HST


SAB
 Share

Recommended Posts

Inspireret at anyones ide med kun at bruge sin 8RM, til at udregne resten med, har jeg funderet over en lignende løsning:

Hvis man nu nøjedes med at finde sin 5RM (og 2RM i de øvelser man vil træne excentrisk).

Første træning starter med 60% af 5RM. For hver træning øges vægten med ca. 3% af 5RM. Eksempelvis ens 5RM er 100 kg.:

1. 60 kg

2. 63 kg

3. 66 kg

o.s.v indtil man rammer sin 5RM, som man forbliver på i 2 uger, eller går over til excentrisk træning.

Der er ingen fast reprange!! Man tager simpelthen så mange rep man kan, UDEN at gå til failure (1-2 rep før failure)

De 60% af 5RM, passer, for mit vedkommende, nogenlunde med 15RM. Og en vægtøgning på 3% af 5RM passer sådan ca. med en 6 ugers cyklus.

Ville det fungere, eller er det mon for hårdt at køre så tæt på failure hele tiden??

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

og 2RM i de øvelser man vil træne excentrisk

Hvorfor det? Det er da meget lettere bare at lave sine 5 neg reps med ca. 120% som man "plejer" at gøre, eller rettere det har jeg ihvertfald gjort… :bblush:

Jeg synes din idé lyder smart, såvidt jeg har forstået HST er det væsentlige nemlig lige præcis at vægten øges hver gang, for progressivt at øge spændingen på musklen, og så er resten - rep range mm - bare for at systematisere det og gøre det lettere at forstå. Jeg kan sagtens tage fejl, men…?! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Følger man HST-cyklusen træner man vel egentlig kun rigtig hårdt i to ud af de respektive seks træningspas(de to sidste i hver cyklus). Men er det ikke også en del af konceptet, eller har jeg misforstået det ?.

Med SAB´s forslag træner man vel hårdt hver gang ?

Link to comment
Share on other sites

Ind på HST's eget forum fandt jeg dette lille guldkorn af Bryan Haycock:

"If you can't understand HST, try these simple principles:

1) Increase the weight frequently (progressive overload)

2) Train the muscle frequently (Chronic vs acute stimuli)

3) Use Strategic Deconditioning when the gains stop. (Effectiveness of the stimuli is relative the the resistance of the target tissue to said stimuli)

Fortunately, you don't have to understand how muscle grow in order to benefit from HST principles.

-bryan"

SABs program lever op til de 3 simple grundprinciper.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det? Det er da meget lettere bare at lave sine 5 neg reps med ca. 120% som man "plejer" at gøre, eller rettere det har jeg i hvert fald gjort…  
Jamen selvfølgelig :). Jeg var ikke klar over der var sådan en ”tommelfingerregel”, men det gør det jo bare endnu nemmere!!
Med SAB´s forslag træner man vel hårdt hver gang ?

Jo, det er også det jeg er lidt usikker på. Det er muligt det bliver for meget. Men jeg har tidligere kørt et program hvor jeg blandt andet kørte military press og BB-row, tre gange om ugen, 1-2 rep fra failure, med stor succes.

I øvrigt gør BH opmærksom på at hans valg af 2 ugers mini-cykluser alene skyldes, at det er lettere at forstå. Mini-cykluserne kunne også være på en uge. I mit forslag er de bare ikke fastlagt, og kan være alt fra 1 til 3 træningspas.

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share