Forslag til min kostplan?


AcypeX
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg er kommet hjem til mor's kog-gryder, og det kan ses på min krop. Inden jeg kom hjem igen var jeg betydelig slankere, men det blev jeg ikke ved med at være!

Har så nu endelig besluttet at gøre noget ved det!

Lige nu vejer jeg 100,8 kg. og er 175 høj og mand. Målet er at tabe 20 kg (Ihvertfal til at starte på!)

Jeg løber hver aften i ca. 20-25min. med 75% af hvad jeg kan. samt begynder jeg Mandag at styrketræne, og det bliver efterfølgende hver Mandag, Onsdag, og Fredag!

Jeg vil gerne have nogle foreslag til morgen, middag, og aftensmad, da jeg snart vil køre træt i det samme mad hele tiden. Vil også gerne hvis nogle har et forslag til mellemmåltiderne?! Vil også gerne have jeres mening om min måde at tabe mig på!

Mit program ser ud som følgende:

Morgenmad:

Havregryn m. Rosiner samt Arla mini mælk!

Eller

Kolloggs m. Arla minimælk!

Middag

KÆMPE salat mix (Salat, Agurk, Majs, Ananas, osv.) m. 100-200 gram Kyllinge-filé + 0,5% dressing

eller

Havregryn m. Rosiner samt Arla mini mælk

eller

Pasta med kylling

Aften

2-3 kartofler med 100 gram fedtfattig kød

Masser salat!

Pasta med 100 gram fedtfattig kød

Diverse mellemmåltider

2 stk. Mørkt rugbrød med 0,3% m. Rullepølse/Hamburgerryg

eller

1 stk Æble/Banan.

Drikker selvfølgelig masser af vand til!

Håber på nogle gode retter jeg kan putte ind :4mewantfood:

Mvh

André

P.s. Hvordan er det med Cola og vægttab? Må man drikke en halv litter light om dagen eller skal man holde sig fra det?

Edited by AcypeX
Link to comment
Share on other sites

Medmindre du er på at stramt budget kan du sagtens spise mere kød. Der er ikke så mange kalorier i det så længe det er fedtfattigt og det smager godt og mætter godt.

Set fra et vægttabsmæssigt synspunkt kan du drikke alt det light sodavand du har lyst til. Det kan dog give en øget sultfornemmelse hvilket er ret ubehageligt, når man ikke spiser så meget. Det er dog kun nogle mennesker, der rammes af det (og jeg er desværre en af dem).

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar! :4thumbup:

Først og fremmest er jeg rigtig glad for det med cola light'en... :bigsmile:

Men var faktisk overrasket over at jeg godt måtte spise mere køb, dog fedtfattigt!

Har du (eller nogle af jer andre) nogle gode forslag til hvad man ellers kunne mixe ind i sin kostplan?

Edited by AcypeX
Link to comment
Share on other sites

Lav dine havregryn til grød om morgenen. Erfaringer siger at det holder dig mæt længere.

Spis flere grøntsager, ja :smile:

Synes ikke du skal spise havregryn+rosiner til middag. Hellere magert kød + grønt.

Ellers ser det bestemt fornuftigt ud!

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg er kommet hjem til mor's kog-gryder, og det kan ses på min krop. Inden jeg kom hjem igen var jeg betydelig slankere, men det blev jeg ikke ved med at være!

Har så nu endelig besluttet at gøre noget ved det!

Lige nu vejer jeg 100,8 kg. og er 175 høj og mand. Målet er at tabe 20 kg (Ihvertfal til at starte på!)

Jeg løber hver aften i ca. 20-25min. med 75% af hvad jeg kan. samt begynder jeg Mandag at styrketræne, og det bliver efterfølgende hver Mandag, Onsdag, og Fredag!

Jeg vil gerne have nogle foreslag til morgen, middag, og aftensmad, da jeg snart vil køre træt i det samme mad hele tiden. Vil også gerne hvis nogle har et forslag til mellemmåltiderne?! Vil også gerne have jeres mening om min måde at tabe mig på!

Mit program ser ud som følgende:

Morgenmad:

Havregryn m. Rosiner samt Arla mini mælk!

Eller

Kolloggs m. Arla minimælk!

Middag

KÆMPE salat mix (Salat, Agurk, Majs, Ananas, osv.) m. 100-200 gram Kyllinge-filé + 0,5% dressing

eller

Havregryn m. Rosiner samt Arla mini mælk

eller

Pasta med kylling

Aften

2-3 kartofler med 100 gram fedtfattig kød

Masser salat!

Pasta med 100 gram fedtfattig kød

Diverse mellemmåltider

2 stk. Mørkt rugbrød med 0,3% m. Rullepølse/Hamburgerryg

eller

1 stk Æble/Banan.

Drikker selvfølgelig masser af vand til!

Håber på nogle gode retter jeg kan putte ind :4mewantfood:

Mvh

André

P.s. Hvordan er det med Cola og vægttab? Må man drikke en halv litter light om dagen eller skal man holde sig fra det?

Hej.

I stedet for pasta, eller som variation hertil, kunne du spise ris eller bulgur evt. blandet med diverse grøntsager og tun eller kylling.

Som mellemmåltid kan du evt. spise knækbrød eller en grovbolle med fedtfattigt kødpålæg.

Du bør også indtage noget fisk. Hvis du ikke er vildt med fisk som hovedmåltid, så prøv evt. med fiskepålæg (torskerogn, laks, tun, makrel)

Bon appetit :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Tørret frugt er som hovedregel meget energitæt. Tilsæt istedet frisk frugt til dine morgenmadsprodukter.

Pas på med kellogs, det kan give voldsomme blodsukker udsving og mætter ikke nær så godt som havregryn.

Hvis du olever problemer med træthed og sult om formiddagen de dage hvor du får kellogs kontra havregryn, så skal kellogs droppes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et forslag til træning; du siger du løber og styrketræner.. Må jeg foreslå noget mere konditionstræning? Spinning er bare SUPER, hvor man taber sig hurtigt, man forbrænder meget! Det er ikke hårdt for led og knæ, og derfor meget skånsomt..!

:cool:

Held og lykke med projektet! :4thumbup:

Anna

Link to comment
Share on other sites

Coca-Cola Light er et glimrende, langt mindre energimættet alternativ

til Coca-Cola. Og man får ikke færre selvlysende børn af

Coca-Cola Light end så mange andre light-sodavand, fordi de alle

indeholder samme sødemiddel: aspartam.

Det, der er "problemet", er at når vi indtager aspartamen,

der er i colaen, så ved kroppen hvordan den skal nedbryde aspartamen

til i hvert fald de to første dele, nemlig asparginsyre og

phenyalanin. Tilbage er blot en lille rest, CH3OH kaldet methanol. Og jo,

methanol er bedre kendt som træsprit, den mest simple form for

alkohol. Til gengæld er det aldrig blevet bevist at det er farligt,

og ingen forskere kan endnu skrive under på at der sker noget ved

indtagelse af aspartam i de mængder, som de fleste coladrikkere

indtager. Hvorfor? Simpelthen fordi mængderne er så små,

at de er ubetydelige.

Prøv selv at google cola light + træsprit

Man opfordrer især gravide til at holde sig fra det..

Anna

Link to comment
Share on other sites

Coca-Cola Light er et glimrende, langt mindre energimættet alternativ

til Coca-Cola. Og man får ikke færre selvlysende børn af

Coca-Cola Light end så mange andre light-sodavand, fordi de alle

indeholder samme sødemiddel: aspartam.

Det, der er "problemet", er at når vi indtager aspartamen,

der er i colaen, så ved kroppen hvordan den skal nedbryde aspartamen

til i hvert fald de to første dele, nemlig asparginsyre og

phenyalanin. Tilbage er blot en lille rest, CH3OH kaldet methanol. Og jo,

methanol er bedre kendt som træsprit, den mest simple form for

alkohol. Til gengæld er det aldrig blevet bevist at det er farligt,

og ingen forskere kan endnu skrive under på at der sker noget ved

indtagelse af aspartam i de mængder, som de fleste coladrikkere

indtager. Hvorfor? Simpelthen fordi mængderne er så små,

at de er ubetydelige.

Prøv selv at google cola light + træsprit

Man opfordrer især gravide til at holde sig fra det..

Anna

:dry: Problemet med de fleste light-drikker er, at de indeholder nogle kræftfremkaldende sødestoffer, og nok ikke er særlig hensigstmæssig at drikke hver dag. Ikke at jeg selv spiser 100% ikke sødestoftilsatte madvarer, men synes egentlig bare man skal spare op til en ordentlig cola, en gang om ugen, og så ellers bare drikke vand. Som nævnt giver sødestoffer samme sult -/appetitvækkende fornemmelser som normalt sukker og simple kulhydrater. Hvis du vil tabe dig, så spis ofte, og ting du synes mætter. For mig er det fx: havregryn/grød, mælk, nødder, kød, fisk, youghurt og grøntsager.

Hilsen Triple T

Link to comment
Share on other sites

Det, der er "problemet", er at når vi indtager aspartamen,

der er i colaen, så ved kroppen hvordan den skal nedbryde aspartamen

til i hvert fald de to første dele, nemlig asparginsyre og

phenyalanin. Tilbage er blot en lille rest, CH3OH kaldet methanol. Og jo,

methanol er bedre kendt som træsprit, den mest simple form for

alkohol. Til gengæld er det aldrig blevet bevist at det er farligt,

og ingen forskere kan endnu skrive under på at der sker noget ved

indtagelse af aspartam i de mængder, som de fleste coladrikkere

indtager. Hvorfor? Simpelthen fordi mængderne er så små,

at de er ubetydelige.

Prøv selv at google cola light + træsprit

Man opfordrer især gravide til at holde sig fra det..

Anna

For at metanolkoncentrationen bliver skadelig, skal man indtage aspartam svarende til mindst 600 dåser aspartamsødet sodavand på én gang. Kilde.

Link to comment
Share on other sites

Gode råd ellers, men der er nu ikke meget videnskabeligt belæg for at påstå, at sødestoffet er specielt kræftfremkaldende. Aspartam er et af de mest testede tilsætningsstoffer i verden og der har været mange undersøgelser, der viser at aspartam ikke er kræftfremkaldende, selv i større mængder.

Forresten indeholder appelsinjuice langt mere træsprit end Cola light :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja, en af bestanddelene af aspartam er methanol (træsprit). Men træsprit er et naturligt forekommende reststof der findes i mange drikkevarer. F.eks. er der mere af skidtet i almindelig frugtjuice end i cola light! Så der er altså ingen grund til hysteri! Og det med det kræftfremkaldende må vel snart være manet i jorden, i hvert fald for aspartam!

Link to comment
Share on other sites

morgenmad:

havregrød: skip mælken og lav den på vand.

Spis frugt til:bananskiver i grøden/ æble ved siden af...

Drys nogle hakkede nødder ovenpå.

Eller snack en skål müsli som ikke er badet i sukker og fedt. urtekrams müsli er super.

Frokost:

grøntsager (grovegrøntsager mætter bedre end alt det der salat og majs)

rugbrød til (evt med pålæg: må jeg slå et slag for hummus og nøddepostej?)

Aftensmad.

Drop pasta, ris, bulgur...mætter ikke særligt meget i forhold til de kalorier de indeholder. er fint nok at spise hvis man skal holde vægten, men det er jo ikke det du er ude på.

Erstat dem istedet med linser eller bønner. indeholder masser af proteiner, noget kulhydrat, en del kostfibre og ikke mindst et væld af gode vitaminer og mineraler.

Mellemmåltid: frugt (hold dig fra tørret), groft knækbrød, grøntsager.

(light ting kan vst øge appetitten)

Link to comment
Share on other sites

I skriver allesammen om cola light-produkterne. Men er der nogen, der har erfaring med, hvor meget man kan drikke af for eksempel gudedrikken? Fanta Grape Pineapple, Red Berries eller Nicolines light produkter. Der er jo også mange billigudgaver af light-sodavand, som er uden koffein.

Link to comment
Share on other sites

hejsa

alle fantas free produkter er sukkerfri og indeholder næsten ingen kalorier.. jeg er indtil vidre ikke støt på en billig sodavand light hvor der er specielt mange kalorier i.. det eneste er sodavand light med druesukker, fx. topform eller faxekondi.. der er flere kalorier i end alm. light sodavand.

håber det giver mening

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke umiddelbart, der er den store forskel på cola light og andre light sodavand, hvad angår sødestoffer.. og mht. kalorier, så indeholder de alle så få, at det ikke betyder ret meget i det store regnskab.

Det er nu ikke helt rigtigt. Visse af lightsodavandene som f.eks. Faxe Kondi light og Super Topform light ligger på en 8kcal pr. 100 ml, hvilket er en faktor 20 ifht. Coca Cola light! Det løber dog alligevel op.

Link to comment
Share on other sites

Der er meget fokus på light produkter - så jeg vil heller gør opmærksom på at du skal sikre dig at din kost er varieret. For en af de største falde gruppe når man taber sig er man spiser kedeligt og det samme hele tiden og derfor falder i ret hurtigt..

Udnytte krydderier i din madlavning.

Bland dem og leg med dine smagsløg. ( både de tørrer og friske krydderurter )

Fisk er heller ikke nævnt her - ret vigtigt.

Husk vitaminer og masse af vand.

Grove rå grønsager mætter og feder ikke både som en del af en hovede måltid og som mellem måltid..

Frugter - fakta har altid en god blanding af muligheder for små penge.

Kylling - kog eller bage det med lækker krydderi og have liggende i små potioner. En god snak :4mewantfood:

Køb sunde olier og lave olie eddike dressinger til en salat - giver god smag!

Sæt dig ind i de sunde og usunde fedt - og planlæg din kost efter det.

Jeg håber du kunne bruge noget af mine små råd da light sodavand ikke bør være så vigtigt i din kost planlægning. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share