Kan ikke stige i styrke..


Mr. Biceps
 Share

Recommended Posts

Hey

Jeg har det sidste års tid haft det problem at jeg ikke kan stige i styrke! Jeg vokser ok muskelmæssigt men styrken gider bare ikke komme..

Jeg bænker f.eks. kun ca. 80kg! Dette har jeg gjort det sidste års tid og har sammenlagt trænet i ca. 2 år..

Jeg gør alt efter bogen!

Ligger i kcal overskud

Får stortset altid 8timers søvn ++

Drikker stortset aldrig

Træner ikke til failure

Bruger altid progression

Har prøvet både deload og dekonditionering

osv.

Lige nu træner jeg fullbody 3x i ugen men har også prøvet 2-split som heller ikke hjalp! Har endda prøvet at gøre ligesom alle andre i centret nemlig at træne til failure hver gang og presse sig voldsomt samtidig med at lave en hulens masse øvelser men intet virker!

Hvad gør jeg forkert? Kan det være en sygdom i nervesystemet? eller?

Link to comment
Share on other sites

Hey

Jeg har det sidste års tid haft det problem at jeg ikke kan stige i styrke! Jeg vokser ok muskelmæssigt men styrken gider bare ikke komme..

Jeg bænker f.eks. kun ca. 80kg! Dette har jeg gjort det sidste års tid og har sammenlagt trænet i ca. 2 år..

Jeg gør alt efter bogen!

Ligger i kcal overskud

Får stortset altid 8timers søvn ++

Drikker stortset aldrig

Træner ikke til failure

Bruger altid progression

Har prøvet både deload og dekonditionering

osv.

Lige nu træner jeg fullbody 3x i ugen men har også prøvet 2-split som heller ikke hjalp! Har endda prøvet at gøre ligesom alle andre i centret nemlig at træne til failure hver gang og presse sig voldsomt samtidig med at lave en hulens masse øvelser men intet virker!

Hvad gør jeg forkert? Kan det være en sygdom i nervesystemet? eller?

Ja det lyder da lidt underligt, men tvivler på du har "en sygdom i nervesystemet"..

Hvordan ligger dine sæt og reps?

Link to comment
Share on other sites

Ja det lyder da lidt underligt, men tvivler på du har "en sygdom i nervesystemet"..

Hvordan ligger dine sæt og reps?

Lige nu 3x10

Men har prøvet det meste:

3x8

3x5

6x3

10x3

5x5

osv.

Kan godt ske mit nervesystem ikke fejler noget men syntes sku det er mærkeligt! Måske er det noget andet?

Link to comment
Share on other sites

Lyder som om du prøver for mange programmer på en gang. Hold dig til det samme i mindst 2-3 måneder og se om der ikke sker noget. Hvor meget vægt har du taget på siden du startede?
Når jeg kører en cyklus er det omkring de 8 uger.. Du skal tænke på at det er over et år det har stået stille så jeg har haft tid til at prøve lidt af hvert!

20-25kg på 2år

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kører en cyklus er det omkring de 8 uger.. Du skal tænke på at det er over et år det har stået stille så jeg har haft tid til at prøve lidt af hvert!

20-25kg på 2år

Jeg har ikke lige præcis kørt sheiko men har kørt andre styrke relaterede programmer.. Men det kunne da godt være at man skulle prøve et sheiko program!?

Edited by Mr. Biceps
Link to comment
Share on other sites

Det skal måske lige siges at det godt kan være at det kun er i bænk at styrken fejler.. (Triceps og bryst halter en bitte smule muskelmæssigt)

Træner nemlig ikke tungt i squat og dødløft pga. mine dårlige knæ!

Men jeg tager f.eks. snildt 10reps med 65-70kg i Cable Straight Back Seated Row

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGe...kSeatedRow.html

Men ved ikke hvad der er normalt at tage i denne øvelse efter 2års træning?

Edited by Mr. Biceps
Link to comment
Share on other sites

Har kørt nedenstående program 2 gange igennem:

Mandag:

Squat peaking cycle

Leg extensions 3 sæt x 8-12 reps

Bænkpres 6 sæt x 2 reps med 60 % af 1RM

Cable crossovers 3 sæt x 8-12 reps

Dødløft 12 x 1 x 65 % af 1RM

Cable row 3 sæt x 8-12 reps

Lateral raise 3 sæt x 8-12 reps

Triceps 3 sæt x 8-12 reps

Onsdag:

Squat 6 sæt x 2 reps med 60 % af 1RM

Leg curls 3 sæt x 8-12 reps

Bænkpres peaking cycle

Incline dumbell presses 4 sæt x 6-8 reps

Dødløft 12 x 1 x 65 % af 1RM

BB row 3 sæt x 8-12 reps

Lateral raise 3 sæt x 8-12 reps

Biceps 3 sæt x 8-12 reps

Fredag:

Squat 6 sæt x 2 reps med 60 % af 1RM

Calf raise 3 sæt x 8-12 reps

Bænkpres 6 sæt x 2 reps med 60 % af 1RM + 3 singles med 65, 70, 75 % af 1RM

Dumbell flyes 3 sæt x 8-12 reps

Dødløft peaking cycle

Chins eller pulldowns 3 sæt x 8-12 reps

Lateral raise 3 sæt x 8-12 reps

Triceps 3 sæt x 8-12 reps

Peaking cycle:

Uge 1: 5 singles med 85 % af 1RM

Uge 2: 5 singles med 87,5 % af 1RM

Uge 3: 5 singles med 90 % af 1RM

Uge 4: 5 singles med 92,5 % af 1RM

Uge 5: 5 singles med 95 % af 1RM

Uge 6: ny maxforsøg

Uge 7: forfra

Og lige nu kører jeg:

Bænk 3x10

Skrå dumbellpres 3x10

Squat 3x10

Dødløft 3x10

Cablerow 3x10

Biceps og Triceps 3x10

Lateral raise 3x10

mave

Starter submaximalt og smider 2,5kg på hver uge

Stats Start:

Vægt 60-62kg

Gun 29-30cm

Max i bænkpres 45kg

Stats nu

Vægt 85kg

Gun 39-40cm

Bænk max ca. 80kg

Link to comment
Share on other sites

Synes det virker som om du har godt styr på træningsteorien og programmet ser fint ud i mine øjne.

Det eneste jeg kan komme i tanke om er din teknik i bænkpres? - Har du styr på opspænd, vinkel på triceps, hvor stangen skal røre brystet osv.

Og de 80 kg max i bænkpres, er 1rm..?

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Har du husket at deloade/dekonditionere efter hver cyklus ? ? ... hvis du ikke har givet kroppen ro til at restituere fuldtud så kan det være derfor du står stille...

Men det er jo ikke unormalt at stagnere i en øvelse... somom man når "et maximum", og man står stille... men efter noget tid burde man gerne rykke frem igen . . .

Men det lyder voldsomt med et år uden fremgang... Jeg ville prøve styrkeløft-programmer som tidligere er forslået i tråeden... Prøv f.eks. Hatfeild, Sheiko eller Smolov Jr..... det er gode programmer da de ikke bliver for "lette", hvilket jeg synes mange styrkeløfter programmer bliver...

Desuden ser jeg at du kører bænkpres + en anden presse øvelse til brystet .. det kan være du har "overtrænet" og derfor er gået i stå ... Så deload og prøv med et program med faste rammer for hvad du skal løfte (styrkeløfterprogrammer) . . . HVIS du har overtrænet, så ville jeg sige du skulle prøve et "let" program ala Gillingham's Peaking Cyclus.... og husk deload/dekonditionering...

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

Bænkpres 6 sæt x 2 reps med 60 % af 1RM

Cable crossovers 3 sæt x 8-12 reps

ok... 6 gentagelser af 60 % af 1 rm virker af meget lidt...!! Desuden burde det være rigeligt med en bryst øvelse, hvis du har givet dig fuldt ud første gang...

Link to comment
Share on other sites

Synes det virker som om du har godt styr på træningsteorien og programmet ser fint ud i mine øjne.

Det eneste jeg kan komme i tanke om er din teknik i bænkpres? - Har du styr på opspænd, vinkel på triceps, hvor stangen skal røre brystet osv.

Og de 80 kg max i bænkpres, er 1rm..?

Skulle da mene at der er styr på teknikken.. :) Har da ihvertfald læst TJ´s: "Bænkpres Teknik og retningslinier" artikkel!

Og ja de sølle 80Kg er 1RM :(

Edited by Mr. Biceps
Link to comment
Share on other sites

Har du husket at deloade/dekonditionere efter hver cyklus ? ? ... hvis du ikke har givet kroppen ro til at restituere fuldtud så kan det være derfor du står stille...

Men det er jo ikke unormalt at stagnere i en øvelse... somom man når "et maximum", og man står stille... men efter noget tid burde man gerne rykke frem igen . . .

Men det lyder voldsomt med et år uden fremgang... Jeg ville prøve styrkeløft-programmer som tidligere er forslået i tråeden... Prøv f.eks. Hatfeild, Sheiko eller Smolov Jr..... det er gode programmer da de ikke bliver for "lette", hvilket jeg synes mange styrkeløfter programmer bliver...

Desuden ser jeg at du kører bænkpres + en anden presse øvelse til brystet .. det kan være du har "overtrænet" og derfor er gået i stå ... Så deload og prøv med et program med faste rammer for hvad du skal løfte (styrkeløfterprogrammer) . . . HVIS du har overtrænet, så ville jeg sige du skulle prøve et "let" program ala Gillingham's Peaking Cyclus.... og husk deload/dekonditionering...

Jeg har prøvet både at deloade og dekonditionere og afslutter altid en cyklus med en af delene!

Jeg tvivler også meget på at jeg er overtrænet.. Kører som sagt deload eller dekonditionering efter hver cyklus og har også prøvet at tage en længere deload periode fordi jeg selv troede det var pga. overtræning!

Men jeg tror jeg forsøger mig med et sheiko program og ser hvad der sker!

BTW. Tak for alle svarene jeg har fået!!

Edited by Mr. Biceps
Link to comment
Share on other sites

hej mr biceps.

10 reps siger du?

jeg siger så træner du din masse

jeg træner med 10 reps for at blive større. ikk stærkere

det er nok derfor du siger du bliver ok større af din træning men ikk stærkere,,,

en god håndregel med reps:

1-5 gentagelser = styrke

6-12 gentagelser = masse/størrelse

15-25 gentagelser = udholdenhed/definitation

altså mit råd er at prøve at gå ned til 4-5 reps hvis det muligt

prøve det i måske 2 måneder med progressiv overload og start dekonditioneret

jeg vil tro der er gode chancer for at det virker.

ved godt du har prøvet fx 5x5 men stadig er lave reps med massiv vægt vejen frem til styrke.

Håber mit svar kan være til en hjælp og håber du kommer til at stige i styrke. ^^

god træning og go gejst bar bliv ved.

Edited by Build-it-up
Link to comment
Share on other sites

hej mr biceps.

10 reps siger du?

jeg siger så træner du din masse

jeg træner med 10 reps for at blive større. ikk stærkere

det er nok derfor du siger du bliver ok større af din træning men ikk stærkere,,,

en god håndregel med reps:

1-5 gentagelser = styrke

6-12 gentagelser = masse/størrelse

15-25 gentagelser = udholdenhed/definitation

altså mit råd er at prøve at gå ned til 4-5 reps hvis det muligt

prøve det i måske 2 måneder med progressiv overload og start dekonditioneret

jeg vil tro der er gode chancer for at det virker.

ved godt du har prøvet fx 5x5 men stadig er lave reps med massiv vægt vejen frem til styrke.

Håber mit svar kan være til en hjælp og håber du kommer til at stige i styrke. ^^

god træning og go gejst bar bliv ved.

Grunden til at jeg PT kører 10reps er at når jeg alligevel ikke stiger i styrke kan jeg ligeså godt få max hypertrofi.. :smile:

Og hvis du ser mit indlæg hvor jeg beskriver mit program så vil du se at jeg har kørt bænk, død og squat med peaking cyckle (5x1 reps) hvilket burde resultere i styrke fremgang!

Link to comment
Share on other sites

hej.

jeg har selv oplevet enorm fremgang ved 5x5 i bænk og squat og dødløft.

gjorde altid det at jeg lavede 4 sæt med 5 gentagelser på et niveau hvor jeg næsten hver gang havde svært

ved at tage nummer 5, men kunne gøre det i 4 sæt.

5 sæt blev brugt til at sætte ekstra 5 kilo på, og så køre til failure. hver gang jeg så trænede prøvede

jeg at forbedre det femte sæt.! altså løfte en gang mere end sidst. og kune jeg ikke ku jeg fornemme om det var nemmere

end sidst.

det tager nogle uger inden det for alvor sætter skub i tingene,men når du først stiger så gør du det også.

afprøvede det på min ven som var gået i stå ved sæt på 90 x 5 ca og ikke ku komme videre. efter

to måneder løftede han sit sidste sæt på 105 4 gange.

synes du seriøst skulle prøve det.

start på 70 5x5 og arbejd dig opad når det bliver for nemt. evt et sæt ad gangen som du øger.

Link to comment
Share on other sites

1-5 gentagelser = styrke

6-12 gentagelser = masse/størrelse

15-25 gentagelser = udholdenhed/definitation

Måtte lige pointere at definition IKKE kommer af høje reps, men af kcal underskud. Der skal trænes hårdt under cut!

MHT dit problem så kan jeg simpelthen ikke se hvad det er. Men prøv en sheiko cyklus som der er blevet foreslået.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share