Maksimal muskelvækst


fonziejetz
 Share

Recommended Posts

Hey

Jeg har nu trænet i ca. 6,5år kørt fullbody(3*8 i alle øvelser) 3 gange om ugen i ca 3-4år og herefter 2-split og i perioder (hvor jeg bliver virkeligt besat) 6 gange ugentligt, har også kørt "stærkere i bænk på 7 uger 2 gange og "større arme" eller hvad det nu hed det der 10*10 program.

Mit problem er som så mange andre nok også har erfaret, at jeg ikke føler jeg vokser mere. Dette har medført jeg i fustration har afprøvet i nogle perioder, hvad der virker på mig 5*5, 3*8, 4*10, 4*12 ect....jeg ved at mange af disse metoder ikke er ideelle for mit mål, men har ville prøve mig frem.

Derfor ville jeg høre om andre der også har været i mit sted, der kunne give mig nogle fifs...Mit mål er nu(har ændret sig gennem tiderne) udelukkende volumen og muskelfylde

Stats: 22år

189cm

86-87kg

(skal siges at min vægt er meget præget af jeg fokuserede meget på konkurrence løb for et år eller 1½siden, samt har et arbejde(fysisk hårdt, mentalt og fysisk) der har gjort det svært at opretholde mit daglige kcal indtag der ligger på ca4800kcal, så ved at meget af skylden ligger her, men selv i perioder med 500kcal overskud, vokser jeg ikke p.ga. overstående problem)

Jeg ville høre om nogen havde nogle idéer til valg af program, der har virket for jer i samme situation. 2-split HST?? eller noget helt andet...alle forslag er velkommen! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Skal dertil også siges jeg træner meget explosivt....og er meget målrettet...ønsker og elsker at presse mig det vildeste jeg kan, derfor må det gerne være et program der er meget krævende. Har tit nemt afsat 3timer om dagen hvor der bliver givet fuld gas. Og gerne så mange dage om ugen som muligt, arbejde og damer samt alt andet, kommer i anden række :cool: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Du spiser ikke nok! :smile: Hvis kcal overskuddet ikke er tilstede er det ligegyldigt hvilket program du anvender, så vokser man ikke.

Link to comment
Share on other sites

Du spiser ikke nok! :smile: Hvis kcal overskuddet ikke er tilstede er det ligegyldigt hvilket program du anvender, så vokser man ikke.

ja tak mester, det er jeg klar over :4thumbup: Men som jeg siger har jeg også problemer med at gå frem ligegyldigt om jeg er i overskud eller ej.....Derfor var grunden til min tråd valg af program. Jeg var interesseret i om der var nogen der kender til den såkaldte mur! og kunne komme med nogle tips til valg af program til mig, med mine stats.

Jeg syntes jeg har godt styr på styrken nu og fokusere på volumen nu.

Jeg har i lange perioder kørt med kcal overskud på 500-600 pr dag. men føler ikke der sker den store fremgang mere. Og tror der nu skal ske en revolution på mit træningsplan før der sker noget igen!

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om mange der møder "muren" på et tidspunkt hvor det bliver emget svært at blive større...

Jeg tror bare der skal mere og mere til at vokse jo længere tid man har trænet...

Jeg selv har langt fra mødt muren og er sikkert ikke den rette til at svare på spørgsmålet - men af hvad jeg har hørt, og hvad jeg har tænkt mig til er:

At prøve at træne, om muligt, endnu hårdere - musklerne vokser jo af at løfte det de ikke er vant til at løfte (ikke?) . . .

Og så tror jeg variation kan være af stor betydning, f.eks. at man skifter mellem dumbells og barbellstang... Igen idet man "overrasker" musklerne ved at træne dem på en måde de ikke er vant til...

Men alt i alt handler det jo nok bare om at give den endnu mere gas . . . Se f.eks. de BB-programmer der ligger under "Træning", se evt. Arnolds program... der er overdrevet mange øvelser... Der må da ske et eller andet når man træner så hårdt ? ? ?

Et andet bud kunne være at gøre det "ulogiske", at fokusere på "meget hårde" styrkeløfter programmer ala "Sheiko" i BP, SQ og DL.... og så køre "resten" af kroppen som du plejer...

Igen vil jeg lige nævne at det er ren "skud fra hoften", måske kan det bruges ? ? ?

Link to comment
Share on other sites

hmmm, jeg prøvede på et tidspunt et program inspireret af en artikel på t-nation, med 10x3 i de tre store. Jeg droppede det dog ret hurtigt igen, da jeg var alt for smadret efter 10x3 i squat eller dødløft for den sags skyld, til at kunne fungere ordentligt.

Men hvis du elsker at bruge tid til det, og presse dig selv er det sikkert noget nært ideelt.

Tror det så ud lidt i retning af:

mandag

Squat 10x3

Bænkpres 5x5

Dødløft 3x8

Chins 3x8 weighted

military press 5x5

Lidt mave og arme lir

Onsdag

Dødløft 10x3

Dips 5x5 weighted

Squat 3x8

yates rows 3x8

DB skulder pres 5x5

Mave og arme lir

Fredag

Bænkpres 10x3

squat 5x5

Dødløft 5x5

bent o row 3x8

Military 5x5

mave og arme lir

Mit bud på hvordan det kunne se ud, men tjek evt lige t-nation ud, der står også lidt mere om anbefalet progresson o.l.

Link to comment
Share on other sites

I modsætning til andre, synes jeg det lyder mere sandsynligt, at du træner for meget og IKKE for lidt. Alt for mange har alt for små gains, og det er ofte grundet for stor træningsmængde og for ringe restitution. Har du prøvet at holde længere pauser i mellem dine træningspas?

Prøv evt. at starte med at holde et par uger træningsfri og start så op igen med et program, hvori der er er indbygget en fornuftig progression.

Glem alt om fancy programmer ala Arnold og T-nation. Disse er konstrueret til folk på steroider af folk på steroider - folk der ofte ikke har begreb om hvad der virker for en genetisk ikke-gifted clean atlet.

Link to comment
Share on other sites

Får du kørt nogle perioder med dekonditionering? Hvordan er din træningsintensitet de 6 træne-dage?

dekonditionering, nej det har jeg sku ikke haft meget af...det er nok meget af skylden der ligger der, jeg har faktisk kun kørt efter dagsformen...:-( no good.....

Med hensyn til min træningsintensitet, var og er den altid høj. Jeg presser mig til tæt på failure på mit næst sidste sæt og køre tungt. Så på styrke siden er jeg godt med....mange er blevet overrasket over jeg køre så tungt, som jeg gør af min størrelse. Da jeg mest af alt ligner en mager pind med brede skuldre :blush::bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

hmmm, jeg prøvede på et tidspunt et program inspireret af en artikel på t-nation, med 10x3 i de tre store. Jeg droppede det dog ret hurtigt igen, da jeg var alt for smadret efter 10x3 i squat eller dødløft for den sags skyld, til at kunne fungere ordentligt.

Men hvis du elsker at bruge tid til det, og presse dig selv er det sikkert noget nært ideelt.

Tror det så ud lidt i retning af:

mandag

Squat 10x3

Bænkpres 5x5

Dødløft 3x8

Chins 3x8 weighted

military press 5x5

Lidt mave og arme lir

Onsdag

Dødløft 10x3

Dips 5x5 weighted

Squat 3x8

yates rows 3x8

DB skulder pres 5x5

Mave og arme lir

Fredag

Bænkpres 10x3

squat 5x5

Dødløft 5x5

bent o row 3x8

Military 5x5

mave og arme lir

Mit bud på hvordan det kunne se ud, men tjek evt lige t-nation ud, der står også lidt mere om anbefalet progresson o.l.

Ser fandme godt ud, men har du et bud på hvordan jeg måske kan smide nogle flere dage derind i?

Jeg ville gerne op og fyre den af 4-6 gange ugentligt..self. hvis det kan lade sig gøre med restutionen!

Link to comment
Share on other sites

Skal siges jeg også har prøvet en teknik jeg fik at en gammel BB'er der har været over og få medalje af Arnold i 1970-80'erne....Han sagde at man i sådan et tilfælde skulle snyde kroppen ved at træne tungt i f.eks. 3 uger (men korrekt) og så i en uge køre med uhemmet meget jern, så man ord ret fra ham trænede "grimt" men vold pressede kroppen.

Jeg har dog ikke prøvet denne teknik, men det kan være der er nogen der kender til den, om den virker? eller det er noget man droppede i løbet af 80'erne p.g.a skader eller andet?

Link to comment
Share on other sites

Tro mig, efter 10x3 i tung squat er man flad! Dvs at hvis du presser dig selv til at træne dagen efter er du sikker på at yge ud i en overreaching, hvilket ikke er hensigtsmæssigt ift programmet.

Men på den anden side, hvis du har trænet i flere år med meget høj træningsvolumen, er det da muligt at det kan lade sig gøre.

Så ville jeg vælge at fokusere mest på isolationsøvelser og evt højreps 15+ i nogle auxilliære øvelser(eller hvordan det nu staves). Og failure er FORBUDT på de dage.

Vælg nogle isolations øvelser for dine svage sider, og noget høj rep arbejde med lidt større øvelser, det kan måske ligefrem hjælpe restitutionen hvis det er udført med lav intensitet.

Bottom line: korte træningspas, max 45 min med lette isolations øvelser og højrep arbejde uden større intensitet. Ellers går du helt ned under et program som det her.

Mht progression:

I øvelserne( minus 10sæts øvelsen) ville jeg anvende en helt almindelig liniær progression. hvor jeg øgede måske 2,5-5% pr uge afhængigt af øvelserne op i 8-12 uger. Afhængigt af hvornår trætheden melder sig.

Med 10 sæts øvelserne ville jeg starte op med en vægt på ca 80% af max, og øge med måske 1,25-2,5% pr uge, maksimalt!

Link to comment
Share on other sites

Mht til den teknik, lyder det ikke som noget der kan anbefales... jo måske hvis man elsker at få skader...

Derimod er noget som periodiseret failure træning og negativ træning ikke uden fordele. Det kunne med fordel bruges i nogle af øvelserne fx fra uge 8 til 10 og så holde en mindst! 9 dages dekonditionering.

Link to comment
Share on other sites

Og husk at hvis du ikke spiser nok, er det ligegyldigt hvor hårdt du træner. Og især hvis du vil træne så meget, skal du spise VIRKELIG meget, vi snakker et kcalorieoverskud på 700-800 kcal, hver dag. Og hvis det ikke er nok, så 1000 kcalorier. Ellers forbrænder du det hele når du træner hver daG( snakker af erfaring). Jeg blev selv nødt til at spise 11!!! gange om dagen for at tage på. Men der trænede jeg også 6 dage om ugen.

Ps, ville nok vælge at bytte rundt på yates row om onsdagen og chin ups om mandagen. Så det bliver yates row mandag og chin up onsdag.

PPS: VIGTIGT! Kør ingen ekstra belastende øvelser for lænden i dagene mandag til torsdag. Da den vil være belastet rigeligt ved 10x3 i squat og dødløft og i de andre øvelser i programmet.

Altså evt andre øvelser du vælger ud over dem i progrannet på dagene man - tors må ikke belaste lænden.

PPS: En yderligere ændring er at du burde køre rumænsk dødløft som ekstra øvelse om fredagen og leg curls/gluteham raises, eller bare ham raises hvis du er rigtig sej om mandagen.

Edited by Edu
Link to comment
Share on other sites

PPS: En yderligere ændring er at du burde køre rumænsk dødløft som ekstra øvelse om fredagen og leg curls/gluteham raises, eller bare ham raises hvis du er rigtig sej om mandagen.

har du et link eller en henvisning til hvor jeg lige kan lure disse delikate øvelser, rumænsk dødløft og ham? :devil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share