Løbetræning - 10km


Cokefreak
 Share

Recommended Posts

Hejsa jeg er lige startede på at løbe, og jeg ville gerne have nogle råd om hvordan jeg træner til at løbe at kunne løbe 10km så hurtigt som muligt :bigsmile:

Jeg har ikke rigtig løbetrænede før, men jeg har gået meget. Igår tog jeg min første løbetur, jeg lagde ud med 3km opvarming, så løb jeg 10km på 41:34(Det er altså første gang jeg løber). Jeg mener selv at det var rimelige godt løbet (jeg kan hvertfald knap nok gå idag) :wink:

Men hvor hurtig kan man egentlige løbe en 10km når man er trænede til det?

Link to comment
Share on other sites

Vindertiden til eremitage-løbet (13,3km) plejer at svare til en hastighed omkring 21km/t - måske ikke verdenselite, men pænt hurtigt. Verdensrekord marathontempo ligger også deroppe omkring (42km på lidt over 2 timer).

Du har løbet med ca 14½km/t, hvilket i øvrigt er temmelig godt efter min målestok og på den distance, og endnu mere hvis du virkelig ikke har trænet løb (eller anden konditræning før)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er trænet kan man vel løbe en 10 km. omkring 26 min. De 10 km. du løb var det på bane eller var det et gæt mht. distancen?

Det var ikke på bane, men har dog målt distancen og der er 9,87km der var dog også nogle bakker så jeg vil tro at jeg kan gør det hurtigere på en løbebane :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa jeg er lige startede på at løbe, og jeg ville gerne have nogle råd om hvordan jeg træner til at løbe at kunne løbe 10km så hurtigt som muligt :bigsmile:

Jeg har ikke rigtig løbetrænede før, men jeg har gået meget. Igår tog jeg min første løbetur, jeg lagde ud med 3km opvarming, så løb jeg 10km på 41:34(Det er altså første gang jeg løber). Jeg mener selv at det var rimelige godt løbet (jeg kan hvertfald knap nok gå idag) :wink:

Men hvor hurtig kan man egentlige løbe en 10km når man er trænede til det?

nok ikke en skide smart måde at starte på, hvis benene er mere eller mindre ødelagte.

Link to comment
Share on other sites

nok ikke en skide smart måde at starte på, hvis benene er mere eller mindre ødelagte.

Det var det nok ikke, men jeg presser mig ikke så hårdt hver gang jeg træner. Det var bare for at se hvad jeg kunne løbe 10km på, så jeg kan se mine forbedringer når jeg får trænede noget mere :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er trænet kan man vel løbe en 10 km. omkring 26 min. De 10 km. du løb var det på bane eller var det et gæt mht. distancen?

Som Artorius siger, så er 26min faktisk hurtigere end verdensrekorden, så det ville være et temmelig ambitiøst mål at løbe efter. 30min så er du helt i top i Danmark.

Jeg synes i øvrigt at 43min er en temmelig god tid for 10km, hvis det er dit første løb, så jeg går ud fra, at du har trænet andet konditionstræning tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Som Artorius siger, så er 26min faktisk hurtigere end verdensrekorden, så det ville være et temmelig ambitiøst mål at løbe efter. 30min så er du helt i top i Danmark.

Jeg synes i øvrigt at 43min er en temmelig god tid for 10km, hvis det er dit første løb, så jeg går ud fra, at du har trænet andet konditionstræning tidligere.

Jeg har gået meget med rygsæk, ved ikke om det er konditionstræning?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er trænet kan man vel løbe en 10 km. omkring 26 min
:laugh:

Øhhh nej det kan man ikke...For mange vil det faktisk kræve en nogenlunde form at løbe 5 km på 26 min...

Dennis Jensen er vel den bedste 10 km-løber vi har haft de seneste år, og hans bedste tider er lige under 30 min på 10 km (men ikke engang under 29 min). Og han er altså eliteløber.

Link to comment
Share on other sites

:laugh:

Øhhh nej det kan man ikke...For mange vil det faktisk kræve en nogenlunde form at løbe 5 km på 26 min...

Dennis Jensen er vel den bedste 10 km-løber vi har haft de seneste år, og hans bedste tider er lige under 30 min på 10 km (men ikke engang under 29 min). Og han er altså eliteløber.

Dennis Jensen har løbet hurtigere end 29min!

Se evt her:

http://www.dafital.dk/profil.asp?id=16

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet var hvad man kan løbe en 10.000 meter på såfremt man trænede. Det indlysende svar er ca. 26 min. Jeg har fakta på min side i det verdensrekorden er på ca. 26 min. Det undre mig at der er så mange svar på et så enkelt og præcist spørgsmål.

Lidt morsomt at se folk i denne tråd som mener man ikke kan løbe på ca. 26 min. når verdensrekorden ligger på dette niveau.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

WORLD RECORDS

26' 17" 53. Kenenisa Bekele, ETH, 26 Aug, 2005, Brussels.

26' 20" 31. Kenenisa Bekele, ETH, 08 Jun, 2004, Ostrava.

26' 22" 75. Haile Gebreselasie, ETH, 01 Jun 1998, Hengelo

26' 27" 85. Paul Tergat, KEN, 22 Aug 1997, Brussels

26' 31" 32. Haile Gebreselasie, ETH, 04 Aug 1997, Oslo

26' 38" 08. Salah Hissou, MOR, 23 Aug 1996, Brussels

26' 43" 53. Haile Gebrselassie, ETH, 05 Jun 1995, Hengelo

26' 52" 23. William Sigei, KEN, 22 Jul 1994, Oslo

26' 58" 38. Yobes Ondieki, KEN, 10 Jul 1993, Oslo

27' 07" 91. Richard Chelimo, KEN, 05 Ju;l 1993, Stockholm

27' 08" 23. Arturo Barrios, MEX, 18 Aug 1989, Berlin

27' 13" 81. Fernando Mamede, POR, 02 Jul 1984, Stockholm

27' 22" 47. Henry Rono, KEN, 11 Jun 1978, Vienna

27' 30" 47. Samson Kimobwa, KEN, 30 Jun 1977, Helsinki

27' 30" 80. Dave Bedford, GBR, 13 Jul 1973, London

27' 38" 35. Lasse Viren, FIN, 03 Sep 1972, Munich

27' 39" 4+ Ron Clarke, AUS, 14 Jul 1965, Oslo

28' 14" 0+ Ron Clarke, AUS, 16 May 65, Turku

28' 15" 6+ Ron Clarke, AUS, 18 Dec 1963, Melbourne

28' 18" 2+ Pjotr Bolotnikov, URS, 11 Aug 1962, Moscow

28' 18" 8+ Pjotr Bolotnikov, URS, 15 Oct 1960, Kiev

28' 30" 4+ Vladimir Kuts, URS, 11 Sep 1956, Moscow

28' 42" 8+ Sandor Iharos, HUN, 15 Jul 1956, Budapest

28' 54" 2+ Emil Zatopek, TCH, 01 Jun 1954, Brussels

29' 01" 6+ Emil Zatopek, TCH, 01 Nov 1953, Stara Boleslav

29' 02" 6+ Emil Zatopek, TCH, 04 Aug 1950, Turku

29' 21" 2+ Emil Zatopek, TCH, 22 Oct 1949, Ostrava

29' 27" 2+ Viljo Heino, FIN, 01 Sep 1949, Kouvola

29' 28" 2+ Emil Zatopek, TCH, 11 Jun 1949, Ostrava

29' 35" 4+ Viljo Heino, FIN, 25 Aug 1944, Helsinki

29' 52" 6+ Taisto Maki, FIN, 17 Sep 1939, Helsinki

30' 02" 0+ Taisto Maki, FIN, 29 Sep 1938, Tampere

30' 05" 6+ Ilmari Salminen, FIN, 18 Jul 1937, Kouvola

30' 06" 2+ Paavo Nurmi, FIN, 31 Aug 1924, Kuopio

30' 23" 2+ Ville Ritola, FIN, 06 Jul 1924, Paris

30' 35" 4+ Ville Ritola, FIN, 25 May 1924, Helsinki

30' 40" 2+ Paavo Nurmi, FIN, 22 Jun 1921, Stockholm

30' 58" 8+ Jean Bouin, FRA , 16 Nov 1919, Paris

31' 20" 8+ Hanes Kolehmainen, FIN, Jun 1912, Stockholm

31' 02" 4+ Alfred Shrubb, GBR, 05 Nov 1904, Glasgow

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet var hvad man kan løbe en 10.000 meter på såfremt man trænede. Det indlysende svar er ca. 26 min. Jeg har fakta på min side i det verdensrekorden er på ca. 26 min. Det undre mig at der er så mange svar på et så enkelt og præcist spørgsmål.

Lidt morsomt at se folk i denne tråd som mener man ikke kan løbe på ca. 26 min. når verdensrekorden ligger på dette niveau.

At skrive at man kan løbe 10 km på 26 minutter, når man er trænet er da rigtigt nok, for det er da mindst en der har gjordt nemlig verdensrekordholderen.

For alle andre end de allerbedste eliteløbere på verdensplan er det urealistisk, bl.a har en dansker aldrig været under 29 minutter.

Ville du også skrive, at man kan løbe 100 m på under 10 sek. hvis man er trænet.

Kan ikke se, hvad det er, der er lidt morsomt.

Link to comment
Share on other sites

Tjaaa med mindre du er på "Coke" og når/hvis du ikke har "trænet" løb/konditionstræning før, kan jeg overhovedet ikke fatte at du "tror" at du kan løbe en 10 km på 32-34 min om et ½ år..........

Hvad er din alder, højde og vægt ?

Vil væde med at du om et ½ år ikke løber 10 km på en opmålt bane på under 37-38 minutter - hvis du klarer det er du rimelig god.....

Hvis du har ambitioner om at forbedre din 10 km tid, så skal du lægge en del intervaltræning ind i dit løb samt holde dig til nogle kortere (5-10 km) træningspas med høj intensitet.

Pøj-pøj med projektet :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg træner godt de næste 6 måneder, så vil jeg kunne løbe den på 32-34minutter.

Lyder det som et godt mål at gå efter?

Det skal du nok ikke regned med.

Sæt dig i stedet mindre delmål.

Start med at arbejde dig under 40:00

Og forsøg herefter langsomt at forbedre dig.

Men det bliver mere og mere svært at kappe tid af.

Der skal rigtig hård om målrettet træning til for at tvingen tiden under 35min.

Med 32min så nærmer du dig toppen af poppen inden for dansk løb.

Link to comment
Share on other sites

For alle andre end de allerbedste eliteløbere på verdensplan er det urealistisk, bl.a har en dansker aldrig været under 29 minutter.

Kan ikke se, hvad det er, der er lidt morsomt.

Hvordan er du kommet frem til dette? Det var måske en idé at tjekke op på kendsgerningerne inden du skriver sådan noget vrøvl.

Jeg vil også foreslå at du læser tråden inden du svare. Så vil du nå frem til at Dennis Jensen (som er dansker) har løbet under 29 min. på en 10.000 meter.

Der blev spurgt om, hvad man kan løbe på en 10 km. Hvad der er muligt. Hvad der så er muligt for den enkelte og i dette konkrete eksempel er der ingen der kan sige noget om. Cokefreak har jo ikke engang løbet en 10 km. endnu så det er måske lige dristigt nok at begynde at spekulere i det. Tiden og træningen vil vise, hvad den enkelte kan løbe på ditten eller datten.

Tænk hvis man kunne forudsige ens potentiale inden for et, hvilken som helst emne. Så kunne vi blot afskaffe alle konkurrencer. Selvfølgelig ville vi gå glip af en flot 10.000 meter af f.eks. Bekele.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

For alle andre end de allerbedste eliteløbere på verdensplan er det urealistisk, bl.a har en dansker aldrig været under 29 minutter.

Jeg prøver lige igen

Dennis Jensen har løbet hurtigere end 29min!

Se evt her:

http://www.dafital.dk/profil.asp?id=16

Edit:

Carsten Jørgensen Blovstrød Løverne 27:54.76

Christian Olsen IF Sparta 28:48.54

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Tjaaa med mindre du er på "Coke" og når/hvis du ikke har "trænet" løb/konditionstræning før, kan jeg overhovedet ikke fatte at du "tror" at du kan løbe en 10 km på 32-34 min om et ½ år..........

Hvad er din alder, højde og vægt ?

Vil væde med at du om et ½ år ikke løber 10 km på en opmålt bane på under 37-38 minutter - hvis du klarer det er du rimelig god.....

Hvis du har ambitioner om at forbedre din 10 km tid, så skal du lægge en del intervaltræning ind i dit løb samt holde dig til nogle kortere (5-10 km) træningspas med høj intensitet.

Pøj-pøj med projektet :4thumbup:

16år 184,8cm og 62,8kg

at træne et halvt år, hvor jeg kun kapper 3-4minutter af, det lyder ikke af meget. Men er det fordi jeg er i god form allerede ved at gå med rygsæk?

Har læst at lige når man ville begynde at løbe træne så vil man op nå meget store forbedringer, i starten af sin træning

Edited by Cokefreak
Link to comment
Share on other sites

16år 184,8cm og 62,8kg

at træne et halvt år, hvor jeg kun kapper 3-4minutter af, det lyder ikke af meget. Men er det fordi jeg er i god form allerede ved at gå med rygsæk?

Har læst at lige når man ville begynde at løbe træne så vil man op nå meget store forbedringer, i starten af sin træning

Velkomme til den virkelige verden.

Resultater kommer ikke over en nat.

Der skal trænes jævnt gennem mange år for at komme ned omkring de tider du har nævnt.

Og ja det kræver mere og mere at blive ved med at forbedre sig.

I starten kan du næsten træne som du vil og stadig opleve stor fremgang.

Men den bliver ikke ved med at gå.

Tag et skridt ad gangen,

hvis du løber omkring 41min nu,

så sæt fokus på at runde de 40:00 i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

I starten kan du næsten træne som du vil og stadig opleve stor fremgang.

Men den bliver ikke ved med at gå.

Tag et skridt ad gangen,

hvis du løber omkring 41min nu,

så sæt fokus på at runde de 40:00 i første omgang.

Jeg er lige startede, burde jeg så ikke få stor fremgang?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lige startede, burde jeg så ikke få stor fremgang?

Jo men derfor er der ingen grund til allerede at satse på at løbe 32-34min.

Tag som skrevet et skridt ad gangen.

Sæt nogle delmål op og få de sejre som det medfører at sætte sig realistske mål.

Det er fint at have en drøm og at løbe 32min på 10km, men hvis det er det eneste du har i hovedet så bliver det en lang kamp.

Når du har løbet sub 40min, så fokuserer du på at løbe under 39:30, og træner frem mod det.

Hvis det i det hele taget er 10km du vil satse på, i din alder vil jeg nok overveje at få noget hurtighed i benene ved at træne med en atletik klub og løbe nogle 1500, 3000 og 5000m konkurrencer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share