Squat forbudt?


Guest Slettet
 Share

Recommended Posts

Guest Femina;-)

Var hos fysioterapeut i onsdags...HUN bad mig lade være med at træne med frivægte pga. min diskusprolaps i lænden. Blev opereret i november.

Det var superskidt, at jeg også kunne mærkede lidt småømhed i lænden, når jeg lavede McKenzie-udstrækningsøvelserne...(udstrækning af lænd).

Mht. barbell squat var denne øvelse ifølge fysioterapeuten VÆRST tænkelig! Hun havde årlange specialer i ryg, nakke- og lændeproblemer....

Efter at have været opereret akut med diskusprolaps i lænden, skulle jeg derfor i stedet blot bruge tid på at dyrke lidt roligt kredsløbstræning, pilates og sådan...(hun sagde at løb også kunne være hårdt for lænden med alle de hårde stød...)

Ud fra min højde og vægt, bedømte hun, at øvelser med egen kropsvægt skulle være godt nok til mig! :blink:

Jamen jamen... :cry3::cry:

Burde finde et nyt motionscenter, hvor der er koblet instruktører til, som også er fysioterapeuter, så jeg måske får en bedre vejledning....?

Nu "tør" jeg stort set slet ikke tage ned i centeret og styrketræne mere... :nonono: Ellers skal jeg bare stryrketræne lidt i maskiner, fortsætte med mave-rygøvelser, cykle og lave lidt pilates, like everyone else......? :dry::dry:

Link to comment
Share on other sites

Var hos fysioterapeut i onsdags...HUN bad mig lade være med at træne med frivægte pga. min diskusprolaps i lænden. Blev opereret i november.

Det var superskidt, at jeg også kunne mærkede lidt småømhed i lænden, når jeg lavede McKenzie-udstrækningsøvelserne...(udstrækning af lænd).

Mht. barbell squat var denne øvelse ifølge fysioterapeuten VÆRST tænkelig! Hun havde årlange specialer i ryg, nakke- og lændeproblemer....

Efter at have været opereret akut med diskusprolaps i lænden, skulle jeg derfor i stedet blot bruge tid på at dyrke lidt roligt kredsløbstræning, pilates og sådan...(hun sagde at løb også kunne være hårdt for lænden med alle de hårde stød...)

Ud fra min højde og vægt, bedømte hun, at øvelser med egen kropsvægt skulle være godt nok til mig! :blink:

Jamen jamen... :cry3::cry:

Burde finde et nyt motionscenter, hvor der er koblet instruktører til, som også er fysioterapeuter, så jeg måske får en bedre vejledning....?

Nu "tør" jeg stort set slet ikke tage ned i centeret og styrketræne mere... :nonono: Ellers skal jeg bare stryrketræne lidt i maskiner, fortsætte med mave-rygøvelser, cykle og lave lidt pilates, like everyone else......? :dry::dry:

Jeg kan godt se problemet... Men hvis du er blevet rådet til at lade være at træne din læn, synes jeg for din egen skyld du skal lade være.. Det vil også være træls hvis du fik ødelagt lænden fuldstændig.. Men hvis det var mig, vil det nok ikke holde mig væk fra de øvelser, jeg så godt måtte tage som f.eks. frivægt øvelser..

Skal siges jeg ingen specialle har inden for det område, men håber du kan bruge det alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Fokuser på de øvelser du kan lave.

Få gang i spinning og motioncyklen også gerne med lidt modstand på og få trænet understellet der-i-gennem. Bænkpres (vær dog varsom når du sætter skiver på stangen) og lodret træk fra tårn /øvre rygtræning bør du eksempelvis kunne træne tungt uden probs. Dips uden belastning.

Det er ikke til at sige, herfra bag skærmen, om du kommer til at squatte, benpresse ell. andet igen. Det "offentlige" er som regel ligeglad om du kan gøre dit og dit i form af sport/styrketræning sålænge du kan passe dit arbejde og tørre din egen numse.

Det kan være du bliver nødt til at konsultere en speciallæge/sportslæge i privat regi (hvilket koster) for at få en vurdering på hvad der er forsvarligt at lave. Kan han evt vurdere ud fra MRI scanninger af din lænd og ud fra hvad der blev lavet ved din ryg.

Men der er ingen grund til at skynde sig i gang igen.

Du kunne evt. starte ud med blid motionstræning de første par måneder. Ingen grund til at "haste".

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Der er mange eksempler på styrkeløftere der har smidt over 300kg på ryggen efter brud, polapser og operationer.

Men hvorfor tage chancen?

Og husk tidshorisonten er ganske givet ganske lang.

maskiner kan også være LANGT værre end frie vægte hvis de forkerte bruges/bruges forkert.

Så få kompetent vejledning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev ramt af en diskusprolabs for ca. 6 uger siden, men dog ikke af den type hvor det var nødvendigt at operere for det. Skaden var/er på L4-L5... Anyway jeg har også gået hos en fys (canadierne er rigtig dygtige har jeg ladet mig fortælle) og jeg har selvfølgelig rådført mig med hende omkring øvelser jeg skulle holde mig fra. Jeg har også en kammerat, der er fys og han sagde de samme ting til mig som den canadiske fys fortalte. Det var følgende med min skade: dødløft er nix pille de første 4-6 uger, squat var der ikke noget i vejen for at køre såfremt øvelsen blev kørt korrekt, good-mornings er nix pille, bent over rows skulle jeg nok også holde mig fra. Det råd jeg skulle lave ALLE øvelser efter var "does it hurt - don't do it!!"

Jeg er tilbage på squatten på næsten fuld styrke nu efter 6 uger, jeg havde dog tendens til at blive lidt øm i starten - sandsynligvis fordi jeg pressende den for meget. Dødløft er jeg også kommet igang med, men jeg køre med noget nedsat vægt. Good-mornings har jeg ikke været på endnu og bent over rows kører jeg, men ikke som frivægt.

Håber du kan bruge det til noget selvom jeg ikke har været helt så slemt ramt som dig. Hovedreglen: gør det ondt, så lad vær'!

Link to comment
Share on other sites

Guest Femina;-)

Hej sas, ptpoul og til_lykke! Tusind tak for råddene.

Det jeg hører jer sige er at squat i regel er en no-go, når jeg er lidt øm efterfølgende og et det bestemt er dumt at risikere længerevarende skader.

Jeg har fået opereret en disk ud, så jeg har ikke så stærk en lænd som før.

til_lykke: Sidder og tænker, hvor skønt det må være for dig at være tilbage igen til frivægtene!

Ptpoul: Ja, kompetent vejledning er påkrævet, men hvor finder jeg en som er 100% perfekt til at lave sine styrketræningsøvelser? I tilfælde af at jeg skulle træne lidt squat igen (evt. kun med stangen), skulle jeg have sikret mig en 100% korrekt udførelse...

sas: Ja, jeg har faktisk været igang i nogle måneder efter operationen med både squat, militarypress, flad og incline bænkpress, dips og chins, som altsammen går i ryg/skulder.....hvilket nu er en rigtig dårlig idé! De førstnævnte øvelser skal jeg så udelade...

Jeg hører jer alle tre sige lidt det samme, som jeg er blevet tilrådet af fysioterapeuten (en en masse andre..) og ja, det er da virkeligt sund fornuft - lyt til kroppens (smerte)signaler!

Har ikke haft decideret smerter....mere lidt træthed/'knirken' i lænden til tider.....MEN jeg vil heller ikke stå tilbage om 1 år have fået akut diskusprolaps nr. 2...Så indtil videre vil jeg nok køre et program m. let løb,crosstraing,cykling/spinning og dips/chins/pushups, så må tiden vis - eller den næste speciallæge/guru - hvad jeg bør/skal...

Tusind tak for at give jeres mening/syn på sagen til kende...! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart tænker jeg at der må være en grund til at fyssen har frarådet dig squat..

Rent "discus mæssigt" er problemet nok størst i bunden af bevægelsen (afhængigt af hvor dybt du går), da man her let får en runding af lænden.

Der er masser af benøvelser som ikke kræver vægt på nakken - eks: Lunges, stepups o.a. hvor du løfter kroppens vægt på eet ben :smile:

Hvilke øvelser har du fået lov til at træne, af fyssen?

Hvad præcist ønsker du at træne (muskelgruppe/cardio osv) som du ikke kan for tiden?

Link to comment
Share on other sites

Guest Femina;-)

Hej Jørgen L

Tusind tak for input! :bigsmile:

Jeg ønsker at kunne træne mave/ryg/balle. Her regnede jeg med at 'squat' var en ideel øvelse...også fordi jeg synes at jeg let kunne tage nogle flere kg på...

Fysioterapeuten så meget underlig ud i hovedet, da jeg fortalte hende om frivægte.

Min fornemmelse var/er, at fysioterapeuten ikke er inde i de forskellige styrketræningsøvelser, for så havde jeg bedt hende om at komme med nogle detaljerede forslag....

Den eneste øvelse hun sådan virkeligt præciserede var rygøvelsen i rygbænken, hvor man med en GLIDENDE bevægelse fik bevæget kroppen i en BUE, (mens benene lå spændt fast og kroppen ligger skråt). Dennne øvelse nævnte fysioterapeuten så også 3 gange, :dry: så må den jo være ekstrem vigtig! Derudover blev pilates rost til skyerne :smile:

Som svar på dit spørgsmål, så kom hun ikke med nogle forslag til konkrete ben-styrkeøvelser ud over lidt løb/cykling..

Jeg gik derfra med mange røde advarelseslamper og forbud på nethinden....

Hun anbefalede på det kraftigste 1) at lade squatøvelserne ligge og 2) at holde mig til BW-øvelser, da jeg hun synes jeg var 'en lille én...måske hun hentydede til at jeg var hunkønsvæsen... og med en i dag endnu svagere ryg! :cry: (Detaljer der kke er helt usande)...

Edited by Femina;-)
Link to comment
Share on other sites

Guest Femina;-)
Hej Femina

Det var så lidt :smile:

Jeg er faktisk lidt i tvivl: Har du fået svar på dine spørgsmål?

Hej Jørgen L

:bigsmile: Jeps, tror jeg nu har fået besvaret mine spørgsmål (samt fået min undren/frustration reduceret...), så godt det nu er muligt i en 'online-debat-tråd' :4thumbup: Det kan ofte være superrart at få andres syn på sagen!

Jeg vil i løbet af de næste par uger, kontakte en fysioterapeut med speciale i ryggen/lænden og et godt kendskab til styrketræning/-øvelser.

:sun: -hilsner Femina

Link to comment
Share on other sites

Hej Femina,

Jeg er meget interreseret i at høre mere om din genoptræning og hvad din special læge kommer frem til!

Jeg går selv og døjer med ryggen og har gjort det i lang tid. Jeg har ikke en diskus, men en revne i det der sidder mellem ryghvirvlerne.. kender ikke lige ordet for det.

Det er brudt op et par gange pga. jeg har løftet eller gjort noget forkert, sidste gang var det under bendover row.

Jeg mener du self skal lytte til din fysio's råd, men kan nævne at jeg følte det hjalp en del, at træne meget meget let med squat og dødløft da det træner lænden og på den måde hjælper til at holde på det hele.

Man skal bare kunne sige fra og leve med at man ikke stiger i styrke praktisk talt og ikke udfodre sig selv selvom det virker let til tider.

Pt. træner jeg kun overkroppen, da min lænd ikke er kommet sig efter sidste gang. Og det bliver jeg nok ved med. Så ser jeg om jeg tør starte ud med noget meget let squat.

Held og lykke med det, og skriv endelig mere i tråden! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Femina;-)
Hej Femina,

Jeg er meget interreseret i at høre mere om din genoptræning og hvad din special læge kommer frem til!

Jeg går selv og døjer med ryggen og har gjort det i lang tid. Jeg har ikke en diskus, men en revne i det der sidder mellem ryghvirvlerne.. kender ikke lige ordet for det.

Det er brudt op et par gange pga. jeg har løftet eller gjort noget forkert, sidste gang var det under bendover row.

Jeg mener du self skal lytte til din fysio's råd, men kan nævne at jeg følte det hjalp en del, at træne meget meget let med squat og dødløft da det træner lænden og på den måde hjælper til at holde på det hele.

Man skal bare kunne sige fra og leve med at man ikke stiger i styrke praktisk talt og ikke udfodre sig selv selvom det virker let til tider.

Pt. træner jeg kun overkroppen, da min lænd ikke er kommet sig efter sidste gang. Og det bliver jeg nok ved med. Så ser jeg om jeg tør starte ud med noget meget let squat.

Held og lykke med det, og skriv endelig mere i tråden! :smile:

Hej Lynx!

Mange tak for input. Ked af at høre det med revnen mellem ryghvirvlerne...lyder nas :crazy:! (Hvem/hvad fik dig til at træne let squat/Dødløft by the way.....?)

(Der er i dag utroligt mange mennesker, der døjer med lænde- og rygproblemer :dry::dry: !??)

Jeg vil naturligvis følge op på sagen, for at få lidt mere specifikt at vide, hvad jeg kan/ikke kan. Men endnu mere vigtigt er det, at jeg lige nu lyttter til de gode råd, kroppens signaler....(og ellers giver den gas, dér hvor det ER muligt - no more, no less, I guess).. :tongue:

Balle/ben og lændtræningen bliver reduceret til kredsløbstræning, men dér kan man jo også få lavet lidt m. højintensitet, så det vel og mærke aldrig bliver helt kedeligt :wink:

God vind :bigsmile: Femina

Edited by Femina;-)
Link to comment
Share on other sites

Hej Lynx!

Mange tak for input. Ked af at høre det med revnen mellem ryghvirvlerne...lyder nas :crazy:! (Hvem/hvad fik dig til at træne let squat/Dødløft by the way.....?)

(Der er i dag utroligt mange mennesker, der døjer med lænde- og rygproblemer :dry::dry: !??)

Jeg vil naturligvis følge op på sagen, for at få lidt mere specifikt at vide, hvad jeg kan/ikke kan. Men endnu mere vigtigt er det, at jeg lige nu lyttter til de gode råd, kroppens signaler....(og ellers giver den gas, dér hvor det ER muligt - no more, no less, I guess).. :tongue:

Balle/ben og lændtræningen bliver reduceret til kredsløbstræning, men dér kan man jo også få lavet lidt m. højintensitet, så det vel og mærke aldrig bliver helt kedeligt :wink:

God vind :bigsmile: Femina

Det er ihvertfald vigtigt at lytte til kroppen, men ofte så kommer det også pludseligt uden advarsel.. så det er også meget med at lige stoppe op engang imellem og sige til sige selv, hey.. det her er måske lige at presse sig selv for meget

Det tror jeg er vigtigt hele tiden at havde i baghovedet.

Grunden til jeg trænede let squat og dødløft var fordi jeg bare læste rundt på fiv. fora og konsulterede en fysio, som dog ikke direkte sagde jeg skulle træne det, men heller ikke sagde jeg ikke måtte.

Det hjalp også gevaldigt meget! Det kombineret med McKenzie øvelser gjorde at min ryg fik det rigtigt godt.

Mit problem var bare at jeg blev overmodig og læssede en enkelt gang for meget vægt på i bend over row hvorefter det sprang op igen!

Nu har du haft en diskus og fået fjernet en hvirvel, så det er jo en lidt anden situation og kan meget vel være din ryg er mere skrøbelig.. men jeg er ret overbevist om, at hvis man kan finde en god og sikker måde at træne sin ryg/mave/lænd muskler op på, så vil det gavne en meget.

Mit skridt er pt. at træne overkroppen, samt give mave mullerne nogle tæsk. Så efterhånden som jeg føler at det er lidt mere helet, så vil jeg starte op på squat og goodmornings med meget let vægt.

Hvis det kører, så vil jeg bare stoppe på en lav vægt og blive der og så måske bare lave vægtstigning hver måned, men igen meget lidt.

Træning til overkrop der kører jeg pt.

Dips

Bænkpres

Nedtrak til bryst

Hiv til bryst

Chinsups(når min albue kan klare det)

Military press

Lidt triceps/biceps

Så det er absolut muligt at træne overkroppen.

Dog skal man lige være varsom med at belaste med for meget vægt samlet når man står/sidder.. min erfaring er at jeg kan mærke på ryggen hvis jeg fx. står med kg. og presset ligger på ryggen.. fx. military press!

Link to comment
Share on other sites

Jeg går selv og døjer med ryggen og har gjort det i lang tid. Jeg har ikke en diskus, men en revne i det der sidder mellem ryghvirvlerne.. kender ikke lige ordet for det.

Det er brudt op et par gange pga. jeg har løftet eller gjort noget forkert, sidste gang var det under bendover row.

Den revne du hentyder til er sådan set også en form for diskusprolabs. Den er ikke så forskellig fra den skade jeg selv har haft (beskrevet tidligere i tråden) og ifølge min fys herovre i Canada, så er det en af de skader der tager ca. 6 uger at hele.

Nu ved jeg ikke om du allerede har en fys, men ellers vil jeg klart anbefale at du får det. Når du siger den er sprunget op flere gange, så må det være fordi den aldrig er helet ordenligt. En fys vil helt sikkert kunne give dig de rigtige øvelser at lave samt hvilket du skal holde dig fra. Du skal umiddelbart holde dig fra alle øvelser hvor du bruger ryggen som "vægtstang", dvs. dødløft, bent over rows, good-mornings, etc. og så få trænet de små stabilisatormuskler der sidder i mave- og lænderegion og som bruges til at holde rygsøjlen på plads, men det er vist også en del af MacKenzie behandlingen, så vidt jeg husker.

Link to comment
Share on other sites

Den revne du hentyder til er sådan set også en form for diskusprolabs. Den er ikke så forskellig fra den skade jeg selv har haft (beskrevet tidligere i tråden) og ifølge min fys herovre i Canada, så er det en af de skader der tager ca. 6 uger at hele.

Nu ved jeg ikke om du allerede har en fys, men ellers vil jeg klart anbefale at du får det. Når du siger den er sprunget op flere gange, så må det være fordi den aldrig er helet ordenligt. En fys vil helt sikkert kunne give dig de rigtige øvelser at lave samt hvilket du skal holde dig fra. Du skal umiddelbart holde dig fra alle øvelser hvor du bruger ryggen som "vægtstang", dvs. dødløft, bent over rows, good-mornings, etc. og så få trænet de små stabilisatormuskler der sidder i mave- og lænderegion og som bruges til at holde rygsøjlen på plads, men det er vist også en del af MacKenzie behandlingen, så vidt jeg husker.

Yup, det er det samme! De gange det er sket så har jeg også fået at vide det tager 6 uger at hele, men at man først var 'sikker' efter 3 mnd.

Har haft en fys en del gange efterhånden og kender alle øvelserne som man kan bruge til at hjælpe på det. Den er også "kun" sprunget op 2 gange i forbindelse med træning, de andre gange har det været pga. andre ikke løfte relaterede ting. Første gang vidste jeg ikke bedre og anden gang glemte jeg at passe på!

Men ja, jeg arbejder også på at få arbejdet de stabiliserende muskler op nu.. men som jeg skriver lidt oppe, så mener jeg at man kan godt gøre brug af de øvelser, hvis man bare husker lav vægt.

Jeg har også overvejet at køre hGH, da det ville speed helings processen op, men det rækker pengene ikke til pt. desværre.

Link to comment
Share on other sites

Guest Femina;-)

Åh nej - :nonono:

Undertegnet er lige skvattet ned fra en skammel under spartlling af en væg og har brækket noget af venstre fod :unhappy: ...tror til gengæld ryggen holdt - this time :4thumbup: Træning OG SQUAT of course, bliver sat i bero IGEN :mad:

Link to comment
Share on other sites

Guest Femina;-)
Så må vi håbe de kan sætte det på igen :laugh:

God bedring! :smile:

Hej Jørgen L

:laugh: Ja, okey, dårlig formulering...revne i knoglen that is... :dry:

Mange tak :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share