Forbedring af udholdenhed.. Hjælp!


Randi-Squash
 Share

Recommended Posts

Hejsa mol'boere :bigsmile:

Jeg skal bruge noget hjælp ang. forbedring af kondition/udholdenhed i forbindelse med vores kommende squashsæson + jeg håber, at der er nogen, som vil smide sine 50 cents ang. syre/restituering - for her har jeg lidt problemer :blush: .

Nu ligger det sådan, at vi lige med nød og næppe har sneget os med i 2.divisionen med vores tidligere 3.div. hold, og vi begynder om to mdr. vores kampe.

Jeg spiller samtidig med ved turneringer ved siden af for at få træning i at håndtere nervøsitet osv - den generelle træning i at møde nye spillere.

Jeg vil gerne forbedre min udholdenhed + min kondition. Jeg har pt "sommerferie", hvilket slutter i morgen(mandag) - indtil nu har al træning i 1½-2uger været sat ned på ca 40% - 4-8t ugentlig træning.

Jeg er rykket meget med min kondition på det sidste, der er sket en markant forskel. Det er kun mine muskler, der ikke følger helt med, da jeg syrer meget hurtigt til. Anyway, så er kondition jo noget, der altid kan blive bedre, og det skal den også :smile:

Jeg regner med at have et prog. der ser sådan ud:

Mandag:

Spinning(1-2t) + let styrketræning (ellers bliver det på bekostning af styrketræningen)

Tirsdag:

Spinning(max 1) eller svømning - En halv - hel let dag.

Onsdag:

1-1½t squash(høj int.) + styrketræning

Torsdag:

1½-2½t squash - Mest sansyneligt - ellers 1t. spinning.

Fredag:

Spinning 1t. + let styrketrænig

Lørdag:

fri/spinning/hyggeløb

Søndag:

1t. spinning

Hvordan kan jeg evt ligge mere cardio ind?

Jeg vil helst ikke løbe lange distancer, da det gør mig langsommere på banen - jeg mister accelerationskraften.

Er spinning effektiv i forbindelse med eksplosiv-træning? (altså igen - accelerationen)

Det der sker, når jeg i længere tid har løbet halvlange distancer er, at jeg ikke kan komme ud af starthullerne på banen, jeg bliver simpelthen for langsom af det - det har så hjulpet, at jeg har squattet og skiftet løb ud med spinning (og dertil så haft min squashtræning).

Jeg har som skrevet problemer med syre i benene og i de perioder, hvor det er værst, forsøger jeg at få de 8-9t søvn, men det er ikke altid det hjælper.

Det er markant styrketræning der er værst - jeg kan ikke gå på andendagen efter squat (der triller jeg bare rundt på en cykel). Kan jeg afhjælpe dette på nogen måde?

Jeg spiser noget antioxidant-tilskud, hvilket faktisk hjælper, men burde jeg reelt set skære ned på vægten( i mine øvelser) for ikke at ødelægge træningen for resten af ugen - altså styrketræning kommer som skrevet i anden række, og det virker som om jeg tar' mere, end jeg egentlig kan - ellers ville det vel ikke gøre så ondt?

Jeg søger ikke en nu-og-her løsning, jeg vil bare på sigt gerne kunne ligge mere cardio ind og generelt tage lidt flere spinning timer, fx 2 istedet for en, lidt oftere - uden at mine muskler klynker så meget :dry:

Undskyld det blev så langt, men jeg håber virkelig, at jeg kan få noget hjælp til min kommende træning om ikke andet blive klogere på, hvordan systemet virker :smile:

/Randi

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Dit program ligner noget for en spinningsentusiast og ikke en seriøs squahspiller.

Drop spinningen som cardiokilde hvis du er seriøs med squashkarrieren - den belastning du opnår ved spinning ligger for langt fra den belastning du oplever i squash.

En bedre konditionstræning kunne være løbeintervaller med høj intensitet 100-500m og rolig imellem; kaldes også fartleg - du kan sikkert finde protokoller på nettet med forslag. Desuden vil lidt walking-lunges ogs¨være fine til en squashspiller.

Ang. styrketræning, så tror jeg at du træning for meget den ene dag og for let de andre dage. Drop de lette dage men fordel den eksplosive bentræning over 3 dage.

Link to comment
Share on other sites

Dit program ligner noget for en spinningsentusiast og ikke en seriøs squahspiller.

Drop spinningen som cardiokilde hvis du er seriøs med squashkarrieren - den belastning du opnår ved spinning ligger for langt fra den belastning du oplever i squash.

En bedre konditionstræning kunne være løbeintervaller med høj intensitet 100-500m og rolig imellem; kaldes også fartleg - du kan sikkert finde protokoller på nettet med forslag. Desuden vil lidt walking-lunges ogs¨være fine til en squashspiller.

Ang. styrketræning, så tror jeg at du træning for meget den ene dag og for let de andre dage. Drop de lette dage men fordel den eksplosive bentræning over 3 dage.

Walking lunges med frivægte er en del af min bentræning. Men hvordan vil du anbefale min fordeling skal være?

Jeg squatter og laver lunges som min eneste bentræning + dødløft med bøjede ben, men den er jo primært beregnet til ryggen.

Spinningen bruger jeg for at have udholdenhed/kondition til lange sæt.

Men ja intervalløb - trappeløb ville være smart ikke?

Link to comment
Share on other sites

Hej Randi!

I mine dage som seriøs badmintonspiller (et par år tilbage) kørte vi intervaltræning/bakketræning 2 gange om ugen i sommerperioden. Typisk bestod et træningspas af:

4 - 6 intervaller af 2 min. med 1 minuts pause

4 - 6 bakkespurter

en række 100m sprints

Som afveksling kørte vi engang imellem løb i skov i bakket terræn med høj intensitet.

Squash og badminton på højt niveau minder vel en del om hinanden hvad angår behovet for eksplosivitet/acceleration, så måske du kan bruge noget af dette.

God træning :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Randi!

I mine dage som seriøs badmintonspiller (et par år tilbage) kørte vi intervaltræning/bakketræning 2 gange om ugen i sommerperioden. Typisk bestod et træningspas af:

4 - 6 intervaller af 2 min. med 1 minuts pause

4 - 6 bakkespurter

en række 100m sprints

Som afveksling kørte vi engang imellem løb i skov i bakket terræn med høj intensitet.

Squash og badminton på højt niveau minder vel en del om hinanden hvad angår behovet for eksplosivitet/acceleration, så måske du kan bruge noget af dette.

God træning :bigsmile:

Hejsa :smile:

Super info :4thumbup: - hvis jeg ligger det som min morgentræning, inden jeg spiser morgenmad tre gange om ugen til at starte med.

4-6 2min int. hvor jeg spurter(virker meget?!) 2 min - arh det misforstår jeg. - er det opvarmning løb 2 - gå 1 - løb to?

Bakkespurterne er der optimalt terræn til, hvor jeg bor - perfekt.

4-6 100m sprints eller mere?

Jeg fletter evt. trappe spurt ind 4-6 som alt det andet.

En morgentræning på ca 30min medregnet de pauser, hvor jeg lige skal hilse på gårsdagens aftensmad igen :wink:

Generelt var det nok noget i den stil, jeg havde i tankerne ang. eksplosiv træning - har du andre af den slags "små-programmer" eller ved du, hvor man evt kunne finde dem?

Vh Randi

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiller eller dvs har spillet badminton på elite-niveau en del år efterhånden - er pt skadet med knæet (kikkertundersøgelse d.31/8 venter).

Jeg har et interval-træningsprogram som vi har kørt i min klub, det er på 11 uger og foregår 3 gange om ugen.. Det er udarbejdet af 3 tidligere top-spillere og en yderst velanset træner inde for dbf, er bl.a træner på forbundstræningen og noget team-danmark træning knyttet til unge talenter og noget ungdoms landsholdstræner (hvis du er interesseret i navne kan du godt navnene få dem :wink: - ved ikke hvor interesseret vedkommende er i at blive 'hængt' ud og om jeg overhovedet må videregive dette program :crazy: )

Hvis du er interesseret så skriv en PM med din mail, så kan jeg scanne programmet ind og maile det?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Mht syredannelse er det meget vigtigt at du får rigeligt med vand. Hvis dine væskedepoter ikke er fyldte syre du hurtigere til.

Du kan evt. gå på en kreatinkur, dette nedsætter også syredannelse + det giver en hurtigere restitution.

Okey - det med vandet er taget med. Jeg forsøger at få de famøse 3l. om dagen, hvilket ikke sker så tit - og når jeg træner ryger der ca. en liter oveni.

Jeg har før overvejet det med kreatin, men en af mine venner, som vel er en slags BB'er, mente at det var unødvendigt - derfor har jeg ikke prøvet det.

Men når du siger kreatinkur -er det så med det i tankerne, at jeg kun skal tage det en periode - se om det hjælper og derefter holde op med at bruge det igen?

Men det var da en mulighed!

Link to comment
Share on other sites

Mht syredannelse er det meget vigtigt at du får rigeligt med vand. Hvis dine væskedepoter ikke er fyldte syre du hurtigere til.

Du kan evt. gå på en kreatinkur, dette nedsætter også syredannelse + det giver en hurtigere restitution.

Der er vist ved at være bred enighed om at mælkesyre ikke er et onde. Tværtimod.

Har du evt nogle henvisninger som understøtter at kreatin skulle virke syredannelsen?

Link to comment
Share on other sites

Der er vist ved at være bred enighed om at mælkesyre ikke er et onde. Tværtimod.

Har du evt nogle henvisninger som understøtter at kreatin skulle virke syredannelsen?

Dvs. kreatin producenter mener det - http://www.nyform.dk/emner/Fitness.pdf , http://www.nyform.dk/emner/styrkesport.pdf - især http://www.helsenyt.com/frame.cfm?id=969&s...1&grp=8&menu=15.

Men jeg kan pt ikke finde nogen artikler med en "medicinsk" baggrund.

Men gennemgående lover produkterne følgende:

Større muskelstyrke

Forøgelse af muskelmasse

Hurtigere restitution

Reduktion af muskelømhed

Problemet er bare, at kroppen reagerer ved at ophobe mere vand.

EDIT: http://home6.inet.tele.dk/ultraman/kos007.html - her er en mere dybdegående forklaring.

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Istedet for alt det spinning hvad så med bare at spille noget mere (lidt efter princippet vil du blive bedre til squash så spil mere squash) :wink: ?

At træde i nogle pedaler er ikke specielt overførbar til at springe rundt i et glas-bur selvom det kræver kondi...

Du kan jo også prøve at kopiere spil sekvenser og køre det på en interval agtig måde, igen at løbe 100m lige ud er overhovedet ikke det samme som at løbe zik zak, frem og tilbage og springe og række ud med armene...

Jeg tænker lidt på en slags "forhindringsbane" der evt. kunne indeholde nogle poster (fx i form a kegler) du skulle ud og række efter i en bestemt rækkefølge hoppe over forhindringer retningsskifte osv osv...

og så er der jo også reaktionsøvelser, nok især kendt fra målmandstræning ved håndbold og fodbold...

jeg quoter lige mit kreatin bøtte: "Anvendelsesområder: XXXX Kreation er primært beregnet for sportsudøvere til brug ved kortvarige dynamiske dicipliner"... :smile:

dit motiv for at tage kreatin vil ikke være det samme som en BB'ers...

Link to comment
Share on other sites

Istedet for alt det spinning hvad så med bare at spille noget mere (lidt efter princippet vil du blive bedre til squash så spil mere squash) :wink: ?

At træde i nogle pedaler er ikke specielt overførbar til at springe rundt i et glas-bur selvom det kræver kondi...

Du kan jo også prøve at kopiere spil sekvenser og køre det på en interval agtig måde, igen at løbe 100m lige ud er overhovedet ikke det samme som at løbe zik zak, frem og tilbage og springe og række ud med armene...

Jeg tænker lidt på en slags "forhindringsbane" der evt. kunne indeholde nogle poster (fx i form a kegler) du skulle ud og række efter i en bestemt rækkefølge hoppe over forhindringer retningsskifte osv osv...

og så er der jo også reaktionsøvelser, nok især kendt fra målmandstræning ved håndbold og fodbold...

jeg quoter lige mit kreatin bøtte: "Anvendelsesområder: XXXX Kreation er primært beregnet for sportsudøvere til brug ved kortvarige dynamiske dicipliner"... :smile:

dit motiv for at tage kreatin vil ikke være det samme som en BB'ers...

Hejsa du :bigsmile:

Jo det ville hjælpe meget, men nu ligger det sådan, at der ret "dame-mæssigt" er et ret stort spring ned til den næste på ranglisten, og drengene kan vist ikke lokkes til at spille mere end de gør i forvejen. Jeg havde en massiv fremgang, da jeg var oppe på 8-10t om ugen, men den mulighed har jeg ikke pt. Desuden kører jeg en anelse træt i squashen, hvis jeg bruger helt så mange timer på det - i al fald når det ikke er effektivt. Jeg kan snildt køre så hård en træningsplan, hvis jeg spiller med herrerne, min træner osv. Men jeg mister fokus, hvis ikke jeg har en makker at spille med.

Træner jeg alene, så kan jeg kun lave øvelser, hvor det er forudset, hvor bolden lander henne. (ellers ville jeg vist også været lidt ude i hampen alligevel :laugh: )

I know - men jeg spinner også kun så meget fordi, jeg skal af med de sidste kg - især nu. Og fordi det giver en generel god kondition - og deraf vel udholdenhed ?! :blink:

Jeg kan lave interval på banen i form af ghosting - dette har jeg tænkt mig at indkludere i min "løbeplan". Men grunden til at spørg er, at jeg godt kunne tænke mig noget forskelligt, så jeg både får noget variation og alligevel bruger noget af det andre evt. har haft bedst fremgang med - så kan jeg jo altid sortere fra efterfølgende :smile:

Men jo - jeg kunne godt lave en slags bane - vi har pladsen + det meget stejle terræn.

Det vil jeg lige kigge lidt på..

Og den med kreatinen fik jeg også læst mig frem til - men godt du lige understreger det :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvad med at suppl. med noget badminton?

det siges jo også at være en hurtigere sport end Squash (vel og mærke med en ordentlig modstander :wink: )

Det stinker at træne selv :dry:

Det er vist en af de eneste sportsgrene, jeg ikke har mulighed for at dyrke.

Hmpf - hurtigere end squash, nu har jeg aldrig :nonono:

Jeg nægter at tro på, at en bold af fjer skaber mere bevægelse end en bold af solid, harsk gummi! :laugh:

Mja - det er ikke rart. Nu har jeg mistet to gode makkere fordi, de fandt det sjovere at være med rogn :mad:

Desuden, det at være eneste konkurrenceaktive junior i - sucks. But what to do..

Link to comment
Share on other sites

Hmpf - hurtigere end squash, nu har jeg aldrig :nonono:

Jeg nægter at tro på, at en bold af fjer skaber mere bevægelse end en bold af solid, harsk gummi! :laugh:

I squash kan du jo tillade dig at vente på bolden praller af på muren :wink: badminton er en volley sport, modsat squash, tennis og bordtennis...og det er nok det der gør spillet hurtigere :smile:

Link to comment
Share on other sites

I squash kan du jo tillade dig at vente på bolden praller af på muren :wink: badminton er en volley sport, modsat squash, tennis og bordtennis...og det er nok det der gør spillet hurtigere :smile:

Jeg ville bare lige have lov til at brokke mig lidt, når jeg blir' tæsket igennem 6-8timer om ugen i en (efter min mening) helvedes fart :laugh:

Men den mulighed har jeg desværre ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvivl om at benarbejde vil være det bedste hvis du vil være mere eksplosiv! Da jeg trænede på td-morgentræning trænede vi en masse benarbejde vha de såkaldte 'stiger' og en del multi-feeting. Hvis du kan øve benarbejde alene så er det vigtigt at overdrive de forskellige eksplosioner fra spillecentrum (forspændingshop som det så fint hedder i badminton, ved ikke om der findes sådanne noget i squash), hjørner mm.

Jeg synes nu at squash er dræbende hårdt!!! Måske der heller ikke er så meget taktisk input når to badmintonspillere kommer ind i sådan en glasbur hvor det i princippet bare gælder om at sømme igennem (det er det rene selvmord) :blush: - sounds like heaven :innocent:

Edited by Eskimo
Link to comment
Share on other sites

hvor det i princippet bare gælder om at sømme igennem (det er det rene selvmord) :blush: - sounds like heaven :innocent:

At sømme igennem er nok den største fejl du kan lave i et squash bur med mindre du har en sådan præcision at du kan lægge den død i hjørnerne...

jo hårdere du balder den lille gummikugle mod muren jo mere springer den = jo mere tid har din modstander til at nå den....

man skal smække igennem med gefühl :tongue:

Link to comment
Share on other sites

At sømme igennem er nok den største fejl du kan lave i et squash bur med mindre du har en sådan præcision at du kan lægge den død i hjørnerne...

jo hårdere du balder den lille gummikugle mod muren jo mere springer den = jo mere tid har din modstander til at nå den....

man skal smække igennem med gefühl :tongue:

Tilgengæld, så er der ikke noget federe end en solid, lav længde, hvor man smækker seriøst igennem :wub: - evt. med døden til følge i bagvæggens nick :innocent:

Men du har ret - der er heller ikke noget sjover, end når de der newbies er ved at klappe hinanden ned inde på banen :laugh: Det er sjovt nok for det meste de unge drengerøve med lidt for go' selvtillid :tongue:

Link to comment
Share on other sites

At sømme igennem er nok den største fejl du kan lave i et squash bur med mindre du har en sådan præcision at du kan lægge den død i hjørnerne...

jo hårdere du balder den lille gummikugle mod muren jo mere springer den = jo mere tid har din modstander til at nå den....

man skal smække igennem med gefühl :tongue:

Som jeg sagde: "Måske der heller ikke er så meget taktisk input når to badmintonspillere kommer ind i sådan en glasbur" :smile:

Men det er sjovt squash, ingen tvivl om dette. Desværre er der ingen baner i nærheden af hvor jeg bor - såvidt jeg ved...desuden har mit knæ heller ikke godt at det i øjeblikket :crybaby::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share