løbesko!?


krigeren
 Share

Recommended Posts

jeg har læst: http://www.motion-online.dk/diverse/udstyr...er_ikke_skader/ og undrer mig lidt:

De skriver, at det er mere vigtigt med støtte og vægt. Det slog mig: hvis man er neutral løber (løber bedst uden støtte), ville det så ikke være slet ikke at have sko på. Det er i hvert fald den letteste løsning.

Er der nogen, der kan forklare mig dette?

Link to comment
Share on other sites

jeg har læst: http://www.motion-online.dk/diverse/udstyr...er_ikke_skader/ og undrer mig lidt:

De skriver, at det er mere vigtigt med støtte og vægt. Det slog mig: hvis man er neutral løber (løber bedst uden støtte), ville det så ikke være slet ikke at have sko på. Det er i hvert fald den letteste løsning.

Er der nogen, der kan forklare mig dette?

1) Der er også stødabsorbering i sko.

2) Tror dine fødder bliver noget med taget af en seriøs løbe tur uden sko.

Men jo det kna da lade sig gøre. Det er jo set på marathon at vinderen er løbet uden sko!

Det bruges også til teknik træning, særligt i forbindelse med bane løb (400-5000m)

Link to comment
Share on other sites

1) Der er også stødabsorbering i sko.

2) Tror dine fødder bliver noget med taget af en seriøs løbe tur uden sko.

Men jo det kna da lade sig gøre. Det er jo set på marathon at vinderen er løbet uden sko!

Det bruges også til teknik træning, særligt i forbindelse med bane løb (400-5000m)

1) i artiklen skrives, at kroppen modarbejder absorberingen. det belaster den egentlig i højere grad.

2) man kan vel tage et par sokker på eller et eller andet:P det er stadig meget hypotetisk.

Link to comment
Share on other sites

1) i artiklen skrives, at kroppen modarbejder absorberingen. det belaster den egentlig i højere grad.

2) man kan vel tage et par sokker på eller et eller andet:P det er stadig meget hypotetisk.

Må indrømme at jeg ikke havde læst artiklen for jeg skrev indlægget.

Kan kun sige at jeg personligt ikke kunne forestille mig at undvære mine løbesko - eller andre sko.

Jo måske på standen :smile:

Link to comment
Share on other sites

1) Der er også stødabsorbering i sko.

2) Tror dine fødder bliver noget med taget af en seriøs løbe tur uden sko.

Men jo det kna da lade sig gøre. Det er jo set på marathon at vinderen er løbet uden sko!

Det bruges også til teknik træning, særligt i forbindelse med bane løb (400-5000m)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Der er lavet løbesko, der er fremstillet netop ud fra tesen om den barfoede løber. Jeg kan ikke huske hvilket mærke, der har produceret dem, men prøv at søge lidt rundt på nettet.

Edit: Jeg fandt dem :smile:

311269-002%20Free%20Men%20SP06.jpg

K

Edited by Kalkunen
Link to comment
Share on other sites

Der er lavet løbesko, der er fremstillet netop ud fra tesen om den barfoede løber. Jeg kan ikke huske hvilket mærke, der har produceret dem, men prøv at søge lidt rundt på nettet.

Edit: Jeg fandt dem :smile:

311269-002%20Free%20Men%20SP06.jpg

K

Hvilket ikke ligefrem er en sko jeg ville anbefale at løbe i...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Ok. Dejligt at du ikke holder igen med argumenterne :smile:. Jeg aner i øvrigt intet om skoen - svarer bare på trådstarterens ønske.

K

Link to comment
Share on other sites

Ok. Dejligt at du ikke holder igen med argumenterne :smile:. Jeg aner i øvrigt intet om skoen - svarer bare på trådstarterens ønske.

K

hehe, javel ja...

Nike Free (som der henvises til), er - som du siger - designet efter ideen om at løbe barfodet.

Siden størstedelen af befolkningen har enelleranden form for pronation (man lander skævt på underlaget), er skoen langt fra hensigtsmæssig som løbesko, da der absolut ingen støtte er i den (jvf. barfods-ideen).

Kort sagt er hverken sål eller hårdt plast i mellemfoden = ingen vridningsstabiliserende støtte.

Man kan vride skoen som en vaskeklud, og chancen for at træde forkert, er derfor meget stor.

Link to comment
Share on other sites

hehe, javel ja...

Nike Free (som der henvises til), er - som du siger - designet efter ideen om at løbe barfodet.

Siden størstedelen af befolkningen har enelleranden form for pronation (man lander skævt på underlaget), er skoen langt fra hensigtsmæssig som løbesko, da der absolut ingen støtte er i den (jvf. barfods-ideen).

Kort sagt er hverken sål eller hårdt plast i mellemfoden = ingen vridningsstabiliserende støtte.

Man kan vride skoen som en vaskeklud, og chancen for at træde forkert, er derfor meget stor.

Jeg kender ikke meget til skoen, så jeg skal ikke gøre mig klog på hvor god den er. Men, den har faktisk fået pæne anmeldelser på dourun.

Den kunne være interessant at teste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par Nike Free løbesko og synes de er et udemærket supplement til træningen. Mht. til at der ikke er noget stabilitet i skoen er dette jo netop pointen idet det er med til at styrke foden. Jeg er selv pronationsløber og vil da mene at dette netop øger nødvendigheden for at styrke foden. At løbe med Nike Free er lidt ligesom at træne på et vippebræt.

Link to comment
Share on other sites

Løb en gang uden og en gang med, så vil jeg væde på du tager skoene :tongue:

Jeg har et par assics løbesko til 299 fra Føtex, de blev godkendt af min løbetræner i militæret (vi løb 10km. terræn), så det med at skulle ud og bruge min. 600 på et par sko er overdrevet. Jo hvis man køber decideret mærkesko koster de nok min. 600kr :dry:

Edited by dpeters
Link to comment
Share on other sites

Løb en gang uden og en gang med, så vil jeg væde på du tager skoene :tongue:

Jeg har et par assics løbesko til 299 fra Føtex, de blev godkendt af min løbetræner i militæret (vi løb 10km. terræn), så det med at skulle ud og bruge min. 600 på et par sko er overdrevet. Jo hvis man køber decideret mærkesko koster de nok min. 600kr :dry:

Hvis man kun løber sporadisk og ikke alt for lange ture, så tror jeg ikke man går helt galt i byen så længe man holder sig til løbesko fra de kendte mærker (som Asics bla. er).

Men, mange løbere tilbagelægger jo mere end 2.000km om året, og så er det altså vigtigt at have de rigtige sko. Alt andet er at bede om skader. Dermed ikke være sagt, at den dyreste nødvendigvis er den bedste. Det gælder om at finde den sko der passer bedst til lige netop ens løbestil, ens vægt, ens løbepensum osv. osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par Nike Free løbesko og synes de er et udemærket supplement til træningen. Mht. til at der ikke er noget stabilitet i skoen er dette jo netop pointen idet det er med til at styrke foden. Jeg er selv pronationsløber og vil da mene at dette netop øger nødvendigheden for at styrke foden. At løbe med Nike Free er lidt ligesom at træne på et vippebræt.

Ja, bortset fra at et vippebræt normalt ikke er tilknyttet en skaderisiko, som jeg vil mene skoene er. At man pludselig opfinder noget så genialt som praktisk talt at løbe barfodet, lyder underligt i lyset af at man altid har fokuseret meget på den individuelle løber og dermed lavet sko der passer til disse forskelligheder (pronation).

Jeg vil give dig ret i at de er et okay supplement til løbetræningen, idet de vel kan bruges til små, meget korte ture. At løbe 10 km. med den slags sko er i mine øjne at håbe på skader.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke meget til skoen, så jeg skal ikke gøre mig klog på hvor god den er. Men, den har faktisk fået pæne anmeldelser på dourun.

Den kunne være interessant at teste.

Modsat synes jeg netop at de har fået knap så gode anmeldelser på douruns forum. - i henhold til løbetræning ihvf.

Der omtales dels ødelagt hæl ved øget brug, det store skadepotentiale ved "længere ture".

Det faktum at den i øjeblikket proklameres som en street/mode sko, siger vel også noget om emnet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, bortset fra at et vippebræt normalt ikke er tilknyttet en skaderisiko, som jeg vil mene skoene er. At man pludselig opfinder noget så genialt som praktisk talt at løbe barfodet, lyder underligt i lyset af at man altid har fokuseret meget på den individuelle løber og dermed lavet sko der passer til disse forskelligheder (pronation).

Jeg vil give dig ret i at de er et okay supplement til løbetræningen, idet de vel kan bruges til små, meget korte ture. At løbe 10 km. med den slags sko er i mine øjne at håbe på skader.

Hvis man kigger på, hvad mennesker er "designet" til, så er det vel at løbe barfodet. I artiklen, der henvises til i første indlæg, skrives der, at det ødelægger den naturlige støddæmpning i mennesket, at løbe med et par sko, der har skøddæmpming.

Hvordan kan det være, at det naturlige ikke er nok? barfodet træning kan da ikke kun være for kenqanere(eller hvor det staves). Jeg tror, at hvis man begynder tidligt med at løbe uden sko, kan man spare en frygtlig masse penge og en masse skader.

Jeg har selv en voldsom omgang skinnebensbetændelse og er meget rådvild i forsøget på at slippe af med det.

Link to comment
Share on other sites

skinnebensbetændelse skyldes overbelastning og din løbestil, samt hvordan din fod er konstrueret og hvilke sko du bruger.

hvis du vil finde ud af lidt mere om skinnebensbetændelse så søg her på forumet. personligt har jeg selv skrevet en del lange svar om hvad man kan gøre for at afhjælpe både medhensyn til kost og genoptræning - du kan også sende mig en pm hvis det er.

men mht topic:

umiddelbart lyder det lidt underligt man ødelægger den "naturlige" støddæmpning ved at gå med sko. dels fordi støddæmpningen jo sker i "membranerne"(kan ikke huske ordet) der sidder mellem knoglerne (samt hvordan man løber).

derudover går jeg på ingen måde i særligt stødabsoberende sko til dagligt og når jeg løber bruger jeg 400g stødabsobering i form af sko, så der er altså stor forskel fra mine dagligdagssko og mine løbesko mth stødabsobering.

Link to comment
Share on other sites

Modsat synes jeg netop at de har fået knap så gode anmeldelser på douruns forum. - i henhold til løbetræning ihvf.

Der omtales dels ødelagt hæl ved øget brug, det store skadepotentiale ved "længere ture".

Det faktum at den i øjeblikket proklameres som en street/mode sko, siger vel også noget om emnet.

Er du uenig i, at den anmeldelse du finder i gearguiden er positiv :blink:

At der er mode i løbesko er vel ikke noget nyt, jeg har svært ved at se at det skulle trække ned. Under mit ophold i USA kunne jeg se at Kayano'en var vældig populær som ledsager til cowboybukser, det bliver skoen vel ikke dårligere af ?

Jeg har svært ved at forestille mig kun at løbe i den sko, men som en del af de 2-3 sko jeg normalt har gang i synes jeg den kunne være interessant. Men, som sagt har jeg ikke selv prøvet den, så jeg vil ikke være for skråsikker på hvor god den er.

Har du selv testet den ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share