Er jeg skæv?


Guest
 Share

Recommended Posts

Hej Mol,

Jeg er netop vendt hjem fra et par dage i Berlin og i den anledning lagde mine forældre mærke til noget ret udsædvanligt. Jeg gik konstant og svejede, som en pingvin, bare udelukkende et svej til venstre side.

Efter en del laaang gåtur den første dag i storbyen var min venstre hofte fuldstændig ødelagt resten af ferien. Det føles også som at min venstre ben humper lidt i forhold til mit højre.

Mit spørgsmål lyder så på om mit venstre ben er kortere end mit højre, og i så fald hvad skal jeg gøre ved det?

Vh. David

Link to comment
Share on other sites

Hej Mol,

Jeg er netop vendt hjem fra et par dage i Berlin og i den anledning lagde mine forældre mærke til noget ret udsædvanligt. Jeg gik konstant og svejede, som en pingvin, bare udelukkende et svej til venstre side.

Efter en del laaang gåtur den første dag i storbyen var min venstre hofte fuldstændig ødelagt resten af ferien. Det føles også som at min venstre ben humper lidt i forhold til mit højre.

Mit spørgsmål lyder så på om mit venstre ben er kortere end mit højre, og i så fald hvad skal jeg gøre ved det?

Vh. David

eftersom dine forældre først ser det nu, må det vel være noget som er opstået i forbindelse med træning, men en så alvorlig ting bør nok kun følges op på, af din læge..

Link to comment
Share on other sites

eftersom dine forældre først ser det nu, må det vel være noget som er opstået i forbindelse med træning, men en så alvorlig ting bør nok kun følges op på, af din læge..

Kan mit mix-grip i dødløft være relateret til mit problem?

Link to comment
Share on other sites

Hej Mol,

Jeg er netop vendt hjem fra et par dage i Berlin og i den anledning lagde mine forældre mærke til noget ret udsædvanligt. Jeg gik konstant og svejede, som en pingvin, bare udelukkende et svej til venstre side.

Efter en del laaang gåtur den første dag i storbyen var min venstre hofte fuldstændig ødelagt resten af ferien. Det føles også som at min venstre ben humper lidt i forhold til mit højre.

Mit spørgsmål lyder så på om mit venstre ben er kortere end mit højre, og i så fald hvad skal jeg gøre ved det?

Vh. David

Hej David.

Jeg er selv født "skæv", men jeg fik forlænget mit venstre ben med 3 cm da jeg var otte år (er 17 idag).

Jeg synes helt sikkert du skal tage ned til din læge og få det tjekket, for ER du skæv og får du ikke gjort noget ved det kan det blive endnu værre når du bliver ældre (Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor gammel du er).

Her 9 år efter mærker jeg absolut intet til det mere, og mine ben er idag lige lange.

klowN

Link to comment
Share on other sites

Hej David.

Jeg er selv født "skæv", men jeg fik forlænget mit venstre ben med 3 cm da jeg var otte år (er 17 idag).

Jeg synes helt sikkert du skal tage ned til din læge og få det tjekket, for ER du skæv og får du ikke gjort noget ved det kan det blive endnu værre når du bliver ældre (Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor gammel du er).

Her 9 år efter mærker jeg absolut intet til det mere, og mine ben er idag lige lange.

klowN

Tak for dit svar.

Jeg tror så at det bedste nok vil være at tage en tur til min læge. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej David.

Jeg er selv født "skæv", men jeg fik forlænget mit venstre ben med 3 cm da jeg var otte år (er 17 idag).

Jeg synes helt sikkert du skal tage ned til din læge og få det tjekket, for ER du skæv og får du ikke gjort noget ved det kan det blive endnu værre når du bliver ældre (Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor gammel du er).

Her 9 år efter mærker jeg absolut intet til det mere, og mine ben er idag lige lange.

klowN

Hvordan foregår sådan er forlængelse???

Link to comment
Share on other sites

Hvordan foregår sådan er forlængelse???

Det kunne jeg faktisk også godt tænke mig at vide.

Har hørt om folk i østasien blive forlænget på helt umenneskelig vis, ved hjælp af store uhyggelige og brutale metalstativer, grunden deres meget korte korpus. Har set billeder af det, og det er altså noget, der sætter mit tidligere nakketræk i perspektiv. Men det er en helt anden historie. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan foregår sådan er forlængelse???

Der foregår sådan at man får sat en skinne på siden af låret, hvor der stikker seks skruer ind i benet som sidder fast på lårknoglen.

På den skinne er er en "skrue" som man så skal skrue lidt på hver dag, vi skruede den ca. en kvart omgang om dagen over en periode på ca. et halvt år (Kan ikke huske det helt præcist da det er mange år siden).

Når man skruer på den skrue strækker den stille og roligt knoglen ud, og imens bliver der stille og roligt dannet nyt knoglevæv. På den måde bliver benet forlænget.

Og jeg kan godt fortælle jer, det har sq ikke været en sjov omgang. Sad i kørestol i over et halvt år, og havde smerter i benet hver dag. Samtidig var kørestolen skyld i at jeg blev lettere overvægtig (Men den har jeg heldigvis fået bugt med nu :4thumbup: ). Og det skal også lige siges at jeg er utrolig glad for at det blev gjort. Havde jeg ikke fået foretaget den operation havde jeg nok have en different på en 5-10 cm. på de to ben den dag idag.

klowN

Link to comment
Share on other sites

Der foregår sådan at man får sat en skinne på siden af låret, hvor der stikker seks skruer ind i benet som sidder fast på lårknoglen.

På den skinne er er en "skrue" som man så skal skrue lidt på hver dag, vi skruede den ca. en kvart omgang om dagen over en periode på ca. et halvt år (Kan ikke huske det helt præcist da det er mange år siden).

Når man skruer på den skrue strækker den stille og roligt knoglen ud, og imens bliver der stille og roligt dannet nyt knoglevæv. På den måde bliver benet forlænget.

Og jeg kan godt fortælle jer, det har sq ikke været en sjov omgang. Sad i kørestol i over et halvt år, og havde smerter i benet hver dag. Samtidig var kørestolen skyld i at jeg blev lettere overvægtig (Men den har jeg heldigvis fået bugt med nu :4thumbup: ). Og det skal også lige siges at jeg er utrolig glad for at det blev gjort. Havde jeg ikke fået foretaget den operation havde jeg nok have en different på en 5-10 cm. på de to ben den dag idag.

klowN

:blink: Yaiks!

Det var en slem omgang. Har du ikke en masse ar efter alle de skruer? Tror dog ikke at det er problemet med mig. Håber det ihvertfald ikke. :nonono:

Link to comment
Share on other sites

:blink: Yaiks!

Det var en slem omgang. Har du ikke en masse ar efter alle de skruer? Tror dog ikke at det er problemet med mig. Håber det ihvertfald ikke. :nonono:

Det er vel sådan man forlænger knogler, uanset om det er østasien eller europa :wink:

En smule ar på benene lyder som en MEGET lille pris at betale

Link to comment
Share on other sites

:blink: Yaiks!

Det var en slem omgang. Har du ikke en masse ar efter alle de skruer? Tror dog ikke at det er problemet med mig. Håber det ihvertfald ikke. :nonono:

Jo, har 6 "hulle-ar" og et ar på et par cm, da de også skulle ind bag huden på mig.

Men de er blevet meget mindre tydelige med tiden, og det er en billig pris jeg har betalt i forhold til hvad der var sket hvis jeg IKKEhavde fået det gjort.

Link to comment
Share on other sites

ved ikke om det kan være et mix-grip dødløfts skyld, du er absolut første gang jeg hører om denne form for skade.. jeg håber da ikke du skal ud i benforlængelse, har set et program, hvor en patient skal gennemgå benforlængelse lige som klowN, det ser ikke sjovt ud!!!!

Link to comment
Share on other sites

ved ikke om det kan være et mix-grip dødløfts skyld, du er absolut første gang jeg hører om denne form for skade.. jeg håber da ikke du skal ud i benforlængelse, har set et program, hvor en patient skal gennemgå benforlængelse lige som klowN, det ser ikke sjovt ud!!!!

Det håber jeg så sandelig heller ikke selv at jeg skal. :smile:

Måske et slag fra amerikansk fodbold har fået noget til at gå af led eller lignende, som jeg ikke mærker. Anyways! - Har fået en tid hos lægen og når jeg har fået stillet min diagnose vil jeg lige følge op i tråden.

Link to comment
Share on other sites

ARGH!!! :mad:

Magen til inkompentent læge skal man, sikkert ikke lede længe efter, men jeg er ogå skide ligeglad. Jeg skifter helt sikkert læge efter denne episode idag. :sneaky2:

Lægen konkluderede at jeg havde en del svaghed i ryggen, som gjorde noget ved hofterne/bækken, der så fik mig til at være skæv. Han har så bestilt en tid ude på hospitalet til mig, så jeg kan få taget et røntgen billede. Derefter sagde han, at det blev en tur ned til ham igen, og derefter højst sandsynligt en tur ud til ortopædisk afdeling på Hillerød sygehus.

Da jeg så siger at jeg har hørt fra en, at man under dødløft, kan slå bækkenet, så det ligger forkert, spørger han mig så hvad dødløft er. Jeg siger så til ham, at det er en øvelse hvor du går ned knæene, svejer ryggen og hiver en vægtstank op fra gulvet af.

Så siger "lægen": Det lyder da også, som en meget unødvendig øvelse. Hvad skulle den øvelse træne.

Så siger jeg: Den skal primært træne min ryg, og det er ikke en unødvendig øvelse.

Så siger "lægen": Den øvelse ligger altså et helt unødvendigt tryk på ryggens diskus.

Så siger jeg: Det er ikke korrekt. Så længe man udfører øvelsen rigtig, sker der ingen skade - tværtimod.

Han ignorerede det, og gik videre i samtalen.

Og han er sportlæge for det danske u19 fodboldlandshold. Det har jeg fandme kun en ting at sige til!

:nonono::nonono::nonono::nonono::nonono:

Nu tager jeg ned i ghettogym idag og dødløfter. Så kan han satme lære det!!! :devil:

Forresten, hvis I kan anbefale en læge i nordsjællands området, til næste gang jeg har problemer med kroppen, må i meget gerne smide en PM. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det lyder som om du er lidt hurtigt ude med at fordømme din læge. Du kan ikke forvente af praktiserende læger at de kender til alle mulige styrketræningsøvelser - heller ikke selvom de er tilknyttet et eller andet fodboldhold. Det er jo ikke sikkert lægen har andet med holdet at gøre end at være tilstede ved kampe?

Ville du også skifte hvis han ikke kendte til preacher curl eller sots pres?

Naturligvis er dødløft "en af de store", men det er altså ikke det lægen er uddannet i.

Desuden lægger dødløft naturligvis stort pres på ryggen - og spørgsmålet om det er uskadeligt eller skadeligt er ikke helt så enkelt. Hvem ved f.eks. hvad der sker på længere sigt, eller ved gentagne løft der bare er en lille bitte smule forkert. Ellers lyder det da fornuftigt med røntgen. Forvent laang ventetid til ortopædkir ambulatorium. Lang ventetid.

Forskellig benlængde gør man meget sjældent noget ved, slet ikke knogleforlængning.

Du kan ikke bare sådan lige "slå" bækkenet skævt ved dødløft. Enten er leddene på plads eller også er de ikke. Du ville ikke være i tvivl hvis du havde noget i ryg eller lænd der var gået af led.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det lyder som om du er lidt hurtigt ude med at fordømme din læge. Du kan ikke forvente af praktiserende læger at de kender til alle mulige styrketræningsøvelser - heller ikke selvom de er tilknyttet et eller andet fodboldhold. Det er jo ikke sikkert lægen har andet med holdet at gøre end at være tilstede ved kampe?

Ville du også skifte hvis han ikke kendte til preacher curl eller sots pres?

Naturligvis er dødløft "en af de store", men det er altså ikke det lægen er uddannet i.

Desuden lægger dødløft naturligvis stort pres på ryggen - og spørgsmålet om det er uskadeligt eller skadeligt er ikke helt så enkelt. Hvem ved f.eks. hvad der sker på længere sigt, eller ved gentagne løft der bare er en lille bitte smule forkert. Ellers lyder det da fornuftigt med røntgen. Forvent laang ventetid til ortopædkir ambulatorium. Lang ventetid.

Forskellig benlængde gør man meget sjældent noget ved, slet ikke knogleforlængning.

Du kan ikke bare sådan lige "slå" bækkenet skævt ved dødløft. Enten er leddene på plads eller også er de ikke. Du ville ikke være i tvivl hvis du havde noget i ryg eller lænd der var gået af led.

Du slår koldt vand i blodet på mig. Tak for det. :smile:

Jeg er sådan set ligeglad hvorvidt han kender til dødløft eller ej. Det der gør mig sur er at han straks konkluderer, uden nogen som helst viden at bakke det op med, at dødløft er direkte skadeligt for ryggen. Der gør mig i særdeleshed rasende.

Egentlig kunne jeg da også bare være ligeglad hvad han mener, men så enkelt er det desværre ikke. For ved mit næste besøg nede hos ham, efter besøget på sygehuset, vil han helt sikkert bringe det med min træning op igen. Denne gang vil forskellen ligge i at jeg har mine forældre med. Jeg kan lige se det for mig!

Lægen fortæller mig at jeg altså må stoppe med at dødløfte, fordi man nærmest kan blive invalid af det. Mine forældre giver ham evigt ret, og jeg vil så komme til at høre på mine forældres brok til jeg fylder 18, fordi jeg nægter at tro og følge lægens råd. Min far tror også at han er verdensmand inden for styrketræning. Han ved selvfølgelig meget mere end mig. BLAH!

Det er min far der påstår at Biceps-curls er funktionel styrke, og det er også min far der har siddet fast i maskinparken de sidste tyve år, trods han ingen skader har. Hans eneste videnskilde siden han startede med at træne, er alle de hjernedøde fitness-instruktører man finder rundt omkring. (Jeg generaliserer ikke!) Jeg er sønnen, som squatter, dødløfter, bænkpresser, gør meget ud min kost/træning - og i det hele taget suger en masse viden til mig. Men NEJ! - Han er selvfølgelig klogere! :sneaky2:

Okay, ved godt at det sidste blev lidt off-topic, men jeg blev lige nød til at komme ud med det. :smile:

Jeg understreger at jeg ikke forventer at en læge kender noget til styrkeløft og dets dicipliner. Men hvis ikke det gør bør de heller ikke gøre sig kloge på området, idet de intet ved om det.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Du slår koldt vand i blodet på mig. Tak for det. :smile:

Så lidt :smile:

Jeg understreger at jeg ikke forventer at en læge kender noget til styrkeløft og dets dicipliner. Men hvis ikke det gør bør de heller ikke gøre sig kloge på området, idet de intet ved om det.

Helt enig. Ydmyghed er ikke noget der undervises i på universitetet :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share