Strækning af hasemuskler(hamstrings)


plindboe
 Share

Recommended Posts

Hvad er fordelene ved at strække disse muskler inden for styrkeløft? (Hvis der altså er nogen)

Jeg er egenligt også interesseret i hvad de generelle fordele er. Nettet er fyldt med masser af links om strækning af disse muskler, men jeg ved egenligt ikke rigtigt hvad det er godt for.

Peter :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er fordelene ved at strække disse muskler inden for styrkeløft? (Hvis der altså er nogen)

Jeg er egenligt også interesseret i hvad de generelle fordele er. Nettet er fyldt med masser af links om strækning af disse muskler, men jeg ved egenligt ikke rigtigt hvad det er godt for.

Peter :superman:

Jeg ved ikke noget decideret om styrkeløft,

men i nogle tilfælde kan det være nyttigt hvis man har overbelastningsskader fra sportsgrene hvor man belaster knæene ved spring, men det er altså ikke den måde man kommer af med "springerknæ". Det kan løsne op for nogle af smerterne.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene gutter. :4thumbup: En kvinde har sendt mig nogle yoga links, og jeg opdagede at der var flere øvelser jeg ikke kunne udføre da jeg ikke kunne strække benene nok ud. Jeg kom i tanke om at stramme haser også nævnes i styrkeløft ofte, derfor blev jeg interesseret. Mener dog at jeg har styr på mit squat og dødløft, så måske jeg ikke behøver at bekymre mig så meget. Måske det kun er i yoga at det er en fordel for mig at strække mine haser.

Peter :superman:

Link to comment
Share on other sites

IMO er stramme haser i styrkeløft meget sjældent et problem men derimod er stramme hoftebøjere ofte et problem... det skyldes at stramme hoftebøjere vil indadrotere femur (lårbens-knoglen) og gøre det svært at komme under parallel samt udløse dårlig form (knæene går indad)... grunden til at stramme haser ofte ikke vil være et problem under eksempelvis squat er at der samtidig med fleksionen i hoften sker en fleksion i knæleddet og de 2 bevægelser vil ofte udelukke hinanden da hasemuskulaturen er 2-leddet... hvis du derimod laver goodmornings eller stivbenet dødløft vil du kunne mærke et kraftigt stræk i haserne da knæleddet er fuldt eller delvist ekstenderet... for at koge det hele ned så fokuser hellere på at strække dine hoftebøjere ud istedet for at strække din hasemuskulatur ud... og da squat er en dynamisk øvelse vil jeg foreslå at lave dynamisk udstrækning... eksempelvis Bulgarian squats som giver et rigtig godt stræk i hoftebøjerne og til dels af haserne... alm udstrækning af hoftebøjerne kan selvfølgelig også tilføjes... bare mine 2 cents

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

IMO er stramme haser i styrkeløft meget sjældent et problem men derimod er stramme hoftebøjere ofte et problem... det skyldes at stramme hoftebøjere vil indadrotere femur (lårbens-knoglen) og gøre det svært at komme under parallel samt udløse dårlig form (knæene går indad)... grunden til at stramme haser ofte ikke vil være et problem under eksempelvis squat er at der samtidig med fleksionen i hoften sker en fleksion i knæleddet og de 2 bevægelser vil ofte udelukke hinanden da hasemuskulaturen er 2-leddet... hvis du derimod laver goodmornings eller stivbenet dødløft vil du kunne mærke et kraftigt stræk i haserne da knæleddet er fuldt eller delvist ekstenderet... for at koge det hele ned så fokuser hellere på at strække dine hoftebøjere ud istedet for at strække din hasemuskulatur ud... og da squat er en dynamisk øvelse vil jeg foreslå at lave dynamisk udstrækning... eksempelvis Bulgarian squats som giver et rigtig godt stræk i hoftebøjerne og til dels af haserne... alm udstrækning af hoftebøjerne kan selvfølgelig også tilføjes... bare mine 2 cents

Dynamisk udstrækning? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Aha - tak for hurtigt svar!

Den minder til forveksling om den øvelse som hedder Airborne Lunge som er beskrevet i Pavels bog "The Naked Warrior" - en øvelse som kan bruges til at træne sig op til at lave pistols. Den bulgarske squat er bare med vægt på, og i airborne lunge har man det bagudrettede ben svævende frit i luften istedet for at støtte foden på en bænk..

Vidste ikke den strækker hoftebøjerne, men da jeg faktisk lige er startet på den som optræning til pistols, var jeg jo allerede på rette spor :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share