Hvor lang tid tager det at blive dekonditioneret?


AGV
 Share

Recommended Posts

Hvor lang tid tager det at blive dekonditioneret?

Normalt siger man her på Mol cirka en uge. Men er det nok, eller kan jeg eventuelt nøjes med mindre?

Vil gerne i gang med noget planlagt progression så jeg vil gerne lige blive dekonditioneret. Hvor lang tid synes i jeg skal tage?

PS. Træner for tiden 2 gange om ugen ”no pain gain” men altid kun til positiv failure.

GDH

AGV

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang tid tager det at blive dekonditioneret?

Normalt siger man her på Mol cirka en uge. Men er det nok, eller kan jeg eventuelt nøjes med mindre?

Vil gerne i gang med noget planlagt progression så jeg vil gerne lige blive dekonditioneret. Hvor lang tid synes i jeg skal tage?

PS. Træner for tiden 2 gange om ugen ”no pain gain” men altid kun til positiv failure.

GDH

AGV

7-9 dage virker for mig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu er dekonditionering jo faktisk en ret indviklet proces, og det er kun "noget af kroppen" der dekonditionerer så at sige, så det hele kommer an på din træningserfaring, på hvilken volumen og intensitet med du har trænet op til dekonditioneringen.

Men for de fleste er 9-14 dage tilstrækkeligt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men jeg kan ikke se løsningen.

Spøg til side. Hvad vil du vejlede at jeg så gør?

Åbenbart ikke helt :wink:

Problemet er naturligvis at du ikke definere hvor du kommer fra og hvor du skal hen.

I HST anbefales ca 1-2 uger for at komme fra det niveau nogle uger med ret tunge 5'ere giver ned til at 15-20RM vægte skal være effektfulde.

Jeg kender ikke de studier der ligger bag disse anbefalinger, men som edu siger er emnet ikke ligefrem krystal klart og entydigt kortlagt. Du må sammenligne din egen situation med hvad der generelt anbefales.

PS: Har du travlt? Skal du nå et eller andet? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Læste en artikel, der undersøgte noget med RBE i forbindelse med eccentrisk træning. Efter en gangs træning blev der målt på en række parametre, derefter holdt forsøgspersonerne pause fra træning i hhv 4, 8 og 12 uger, hvorefter de trænede som første gang og de samme målinger blev taget. Der var en tydelig tilvænning (lavere respons på træningen i de målte parametre) ved træningen 4 uger efter, denne tilvænning faldt betydeligt ved 8 uger. Men i visse parametre var der stadig forskel på målingerne efter første og anden træning, selv med en pause på 12 uger imellem trænings passene! Altså hvis du har kørt tung eccentrisk træning og vil være 100% dekonditioneret, så er mellem 8 og 12 uger en passende længde på din dekonditionering. :laugh:

artikel om RBE

Skrev det lidt om, da det var ret rodet formuleret.

Edited by Dines
Link to comment
Share on other sites

...efter 7-10 dage er vores krop 100 % dekonditioneret
Taget fra denne artikel:

http://www.bodyzone.dk/forum/viewtopic.php?t=763

Her er en quote af det centrale.

Deload og dekonditionering

Som nævnt mange gange i denne artikel, giver det ikke meget mening at træne for fuld skrue måned efter måned, uden nogen form for plan. Indtil nu har vi kun set på selve cyklussen, men ikke på det som bør gå forud for cyklussen. For den ene cyklus bør ikke bare følge på den anden cyklus. Der bør ligge en periode med nedsat workload mellem hver cyklus. Der er dog forskel på hvordan styrkeløftere og bodybuildere bærer sig ad. Det er her begreberne deload og dekonditionering kommer ind i billedet.

En bodybuilder er interesseret i konstant vækst af musklerne, og det er derfor spild af tid at træne med vægte som man allerede er konditioneret til. Hvis musklen er vant til at løfte en given vægt, så har den ikke noget vækstpotentiale overhovedet. I slutningen af en cyklus er vores konditionering ekstremt god. Vi er vant til at løfte meget tunge vægte, og for at stimulere fornyet vækst, så er vi nødt til at løfte helt op imod vores styrkemæssige maksimum. Dette kan man ikke gøre for evigt, da fremgang lynhurtigt stagnerer, når man kører på grænserne af ens formåen. Vi har allerede lært at når dette sker, så starter vi forfra med en ny cyklus. Dette er bare ikke hensigtsmæssigt i bodybuildingmæssig henseende, da vores konditioneringsniveau er så højt, at de lette vægte som man anvender i starten af en cyklus ikke vil have noget vækst potentiale overhovedet. Man kommer dog let uden om dette problem ved at benytte sig af det man kalder dekonditionering. Kroppen er nemlig så smart indrettet at den ikke smider de forskellige fysiske kapaciteter med samme hastighed, ved et træningsophør. Det første kroppen skiller sig af med, er konditioneringen, og det kan vi drage fordel af. For ved at tage 7-10 dage fri fra træningen i slutningen af en cyklus, er vi istand til at dekonditionere kroppen 100 %, uden at miste muskelmasse overhovedet. Det eneste vi mister, er vores topstyrke, da de neurale tilpasninger også ryger rimeligt hurtigt. Men den kommer hurtigt tilbage, når vi påbegynder en ny cyklus. Og det er det som er så ekstremt smart. For efter 7-10 dage er vores krop 100 % dekonditioneret, og de lette vægte som vi anvender i starten af en cyklus, vil lige pludeselig igen have et stimuleringspotentiale. Vi kan altså vokse med fuld styrke fra uge 1, og hele vejen til cyklussens slutning. Kan man ønske sig mere?

For styrkeløfteres vedkommende forholder tingene sig lidt anderledes. For som nævnt så ryger de neurale tilpasninger også rimeligt hurtigt, og styrkekurven får derfor hurtigt et markant knæk. Dette er man selvfølgelig ikke interesseret i, når styrke er det primære. Derfor benytter styrkeløftere sig af det man kalder deload, i stedet for dekonditionering. Deload går i alt sin enkelthed ud på at man efter en hård træningscyklus, planlægger 1-3 ugers let træning, hvor både volumen og intensitet sættes drastisk ned. Fordelen ved denne praksis er, set i forhold til dekonditionering, er at man beholder de neurale tilpasninger i langt større udstrækning, alt imens kroppen får lov til at komme sig.

Hvad mener maxpower og andre om dette?

GDH

AGV

Edited by AGV
Link to comment
Share on other sites

Begrebet "100% dekonditioneret" er meningsløst og generelt skriver han meget skråsikkert.

F.eks. modbeviser denne artikel hans opstand om at man under SD ikke mister muskelmasse overhovedet. Jeg er ikke stødt på forsøg der kigger på hvor hurtigt det tabte hentes igen, hvilket ellers kunne være yderst interessant, men folks egne erfaringer lader til at være at det går meget hurtigt :smile:

At påstå 7-10 dages SD er tilstrækkeligt for alle virker mildt sagt naivt, men set i konteksten at man har kørt et HST-lignende program forinden mindsker det naturligvis usikkerheden.

Men det er sgu også svære emner at beskrive kort og den foreslåede metode er ganske fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share