Erstatning for 'de gode sager'


Strongman2006
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne have sænket mit kolesteroltal og dermed stoppe med at spise nævnte. Mit spørgsmål er så, hvad kan man tage i stedet for? Det er jo ikke helt let at se en film uden slik osv. Der er to i min familie, der inden for kort tid er døde af følgesygdomme som konsekvens af et for højt kolesteroltal i en relativ lav alder, og det har da været med til at få mig til at se på min egen livsstil, som jeg selv vil betegne som usund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne have sænket mit kolesteroltal og dermed stoppe med at spise nævnte. Mit spørgsmål er så, hvad kan man tage i stedet for? Det er jo ikke helt let at se en film uden slik osv. Der er to i min familie, der inden for kort tid er døde af følgesygdomme som konsekvens af et for højt kolesteroltal i en relativ lav alder, og det har da været med til at få mig til at se på min egen livsstil, som jeg selv vil betegne som usund.

Hej

Jeg tror spørgsmålet ligger i, om du ikke skal ændre din "kostplan" generelt, end spise halvkedeligt erstatningsslik, som nok alligevel ikke hjælper det store? Så mener jeg, at man skal leve sundt det meste af tiden, og en imellem spise nogle af "de gode sager" du selv nævner.

Hilsen Triple T

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg tror spørgsmålet ligger i, om du ikke skal ændre din "kostplan" generelt, end spise halvkedeligt erstatningsslik, som nok alligevel ikke hjælper det store? Så mener jeg, at man skal leve sundt det meste af tiden, og en imellem spise nogle af "de gode sager" du selv nævner.

Hilsen Triple T

Jo, det var også planen, at jeg generelt vil spise sundere. men spiser bortset fra nævnte forholdsvis sundt, men det ville da være rart, som du nævner, hvis der af og til var plads til 'gode sager'.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne have sænket mit kolesteroltal og dermed stoppe med at spise nævnte. Mit spørgsmål er så, hvad kan man tage i stedet for? Det er jo ikke helt let at se en film uden slik osv. Der er to i min familie, der inden for kort tid er døde af følgesygdomme som konsekvens af et for højt kolesteroltal i en relativ lav alder, og det har da været med til at få mig til at se på min egen livsstil, som jeg selv vil betegne som usund.

Frugt såsom kirsebær, jordbær og vindruer er lækkert at sidde og snacke.

Link to comment
Share on other sites

Nødder skulle være særdeles sunde. Ja der er meget fedt i, men man skal jo også have fedt i sin kost og fedtet i nødder er den gode umættede slags. Man kan spise en håndfuld nødder om dagen men så skal resten af ens kost selvfølgelig ikke have et højt fedtindhold.

Link to comment
Share on other sites

Køb kaloriefattig yoghurt(35kcal/100g) og bland det med müsli. Det smager sgu bedre end selv den mest fedtede kage eller kaloriebombe-is derude, og så er det ovenikøbet vildt sundt. Minimalt mættet fedt, og masser af den gode fedt. Godt med fibre, antioxidanter, vitaminer, mineraler, og endda et rigtigt fint proteinindhold.

Müsli er selvfølgeligt rigt på kalorier, men de to ting er let at blande op efter hvor kalorierigt du vil have det.

Peter :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg vil gerne have sænket mit kolesteroltal og dermed stoppe med at spise nævnte. Mit spørgsmål er så, hvad kan man tage i stedet for? Det er jo ikke helt let at se en film uden slik osv. Der er to i min familie, der inden for kort tid er døde af følgesygdomme som konsekvens af et for højt kolesteroltal i en relativ lav alder, og det har da været med til at få mig til at se på min egen livsstil, som jeg selv vil betegne som usund.

Hej Strongman :superman:

Du skriver at du gerne vil have dit kolesteroltal sænket, og dermed stoppe med at spise nævnte.

Det forholder sig sådan, at kroppen selv op/nedregulere mængden af kolesterol i blodet an på mængden af kolesterol i kosten, derfor skal du ikke fokusere så meget på kolesterolindholdet i kosten, men hellere på indtaget af det mættede fedt. Det er vist at et højt indtag af mættet fedt, øger blodet indhold af det dårlige kolesterol.

Altså: Sænk indtaget af mættet fedt. Det mættede fedt kommer fra dyreriget (kød, mælk, ost, smør, magarine) Kager/småkager indeholder ligeledes meget mættet fedt. OBS: Tanken er ikke at du helt skal undlade disse fødevarer, men blot huske på, ikke at spise alt for meget af disse. :4mewantfood:

Håber du kan bruge dette svar til noget - ellers spørg. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share