Bænkpres + trække vejret


AGV
 Share

Recommended Posts

Hej selvudnævnte eksperter!

Har lige et spørgsmål angående bænkpres. Det drejer sig om hvornår man skal tage luft ind ved bænkpres. Skal man trække al luft ind inden man sænker stangen, eller skal man trække vejret ind mens man sænker den?

Hvad er mest effektivt?

Vil lige sige at jeg både har prøvet at bruge søgefunktionen samt har læst TJ´s artikel ”Bænkpresteknik og retningslinier”, men har ikke kunne finde noget svar.

GDH

AGV

Link to comment
Share on other sites

ja, inden du sænker stangen. Du kan i øvrigt læse en del om dette emne i en tråd på bodybuilding.dk. (Gør som Thomas Jagd skriver, for du kan ikke stole på ale de "kloge hoveder")

Kan du evt. finde et link til tråden, kan nemlig ikke selv finde den?

Link to comment
Share on other sites

http://bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=4788 <-- Tror han tænker på den her artikel.

Det tror jeg ikke for der står ikke noget om vejrtrækningen.

Munden:

Inden du sænker stangen.
Esse:
Men træk vejret ind når stangen er i top, og på vej ned.

Det var så to råd der strider mod hinanden. :unhappy:

Edited by AGV
Link to comment
Share on other sites

http://bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=4788 <-- Tror han tænker på den her artikel.

Men træk vejret ind når stangen er i top, og på vej ned. Hold vejret når den ligger på brystet, og pust ud når du presser den opad.

Det er svært at holde et spænd mens man trækker vejret ind, og endnu svære når man puster ud. Man får den største spænding ved at holde spændet ( og derved luften inde ) imens man presser. Evt. kan man da godt lade noget luft sive ud gennem munden imens man presser, men så skal den presses ud mellem læberne, og altså ikke bare slippes ud.

Link to comment
Share on other sites

Personligt trækker jeg været på vej ned, og lader det "sive" ud på vej op. Sådan har jeg altid gjort, og det virker bedst for mig. Men skal da ikke kunne sige om det er den rigtige måde at gøre det på :innocent:

Link to comment
Share on other sites

mere præcis kan det næsten ikke siges!

Ja det er meget præcist sagt, men er det rigtigt? Synes det ville være rart hvis man kunne læse det i en artikel. Dermed ikke sagt at jeres egne erfaringer ikke er relevante.

Men indtil videre tager jeg det for gode varer. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er meget præcist sagt, men er det rigtigt? Synes det ville være rart hvis man kunne læse det i en artikel. Dermed ikke sagt at jeres egne erfaringer ikke er relevante.

Men indtil videre tager jeg det for gode varer. :smile:

Det er rigtigt. Hvordan skulle man ellers holde opspændet?:blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Slettet bruger

AGV med dine løft (i bænkpres) undrer det mig lidt du laver sådan en tråd..du lader til at lave flere prankster-tråde... :tongue:

Edited by DocHolliday
Link to comment
Share on other sites

Nogle går utroligt meget op i vejrtrækningen i forbindelse med styrketræning i stortset alle øvelser...Husker stadig hvordan jeg i mine purunge år er blevet instrueret i at suge luften ind i den eccentrisk fase og puste luften ud i den koncentriske del af løftet.

Rådet er ikke helt hen i skoven, men bliver bare ofte praktiseret forkert, idet man ser masser af nybegyndere der trækker vejret nærmest i takt til antallet af gentagelser. :laugh:

Det jeg finder mest optimalt i forhold til at kunne løfte den en maximal vægt, er at suge luft ind og holdte kroppen hård når stangen er racket - Sænk derefter stangen og pres først luft ud når du nærmer dig dit stickingpoint. Lad være med at presse alt luft ud lynhurtigt, men lad det sive igennem, enten ved at man laver en lyd eller man bare holder lidt igen i svælget.

Ved højere repetationer som eksempelvis en 10reppere kan måske tage de første 5-6stykker stortset uden at trække vejret, og herefter holde en lille pause og hyperventilere med en 3-4 åndedrag og fortsætte.

Edited by Onkel Troels
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share