Løbetræning - 10km


Cokefreak
 Share

Recommended Posts

16år 184,8cm og 62,8kg

at træne et halvt år, hvor jeg kun kapper 3-4minutter af, det lyder ikke af meget. Men er det fordi jeg er i god form allerede ved at gå med rygsæk?

Har læst at lige når man ville begynde at løbe træne så vil man op nå meget store forbedringer, i starten af sin træning

Jeg tror ikke at dét at du er vant til at gå med en rygsæk på ryggen, hjælper dig særlig meget på en 10 km distance.

Men blandt andet din alder betyder meget for dit niveau. Der sker nemlig en masse ting inde i kroppen som betyder noget for hvor hurtigt du kan løbe.

Du er "kun" 16 år, og du er ikke overvægtig - nærmere det modsatte. Din vægt betyder også meget for dit niveau på 10 km løb. Hvis du vejede fx 20 kg mere, ville du have rigtigt store muligheder for at forbedre dig meget de næste 5-6 måneder, alene ved at tabe dig de 20 kg overvægt. Men dér kan du ikke vinde så meget.

Det du kan vinde på er især tre ting:

1) Du kan blive klogere på, hvor hurtigt du egentligt kan klare at løbe - altså lære at disponere dine kræfter over de 35-40 minutter (det bruger man et pulsur til at hjælpe sig med at finde ud af).

2) Du kan lære en bedre løbeteknik ved at få hjælp af en løbetræner der kan rette dine skæve knæ eller den krumme ryg.. og

3) Du kan træne din krop op til at være bedre til at få det optimale ud af løbetræningen, sådan at du kan få en bedre fysiologi (tænk på det som at du får en bedre "motor"), og dermed kan løbe hurtigere.

Men alle 3 ting tager ret langt tid at lære. Til gengæld vil du - når først du har fået dem lært - drage meget stor nytte af dem fremover.

Derfor skal du nok ikke regne med at skære hele 4 minutter af din tid på et halvt år.

Hvis jeg var dig, ville jeg tage kontakt til en atletikklub og fortælle om din passion for 10 km løb. Dér vil du også kunne få trænerhjælp så du kan undgå de typiske træningsskader og eventuelt også undgå overtræning og andre skavanker der vil skade dine målsætninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Hvordan er du kommet frem til dette? Det var måske en idé at tjekke op på kendsgerningerne inden du skriver sådan noget vrøvl.

Jeg vil også foreslå at du læser tråden inden du svare. Så vil du nå frem til at Dennis Jensen (som er dansker) har løbet under 29 min. på en 10.000 meter.

Der blev spurgt om, hvad man kan løbe på en 10 km. Hvad der er muligt. Hvad der så er muligt for den enkelte og i dette konkrete eksempel er der ingen der kan sige noget om. Cokefreak har jo ikke engang løbet en 10 km. endnu så det er måske lige dristigt nok at begynde at spekulere i det. Tiden og træningen vil vise, hvad den enkelte kan løbe på ditten eller datten.

Tænk hvis man kunne forudsige ens potentiale inden for et, hvilken som helst emne. Så kunne vi blot afskaffe alle konkurrencer. Selvfølgelig ville vi gå glip af en flot 10.000 meter af f.eks. Bekele.

Du burde nok også læse tråden, da cokefreak rent faktisk skriver at han har løbet 10km på 41:34?

Desuden spurgte han hvad "man" kan løbe 10km på hvis man er trænet til det. Det tror jeg de fleste opfatter som om han vil have et bud på hvad HAN realistisk set ville kunne løbe den på hvis han trænede. Hvis han ville vide hvad verdensrekorden var, havde han nok spurgt "hvad er verdensrekorden egentlig?" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share