweight 2xfailure

Dips bdyweight 2xfailure

L-seat leg raises 2xfailure

handstand statisk 2xfailure

Offdage trænes der benstabiliseringsprogram fra fys med elastik og høje reps, samt 100stk armbøjninger og 100stks rygbøjninger.

Også nakke med alestik 3x10 i alle retninger.

Afhængigt af friskheden kunne man da godt finde på at gå en lille tur med sandsækken på den ene skulder.

Men er der bedre øvelser? hvad med sammensætningen?

Link to comment
Share on other sites

hvad ville du foreslå?

det skal lige bemærkes at jeg har en effektiv restitution. Så plejer ikke at have de store problemer med at træne meget, tungt.

Men hvad ville du gøre?

Det er lidt svært at sige præcist. Hvor meget vejer din sandsæk set ift. hvad du kan løfte - sådan cirka? (post gerne nogle stats?) Vil du kun have to træningspas om ugen? Træner du specifikt efter hand stand pushups eller er den med af andre grunde?

Link to comment
Share on other sites

Hov, ja kan godt se det ikke lige var de bedste betingelser at svare ud fra... :dry:

Mine stats, dvs de er sikkert faldet en del, pga at jeg kun lige er kunnet begynde at træne igen:

Squat 5RM 115kg

Dødløft 5RM 120kg

Bænkpres 2RM 70kg (hader den øvelse!!!)

Military pres 3RM 50kg

Bent o row 5RM 65kg

Dips bodyweight, under parallel med 15kg ekstra 5RM

Chins, smalt supineret greb bodyweight + 7,5kg

Kropsvægt 67kg i skrivende stund (har tabt mig ca 6 kg, som hurtigt kommer på igen)

Antal pas pr uge: 3-4 ville være passende, med kardiotræning på offdagene

Passene set som fx 1 om mandagen, 2 om onsdagen, 1 om fredagen, og så videre...

Træner ikke specifikt efter handstand pushups, men vil gerne have dem som en del af træningen, så jeg efterhånden ville blive stærkere her også.

Målet er lige at smide et par kg på i muskelmasse, og ellers bare forøge min populært sagt funktionelle styrke.

Sækken er på 60Kg, men de er igen delt op i mindre sække, så jeg mere eller mindre kan øge og mindske vægten, øvelsen taget i betragtning.

Link to comment
Share on other sites

Hvor fik du fat i din sandsæk?

skal nemlig også på ferie :cry: , og ved ikke rigtig hvad jeg skal lave andet end dips mellem to ting, armstrækkere, mavebøj, rygbøj

og så chinups, hvis der er nogle steder at lave dem. (nogle gode forslag?)

Link to comment
Share on other sites

skulderøvelser med sandsæk? Hvad med militarypres, eller upright row eller.... der er nok at ta af.

www.armywear.dk

chinups - hvad med at lave pullups i stedetfor. noget skal dørene jo bruges til :4thumbup:

ellers så er der handstand pushup

enarmsarmbøjninger

pistols

og det burde vel være rigeligt med det du selv har nævnt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville cutte lidt ned på alle dine øvelser - fx:

Dag 1.

Sandsæk Squat (brug gerne forskellige greb: over hovedet, på hver skulder og i favnen)

Sandsæk Clean & Press

Sandsæk Rows

Dips

Hand stands

Dag 2.

Sandsæk Lunges

Sandsæk shouldering

Sandsæk Turkish getups

Sandsæk pushpress

Pullups

Det er jo ikke en helt anden træningsvidenskab, fordi du træner med en sandsæk. Bare hold det basic ligesom med alm. frivægtstræning! Med hensyn til sæt og reps afhænger det jo som sagt af hvad din sandsæk vejer. Ift. de stats du har postet tror jeg nu nok, at en 60 kg sandsæk er alt for tung for dig!

Link to comment
Share on other sites

Takker, det vil jeg prøve... hvordan ville du holde volumen?

taget i betragtning jeg vil arbejde op på at kunne træne to dage i træk med en dags pause.

Jeg har også taget den ned til ca 40kg, som er overraskende meget, havde íkke troet det ville udfordre grebet så meget... arg vabler!!!!

Link to comment
Share on other sites

Takker, det vil jeg prøve... hvordan ville du holde volumen?

taget i betragtning jeg vil arbejde op på at kunne træne to dage i træk med en dags pause.

Jeg har også taget den ned til ca 40kg, som er overraskende meget, havde íkke troet det ville udfordre grebet så meget... arg vabler!!!!

Du kan jo fx lave 5 sæt pr. øvelse og så øge antallet af reps pr. gang og/eller holde kortere pauser mellem sæt. Det er ikke noget i vejen med at træne 2 dage i træk - bare du sørge for at planlægge det nogenlunde, så du ikke træner "all out" hver gang. Som du allerede har oplevet er det hårdt for grebet og giver lidt vabler. Det bliver dog bedre med tiden! Prøv dig lidt frem og se hvordan det går - opret evt en logbog - kunne være spændende at se hvad du får ud af det!

Link to comment
Share on other sites

et godt råd: drop dem!

Der burde ikke være problemer med at lukke køjesækken tæt, så sandet ikke render ud. Og så bliver det også en 1oo% rigtig sandsæk. Jeg har i hvert fald fået lukket min tæt, og det bare med almindelig tøjsnor. Men nu gider jeg ikke til at sprætte den op igen pga de små sandsække indeni.

Link to comment
Share on other sites

hvis du prøver at kigge i min nylig oprettede log, hvor jeg netop træner med 40kg, fixed amount, kan ndu se at det faktisk godt kan lade sig gøre. Øvelserne og volumen bestemmer om det er for meget eller for lidt i sækken. Ikke sækkens egentlig vægt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share